U naprosté většiny her se od vás očekává, že se s nadšením vrhnete na překonávání náročných překážek a nenecháte si ujít jedinou příležitost k dokázání, že jste lepší než všichni ostatní. Zcela odlišnými myšlenkovými pochody se nicméně vyzbrojili vývojáři ze studia Uppercut Games při práci na svém nejnovějším projektu, jenž nese název Submerged. Ten se dostal do světa v první polovině tohoto měsíce a my se rozhodli okamžitě ponořit do jeho nádherných scenérií a užít si bezkonfliktní hratelnosti, jaká se v herním průmyslu hned tak nevidí. Stojí však zážitek ze Submerged za to, nebo vás v něm nečeká nic, co by stálo skutečně za pozornost?
Titul vypráví dojemný příběh dvou sourozenců, jež se nachází uprostřed opuštěného města potopeného do hlubin oceánu. Místo užívání si volnosti však na Miku, hlavní hrdinku příběhu, dopadá náročná úloha. Musí se postarat o svého mladšího bratra Taku, kterého postihla záhadná nemoc, s níž si na vlastní pěst přirozeně nemá žádnou šanci poradit. Miku se rozhodne svého bratra nechat odpočívat, zatímco se sama vydává prozkoumat ruiny města, kde se nachází záchranné balíčky, jež byly vyslány na pomoc přeživším v době, kdy se katastrofa, která město dostala pod vodu, odehrála. Jsou samozřejmě rozmístěny po střechách nejvyšších budov, kam musí Miku nejprve vyšplhat. Kromě záchranných balíčků se zde navíc nachází také tajemné útržky, jejichž prostřednictvím je vyprávěno, co se stalo před událostmi hry.
Bohužel jde o pouhé série obrázků, z nichž je často extrémně náročné cokoliv vyčíst. Jakkoliv pěkně proto celý koncept na první pohled vypadá, vyprávění příběhu ve výsledku není ani zdaleka tak zábavné a okouzlující, neboť budete často pociťovat frustraci z nejistoty ohledně toho, co se vám vůbec tvůrci celou dobu snaží říci. Také nám připadá, že se příběh zbytečně moc zaměřoval na události již proběhlé. Proč bychom měli hledět do minulosti a zjišťovat, jaká katastrofa město postihla, když existuje milion způsobů, jak by do hry šel zabudovat klasický příběh vyprávěný prostřednictvím cut-scén a rozhovorů? Do určité míry ve hře možná něco podobného naleznete, kdyby se však z odhalování, čeho se katastrofa týkala, stalo pouhé příběhové pozadí, dovedeme si představit, že by si nás titul získal podstatně snáze.
Otázkou zůstává, zda by to stačilo. Ani po hratelnostní stránce totiž v žádném případě nevyniká. Už jsme hráli desítky kousků, v nichž nebylo zapotřebí jakýchkoliv soubojů, abychom se královsky bavili. Zde však hratelnost pokulhává, neboť hra jako taková nenabízí dostatek obsahu na to, aby si byla schopná udržet vaši pozornost od prvního do posledního momentu a nenechala vás přemýšlet nad tím, o co se vlastně snažíte. Základem hratelnosti je samozřejmě prozkoumávání okolního světa. Je však poněkud těžké něco prozkoumávat a objevovat, když máte celé město projeté křížem krážem už po dvou hodinkách strávených ve hře. Ježdění kolem na loďce nás proto velmi brzy omrzelo, takže jsme se museli vydat po stopách příběhu, který nás nutil především k lezení po popínavých rostlinách a drolících se římsách, jež nás v určitých momentech donutilo vzpomenout si především na sérii Uncharted.
Při veškerých šplhacích scénách si tvůrci neustále hrají s kamerou tak, abyste dostali příležitost prohlédnout si nejkrásnější pohledy, které svět Submerged ukrývá. Některé jsou naprosto okouzlující a budete pro ně hru milovat, jiné kameru usadí až příliš blízko nedopracovaným texturám hůře dostupných míst, kvůli čemuž se budete chtít co nejdříve dostat zpátky za ramena hlavní hrdinky. Trochu nás překvapilo, jak omezený svět hry je. Čekali jsme, že když vyrazíme po oceánu směrem do neznáma, objeví se před námi z ničeho nic kupříkladu zcela nový ostrůvek, který budeme moci dále prozkoumávat. Místo toho je hra bohužel prolezlá neviditelnými bariérami, s nimiž nemůžete nic dělat. Několik pěkných překvapení a easter eggů se ve světě kolem vás možná nachází, v žádném případě však po dohrání hry nebudete cítit potřebu vrátit se zpátky jenom proto, abyste je mohli najít všechny do posledního, což nás vzhledem k prozkoumávacímu charakteru kusu nesmírně mrzí. Už bychom však pomalu mohli přestat s neustálou kritikou a podívat se na pozitivní stránku věci.
Ačkoliv jsme se zmínili o tom, že je svět poněkud malý, nijak mu to v žádném případě neubírá na kráse. Tvůrci si dali záležet, a když jím budete projíždět poprvé, kolikrát se nachytáte s otevřenými ústy, které budou odkazovat na nádherné objevy, co jste právě učinili. Jde o neopakovatelný zážitek, který stojí za to si vychutnat. Stejně jako svět si nás získala také atmosféra hry, jež na vás bude dýchat ze všech stran především při nočních plavbách. Především první hodinku budete z hraní Submerged zcela okouzlení. Nepříjemné vystřízlivění vás čeká teprve poté, neboť budete mít na krku hratelnost, která není schopná po celou dobu hraní nabídnout nic nového, svět, který pomalu ale jistě vyčerpává vše pěkné, co si pro vás od počátku schovával, a příběh, jenž se nevyvíjí dostatečně dynamicky na to, aby stál při hraní skutečně za pozornost.
Celou dobu si hra pod kabátem naštěstí schovává jeden parádní triumf v podobě dokonalého soundtracku. Navzdory tomu, že působí kvůli nepříliš povedené grafice levně, můžete v jejích zvucích objevit dokonale synchronizovaný orchestr, kterému nechybí absolutně nic. Za jeho poslechu se plavby po městě stávají naprosto neuvěřitelným zážitkem, jejž si budete vychutnávat s nadšeným výrazem na tváři. Vizuální zpracování na druhé straně padá především na špatných texturách, které kolikrát při pohledu zblízka vyvolají pocit, že se nacházíte v roce 2005. Trochu nervózní jsme však byli i z cárů oblečení vlajících na hlavní hrdince, neboť bez obav procházely její postavou, čímž se dojem z jejich vlání ve větru značně zhoršuje.
Submerged rozhodně nedostál našim očekáváním. Nejde o špatný titul, od jeho konceptu jsme si však slibovali mnohem více především proto, že jeho tvůrci v minulosti pracovali na řadě bezvadných her, k nimž se i po letech vždy s radostí vracíme. Jejich poslední projekt nás byl schopen zaujmout pouze svým světem, úžasnou atmosférou a nečekaně propracovaným soundtrackem, které bohužel samy o sobě na vytvoření bezvadné hry nestačí. Hru potápí ke dnu především nedopracovaný příběh a hratelnost, která vás omrzí už po hodince strávené ve hře, neboť si staví pouze na plavbě po zatopeném městě a občasném vylezení na některou z vyšších budov, jež se zde nachází. Z naší recenze si titul odnáší 50 %. Ačkoliv určité přednosti rozhodně má, v žádném případě se do něj nevyplatí investovat, dokud se nedočká alespoň určitého snížení ceny, která byla nasazena zbytečně vysoko.