Sunless Sea je titul od britského studia Failbetter Games, jež byl vypuštěn již v roce 2015. Dle našeho soudu se mu však nedostalo takové pozornosti, jakou by si zasloužil. Proto jej v tomto článku pozvedáme z hlubin herního světa zpět na světlo. Vždyť si hra na Steamu z více jak 4000 recenzí odnáší 9 z 10 bodů. Na Metacritic má pak 81 % od kritiků a 75 % od hráčů. Pojďme se tedy na tento skvost podívat.
Hned ze začátku nás vývojáři upozorňují, že náš první kapitán zřejmě brzy zemře. S tím nelze než souhlasit. Hra má totiž poměrně vysokou obtížnost a je třeba nasbírat spoustu zkušeností, než člověk zvládne přežít nějakou dobu. Dobrá zpráva tedy je, že hra je skutečnou výzvou. Špatná zpráva naopak to, že zdejší mapa světa zůstává pokaždé stejná, což poněkud omezuje zážitek z objevování. Naše mapa světa se pokaždé smaže a jelikož za objevení nových míst získáváme body, musíme stejně vše znovu obeplout. Stejně tak plníme stejné úkoly. Naštěstí se některé události odehrávají jinak. Když například dopravíme určitého pasažéra do cílové lokality, může to dopadnout všelijak. Stereotypností tak hra nakonec nezavání zase tak moc.
Ještě, než uchopíme kormidlo, je třeba zvolit si jednu z možných minulostí našeho kapitána. Dle volby se nám přizpůsobí body u statistik, takže jednou můžeme zvýšit damage našeho útoku, jindy rychlost plavby. To, co vylepšíme, ze zvýší na 50 bodů, zatímco vše ostatní zůstane na 25-ti bodech. Minulost má tedy ohromující dopad. Taktéž si vybíráme ikonu kapitána a na výběr jsou velmi zajímavé, až umělecké kousky.
S objevováním zdejšího světa, který je skutečně obrovský, získáváme body. Ty se po nasbírání určitého množství promění v tzv. tajemství. Tajemství pak můžeme věnovat některému ze speciálních členů posádky, čímž zvýšíme bonus dané postavy k našim statistikám. S některými z těchto postav, které je mimochodem třeba postupně získat, si můžeme dokonce i mít aférku. Stejně tak je můžeme vyměnit. Někteří totiž dávají naprosto směšné bonusy a nahrazeni tak budou poměrně brzo. Bonus nám nakonec dává i náš maskot.
Na palubě samozřejmě máme také posádku obyčejných námořníků, jež jsou pro fungování lodi nezbytní. Pokud přijdeme jen o několik lidí z posádky, rychlost lodi se dosti zpomalí. Posádka potřebuje něco jíst a tak je třeba neustále doplňovat zásoby jídla. Ty mizí na můj vkus a příliš rychle. A pokud jídlo dojde, posádka to sice může nějakou dobu vydržet, ale jakmile hlad překročí určitou únosnou míru, může být nutné i některého člena sníst. Jednou mě také posádka posadila na malý člun a odplula s lodí. Vyhrabat se z tak obtížné situace je natolik obtížné, že je lepší rovnou začít novou hru.
Kromě jídla je třeba mít stále dostatek paliva. Pokud nám totiž dojde, naše loď se zastaví a hra se nám pak nikterak pomoct nesnaží. Prostě stojíme na místě, jídlo ubývá … takže v podstatě zase můžeme začít od začátku. Palivo ušetříme zhasnutím předního reflektoru lodi. Ten má však důležitou úlohu – odhaluje vše, co je daleko před námi. Zároveň není posádka ponořena ve strašidelné tmě, takže u ní nestoupá strach, což je další ukazatel, který je třeba hlídat. Je ale pravda, že světlo zároveň upozorňuje okolní nepřátele, takže pokavaď chceme tiše proplout a nebudit pozornost, je lepší mít ho zhasnuté. Abychom těsně neminuli blízkou loď, můžeme každých pár sekund vyslat létajícího netopýra. Ten prozkoumá okolí a dá nám vědět, kterým směrem nějaká ta pevnina leží. To neznamená, že nás u pevniny uvítají s otevřenou náručí. Narazit totiž můžeme třeba na několik lodí, které po nás okamžitě začnou pálit.
