Příznivci Hvězdných válek očekávali tuto strategii s obrovskou netrpělivostí. Doposud totiž mezi tituly s oficiální licencí chyběla nějaká pořádná strategie, která by alespoň trochu převyšovala průměr. Až donedávna se vývojáři soustředili pouze na akční a RPG tituly. Ve snaze zabodovat na všech polích si pro nás LucasArts připravil jednu z nejkomplexnějších her vůbec, mapující dění v galaxii zmítané civilní válkou. Všem dobře známý příběh nás zavede do období obřích planetárních bitev, hrdinů se světelnými meči a hvězdných křižníků schopných rozložit menší planetu na prach. Práce na projektu byla svěřena do rukou zkušených lidí z Petroglyph, jenž mají s tvorbou strategií bohaté zkušeností.
Lucasova hvězdná sága je naprosto ojedinělá svou rozlehlostí a množstvím událostí, které v sobě zahrnuje. Pro tvůrce her je to bezedná studna námětů, ze které se dá čerpat prakticky kdykoliv. Obrovské vesmírné a pozemní bitvy přímo vybízejí k tvorbě strategie. Jak ale udělat to, aby hráč nepřišel o žádnou z oblíbených hraček? Máte tu supersilné hrdiny, vesmírné koráby, obří monstra i obyčejné vojáky.
V Petroglyphu přišli na geniální nápad a celou hru rozdělili do dvou, potažmo tří částí. Takticko-budovatelská část zahrnuje výstavbu impéria, získávání planet sloužících jako zdroj suroviny a stavební plochy. Z nich pak proudí jednotky a hrdinové potřební v bitvách impozantních rozměrů. Druhou částí jsou samozřejmě bitvy vyžadující vhodně nasazené jednotky a především taktickou vyzrálost. Ale i sebelepší armáda může ztroskotat na papírově slabším protivníkovi, pokud mu pomáhá některý z hrdinů.
Galaktická mapa zahrnuje na několik desítek planet, jenž mohou být ovládnuty. Kromě zdroje surovin a místa pro výstavbu základny nezbytně nutné k vytvoření armády disponují i zajímavými bonusy. Pouze na některých lze vystavět hvězdné základny určené k produkci bitevních lodí a stíhaček nebo naverbovat do služeb hrdinu. Jiné planety například generují větší množství peněz či produkují rychleji. Získání planety vyžaduje obojživelnou operaci, ve které nejprve s hvězdnou flotilou zajistíte vzdušnou nadvládu a poté tvrdě udeříte proti jejím obyvatelům (bráno z pohledu Imperátora).
Krom toho lze vyslat na povrch špiony, shromažďující informace, nebo záškodníky schopné ukrást pár peněz nebo nějakou technologii navíc.
Vesmírné bitvy patří mezi skvělou část hry, kdy se zatajeným dechem pozorujete souboje, ve kterých útočí roje X-Wingů a TIE fighterů na obří bitevní lodě. Ty se pod náporem iontových kanónů tříští na kusy a s oslňujícím výbuchem mizí do prázdna. Všechny větší lodě a vesmírné stanice mají svá zranitelná místa, kam lze směrovat útok. Tak například skoro každá loď je téměř bezbranná, podaří-li se vám vyřadit její generátor štítů. Vesmírné stanice mají o něco tužší kořínek a při útoku si musíte dát pozor nejen na obranná děla, ale i roje stíhačů, kteří udělají vše proto, aby zamezily jejímu zničení.
Každá jednotka disponuje zvláštní schopností, poskytující krátkodobý bonus. Grafické pojetí je velkolepé a díky filmové kameře občas zapomenete vnímat a budete si jen užívat pohledu na vesmírné lodě pálící jednu salvu za druhou.
Jakmile ze svou vesmírnou flotilou získáte nadvládu nad orbitem, může začít finální pozemní tažení na planetárním povrchu. Počet útočících jednotek je dopředu přesně dán, o to víc pak bolí každá ztráta. Cíle jsou si většinou velice podobné a vašim úkolem je vytlačení protivníka z oblasti. Taktické možnosti nepatří mezi nejrozsáhlejší a tak většinou stačí jen vhodné nasazení vybraného typu jednotky. Zatímco obránci mají možnost povolávat do boje jednotky přímo ze staveb, útočníci jsou odkázáni na bojové úspěchy. Pokud zajmou speciálně vyznačené místo na mapě, mohou si zažádat o vysazení dalších zbraní či leteckou podporu bombardérů. Bránící se frakce navíc disponuje energetickými štíty, které jsou po vztyčení prostupné pouze pěším jednotkám. Navíc rebelové často využívají podpory domorodého obyvatelstva, které neváhá obětovat vše za záchranu domova.
Stavba budov v průběhu boje je omezena jen na určitá místa. Na těch lze vystavět obranné věže či zařízení uzdravující okolní jednotky. Jelikož má útočící armáda omezený rozpočet, bývá získání takovéto stavby velice klíčové.
