Jak už jsem zmiňoval v prvních dojmech, za Supreme Commanderem (dále jen SC) stojí veleúspěšný gamedesigner Chris Taylor, tvůrce někdejší strategické pecky Total Annihilation, která hráče dostala především svým přístupem k realističnosti a vyváženosti. SC je vlastně nepřímým pokračovatelem této strategie. Práva na jméno Total Annihilation totiž vlastní společnost Atari, která nemá v plánu ho využít ani prodat, a tak se tvůrci rozhodli založit značku zcela novou. A na rovinu si řekněme, že je to základní kámen jak se patří.
Příběh SC se odehrává na počátku třetího tisíciletí, kdy byla konečně objevena možnost přesunu pevných částic na dlouhé vzdálenosti v krátkých časech – jakési meziprostorové brány. Díky tomu si mohlo lidstvo začít přivlastňovat i vzdálené planety. Za tímto účelem byli vytvoření pololidé-poloroboti, kteří se vyznačovali obrovskou inteligencí. Bohužel díky velké inteligenci si brzy začali uvědomovat své otroctví a převzali vládu sami nad sebou a vznikla rasa Cybranů, která se zaměřuje primárně na roboty všeho druhu. Proti jejich útoku se zformovaly zbytky lidské rasy do UEF (United Earth Force), která je strukturou svých jednotek a budov nejvíce podobná současnosti a lidem. Aby konflikt byl úplný, je tu fanatická rasa Aeonů, která je proti všem a je tak trochu mimozemského původu, když povstala z lidmi vyhubené rasy Serafimů. Aeoni chtějí jako ostatní všeobecný mír a harmonii, ale za jakoukoliv cenu. Jak je vidět, je zaděláno na pěkný konflikt o nadvládu nad známým vesmírem.
Ovládnout vesmír ale nejde během pár minut, je nutné kolonizovat pomalu jednu planetu za druhou. Každá z planet má jiný povrch a vzhled. Jako první jednotka je na planetu transportován commander, což je veliká robotická jednotka. Její schopnosti jsou do začátku hry velmi důležité – dokáže postavit základní budovy, ubránit chatrnou základnu před prvním útokem a v neposlední řadě „těžit“ i základní suroviny a pomoci tak trochu do začátku. Suroviny jsou dvě – masa (česky přeloženo jako hmota) a energie. Energie se dá vyrábět kdekoliv pomocí elektráren, masa se těží z přírodních nalezišť. Zdroje jsou neomezené a je jen důležité vyvážit příjem a výdej, aby nedošlo ke krizi v jedné nebo druhé surovině. Pokud se vám povede dostatečně zajistit přísuny, můžete se vrhnout do boje a o další těžení se vůbec nestarat (v praxi to tak úplně nebude, ale obrazně se to dá říci).
Takže suroviny máme zajištěné a stavíme první továrny. Těch jsou tři typy – pozemní, letecké a námořní a každá je po postavení na první technologické úrovni. Úroveň se dá posléze zvýšit až na level tři, přičemž každý level má specifické jednotky (například tech level 2 umožňuje stavět letecký transport a tech level 3 zase těžké bombardéry). Skvělou funkcí je opakování stavby, kdy si navolíte, které jednotky se mají stavět a ony se staví pořád dokola bez potřeby dohledu. Krom jednotek dokáže každá továrna vyrobit inženýra (ženistu). To je malá stavební jednotka, která posléze převezme kompletní starosti o stavbu budov. Dle toho, v jaké technologické úrovni továrny byl inženýr postaven, odvíjí se i jeho tech level a dokáže stavět různé budovy od základních tech level 1 až po experimentální superjednotky (tech level 3).
