Existují akční hry s až nucenou snahou přijít s novou koncepcí hratelnosti. Když se povedou, sklidí zasloužené vavříny, což ale ještě samosebou neznamená, že se budou i dobře prodávat. Pak je tu ještě riziko, že se nepovedou a jejich autoři si zavřou dveře do budoucna. Proto mnohá začínající studia mnohem raději volí prošlapanou cestičku a doufají v to, že se po ní, víceméně z nostalgie, ještě někdo projde. The Mark jednoznačně spadá do druhé škatulky – vůbec se nesnaží vybočit ze zaběhnutých standardu, naopak se jich přidržuje jako spásné mantry, která se sice sama o sobě nezaručí úspěšnost, zkušenost však ukazuje, že většinou přiláká aspoň tolik koupěchtivců, aby se vývoj zaplatil, případně i nějaké to euro vydělal.
Ke své roli přistupuje zodpovědně a hráči akčních her dává zhruba to, co potřebuje. Po příběhové stránce snad i něco navíc. Zápletka má sice k hluboké propracovanosti daleko, to však nic nemění na tom, že staví na vtipné premise. Teroristé chtějí odpálit svou pracně nabytou nukleární zbraň, k čemuž potřebují plovoucí základnu v podobě lodi. Tu jim hodlá poskytnout magnát Ilja Rakov, který návdavkem hodlá zlikvidovat válečného experta, Steva Fletchera, jenž má celé, světový mír ohrožující akci zabránit. Do této chvíle nic zázračného, ovšem na scénu se dostává netradičně i Rakovův otec. Ten se kupodivu se synovými plány vůbec neztotožňuje a za jeho zády rozjíždí vlastní protiakci. Najímá elitního žoldáka Austina Hawka, aby pomohl Fletcherovi jednak zachránit život a pak snad i svět. Do toho se pro jistotu zamotá ještě vojákova sestra a je o zábavu postaráno. Když nic jiného, tak aspoň některé hráče příběh určitě osloví a animace v enginu hry si i pozorně prohlédnou. Kdo se nechce zdržovat dlouhými řečmi, stále je tu pro něj připraven hlavní chod – pořádná akce.
Už na počátku se musíte rozhodnout, za jakého z hrdinů budete hrát. Na výběr je jak Hawke, tak Fletcher, přičemž do valné většiny akcí vstupují společně. Mají však ve zvyku se po čase z nejrůznějších důvodů rozdělit, což hráče pochopitelně uvede do odlišných situací v roli každého z nich. Počáteční volba navíc není definitivní – výběr hrdiny se koná před každou z 6 kapitol rozdělených do 18 misí. Cílem tvůrců bylo přimět hráče, aby si úrovně prošli dvakrát. Ano, skutečně narazíte na menší nuance, avšak ty nejsou takového rázu, aby dodatečný průchod víceméně lineární střílečkou ospravedlnila. The Mark je naprosto ideální k několikahodinovému povyražení (zhruba 5-7 hodin, podle vašich zkušeností) a odinstalování (alternativně lze ozkoušet i průměrný multiplayer). Pak za budgetovou cenu splní svůj účel. Čekat od něj cokoliv světoborného by bylo čirou bláhovostí.
Tvůrci dobře věděli na jakou strunu zahrát. Zavádí nás do atraktivních, jako z Jamese Bonda vystřižených prostředí. Ať už to je základna kdesi v zasněžených horách či spletitý důl plný fanatických muslimů, většinou budete se zvoleným tématem spokojeni. Ostatně prostředí není ničím víc než pasivními kulisami, do nichž je naroubován pokaždé stejný mustr ústící ve striktně lineární střílečku. Na rozcestí, kde bychom se mohli rozhodnout, kudy dále, není možné narazit, vždy jsou otevřeny pouze jedny dveře. Výhodou je, že v akci nestojí v cestě zhola nic. Stinná stránka věci se však po několika hodinách přeci jen vyklube na povrch. Zatímco v počátcích se autorům nenápaditý level design daří maskovat zmíněným prostředím, čím více do hry aktivně vstupujete, tím patrněji vystupují jednotvárně navržené chodby a místnosti. Na několika místech jsem si vzpomněl na podobnou nepříjemností trpící F.E.A.R. Ten to ovšem zvládl dopracovat na skvělou hru díky do té doby nevídaným přestřelkám. The Mark má od počátku skromnější ambice a je to poznat.
Hře však není možné upřít slušnou umělou inteligenci, kterou by jí mnohá konkurence mohla závidět. Zároveň ale není zas tak zázračná, abychom ji nekriticky opěvovali. Příjemné je, že někteří nepřátelé mají jistá specifika – kupříkladu mezi muslimy se čas od času objeví sebevražedný, výbušninou obložený atentátník, který se vrhne vaším směrem. Jelikož kličkuje a vy jste pod palbou mnoha dalších, není úplně jednoduché ho zneškodnit než dorazí k vám. Slušný adrenalin. Ani obyčejné situace však nejsou úplně k zahození. Na otevřenějších prostranstvích, kde je místo k manévrování, se protivníci snaží být neustále v pohybu, což pochopitelně notně ztěžuje míření. Rovněž čile využívají nejrůznějších překážek k tomu, aby se za nimi kryli a vykukovali jen občas. Jakmile se ale padouši někde zastaví, většinou je jakémukoliv dalšímu pohybu konec a z lotra se tak trochu nesmyslně stává snadná kořist.