I když má každá jednotka nějakou druhotnou schopnost, všechny převyšující hrdinové. Takový Darth Vader je postrachem pro každého pěšáka. Jeho světelný meč dokáže odrážet střely a zabíjet jediným seknutím. Navíc schopnost ovládat sílu a z něj dělá běsnící válečný stroj na smrt. Obdobně silní jsou i ostatní. Vhodné použití hrdiny tak dokáže změnit průběh celé bitvy.
Fanoušci nepřijdou o žádnou ze známých postav nebo jednotek. Jsou zde zástupy Stormtrooperů, Rebelů, kráčející AT-AT či rychlá vznášedla. Každá má něco a nikdo z milovníků Hvězdných válek neodejde s prázdnou. Hvězda smrti, C3PO, Luke či Han Solo opět ožívají a s nimi i jedna vesmírná odysea.
Kampaň je rozdělena podle toho, čí zájmy hájíte. Rebelové se snaží o znovunastolení republiky, kdežto Imperátor usiluje o tvrdou diktaturu, Vše se odehrává někde na přelomu nové a staré éry Hvězdných válek, v období, kdy začne výstavba Hvězdy smrti. Každá strana má určité přednosti a nevýhody. Boj Rebelů připomíná partyzánskou válku, kdy je všeho nedostatek. Naopak druhá strana těží z prakticky neomezeného množství surovin. Tomu odpovídá i zpracování bitev, kdy se malé jednotky bijí se zástupy zlých padouchů. Star Wars: Empire at War poskytuje hráči poměrně velkou míru volnosti. Pokud nechce, nemusíte dokonce do bitev ani zasahovat a jen vyčkáte, jak průběh vykalkuluje počítač.
I když se zpracování nese ve filmovém duchu a při hraní máte pocit, že jste součástí Hvězdných válek a dění okolo že je téměř skutečné, nikdo se nedokáže vyhnout chybným věcem. Nejvíce drobností je patrných při pozemních bitvách. Chování počítačem ovládaných jednotek se zužuje na masivní útok v prvních fázích boje, kdy nasadí vše, co má k dispozici. Pokud přejdete do obranného boje, úspěšně vždy najde nejslabší článek vašich defensivních formací a zaútočí právě na něj. O poznání lépe je na tom při hvězdných přestřelkách, kdy s oblibou rád využívá bleskurychlého útoku a stažení někam do ústraní.
I když vynaložili designéři veliké úsilí a vytvořili planety mnoha tváří, trošku pozapomněli na místa, na kterém se bude válčit. Pozemní mapy jsou směsicí kaňonů, koridorů,uliček a jiných ohraničených prostranstvích, kde se nedá příliš manévrovat. Taktické možnosti jsou tak hodně omezeny.
Star Wars: Empire at War ždímá licenci až do poslední kapky. Kromě skvělé podívané je dění doplněno stylovou muzikou, jenž vám nedá pokoje. Válečná vřava mnohdy připomíná záběry z filmů. Zatímco pozemní souboje mají jen omezené možnosti, hvězdné bitvy rozproudí adrenalin v těle nejednomu fandovi. I přes atraktivní pojetí a rozdělení na dvě části některé aspekty lehce zaostávají za zbytkem. Umělá inteligence nepatří k těm nejlepším a taktické možnosti jsou velice přísně limitovány.
Obě strany mají svou typickou tvář, jenž věrně vystihuje filmovou podobu. Vítaným zpestřením jsou hrdinové, kteří představují jednu z nejdůležitějších jednotek. Star Wars: Empire at War je první opravdu povedenou hvězdnou strategií. Naše hodnocení je 78%.
...nebo je GP čím dal víc pomalejší:)
Článek jak článek, neřeš to !! Na aktuality a recenze jsou primárně zaměřený jiný weby a nejlepší znich je games.tiscali, srry za reklamu :-P
Takže takovej nepovedenej remake Rebellionu. Palec dolů znamená nebrat.
Dyť tahle hra vyšla asi před docela dluhou dobou, ne:-)?? Zkuste zrecenovat kmotra!
Tyto hry mě jaksik nežerou, takže to je upe mi jedno, jestli existujou nebo ne.. ale ze screan shotů vypadá to dobře..
že jim to trochu trvá přeci jenom než seženou warez... ((: ne džouk
Jestli máte opravdu rádi Strategie ... tak je tohle velmi dobrá kopie Master of Orion I , II , III ... takze kdyby jsem si měl vybrat tak raději beru Moo 2 .. sice je to trošku starší asi tak 7let zpět ale pořád to předčí tohle... Dohrál jsem to dokonce ale každá mise skoro stejná a je to o ničem ... Ke konci jsem už dával auto-result.. protože mě to už opravdu nebavilo ...
