Pokud jste z úvodu nabyli pocitu, že DLC s názvem Survival přináší pořádnou výzvu, pak jste nebyli pocitu správného. Tohle rozšíření je tak ideálním řešením pro znuděné hráče, kteří ve hře (dávno) mají to nejlepší vybavení, zbraně, vylepšení a znají i nejvýhodnější postupy pro každou misi. Vše získané i poznané nyní musí zahodit, aby začali pěkně od začátku…
Survival je již druhým rozšířením pro hru Tom Clancy’s The Division (recenze původního hry zde), které následuje po prvním DLC Undeground (recenze 1. rozšíření zde). V rámci Season Passu si pak hráči počkají ještě na třetí dodatek Last Stand, jehož vydání je naplánováno na jaro 2017. Stejně jako v případě Survival, je tak vydání citelně opožděno. Oprávněně si tak rýpneme do Ubisoftu, který se zpožděním tak trochu zahanbil. Vybrat nemalé peníze za koupi Season Passu a dodat zboží v takovém zpoždění je natolik trestuhodné, až dokonce pomýšlím, zda by hráči neměli mít nárok na nějakou kompenzaci. To však nechme stranou a podívejme se raději na samotné DLC.
Přímo v původní mapě toho moc nepřibylo základní hry. Žádná nová lokalita v původní mapě, jak tomu bylo u Undeground, se nekoná. Pouze se objevily nové dveře po pravé straně v tzv. uzlu, tedy chodbě, kudy se dá dostat i k DLC Undeground. Zde si jednoduše vybereme, zda chceme vytvořit hru či se připojit. U obojího si pak máme vybrat ze dvou možností – Bude ve hře friendly-fire? Tedy budou moci hráči být i proti sobě, jak je tomu v Temné zóně? Před připojením do samotné mise nás hra nejdříve propojuje do týmu s dalšími hráči a to do maximálně čtveřice. Jakmile však hra začne, tento tým je ztracen a pokud chceme mít tým v misi, musíme se s hráči ručně propojit, stejně jako to funguje v Dark Zone.
Po spuštění mise se začne přehrávat krátké video (pokaždé stejné), ve kterém helikoptérou letíme na misi. Naneštěstí nás ve vzduchu zastihne přicházející bouře a naše helikoptéra se zřítí a exploduje. My se v té době však již povalujeme někde jinde. Při padání helikoptéry jsme z ní totiž vypadli. Přesto se zpravidla probouzíme v úkrytu (pokaždé jiném), kde naše úloha začíná…
Jsme úplně sami, jen se základním vybavením (zelené barvy) a pistolkou. V každém krytu jsou však dvě bedny, jedna s lékem, druhá s kusem oblečení. Zároveň je zde craftovací stůl, na kterém si okamžitě můžeme vyrobit něco ze zmíněné látky. Každý kousek oblečení, který v původní hře sloužil jen k dekorativním účelům, zde zahřívá. Do jaké míry nás ochrání před zimou, vždy udává určitý počet bodů. Čím více bodů, tím déle nás udrží v teple.
Následně vylezeme ven a pomalu nám začíná docházet, o co v téhle hře vlastně jde. Nepřátel je zde mnohem méně, než v původní hře. Jde přitom o stejné město, avšak nyní je uprostřed sněhové bouře. Teploty venku se tak značně mění, stejně jako míra chumelení. Důležité je ale vědět, že venku vydržíme především v úvodu, tedy s chabým oblečením, jen několik málo (desítek) sekund. Naštěstí sem tam narazíme na přístřeší, tedy místo s teplejším ovzduším, kde se ohřejeme. Najít můžeme i úkryt, kde je craftovací stůl. Hlavním zdrojem tepla jsou však ohniště zapálená uvnitř barelů. Nejčastěji už hoří, avšak někdy je musíme zapálit vhozením světlice. Pokud máme smůlu a zmrzneme příliš, při čemž nemůžeme najít nic k ohřátí, začneme trpět hypotermií a pomalu nám klesá zdraví.
Někdy je opravdu frustrující běhat sem a tam a přes veškerou snahu nevidět žádnou možnost ohřátí se. Problém je také při kdejaké přestřelce, kdy nemáme prostor věnovat se ukrývání a samotnému boji, protože ukazatel tepla nekompromisně klesá. Obvykle po skončení přestřelky máme opravdu minimum času, najít teplo. Navíc nám nepřátele obvykle uberou část zdraví, což nám ještě zkrátí čas při hledání.
