Máte rádi sérii Fallout a nevyhovuje vám to, co se stalo s Fallout 76? Pak se klidně vrhněte rovnou dnes recenzovanou hru The Outer Worlds. To je asi tak nejjednodušší jak snadno popsat nejnovější scifi RPG od Obsidian Entertainment a Private Division, tvůrců legendárního Fallout New Vegas.
Ostatně s Falloutem má hra více společného, než by se mohlo zdát. Celá hra sdílí podobný způsob vyprávění příběhu, objevování světa a akčně laděných soubojů. Hodně podobný je také pohled na trochu satirickou vizi budoucnosti, ačkoliv tady je to budoucnost po technické evoluci a ne po nějaké světové katastrofě.
V The Outer Worlds se vy, jakožto hlavní postava probouzíte z dlouhé hibernace potom, co se kolonizační vesmírná loď, na které se nachází spousta dalších hibernujících lidí ztratí a je zcela opuštěna okolním světem. Hned po probuzení se seznámíte s Phineasem Wellesem, vaším zachráncem a míříte na planetu Terra 2, kde vás čeká velké dobrodružství. Na této planetě najdete krásná města, obchody, lidi a taky spoustu příšer a banditů, kteří Vás chtějí za každou cenu zabít. Tato planeta je součástí systému Halcyon, který prakticky kompletně vlastní různé společnosti a využívají je maximálně v rámci produkčního řetězce. Narazíte tedy na retro futuristické planety, moderně futuristické, ale i planety připomínající divoký západ. Variabilita je tedy veliká.
Po tomto krátkém úvodu, konečně dostanete plnou kontrolu nad svojí postavou, jak je zvykem v open-world hrách. Ale to přeskakuji, na začátku hry si totiž nejdříve musíte vytvořit Vaší postavu. Postavu si můžete přizpůsobit jak po estetické stránce, tak i po té praktické, např. můžete investovat body do rychlosti pohybu, plížení nebo do dialogů a nejrůznějších typů zbraní. Již počátek tedy připomíná klasické RPG. Potom co si vytvoříte postavu a dokončíte úvodní tutorial vás hra dovede k vesmírné lodi jménem Ureliable, což je loď, která vám bude sloužit jako vaše vesmírné plavidlo a domov zároveň. Je plně vybavena nejrůznějšími věcmi od pracovního stolku, na kterém můžete vylepšovat vaše vybavení, po postel, ve které se můžete vyspat. Tato loď Vás tedy bude provázet celou hrou a bude se vám ještě hodně hodit.
Svým námětem je Outer World poměrně klasické open world RPG, kde máte neustále co dělat. Neustále se vám nabízí nějaké konverzace, vedlejší úkoly, hlavní dějová linka, ale i další činnosti jako vykrádání obchodů. Po stránce náplně je hra opravdu hodně komplexní a nafouknutá. Vaším prvním úkolem je rozhodnout o osudu dvou nepřátelských skupin a vaše rozhodnutí bude mít vliv na další vývoj hry. Od hlavní dějové linky vás ale bude určitě neustále něco odvádět, protože plnění vedlejších úkolů je hodně lákavé a umožní vám dozvědět se další podrobnosti o světe, ve kterém se pohybujete. Ostatně jak jste se světem interagovali se dozvíte ve velmi pěkném souhrnu na konci hry, kde vám hra pomocí epilogů ukáže vaše rozhodnutí a jaký měla vliv na zbytek hry.
Řada úkolů se neobejde bez konfrontace s místními nepřáteli. Tyto souboje jsou často pořádnou výzvou a hodně se odvíjí od volby obtížnosti, kterou jste si na začátku zvolili. Pokud si chcete čistě užít příběh, je tu pro vás story, kde jsou souboje jen takovým doplňkem k samotnému postupu hrou, pro většinu asi bude použitelná obtížnost normal, i když ta se později stane také poměrně lehkou a pokud hledáte trochu výzvu tak zvolte určitě hard a nakonec je tu speciální obtížnost supernova, která se vás od počátku bude snažit zničit, znemožní vám často ukládat, nepřátele budou přesnější, rychlejší a do hry se promítne i hlad a žízeň, což ze hry udělá slušný survival.
