Survival titul The Long Dark jsem nehrál poprvé. Byl totiž poměrně dlouhou dobu k dispozici v rámci předběžného přístupu na Steamu. Když jsem ale hru hrál v září roku 2015 a na Gamepark přinesl své dojmy, spokojený jsem rozhodně nebyl. Tehdy hře chyběl jakýkoliv příběh a možnosti hry byly dosti omezené. Jenže dva roky vývoje dokáží změnit opravdu hodně. Otázkou tedy zůstává: jak to s dílem nezávislého studia Hinterland Studio nakonec vlastně dopadlo?
Jelikož jsem si dobře pamatoval svůj nepříliš pozitivní postoj z původního hraní (a netušil, že už uběhly 2 roky!), ke hře jsem přistoupil skepticky. Jenže zbytečně. The Long Dark doznal neskutečných změn a kromě módu klasického přežívání, kdy si můžete vybrat dokonce i mapu, tu najednou máme příběhovou kampaň. Ta sleduje osud sympatického pilota, který v klidu posedává v kanceláři vedle svého letadla. Co ale čert nechtěl, zjevila se před námi bývalá žena, aneb lékařka s tajemným kufříkem v ruce. Ta ihned potřebuje naše služby, aby zachránila blíže nespecifikovaného pacienta. A hádejte, kdo se s ní má vydat na cestu skrz začínající nehezkou bouřku. Ačkoliv je bejvalka pěkně tajemná a dokonce nám ani neprozradí, co je v onom podivném kufříku, odvážně se s ní vydáme se na cestu. Při letu spolu začínají vzpomínat na strašlivou událost (že by nám zemřelo dítě?). Jenomže ještě než se dozvíme, jak to přesně bylo, náš stroj se bleskurychle zřítí.
Na několik dní nás uvězní oblast ohraničená skálami a útesy. Právě zde nás tutoriál učí základním dovednostem přežití. Nejdříve si vyléčíme rány způsobené nehodou a následuje sbírání dřeva pro založení životně důležitého ohně. Hra nám sice stručně řekne, co máme dělat, avšak zároveň příliš neporadí, jak na to. Kvůli některým výkonům pak může hráč dlouhé minuty tápat po klávesnici či hledat nápovědu v menu. A pokud jste svépomoci nezvládli rozdělat oheň nebo se vyléčit, dlouhého trvání vaše zmatenost mít nebude. Po chvíli totiž buď vykrvácíte nebo umrznete. Po pár dnech se naštěstí přivalí vichřice, která vyvrátí blízký strom a tím nám zachrání život. Po stromě se totiž dostaneme o něco dále, odkud již lze vyšplhat po skále na svobodu. Když vzápětí nalezneme zřícené letadlo, dojde nám, že naše žena nehodu také přežila. A tak zatímco se snažíme přežít, vydáváme se po jejích stopách.
Chceme-li alespoň chvíli přežít, musíme hlídat několik našich potřeb. Ty na hlavní obrazovce překvapivě nelze vidět a člověk si tak musí aktuální hodnoty otevřít tlačítkem. Samy od sebe se vlastně ukáží jen v případě, kdy vyžadují okamžitou akci, což je už poněkud pozdě. V první řadě něco musíme pít. To lze vyřešit nalezením nějaké té limonády, ale třeba i nabráním vody ze záchodu. Nejjednodušší možností je na ohništi roztavit sníh. Ten je však dále nutné převařit nebo lépe vydezinfikovat speciálním přípravkem. Něco samozřejmě musíme také jíst. To lze opět řešit kdejakou nalezenou čokoládovou tyčinkou, brambůrkami či konzervami. Nalezneme však také již mrtvé jeleny, ze kterých lze mimo jiný materiál nabrat maso. To je nutné co nejdříve upéct, protože divocí vlci krev z masa dokáží vycítit. Ulovit si však dokážeme třeba i králíka. Po něm totiž stačí hodit malý kámen a omráčeného jej popadnout do rukou. Zbytečně morbidní je pak nutnost zakroutit mu krkem, zatímco na nás roztomile kouká. Ať už narazíte na konzervu s masem či rajskou, chvíli trvá konzervu otevřít. O to radši budete při nalezení otvíráku.