Další důležitou funkcí inženýra je schopnost zrychlit stavbu – když budete stavět budovu dvěma a více inženýry naráz, stavba se podstatně zrychlí (samozřejmě za cenu větších nákladů). Krom toho dovede i těžit základní suroviny, ale to již by nemělo v této fázi být nutné a je to spíše nouzovka. Skvělou funkcí při stavbě je možnost zařadit pomocí klávesy shift stavby do fronty – můžete si tak nastavit stavbu klidně na půl hodiny dopředu a dále se o to nestarat, stavebníci udělají vše za vás. Nemyslete si ale, že v této fázi hry již nevyužijete své robotické já, není to pravda. I ACU (základní stavební robot) se dá vylepšit, zvlášť se mu vylepšují paže a hrudník. Pokud do něj zainvestujete, nejen že dokáže stavět nepoměrně rychleji než inženýr (za cenu razantně vyšších nákladů), ale také se umí teleportovat, střílet rakety nebo si kolem sebe vytvoří ochranný štít.
Když máme postavenou základnu, je třeba ji trochu opevnit. K tomu slouží čtyři typy věží a dalších obraných mechanismů, které se dají také stavět na různých technologických levelech. Věže máme jednoduché pozemní (point), protiletecké (anti air), podvodní (torpedo) a dalekonosné (artilery). Každá má svou nezaměnitelnou funkci a jen správná kombinace dává smysl. Krom toho můžete obranu vybavit jednoduchými zdmi, ochrannými štíty, rušičkami radaru a třeba i ochranou před balistickými raketami.
Během toho všeho je samozřejmě nutné zbrojit armádu, což není až taková sranda. Krom toho, že je jednotek zhruba 30 typů u každé rasy, je nutné volit správnou kombinaci jednotek. Každá jednotka má totiž protijednotku, která ji bezpečně zničí – laseroví roboti jsou silní na zemi, ale letadla je smetou jako nic a podobně. Stejně jako u stavby budov i stavba jednotek se dá frontovat a sousedící továrny si dokonce dokáží vzájemně vypomáhat a rozdělovat si práci. Ve hře vám hodně pomáhá velká míra automatizace. Jednotkám lze nastavit neomezené množství waypointů, dokonce je lze propojovat do vzájemných “cestovních sítí”, kdy se jednotky sesynchronizují a například zaůtočí v jednu chvíli. Šikovnou funkcí je zobrazení času, za jak dlouho jednotka dorazí na místo, nebo postaví budovu.
Protože se boje odehrávají i na mapách velikosti 80x80km, jakýkoliv transport jednotek je velmi zdlouhavou záležitostí a tak velmi oceníte možnost transportu letectvem. I zde funguje automatizace – vezmete transport, naložíte ho vozidly a dáte mu příkaz transport. Letadélko zanechá na zemi aktivní bod, na který můžete odkazovat další jednotky a případně i výrobu z továrny a letadélko (nebo i více) vesele pendluje tam a zpět a nosí. Hezkou vlastností letadel je, že jim v rámci možností dochází i palivo. Není to nijak zásadní, ale občas je třeba natankovat, k čemuž slouží pozemní letiště a případně některé speciální jednotky.
Boje v SC jsou něco fantastického. Nečekejte souboje 10v10 jednotek, kdy vyhraje ten, jehož jednotka má kliku a je jich o jednoho více. Tohle je válka a bojuje se tu často i se stovkami jednotek najednou. Velmi dobře to vystihují slova mého kamaráda v jedné ze síťových bitev, kdy obětoval letku čítající 30 letadel se slovy „vždyť to nic není, podívej na armádu nad tím“, aby konečně prorazil nepřátelské štíty. Nejde ale jen o množství jednotek, důležité je i složení. Pošlete li pouze tanky, nemáte šanci projít, je nutné spojit dohromady výhody všech jednotek, jen tak máte šanci na úspěch.
Zvrat na bojišti často mohou způsobit experimentální jednotky. Ty má každá z ras tři. Například u Cybranů je to obrovský robotický pavouk s laserovým dělem, u UEF je to Fatboy, pojízdná základna, která umí i za chodu stavět jednotky, u Aeonů je to yase třeba velká letecká loď jako ze Dne nezávislosti, nebo velký robot, který dokáže libovolnou jednotku přitáhnout a rozdrtit. Žádná z jednotek není nijak extra přeboostěná, až na (dle mého názoru) zmíněného robota, který kolikrát zničí polovinu základny než se ho povede anihilovat. Ale je to detail.