Soubojový systém je propracován hodně do hloubky a velmi záleží na tom, jakou si zvolíte kombinaci perků a schopností. Chvíli vám pravděpodobně bude trvat odhalit, která kombinace schopností se k sobě hodí více a jaké se hodí pro specifické úkoly. Co ale využijete při hraní stoprocentně je vaše osobní speciální schopnost, kterou jste získali zatímco jsme hybernovali v „ledničce“. Pomocí této schopnosti můžete na chvíli zpomalit čas a promyslet si další krok nebo taktiku. Samozřejmě nemůžete zpomalovat neomezeně a je třeba zvážit, kdy zpomalení využít protože jeho vyplácání se vám může vymstít.
Hra samozřejmě není ale jen akce. Pokud zvolíte vhodnou kombinaci schopností, do kterých investujete, můžete se z řady problémů vykecat, nebo je prostě obejít a situaci vyřešit jinak. Hra vás v tomto nijak neomezuje a každý si najde postup, který mu vyhovuje. Bohužel najdou se i části hry, kde zábavnost trochu padá a kde musíte doslova grindovat. Některé frakce, na které po cestě narazíte, vyžadují vybudování dobré reputace, jinak na vás útočí nebo se s vámi vůbec nebaví. A v tu chvíli nezbyde nic jiného než plnit dokola některé nutné úkoly a nebo plnit hodně vedlejších úkolů, které byste jinak zcela vynechali. Toto šlo určitě vymyslet trochu lépe. Hra má ostatně dostatek obsahu na desítky hodin hraní a není nutné ji uměle prodlužovat.
Hru také nemusíte hrát pouze osamoceně, ale můžete si najmout šestici pomocníků, které s vámi budou chodit, bojovat, konverzovat, ale fungují i trochu více. Sami komunikují nezávisle na vás, můžou se vyjádřit k lecjaké situaci, ale také vás třeba rovnou opustit, pokud hodně nesouhlasí s tím, co děláte a jak to děláte. To ale neznamená, že hru si nemůžete užít jako osamocený vlk, ale možná se tak připravíte o velkou část zábavy a trochu jiného zážitku, protože dobře napsané postavy jsou velký klad hry. Ostatně i vaši pomocníci mají svoje stromy schopností, můžete jim nařizovat jakou výbavu si mají vzít a co mají dělat, takže je to jako kdybyste hráli za další postavy.
Po grafické stránce je hra hodně barevná a sází na trochu pohádkový styl. Hned při prvním pohledu trochu evokuje styl Borderlands, i když tam je to dotažené ještě dále. Ostatně recenzi posledního vydaného dílu této série si můžete přečíst zde. Zvolený grafický styl hře perfektně sedí a hra působí zajímavě a lákavě, za což hodně děkuje použitému Unreal Enginu. Jsou tu monumentální prostředí, ale i zaplivané hospody, ponuré lokace a prostředí se poměrně střídá, takže nuda zpravidla nehrozí. To stejné platí o celé hře, protože čím dále se v příběhu dostáváte, tím více předmětů, zbraní a schopností dostáváte, můžete kombinovat, zkoušet a není problém u hry ztratit celý večere, aniž byste měli pojem o čase.
Ovládání hry ani na konzoli nedělá problémy a vše je pro ovladač dobře přizpůsobeno. Jediné, co nám občas dělalo problém je více funkcí na jednom tlačítku, které se mění podle kontextu a občas se nám povedlo udělat trochu něco jiného, než jsme chtěli. Je ale vidět, že autoři si dali práci i s tímto a nepokazili hru špatným ovládáním (například jako řízení vozidel v Borderlands …).
Celkově se The Outer Worlds nedá prakticky nic vytknout a pokud bychom měli něco hledat, budou to detaily jako občasné problémy s AI, drobné chybky v ovládání a některé nudné grindovací sekvence. Na druhou stranu způsob vyprávění hry, variabilita možností a skvěle navržený svět dělá z The Outer Worlds jednu z nejlepších her letošního roku a pravděpodobně nejlepší RPG, které letos dostaneme.