Ve hře je ale k dispozici i celá řada dalších užitečných předmětů, které nám obtížné přežívání výrazně ulehčí. Díky takové sekyrce můžeme rozsekat kdejaký nábytek a získat tak slušné množství dřeva. S přenosnou lampou je zase jednodušší kdykoliv si posvítit, protože vytvořené pochodně příliš dlouho nevydrží. Nejenom pochodeň, ale i jiné věci si budeme běžně craftit. Stejně tak neužitečné nalezené předměty můžeme ničit a tím získávat základní materiál. Roztrháním nepříliš teplého oděvu například získáme látku, která lze využít při opravě oděvu kvalitnějšího. Na sobě toho lze mít poměrně hodně. Jedny kalhoty, něco teplého pod nimi, dvě mikiny či svetry, dvě bundy, čepici, šálu, dvoje ponožky, rukavice, boty … Každý kus přitom vykazuje celou řadu parametrů, například co se týče hřejivosti nebo odolnosti vůči vodě. Jakmile najdeme nový kus oblečení, je často promrzlý a musíme tak chvíli počkat, než se v našem inventáři ohřeje. Jinak bychom se prostě neustále klepali zimou.
I přes haldu oblečení se připravte na to, že vám bude neustále zima. To je sice vzhledem k lokalitě Kanady pochopitelné, avšak málokterá survival hra vyžaduje tak časté ohřívání. Rozdělat oheň přitom není žádná legrace. Pokud nepoužijeme některý z předmětů na urychlení, trvá rozdělání ohně asi 20 vteřin. Kdykoliv v průběhu nám přitom hra může oznámit, že se rozdělání nepovedlo, takže můžeme rovnou začít znova. Přestože zvládneme rozdělat oheň, pro pořádné ohřátí potřebujeme dodat další hořlavý materiál. Oheň na palivo reaguje jak svou sílou (a tedy hřejivostí), tak trváním. Pokud se třeba chceme pořádně vyspat vedle ohniště, měl by oheň vydržet celou noc. Mnohem lepší však je vyspat se v nějakém tom obydlí. V něm je sice jen málokdy krb, avšak uchrání nás před větrem, není v něm taková zima a jakmile si vlezeme do pelechu, teplo nám nakonec přece jen je. Spánkem se automaticky uloží hra, vyléčí se některá zranění a vyřeší se jediná dosud nezmíněná potřeba – odpočinek. Za to však zaplatíme nemalou daň. Ráno totiž máme pořádný hlad i žízeň, takže se zásoby rázem citelně ztenčí.
Možná vůbec největší nebezpečí skrývají divocí vlci. Ti se potulují nejenom v přírodě, ale klidně se prochází i po městě. Jakmile nás spatří, běží k nám plnou rychlostí, aby na nás vzápětí skočili. Pak už jen zbývá zvolit zbraň k boji a klikat myší tak rychle, jak jen to jde. I když vlka tímto způsobem můžeme zahnat, často se brzy vrátí. Zároveň jsme ihned vystaveni krvácení a možné infekci. Je tedy třeba ránu dezinfikovat a zastavit krvácení. Vlci se mnohdy vyskytují ve smečkách, takže je opravdu lepší se jim velkým obloukem vyhnout. A pokud nás přece jen spatří, při troše štěstí se stihneme schovat do blízkého domu nebo auta.
Na naší dobrodružné cestě nás čeká obrovské množství sněhu i ledu. Kromě různých lesů, plání či jeskyní, však narazíme i na řadu již zmíněných obydlí. Někdy jde jen o jednu chýši, jindy dokonce o celou vesnici. S tím se pojí další záhada. Až na úplné výjimky jsou všechny domy zcela opuštěny. Vlastně ve hře nalezneme více umrzlých těl, než živých jedinců. Celkově se lokality dosti povedly a narazíme na řadu zajímavě vypadajících míst. Přesto po pár hodinách pocítíme, že zdejší prostředí působí tak trochu stereotypně. Charakterů ve hře sice není mnoho, ale o to zajímavěji působí. Například taková stará slepá babička, která na nás okamžitě vytasí brokovnici. Rozhovory s ní jsou zpočátku strohé. Je totiž třeba získat si její důvěru. Jak? Třeba tak, že plníme jí zadané úkoly, ať už jde o nošení dřeva či shánění jídla. Po splnění vcelku obtížných úkolů nás čeká prozrazení některých tajemství.
The Long Dark i po vydání trpí několika málo neduhy, jako je třeba stereotypní opakování některých základních činností nebo ne úplně ideální optimalizací. Přesto musíme dát klobouk dolů před tím, nakolik hru vývojáři za 2 roky zvládli vylepšit. Příběh je solidní, survival realistický a na hráče čeká také široký arzenál vybavení. Člověk má zkrátka stále co dělat, aby zajistil fungování základních životní funkcí. Proto napětí jen tak nevymizí a každý den ve hře je neustálým bojem. Vpřed nás přitom vede zvědavost nad otázkou, co se stalo s naší bývalou manželkou a kam vlastně má namířeno. Ačkoliv jde o jeden z nejlepších současných survival titulů, hratelnost jsem očekával o trošku vyšší, proto hodnotíme na 80%.