K dispozici máte tři kampaně po šesti misích, za každou rasu jednu, a to ve třech různých obtížnostech. Cíle misí nejsou pevně dané, ale v průběhu mise se mění a současně se rozšiřuje i herní plocha. Během chvilky tak zcela musíte změnit taktiku, protože se objevily hory, nebo nová voda, zkrátka podmínky hry jsou najednou jiné. Nemělo by tak rychle dojít ke stereotypu, i když záleží na vkusu. Pro začátek vřele doporučuji projít si přehledným tutoriálem, který vás seznámí se základy hraní a správy základny.
Asi si říkáte, jak se to všechno na mapě může hýbat. Odpověď je nasnadě – jak na čem. Na mém osobním počítači Intel Core2Duo E6300, 2G ram, ATi Radeon X1900GT to jde poměrně dobře. Dle mých zkušeností záleží na počtu počítačových protivníků, protože více jednotek = větší nutnost výpočtu umělé inteligence. Například při hře po síti 2v2 všichni živí hráči to jde v pohodě. Ale když hraji sám se třemi počítači tak FPS klesne i na 5, což je nehratelné a nic s tím neudělá ani změna rozlišení, detailů nebo jiných nastavení, protože hru nestíhá procesor, ne grafika. Další nešvar náročnosti se projevuje (nevím jestli je to jen u mě, nebo i jinde) při hře po síti s kamarádem se slabším počítačem. Jakmile je na mapě cca přes 2000 jednotek, začne hra vypisovat hlášku o chybě synchronizace a hra se nám začne rozcházet. Ale možná je to jen u nás.
Grafika hry je věcí vkusu. Někomu přijde nedetailní a ošklivá, ale mě se osobně velmi líbí. V jednu chvíli si prohlížíte ohromující detaily pochodujícího pavoučího robota, kterak svým laserem smaží tábor nepřítele a dlouhýma nohama rozšlapává davy protivníkových tanků a o chvíli později už prohlížíte celé bojiště z vesmírného orbitu. Tak velký je rozsah zoomu. Nejvyšší pohled je vpravdě generálský, kdy posouváte po mapě značky symbolizující celé armády, naopak nejdetailnější pohled je na sledování krás boje, výbuchů a operováním na úrovni jednotek.
Síťová hra je vypilovaná téměř k dokonalosti a snese i takové věci jako je výpadek spojení, kdy hra zamrzne a počká až se vypadnuvší napojí a vše pokračuje dále (když si vzpomenu těch nadávek u Command&Conquer Generals, kdy každý výpadek spojení automaticky znamenal konec hry, mno …). Hrát se dá jak po LAN tak po internetu přes specializované, poměrně přehledné rozhraní. Je možné nastavit si vše od limitu počtu jednotek (maximum je 1000), přes typ výhry až po nastavení mlhy, to vše na několika desítkách přísně symetrických mapách. K dispozici je také takzvaný sandbox režim, kdy si můžete stavět jak chcete bez konce – vhodné pro seznámení s rasami.
Díky CDProjektu si u nás můžete užít profesionální českou verzi, kde jsou přeloženy všechny texty včetně titulků. Občas jsou překlady trochu zvláštní (inženýr se jmenuje ženista, skirmish – přestřelka a podobně) a někde úplně chybí – třeba u textu upgradu Cybranských štítů – ale jinak je překlad příjemný a těm, co neumí dobře anglicky, určitě pomůže v orientaci.