Na tuhle hru sem se tesil a myslim si ze to bude fakt nahul
To chci vole!!! To chci! Miluju Star wars a je mi jedno co je to za hru. Musim to mit!
Nechť Vás provází síla......
btw It's good to be bad....
KOTORy Rulllleeeeeez
Hral jsem Demo a docel ame to bavilo,,,spis nez klasika vojaci a utok ,,tak ty mezihvezdne souboje...Śhanim:-)
Luku chmmmm chmmm jsem tvůj otec chmmmm chmmmmmm Luku.....................
Jeste,,za Rebely bch urcite nehrál:-)
docela trapny ..cod forever
toto je chujovina kdoto vymyslel at se vrAti do matky a necha se premrdat !!
Opravdu inteligentní posty. 11-12 let, ne? Anebo 18, ale uplný magoři....
Ta hra je dobrá, ale má svý mouchy. Autor to hodnocení docela vystihnul.
Nesouhlasim, ale jinak hustá hláška....
hmmm nechapu jak nekdo muze srovnavat strategii s akcni hrou(v druhem pripade s arkadou)
ja myslel ty dva cod :)
tahle gamesa je fakt slaba pozemni bitvy stojej za prd.... jediny co je na tom trosku zabavny sou ty bitvy ve vesmiru........a navci je to venku uz pekne dlouho a tahle recenze je opozdena !!!
jo vypada to dobre, otazka je jestli to bude hratelny
ehm LoL jo no vyšla docela davno ale vůůůůůůůůůůůůbec mně nebaví .. BATLFRONt II je mnoho lepšíí....
je to hratelný docela dost dobře, ale za pár týdnů omrzí
Já si teda vůbec nestěžuju. Sice nejsem žádnej strategickej milovník, ale tohle se mi docela zalíbilo. Krom toho SW opravdu můžu a strategie, o který vim a která snad jako jediná vyšla byly Galactic Battlegrounds + datadisk a tohle je rozhodně o několik kroků napřed. Jako samozřejmně, po pár hodinách hraní to začne bejt stereotyp a nuda, ale takovj mp stojí fakt za to. Vesmírný bitky ve 4 lidech jsou fakt krásný a na max detaily to je pastva pro oči. Bohůžel přišel Oblivion a já na tohle nemám čas. xD
Jediný co mně fakt naštvalo je Death Star, která je uplně ale uplně k ničemu. Postavíte jí za děsně moc kreditů, čekáte na ní 5 minut a ve finále s ní můžete rozprášit nějaký ty planety, což je stejně děsně nekonstruktivní. To si tu planetu radši zabavim. Krom toho, pokud vám u ní zničej veškerou flotilu, přijdete o ní a prohrajete hru. Sama se totiž bránit nedokáže. (možná, že sem u ní něco nepochopil, vyrobil sem jí jen jednou a poté sem tu hru už nepustil xD ale víc sem toho s ní nezkoušel)
Už se teším
to je krvina nejvetsi ty hovne kdo to vymyslel
Hral sem demicko a nebylo to moc zazivny!!, grafika celkem usla ale jinak to stoji za starou belu
Musim rict ze sem se na to hrozne tesil ale moc me to nenadchlo!
skoda akce by byla lepsi
kdyby to byla akce tak by to bylo lepší
dobra hra akorat je celkem tezky udrzet celou galaxii pohromade
Male deti jsou tu, to je proste no comment.
omg to je hra na nic hrala a uplna ...... je to proste nuda star wars fuj chvili to jde ale jinak teda no o nicem ... ale ta grafika docela usla ale ze by neco extra to teda ne :o)
komu nevadi stara(temer zadna) grafika tak Rebellion je stale dobrou volbou=) i ted po tech X letech parime po netu s kamosem=) bude to asi jeste dlouho trvat nez se ty hre neco vyrovna=)
zase se projevily malé dětičky se svým CoD2 syndromem...
Kdyby jste se trochu orientovali (alespoň základně) ve strategiích na PC, tak víte, že SW:EaW je jediná aktivně online hraná strategie,která má systém kampaně. A to, milé děti, je naprosto jiný zážitek, než skirmishe z CaC nebo CoH.
Řekněme, že nejsem zrovna nejlepší taktik (ovládání lodiček přímo v boji), ale zato si to plně nahrazuji umem ve strategické části (stavba budov,těžení peněz). V této hře nemusíte být zrovna "teď-kliknu-dvacekrát-za-sekundu-vedle-Shermana-a-on-udělá-nemožné (jinými slovy micrování), ale když vám to trochu přemýšlí,tak se stanete celkem "pro"....jinými slovy je to NEJCHYTŘEJŠÍ MULTIPLAYER STRATEGIE
mě se líbí star wars a tahle hra je supr akorát mě nebraly mise na planetách
tak tohle jsem chtel vzdycky zkusit ale nedostal jsem se nikdy k tomu:(
dobrá strategie
kdy konečně z těch starwarsovek vytahnou maximum ?
dobrá strategie