Co mě na hře baví, je naprosto nepředvídatelné prostředí. Hráč vyběhne do ulic a nikdy neví, zda se setká s přívětivějšími teplotami, kupou beden s kořistmi a dobrým dohledem… či zda ho zastihne úkrutný mráz, téměř nulová viditelnost a nikde nic k zahřání, natož nějaká užitečná věc v bedně. Tohle DLC je hodně o štěstí, protože mapa je zakrytá a člověk prostě neví, kde co vězí.
Teplotou naše potřeby zdaleka nekončí. Občas musíme i něco sníst a vypít. Hra nám přesně poví, kdy je zapotřebí něco spotřebovat, takže máme vcelku přehled. Větší problém však způsobuje zranění, které jsme utrpěli při pádu helikoptéry. Rána se infikovala a my potřebujeme lékařské ošetření. Toho se nám však v této misi nedostane a my můžeme průběh infekce pouze zpomalit prostřednictvím speciálních léků (nikoliv klasických lékárniček, které doplní zdraví). Každé další užití léků má slabší účinek, takže nesmíme příliš otálet s postupem.
Pro slušnější šanci přežít, jsou zapotřebí i lepší zbraně. Můžeme sice zastřelit nepřítele a získat kromě jiného i přímo zbraň, to se však děje jen zřídka. Hlavní cestou ke zbrani je tak vycraftit si ji. A jelikož zde nejsou bedny s náboji a náboje náhodného druhu bereme jen od zabitých nepřátel, není na škodu mít více typů zbraní. Zbraně si lze také vylepšit, pokud si vycraftíme lepší zaměřovač, tlumič, zásobník apod. Ve hře od základu nemáme ani staré dobré skilly. I ty však lze vycraftit a zpřístupnit.
Cílem hry je dostat se od kraje mapy, kde začínají všichni hráči, do středu, tedy temné zóny. K tomu je zapotřebí speciální filtr, který se taktéž craftí. Jelikož nám „běží čas“, nemůžeme se poflakovat po mapě a vylepšovat si své vybavení či zbraně donekonečna. Zároveň platí, že pokud si to namíříme do Dark Zone příliš brzy, zlikvidují nás (často už po cestě) silní nepřátelé. Vše je o odhadu a je opravdu velmi obtížné se trefit. Aby napětí ještě více vzrostlo, hra nám občas napíše, kolik hráčů ještě žije. S hráči, které potkáme, můžeme vytvářet týmy, což je výhodné při boji proti soupeřům. Nicméně tím, jak se potulujeme pospolu, si zároveň před nosem bereme různé věci.
Pokud padneme, můžeme se vyléčit lékárničkou, pokud tedy samozřejmě nějakou máme. V opačném případě nás může jiný hráč zachránit, ale musí to stihnout do pěti minut. Pokud se nám nechce čekat, můžeme to vzdát a misi ukončit. Na konci nás čeká vyhodnocení celé mise a dle svých zásluh získáme zkušenosti. V DLC Survival se nám načítají zkušenosti a úrovně zvlášť (obdobně jako v Temné oblasti nebo rozšíření Undeground). S novou zkušeností získáme i zapečetěnou bednu. Jejím otevřením se k nám obvykle dostanou ty nejlepší kousky vybavení či zbraní. Toto DLC tak dává snadný přístup k tomu nej vybavení, čímž láká ke koupi.
Díky tomuto DLC získává inventář s oblečením (šály, čepice, bundy, boty, kalhoty atd.) pořádný smysl. Na straně druhé je spravování všeho vybavení v inventáři poněkud neintuitivní a zdlouhavé, což není moc vítané, pokud máme jen pár sekund, než umrzneme.
Pro The Division je tohle rozšíření něčím jiným, neotřelým, originálním. Dosud jsme ve hře především stříleli a věnovali se boji. Survival však vyžaduje taktiku, rozvahu, strategii, nikoliv jen přímou akci. Svou obtížností je pak skutečnou výzvou. Přesto jsem od tohoto DLC, na které jsme čekali tak dlouho, čekal něco více. Náplň mise je stále stejná a neutuchající mrznutí v nepřehledném světě, kde nemůžeme někdy nic najít, frustrující. Navíc místy mají problémy i servery hry (informovali jsme zde). Naštěstí hru zachraňuje nepředvídatelné a zajímavé prostředí a počasí, výzva pro všechny hráče, jež hru jinak kompletně ovládli a vcelku dobrá hratelnost. To však bohužel nestačí na lepší hodnocení, než je 65 %.