Supreme Commander se přiřítil jako vlna bez velké předchozí mediální masáže a velmi mu to pomohlo. V opravdu super úspěchu mu brání jen obrovské (i když možná zasloužené) hardwarové nároky. Také to není hra pro každého, ale spíše pro opravdové stratégy, kteří rádi vymýšlí různé taktiky a piplají si základnu a jednotky. SC totiž není hra na půl hodiny, ale na několik hodin. Kdo se však do hry ponoří, zamiluje si ji stejně jako já, a na každou jinou strategii se bude dívat zcela jinak. My hře udělujeme za skvělé skloubení všech nápadů a řemeslnou dokonalost 85% a až půjde více lidem naplno a bez problému, můžeme pár procent i přihodit. A navíc pro našince, který má rád hry, které s ním komunikují česky je, tu dobrá zpráva v podobě kompletní lokalizace za cenu 899,- což je v dnešní době stále spíše výjimka. Navíc v krabici s hrou dostanete velký plakát s kompletním technologickým stromem všech tří ras a plánem vesmíru, ve kterém boje se odehrávají.
snad to bude tak dobre jako stary total commander :)
Tuhle strategii sem uz hral po lanu a musim rict, ze je BOMBA.Ta hra dovoluje pouzit obrovsky mnoztvi strategii.Ktomu tech jednotek a obrovsky mapy.Proste parada.
Jinak A64@2930Mhz, 2GB ram, GF8800GTS@650/2200 a jede to jak po masle na maximalni detaily s 4xAA a 16AF.Pod 20 fps to vetsinou neklesne.:)
Už to pár dní hraju a je to skvělé, TA jsem sica nehrál, ale dovedu si představit, jaké to asi bude:)
Experimentální jednotky jsou skvělý:)
nice strategie... a uzasny vybuchy commandera
na A64@2.6 GHz,1GBramm a 7900 GT 256 MB(600/1500) to de dobre ale ke konci hry kdy ma kazdej 200 jednotek a budov to jde na 10-15 FPS na jakykoli detaily...samozrejmen na nejssi to jde lip ale je to hnus :-)
"Supreme Commander se přiřítil jako vlna bez velké předchozí mediální masáže..." no to si s prominutím děláte snad prdel, ne ? Co jste posledních pár měsíců dělal, že jste si nevšiml toho obrovskýho hype, co se kolem hry točil ? No nic .... a další:
"...dobrá zpráva v podobě kompletní lokalizace za cenu 899,- což je v dnešní době stále spíše výjimka..." další nesmysl, drtivá většina nových her je jednak za cenu 899 kč (pouze snad EA má svoji "super" cenu 1349 kč pro e-shopy, repspektivě 1499 kč pro kamenné obchody) a jednak již s českou lokalizací, namátkou bych mohl vybrat třeba Heroes 5, Stalker, Anno 1701, Titan Quest, C&C 3 .... spíš by mi dalo problém vyjmenovat tituly, které lokalizované nejsou.
Jinak na SC jsem se docela dost těšil (Total Anihilation byla (je) vážně super hra), ale se svým Sempronem 3100+ se můžu jít pěkně zahrabat :-/
Par mesicu informaci mi neprijde moc. Sou hry, ktere maji mnohem vetsi hype, klidne i nekolik let, takze mi prominte, ale to ze se o hre strhne debata dva mesice pred vydanim neberu jako velke hype. Dale tam nepisu, ze ceska lokalizace je vyjimka, ale ta cena je na takhle dobry projekt pomerne vyjimecna.
Lidi ma to cenu si koupit vaham :-)
Nemám rád opiplávání ... v tomhle směru dávám přednost rychlokvaškám jako C&C :D Stálé AKCI :D
protože sem to hrál jako malej ale to byla jednicka ;-) Je to faKT dobrá pařba
v CaC nejsou furt bitky musis takystavet a posilat novy jednotky a tady to mas to stejny hral sem beta verzi a je to jedna z nej strategii co znam a tady to sou fakt bitvy ne ze posles 10 tanku a znicej zakladnu ja jich tam poslal 100 a potom jedte hromadny bombardovani a pocitac to vydrzel tak sem musel hodit asi 8 atomovek a potom dodelat naletama
No cenu koupit to rozhodně má, leč např. já šetřím na další HW a znovu instalovat to nechci,už chci jen hrát:)
muj nazor: propracovana hra s polovicnima moznostma..
