Tom Clancy’s Division (recenze zde) stejně jako řada jiných novodobých her zvolila trend prodat hru za nemalé peníze a následně hráče tlačit do koupi následujících DLC, ať už jednotlivě, či všech najednou v rámci Season Passu. Jelikož je The Division na herní scéně již několik měsíců, jeho cena výrazně spadla. V současnosti se dá sehnat za necelých 700 Kč a mnozí si jej tak konečně mohou dovolit. Jedním z nich jsem byl i já – základní hra mě sama o sobě velmi bavila…
Jenže jednoho krásného dne jsem měl všechny hlavní i vedlejší mise splněny několikrát a chtěl jsem se posunout někam dál. Zároveň se zastavil i můj vývoj postavy, protože všechno vybavení patřilo mezi to nejlepší zlaté barvy. Získat vybavení zelené barvy (tj. nejlepší možné) sice je dovoleno i hráčům bez DLC, je to však nesrovnatelně těžší a otravnější.
Rozhodl jsem se tedy ke koupi DLC Undegroud. Jistě koupi DLC zvažuje i řada jiných hráčů, ale zasekla se u cenovky Undeground. Výše ceny od 350 Kč totiž pomalu dotahuje cenu celé původní hry. A jak se lze přesvědčit v řadě diskuzí či rychlých hodnocení na netu, není to zase tak velkolepé rozšíření, aby byla koupě automatickou volbou.
Je to však jediné možné řešení pro hráče, kterého The Division upřímně baví a nechce hrát pořád dokola ani ne deset původních misí. Nutno však ještě jednou dodat, že i Undeground nabídne omezený obsah. To je dáno také detailní a působivou grafikou, kde se lze snadno divit, že i v místnosti, kudy jen rychle probíháme, je snad na stovku předmětů. Přes blažený pocit z téměř dokonalého okolí bych však osobně spíše uvítal méně detailů a více misí či zápletek.
Jak napovídá název DLC – Undeground neboli Podzemí nás pustí výtahem z hlavní základny do skrytého podzemního velitelství, kde je sice parádně zpracovaná základna plná věrohodně působících pracovníků, zároveň je tu kupodivu jen jeden obchodník a jedno speciální místo pro zadávání misí. Oproti původní hlavní základně tedy moc interakcí zde předvést nelze.
Undeground hráči přidělí nový typ úrovně, která se zvyšuje díky zkušenostem získaným v misích DLC a odemyká stále nové možnosti. Někomu možná přijde, že aby měl každý hráč úroveň klasickou, jinou úroveň v Temné oblasti a ještě jinou v Undegroundu, je poněkud složité. Ačkoliv to nepůsobí nejlépe, je to zřejmě jediná možnost jak hráči dávkovat nové věci postupně, takže má důvod se stále vracet a hrát.
Na zmíněném počítači si vybereme obtížnost mise, kolik má mít fází (tj. více napojených misí na sebe) a pak už si volíme, jaké ztížení přesně chceme. Tyto “ztížení” si lze nabrat až s vyšší úrovní, stejně jako se otevře 2 fázová operace až na 20. levelu (později i 3 fázová). Čím více ztížení si navolíme, tím vyšší je odměna za splnění mise. Zároveň však každé ztížení vyžaduje využití směrnice, které tak musíme neustále získávat. V co-opu volí plán mise vždy velitel a pokud nemá dostatek směrnic, může buďto zvolit příliš jednoduchou misi, za kterou nedostaneme žádné zajímavé odměny, nebo musí předat velení někomu, kdo směrnice má (pokud tu někdo takový vůbec je). Nevím, asi bych směrnice prostě zrušil.
Na výběr je pouze z pěti ztížení, které jsou celkem originální, ale celkově je jejich počet trestuhodně nízký. Jedno ztížení například nepřátelům poskytne různé typy munice (zápalné, výbušné), jindy přijdeme o mini-mapu či se nám citelně ztenčí množství munice, se kterou začínáme (a zároveň z nepřátel nepadá nová).
Každá mise je automaticky generovaná, což je samo o sobě výtečné. Funguje to tak, že z mnoha hotových místností (prostě kusů mapy) se pokaždé vytvoří náhodný jejich výběr a pořadí. Vede to sice někdy k nepřesným situacím, jako když jsou třeba dvoje otevírací dveře pár metrů od sebe či dvě bedny munice blízko sebe, celkově je to však ideální řešení proti stereotypnosti. Bohužel podzemí se přece jen skládá z omezeného počtu kusů prostředí, takže se dříve či později přece jen vše okouká. Jen tak mimochodem, teď v létě je celkem zážitek hrát přes den, protože je v podzemí většinou tma a jasné slunce tak znemožní něco vidět (pokud nemáte žaluzie).
V podzemí najdeme několik novinek, jako jsou třeba samospouštěcí pasti, které jsou však poměrně neúčinné a zbytečně moc viditelné. Kromě toho, že pípají, jsou dosti velké a navíc červeně blikají. Další inovací je, že někdy jsou na zdi zařízení pro zavolání posil, čehož mohou nepřátelé využít, pokud tyto stroje zavčasu nezničíme. Nejvíce se mi však líbí zařízení vysílající vlny do okolí, které ruší možnost využít aktivní schopnosti. I toto zařízení je možné zničit, je však obvykle dobře chráněno, případně umístěno tak, aby se k němu nedalo snadno dostat. Na konci každé mise je truhla, která nám dá nějaké ty věci navíc. Bohužel rozdíl mezi obtížností vysokou a vyzývavou je zbytečně velký. Zatímco na vysokou se s ostatními častokrát nudíme, vyzývavá nás často naopak semele.
Abychom však nebyli pořád jen v podzemí, některé mise najdeme i ve městě. Bohužel jsou zde však pouze 3 stálé mise. Ty jsou, dá se říct, aktuálně hlavními výzvami hry. Nabízejí pořádné odměny, ale jsou extrémně těžké. S nejlepším dostupným vybavením si je maximálně užívám, protože teprve zde dostanu skutečně zabrat. Možná to ale autoři s obtížností přehnali, protože na třetí nejtěžší možnou úroveň (tj. vysoká) to zvládne dle mého pozorování asi 5-10 % lidí. Zároveň je třeba pracovat ve čtyřech, tedy plném týmu, jinak se naše šance rychle snižují. To je problém, protože se po smrti často hráči (nezodpovědně) odpojí. Sice lze přes menu zapnout vyhledávání dalšího hráče, avšak zde oněch 10 sekund v menu je snadno smrtících. Obvykle také trvá nalezení někoho nového několik minut.
Občas se objeví i nějaký ten bug. Například nelze používat své skilly, ale lze to řešit tak, že záměrně umřeme a necháme se oživit ostatními spoluhráči.
The Division: Underground nabízí možnost pokračovat v hraní vynikající hry. Bohužel bychom však za necelých 400 Kč čekali více, než jen 3 opakující se mise a náhodně generovaný systém podzemních akcí. Zvláště ve srovnání s celou původní hrou je cema spíše vysoká. Na druhé straně výtečná grafika, možnost snadněji získat to nejlepší vybavení … těžká volba. Hodnotíme na 70 % a doporučujeme spíše lidem, které The Division velmi baví a chtějí se posunout dále. Pokud vás však hra baví jen běžně, nečekejte, že by to Undeground mohl změnit.