Na čem se rozhodně nešetřilo, jsou zbraně. Na jednu stranu jich je opravdu hodně, na tu druhou mezi nimi ale nenajdete nic krom zcela konvenčního, pravda, dosti moderního, arzenálu. Munice je také dost, ačkoliv většinou jen pro pár typů, takže se ve frenetické řežbě nemusíte bát vyprázdnit pěkných pár zásobníků. Pykat za to nebudete. Naopak vám to udělá dobře. Hratelnost totiž navzdory předpokladů není nikterak diletantská a méně náročné publikum uspokojí. Je nezpochybnitelným faktem, že u Half-Life 2 nebo zmíněného F.E.A.R. se pobavíte o řád lépe, ale ani taková obyčejná, ničím výrazná střílečka střihu The Mark není zcela na odpis. Zapomenete-li na současný high-end ve všech směrech, hezky se u ní odreagujete. Akce hezky svižně plyne a pořád vás drží u monitoru, přestože už byste dávno chtěli dělat něco jiného. Až by se chtělo prohlásit, že ten pověstný Rambo-feeling nikdy nezevšední. To by ale bylo dost přehnané. My jen chceme říct, že když se vzdáte přehnaných nároků na kvalitu, dokáže se The Mark odměnit několika hodinami nadprůměrné pařby, která je navíc zabalena do příjemného grafického kabátku. Cena v českých luzích a hájích sice ještě nebyla stanovena, počítáme však s přijatelnou sazbou. S přihlédnutím k tomu všemu a s úctou k poctivě odvedené, byť umělecky ne zrovna inspirativní, práci, udělujeme 70%.
swat 3 na druhou ? :D
zadnej swat ale humus to je
zda se mi to nebo v recenzi neni nic o graficke a zvukove strance ?
Vypadá to jak obyčejná doomovka lol
sou i horší hry viďte!
Žádná simulace, prostě vypnout mozek a nechat ho odpočívat, to není špatný. A podle toho videa bych řekl, že to žádnej humus není !!
Ja podle toho video to asi humus nebude mozna v tunelech apod. ale venku na svetle to neni humus a to vam rikam!
presne tak, podle videa to vypada solidne, hratelnost ale muze byt jina
zadnej slagr,grafika nic moc,hratelnost pokulhava,zabugovane a neoptimalizovane.
Kdyz jsem koukala ... na Screeny tak jsem si rikala PANEBOZE ..... ale pri koukani na Video ,tak to tak strasny fakt nejni .... Jako asi to schanet nebudu .... Ale nejni to tak hruzny
No nevypadá to špatně, ale ty textury na screenshotech, to je low nebo je to tak špatný?
Ale videjko vypadá dost good (teda až na to že ty zbraně kopou asi jak mrtvej kůň) No co by jsme chtěli od 3d tuctové střílečky, že :p
aby hra byla dobra nemusi mit grafiku te nejvyssi tridy ale predevsim jde o hratelnost a to ze ve hre nejsou pouzite podle recenze zadne nove prvky vubec nevadi to same musim rict o primocare akci pri ktere se maximalne odreagujete tyto typy her sou prijemne a nevim a nechapu co tu vseci cumite na grafiku a sracky co tu kdo pise mrkne na screen a hned je ta hra shit fakt dmnc :X zamyslete se kritizujte az si to zahrajete
pro me to kua pripomina cod 1 ??? :D
NA hovnO,..!
Stahl jsem to je to piiiiiiip jak svina nestoji za to hrat to uz jsem to smazal
A musím říct, že budgetovka jak vyšitá. Míření, animace,...
Optimalizace je docela děsná, protože na max. detaily to místy vypadá dobře, místy ne, ale jak je pro budgetové enginy typické, když je někde nějaký velký efekt (záře z okna), začne se to nehorázně škubat, i když je prakticky skoro celá obrazovka bílá... Grafika docela jde, až na některé vyložené nepropracovanosti jako je třeba lampa (když se kýve směrem k vám a je do ní vidět, dělá záři jak prase (glow), ale když je na opačné straně a je vidět jenom plechový kryt - záře náhle zmizí...), dále třeba krev z nepřátel (cca rok 2000). Co se mi na grafice opravdu velmi líbilo je efekt depth of field, když nabíjíte (voják se dívá na zásobník a okolí vidí neostře) - záblesk dobrého nápadu.
Hra obsahuje i jakýsi bullet-time, akorát že v kombinaci se špatným systémem míření je stejně spíš na okrasu.
Protivníci mají těžko uvěřitelnou odolnost - několik zásahů do těla je klasika, ale přežít dva zásahy hrtanu by se stávat nemělo. Ani headshot není zdaleka jistota.
Co se týče zbraní, potkal jsem klasický nůž, pistoli (hezká ale těžko použitelná), MP7 s koliminátorem (červená nakreslená tečka, dokonce ani nesvítí...) a pak karabinu s optikou (asi jediná použitelná zbraň), na které je sympatické to, že můžete mít jen dva zásobníky v záloze (nikoli klasickou krabici 150+ nábojů). A ještě granáty, které jsou překvapivě docela použitelné (až na to, že se pan kolega mému omylem hozenému granátu nejenže nevyhnul, ale ani se jím nezabil - klasika). A abych nezapomněl, zbraně se nějak nenaučily kopat, takže třeba pistole vůbec, ale vůbec nezvedá a ostatní zbraně na tom nejsou jinak.
Prostě klasická budgetovka, možná příběh bude dobrý, ale jádro herního systému zůstává dosti laciné...