Minulej tejden sem si znova nainsatlil TA abych si osvezil spominky a hodiny stravene hranim.... a pokud ta SC bude aspon z poloviny tak skvely, jak vypada.... asi si COD na GP nezaparim pekne dlouho :D:D:D
Pane boze musim ji mit, jen co prijde vyplata, tak si ji bezim koupit :D:D:D
Jestli si to chcete koupit a libil se vam TA tak si to kupte protoze je to UPLNE to samy s lepsi grafikou a nekolika ujetejma jednotkama navic. Nerikam ze je to spatny ale to samy uz tu bylo.... Mimochodem ty nekde tam nademnou nevim jak muzes srovnavat Starcraft a Supreme Commander , ty si zrovna podobny nejsou, hrajou se jinak.
Tak toto je uplne hra NAAAÁÁÁŠŠŠLAPANA---> uz stahuju perfektní strategieeeeeee a ne zadný klikfest
My jsme to hrali na LANce s kamosema a dohromady jsme nad tim stravili asi 30h z nejakych dvou dnu :D coz jiste svedci za vse...
Nejvetsim urazem mi prisla strasliva rozvleklost hry... nekdy to bylo fakt ze jsme kazdy navolili co se kde ma stavet a sli jsme kecat 15 minut pred vchod...
Nevim jak to je v jinych hrach ale vetsinou nase bitvy skoncili tak, ze jsme se zakempili a pak se nicili experimentalnimi jednotkami... zadne velke akce se nekonali... ano bitvy 200 vs 200 jednotek si uzijete s pocitacem, ale pro MP bitvy se tahle taktika superzbrani osvedcila nejvic... dva super roboti z experimentalnich jednotek jsou proste nezastavitelni, at ma nepritel tech tanku treba 500...
Rad bych vas taky odkazal na muj clanek:https://www.gamepark.cz/blog/supreme_comman
der_1514.htm
budu rad za kazdy komentar... jedna se o takove brzke shrnuti MP z mych zkusenosti z one lanky... takze mozna nekdo nebudete souhlasit, ale je to jen muj nazor :)
to mi ted vrta v palici...sehnat to nesehnat to..koupit nekoupit..
to demo jsem stahoval s velkym ocekavanim a dohral s moc velkym zklamanim..pocitac moc nepremyslel,mapa nezazivna a bitvy me nejak neohromily.
Jenze kdyz koukam na ty videa tak si rikam ze demo je fakt jen demo..://
Byt či nebýt,tot dilema..:)
zavidim vsem tem malym detem co sice maji problemy spustit hru ale tatinek jim nabusil komp tak, ze neni problem tohle spustit...tohle muj pocitac,co byl moderni v roce 2000,asi neutahne:-P
da sa to uz niekde tahnut???
..je to už dlouho, velikost sedí.. ale nevim, to je snad lepší si to i koupit, než to tahat několik dní..
musíš urážet? Malé dítě jsi možná ty, že tu tak pláčeš.
tak Total Annihilation si obcas zahraju do dneska, to mi na P4 3Ghz, 512ram, FX5700 256DDR jede jako jeste celkem plynule jen s nakyma par stovkama fps :D ale tohle.. :) myslite ze to ma pro me cenu vubec zkouset? :)
zkus asi nejdříve demo a pak uvidíš. Teoreticky, když snížíš detaily a pobodně, tak by to mělo fungovat.
Reakce na tvoje dva posty: Maly decko si se predvedl/a ty, tim ze jsi na neho reagovala...
druhej: Tahle hra ma opravdu mizivy naroky na grafiku oproti narokum na CPU... Docela jsem cumel co jsem tam mel nastaveny od lanky, kde jsme nehrali proti pocitaci... 1280*1024 vse na High a 4x FSAA a nejak jsem necitil potrebu to snizovat... az kdyz jsem dal skirmish a v bitvach jsem mel 2FPS... Kdo nema Core2duo natakteny aspon na 3GHz tak si to neuzije plynule i kdyby se snazil sebevic a mel u svyho AMD 64 3000+ treba GF8800GTX... Chce to dvoujadro a jak rikam, poradne nataktovat, ja ho nataktovany nemam a teda nic moc... a to hraju kampan a ne skirmish...
