Zatímco hráči živě spekulují o tom, zda je sequel veleúspěšného titulu The Last of Us skutečně v přípravě, nebo ne, jeho tvůrci ze studia Naughty Dog se teprve nyní, přibližně rok po vydání, rozhodli uzavřít vrata za původním kouskem vypuštěním finálního DLC The Last of Us: Grounded Bundle. Máte zájem zjistit, co všechno obsahuje a zda se jej vyplatí zakoupit, pokud vám disk se hrou leží na poličce? V tom případě jste tady správně. Dnešní recenze si totiž nejnovější rozšíření bere pod mikroskop a nijak se s jeho pitváním zdráhat nehodlá.
V rámci Season Passu byla hráčům nabídnuta dohromady trojice DLC. Vzhledem k tomu, že první z nich ukrývalo exkluzivně multiplayerový obsah, fanouškům se vývojáři zavděčili spíše druhým kouskem, The Last of Us: Left Behind, s nímž jsme se ještě o něco hlouběji zakousli do příběhu hry a objevili něco málo o životě hlavní hrdinky Ellie před událostmi hry. Třetí rozšíření pak stíhá singleplayerový a multiplayerový obsah kombinovat dohromady. Z toho pohledu, že by šlo částečně o příběhové rozšíření, bohužel na Grounded Bundle nahlížet možné není. Veskrze jej totiž opět ocení především hráči multiplayeru, protože pro ně byla připravena obrovská spousta novinek, zatímco se milovníci příběhové části hry musí spokojit pouze s novou, i když zároveň extrémně náročnou obtížnostní úrovní, po níž je celý balík pojmenován.
Právě proto nám přijde rozumné se nejprve podívat na to, s čím si je nově možné pohrát ve hře více hráčů. Na nejdůležitější post DLC byla jednoznačně usazena čtveřice zcela nových map, při jejichž hraní si vždy dostanete příležitost vzpomenout na některou z částí příběhu. Mapy nesou názvy Wharf, Capitol, Coal Mine a Water Tower, a pokud The Last of Us znáte dostatečně dobře, už nyní máte alespoň drobnou představu o tom, s čím se která mapa pojí. Wharf se kupříkladu soustředí na úvodní honičku, kdy se Joel s Tess snaží v přístavech přinutit mluvit Roberta. Coal Mine pak třeba odkazuje na moment, kdy nastala zima a Ellie se poprvé setkala s Davidem. Pro skutečné fanoušky dělají právě tyto pojítka důvod k tomu, aby se do multiplayeru vůbec vydávali, takže jsme rádi, že si s nimi u nového rozšíření tvůrci poradili tak skvěle.
Jednotlivé mapy se od sebe velmi výrazně liší. Některé se soustředí na exteriéry, jiné vám dopřejí především boje mezi čtyřmi zdmi. Některé se výborně hrají v týmovém duchu, do jiných se můžete bezproblémů vrhnout sami za sebe a na nikoho se ohlížet muset nebudete, protože by to stejně nemělo cenu. Nám osobně se nejvíce zalíbila mapa Coal Mine, protože hráčům dopřává dostatečný prostor k taktice, ačkoli zároveň nebudete mít problémy s neustálým hledáním nepřátel, protože by mapa byla příliš rozlehlá. Současně se zde můžete uplatnit v těle snipera stejně jako tichého zabijáka zezadu, což mnoho jiných herních polí neumožňuje. Nehledě na to, vše se odvíjí především od vaší dovednosti určit, kde se vyplatí vzít do rukou brokovnici a kde naopak musíte počítat s bojováním na delší vzdálenosti. Pro každou z map se navíc vyplatí mít připravený jiný soubor schopností, což je konekonců na multiplayeru The Last of Us zajímavé a bezvadné už samo o sobě.
Grounded Bundle samozřejmě několik nových schopností přináší. Většina bohužel není v ničem zase až tak speciální a půjde spíše o dodatek k vašemu původnímu setu. Vybrat si ale muset budete, takže by se hodilo, kdybyste vyzkoušeli nějaké pořádné kombo. Zamíchat by se do něj daly třeba kouřové bomby, jež vás díky schopnosti „Bomb Expert” nebudou zraňovat, takže nebude problém s vběhnutím do kouřového mraku mezi vlnu dusících se nepřátel a následná poprava každého, komu se kouř dostal do očí. Hráči, kteří se ve stylu Ramba nebojí postavit se do středu bojiště a doufat v neschopnost trefení se nepřátel, ocení schopnost „Scavenger”, díky níž zásoby automaticky zvedáte ze země. Třeba „Agility” pak sedne tichošlápkům, protože jim umožní obratnější pohyb po bojišti.
Balíček také přispěchal s čtveřicí nových zbraní. Ještě předtím, než bylo DLC vůbec vypuštěno, hráči usoudili, že budou nové kousky v arzenálu až příliš silné a jinak slušně vybalancovanou hru kompletně vyvedou z rovnováhy. Ve skutečnosti nám ale přijde, že si s nimi vývojáři poradili na výbornou. Například granátomet má dostatečně málo nábojů a trefuje se s ním natolik špatně, že se nejsilnějším kousek sestavy v žádném případě nestal. Nejzajímavější novinkou je dle našeho názoru dvouhlavňová brokovnice, která se dá využít hlavně na menších mapách, kde s ní lze dělat doslova zázraky. Jakmile ji ale vyvedete na procházku na větší mapu, kde ostatní berou do rukou odstřelovačky, můžete si být jistí, že velmi rychle pohoříte.
Jak jsme zmínili v jednom z prvních odstavců, Grounded Bundle obsahuje i nový obtížnostní level určený pro hráče singleplayeru. Už původní nejtěžší obtížnost „Survivor” nedala hráčům absolutně nic zadarmo a „Grounded” to bere ještě dále. Stačí skutečně jediné špatné došlápnutí a jste mrtví. A poté znova. A pak znova! Jakmile se však dostanete do rytmu a ovládnete všechny triky a kličky, které se používají při pokořování obtížnosti „Survivor”, zjistíte, že vlastně nový stupeň v ničem těžší není. Už tak se totiž automaticky snažíte vyhýbat každému souboji a nepřátelé o nic chytřejší nejsou, pouze vás prakticky okamžitě zabijí, když se jim dostanete před oči. Pokud se naučíte vyhýbat přestřelkám, nezmůžou nic. Trocha rupání nervů a frustrace se samozřejmě dostaví, ale to je snad předem očekávatelné.
The Last of Us: Grounded Bundle je slušným rozšířením, které by neměl minout žádný pravý fanoušek hry více hráčů. Pokud ale The Last of Us milujete pro příběh a singleplayerový zážitek jako takový, nová obtížnostní úroveň vás uspokojit nedokáže, takže bychom DLC brali pouze jako menší bonus k Season Passu. Ten už svou světlou chvilku zažil díky TLOU: Left Behind a nedalo se čekat, že by mohl nabídnout ještě něco lepšího. Z naší recenze si odnáší 75 %, přičemž musíme uznat, že nové mapy vypadají skvěle, nové schopnosti své využití při hraní naleznou a minimálně brokovnice si, co se nových zbraní týče, v našem srdci našla také své místo. Přesto bychom od finálního DLC takto působivé hry očekávali něco většího a lepšího.