Naše loď je vybavena dělem a tak je zřejmé, že nepřijdeme ani o bitvy. Ty jsou ale až překvapivě nudné. Stačí aby náš protivník byl v dostřelu, počkat až se naše dělo dobije a stisknout tlačítko pro výstřel. O něco více zábavnější je uhýbání a manévrování, díky kterému v mnoha případech zcela unikneme útoku nepřítele. Celkově je však hra v podstatě bez akce. Jednou z velkých motivací hry je snaha o to získat lepší loď či vybavení. Koupit si totiž můžeme vylepšené dělo i již zmiňované světlo.
Hra je postavená na plnění úkolů, přepravování lidí, obchodování a především cestování po širém moři. Každou chvíli narazíme na nějakou zajímavou lokalitu. U mnoha zajímavých objektů se dá zakotvit a prozkoumat je, což však probíhá prostřednictvím textů. V této hře na nás čeká hodně čtení, avšak příběhově je vše dobře promyšlené. Přesto dle mého čtení tolika textů a dialogů nezabaví každého.
Sunless Sea využívá na hru nezvykle obtížnou angličtinu. Přestože se sám považuji za poměrně zběhlého angličtináře, jež bez problémů sleduje zahraniční seriály, mnoha odstavcům ve hře jsem příliš nerozuměl. Problém je to o to větší, že hra po nás často chce nějaké rozhodnutí jen na základě předložené textově popsané situace. V textu jsou přitom sem tam jemné náznaky, jež nám mohou pomoct při rozhodování. Troufám si však tvrdit, že běžný český hráč mnoha z takových textů z větší či menší části neporozumí. Některé rozhodnutí jsou přitom klíčové a náhodným kliknutím na nějakou odpověď si můžeme citelně ztížit další postup, případně se rovnou odsoudit k neúspěchu. Z hodně situací lze „vycouvat“, tedy vyhnout se jakémukoliv rozhodnutí. Jiné situace, kdy jsme v pasti, rozhodnutí striktně vyžadují. Škoda, že není k dispozici čeština.
Někteří hráči si naopak stěžují, že náhoda má ve hře až příliš velké slovo. I když totiž vše uděláte na první pohled dobře, hra náhodně vygeneruje třeba to, že máte vícekrát obrovskou smůlu a stane se vám něco špatného. Bez štěstěny ve hře zkrátka dlouho pokračovat nelze. A pokud hrajete řadu hodin, máte vše dobře rozjeté a náhoda vám pak vše zničí… rozumím, že to někoho dokáže naštvat či zklamat.
Chválíme vizuální zpracování. To hráče dokáže vtáhnout do děje a neustále lákat k opětovnému hraní, protože člověk nikdy neví, jaká nádherná podívaná na něj čeká o kousek dále. Vývojáři si pohráli i s počasím. Kromě ničivého tornáda kus mapy mnohdy zcela zahalí mlha. Ani světlo nám v ní příliš nepomůže a nevidíme tak ani na krok. Hra pak bleskově odhalí ostrov který je přímo před námi a vyhnout se srážce lze jen tak tak.
Sunless Sea je taktickou výzvou, jež nabízí opravdu mnoho zábavy. Hratelnost je však podmíněna předpokladem, že vám nebude vadit absence jakékoliv akce, za druhé pak, že umíte velmi dobře anglicky. Chvíli také trvá, než hráč hru pochopí, přestože je ve hře tutoriál. Přestože hra není vůbec špatná, čekal jsem od ní větší říz, náboj… Proto musím zčásti oponovat jinak výbornému hodnocení a z pohledu českého hráče hodnotím na 75 %. Titul je dostupný na Windows, OS X i Linux a to bohužel pouze ve hře pro jednoho hráče.