je to safra dobry ale az sem atomovkama):-)(vybombil 2 hardy tak to trochu preslo....ale je to super az na ty hw naroky ode me by to dostalo !95%!
jj TA byla pařba a tohle vypada luxusne konečne strategie v ktere 10 tankama neodrazite utok a nezničite protivnika a super zbrane maj jiny vyznam jako treba v cac generals tam ho pošlete na kolena
Mno je to neco jako earth2160 takze nestahuju ale kdybych eartha neznal tak to rozhodne skusim .-)
To je fakt hodne NECO JAKO... :D
máš pravdu, teď jsi zase děcko ty, že reaguješ na mne ;)
Tak s earthem to ma spolecne asi jen to ze je to strategie a ze jsou tam tri ruzne rasy, to bude tak vse. Neporovnatelne, stejne jako SC vs. C&C nebo StarCraft
"...dvěma a více inženýry naráz, stavba se podstatně zrychlí (samozřejmě za cenu větších nákladů"
ja si nevsiml ze by to melo vyssi naklady. Ty jsou porad stejny, ale jedna jednotka tam nasype 10hmoty za sekundu, ale deset jednotek tam da 10 * 10 -> 100 hmoty za sekundu, coz mozna pusobi jako vyssi naklady, ale ve skutecnosti sou stale stejne. Spotreba se zvyssi jako prase, to jo :D
No, ja sem bohuzel full jeste nehral ... pac nehodlam stavet zenisty a hrat prestrelku ... ja chci orig v originale, takze si musim jeste chvilku pockat nez se mi dostane do ruky :)
jo ty naroky .. jak tu nekdo psal ze hraje obcas jeste TA a ze ma tri gigo P4 ... tak si to nekupuj zatim, musis zlepsit grafiku ... Minimum je GeForce 6 na kterou ti schazi shadery. Druha moznost je par dni jeste pockat az se obevi ohlasovany neoficialni patch, ktery by tenhle pozadavek mel snizit na GeForce Fx
Hra je to husta to jo, ale s grafarnou FX vam taky nemusi vubec jit ! Jednak je to napsany na origosce zezadu a jednak to kamos (kterej ma FXku) nepustil. Protoze tahle hra nepodporuje grafarny GeForce FX.....bohuzel :(
a kdyby jsi umel cist, tak si o komentar vis prectes, ze to tam pisu ...
Total Anihilationbyla to neskutečná pařba u který jsem ztrávil dětství(táta jí koupil omilem myslel si že je to Antivir:-) ) takže sem se děsně těšil na vydání Supreme a musim říct že graficky je to spracovaný nádherně hratelnost bombastická-podel mého jedna z nej her co teď sou-jinak Total sem si zase nainstaloval a stáhnul ten mód co to převadí do 3D grafiky-na levnejch knihách sem asi před půlrokem sehnal datadisk za 40kč věřili by jste tomu a teď dohrávám kampaň ca ARM zasvědcení ví o čem mluvim
Samozřejmě Supreme je nověší hra ,ale pořád mě baví Total
K příběhu v tomto článku-ty stroji si neuvědomovaly ž jsou otroci ale tomu vědcovy vadilo že do nich musí instalovat věrnostní program prtot se vzbouřili ale to je malej detail jinak dobře napsáno
víš co udělá s giga jednotkou(třeba pavoukem) Bombardování letadlamaT3 mě osobně stačilo 7 Bombardérů a pavouk by Death+super jednotky nemaj obranu proti taktickejm raketám další možnost jak likvidovat to je asi všechno je pravda že ani když jsem měl zhruba 80tanků T1 tak si nim nic neudělali
PS:Takticky vzato de použít i Kutuzova taktyka řikal kámoš
"ztrávil omilem spracovaný ty stroji si neuvědomovaly ž jsou otroci ale tomu vědcovy ... ale to je malej detail jinak dobře napsáno" jojo jinak je to jako dobrý, souhlasim
Vsichni kdo si chcou poradne zafrkat dupejte sem -> hamachi- SupCom CZE heslo - supcom