Persistence je původně hororová hra ve VR vydaná pro PlayStation 4 v roce 2018. Tehdy byla celkem dobře přijata, navzdory možnosti hraní pouze pokud vlastníte VR headset. Hra tehdy získala skóre 78 na webu Metacritic. V letošním roce uvidíme, jak se hra bude hrát bez VR headsetu, protože verze pro non-VR hráče směřuje do služby Steam pro PC a na Xbox One.
Persistence se odehrává v roce 2521 na palubě vesmírné lodě, která byla obsazena nestvůrami. Vy, osamělý přeživší, musíte loď znovu uvést do provozu a poté se vrátit zpět na Zemi. Můžete využít jak útočný, tak defenzivní postup k tomu, abyste zůstali naživu. Budete prozkoumávat loď, sbírat zdroje, zbraně a upgradovat váš oblek a výstroj.
Přivedení zamořené vesmírné kolonie na Zemi se nemusí zdát jako vůbec nejlepší nápad vypuknutí vesmírných zombie zřídka končí dobře, ale ukázalo se, že všechny tyto potíže jsou výsledkem chyby tiskárny na lidi. Pokročilá technologie 26. století umožnila tisknout lidi. Tyto tiskárny fungují přesně jak si myslíte, ale prostě místo papíru tisknou nová těla pro mrtvé lidi. Pokaždé, když zemřete, vaše vědomí je nahráno do nově tištěného těla a jste zpět v akci. Ale na druhou stranu je to zdroj hlavního problému, protože všichni ostatní na lodi jsou uvíznutí v nekonečném cyklu tisku, a tak místo toho, aby z tiskárny vyšli jako obyčejní lidé, jsou vytištěni jako zkroucená monstra. A je jich opravdu mnoho. Loď sama trpí podobným problémem. Má problém se svojí konfigurační makrostrukturou, která může změnit její vnitřní architekturu, takže pokaždé když se probudíte v novém těle vnitřní uspořádání lodi se změní, tak aby hra nebyla předvídatelná. Takže v každém životě zažijete zcela unikátní zážitek.
Vaše postava se jmenuje Zimri Eder a jejím úkolem je obnovit lodní systémy a zachránit tak celou loď. Naštěstí v tom nejste tak úplně sami, jedna členka posádky, jménem Serena, stihla svou mysl nahrát do lodního počítače, a tak vám bude otevírat dveře a když zemřete tak vás opět vytiskne. Rozmluva mezi Zimri a Serenou je velmi dobře napsána a vy se díky tomuto lépe vcítíte do celého příběhu.
Co se týká samotného gameplaye, tak během prvních dvou částí lodi nás hra doopravdy bavila. Následující dvě části, i když ještě hodně zábavné, byly mnohem těžší na průchod. Projít těmito dvěma nám trvalo asi dvojnásobek času, než u prvních dvou částí a z velké části to bylo, protože nás skoro každé monstrum zabilo na jediný zásah.
V tomto bodě hry však The Persistence dostává svému jménu – v překladu: persistence = vytrvalost. Musíte strávit hodiny hledáním kreditů a sběrem buněk, aby se vaše postava dostala na slušnou úroveň a měla vůbec šanci přežít. Hra je hodně postavená na principu neustálého umírání, což je nasbírejte kredity, nechte se zabít, vylepšete se a následně opakujte až do té doby, než budete dostatečně silní abyste dokázali vyčistit další část lodi.
Hra zároveň celkem uměle navyšuje obtížnost hned v několika směrech, například běh. Toho vaše postava není schopná takže, když chcete utéct tak se musíte teleportovat nebo chodit velmi pomalu. Navíc po pár teleportech vám dojde temná hmota potřebná k těmto teleportům a jste v neřešitelné situaci, kdy vás dané monstrum zabije. Další věcí jsou medkity, ty sice najdete všude možně, ale nemůžete si vzít žádné tzv. do kapsy. Takže jediná možnost, jak se vyléčit po těžkém boji je se vrátit klidně přes půlku oblasti, kvůli tomu jednomu medkitu, okolo kterého jste proběhli před hodinou. Tyto mechaniky nám připadají velice zvláštní a docela prodlužují i samotnou herní dobu, přece jenom hlavní postava, jak už jsme zmínili dříve neumí běhat.
Ve hře jsou dva zdroje vylepšování: kredity a buňky. Kredity se používají k vytvoření dočasného a trvalého vybavení, zatímco buňky se používají k tisku nových klonových těl a k trvalému vylepšování vaší postavy. Obě tyto suroviny se nachází rozptýlené po celém prostředí lodi, ale zabíjení nepřátel vám často umožní získat kredity navíc, zatímco pomocí svého harvesteru přímo vysajete buňky z míchy nepřátel, což je hlavní způsob, jakým je lze získat vylepšení. Vylepšování je vlastně jednou z hlavních náplní hry, a občas nám přišlo až přehnaně těžké na odemknutí a tak nám komplikovalo průchod hrou.
Co se týče samotné hratelnosti a ovládání ve hře, tak nemáme příliš mnoho výtek, ale na hře je poměrně znát, fakt že se původně jedná o VR hru a pohyb je takový kostrbatý a dost se spoléhá na funkci teleportu, kterou známe z VR. Zároveň ve hře místo klasického mířidla najdete zvláštní půlkouli jako ukazatel, kterou bychom spíše našli ve VR. Ale i přes toto je hra velice hratelná a po chvilce hraní si na tento nestandartní ukazatel zvyknete.
Hra nás při našem hraní převážně bavila a využívá pár zajímavých mechanik, také se nám líbila možnost průchodu tzv. stealth stylem, který můžete uplatnit ve většině situacích, a ze hry se tak může stát stealth horor. Tento způsob hraní jsme uplatnili ve většině situací protože občas je nepřítel mnohokrát silnější, než bychom zvládli.
The Persistence je graficky velmi pěkně zpracovaná hra, není to ani protože by měla nějakou hodně pokročilou grafiku jako mají některé AAA tituly, ale protože si pohrává se tmou a výraznými světelnými efekty. Protože když hodiny chodíte velmi tmavými chodbami s minimálním osvětlením, tak velká černá díra s ohnivým okruhem okolo vypadá doopravdy impozantně.
A to nás přivádí na závěr této recenze. Hra jako samotná není špatná, avšak čelí některým problémům, které má na svědomí její port z VR verze. Také přemrštěné množství sbírání materiálů na upgrady se nám v tomto typu hry úplně nezamlouval. Přes toto vše se stále jedná o velice zajímavou hororovou hru z prostředí vesmíru a přináší v několika ohledech nový pohled na tento žánr. Nezbývá nám nic jiného než hře udělit 6 bodů z 10. A doufat že se v příštím updatu dočkáme nějakých malých změn, alespoň v oblasti vylepšování postavy.
Pokud vás baví vesmírné horory jako je například Dead Space nebo jiné, určitě můžeme The Persistence doporučit. Zatímco pokud hrajete horory jen občasně jsou zde asi lepší herní tituly, které si můžete zahrát.