I když bychom vývojáře z DICE rádi pochválili za skvěle odvedenou práci a ohodnotili je alespoň 80-90 %, nemůžeme, přestože oproti prvnímu dílu vylepšili téměř každý prvek. Dokonce jsme se dočkali i kampaně pro jednoho hráče. Tak co selhalo? Především neskrývaná chamtivost. Star Wars Battlefront II totiž obsahuje přímo nechutný systém postupu, který má za cíl nutit hráče dál utrácet. A nic na tom nemění ani to, že mikrotransakce jsou dočasně (!) mimo provoz.
Hra pro jednoho hráče – nevyužitý potenciál
To nejkontroverznější si ale nechme na konec a začněme singleplayerem. Vývojáři z DICE nám opět dokazují, že kampaň pro jednoho hráče pro ně hraje druhé housle. V první řadě je kampaň velmi krátká. Za 4 hodiny budete mít dohráno. Snad jen pokud se budete kochat každým sloupem na Naboo, vytáhnete to na 6 hodin. Hra přitom časově vyplňuje dění mezi šestou a sedmou epizodou. Je nepochopitelné, proč toho tvůrci nevyužili a přednesli nám průměrný a předvídatelný příběh, vyprávěný navíc místy dost zbrklým stylem. Některé mise připomínají spíš multiplayerové zápasy proti botům, oddělené mezi sebou krátkými briefingy v podobě filmových sekvencí. Proč nepopustit uzdu kreativitě? Ne vždy má přece někdo tu čest vytvořit vlastní vyprávění ze světa Hvězdných válek. Autorům patří ke cti, že nám toho chtějí ukázat co nejvíce. Jenže na tak malém prostoru to nevyhnutelně působí poněkud uspěchaně. Každou chvíli se někam přemisťujeme, skáčeme v čase a měníme postavy.
Abychom ale jen nehanili, nakonec i příběh přece jen nabídne několik napínavých a velkolepých momentů. Fanoušek světa Hvězdných válek by si měl dát pozor, aby si klávesnici neposlintal blahem. Nejde jen o to, že během kampaně navštívíme nespočet míst, která tak dobře známe z filmů a ocitneme se v kůži tolika ikonických postav. Jde i o to, že v DICE si dobře osvojili i smysl pro velkolepé detaily, který je tak vlastní světu Hvězdných válek. To znamená, že i když se zrovna nebojuje a máte se jen někam přemístit, hra vám stále servíruje úchvatné audiovizuální zážitky – v dáli majestátně kráčí AT-AT doprovázené neohrabanými AT-ST. Nad hlavou vám se svým nezaměnitelným hukotem prolétávají TIE Fightery a vy nevíte, kam se dřív otočit a co si vlastně vychutnat jako první.
Kdo se Hvězdných válek nemůže nabažit, ten si kampaň spolehlivě užije na 100 % a oproti příběhové kampani v takovém Battlefieldu 1, jde o obrovský posun k lepšímu. Pokud si ale druhý Battlefront chcete koupit kvůli kampani pro jednoho hráče, určitě si počkejte na nějakou výraznější slevu. Ano, najdete tu i arkádový režim, ale ten funguje spíše jako místo, kde se můžete procvičit. Zabíjet další a další vlny nepřátel přece jen brzy omrzí.
Hra pro více hráčů – splněný sen
Přesuňme se k multiplayeru, který je skutečným tahákem celé hry a vývojářům z DICE jde jednoznačně nejlépe. Vzpomínáte na dobu, kdy jste ještě jako děti s nadšením sledovali filmovou ságu Hvězdné války? Jak jste si přáli, abyste v tom světě mohli alespoň na chvíli být, s X-Wingem ničit letky TIE Fighterů nebo hrdinně bránit Naboo před hordami droidů? Ona vysněná možnost se vám konečně naskytla. Tyhle tužby sice částečně naplnil už první Battlefront, ale tomu se oprávněně vytýkal malý obsah, což zachraňovaly teprve DLC. V pokračování už to neplatí. V základu tu najdeme 11 map ze všech částí filmové ságy. Od Tatooine přes Kamino až po Endor, Jakku a spoustu dalších. Bohatý je i výběr hrdinů a kromě Darta Vadera nebo Luka si můžeme zahrát třeba i za Rey, Yodu, Dartha Maula či Kylo Rena. Nechybí dokonce ani Lando Calrissian a další známí hrdinové, nemluvě o strojích, do kterých můžeme usednout. Kromě standardních stíhaček tu máme k dispozici i řadu unikátních strojů a samozřejmě i pozemní techniku od lehkých AT-RT až po těžké tanky AAT. To vše doplňuje několik herních módů v čele s Galactic Assault, tedy těch největších bitev, ve kterých se týmy postupně snaží splnit sérii úkolů. Pokud jste hráli otevřenou betu, tak už víte, že systém tokenů z jedničky zmizel a na využití hrdinů nebo bitevních strojů teď musíte nashromáždit dost bodů. Kdo tedy hraje nejlépe, je odměněn tím, že se v boji může objevit v tanku či zakoupit jinou výhodu. Oproti betě je teď ale mnohem jednodušší nastřádat dost bodů, což vede k tomu, že v některých hrách je hrdinů a strojů snad až trochu moc.
Audivizuální stránce hry jednoduše není co vytknout. Všechno vypadá výborně. Připravte se na to, že pokud budete hrát každou z map poprvé, nejspíš budete často umírat, protože se prostě budete až příliš kochat prostředím. Vývojáři skvěle zachytili atmosféru každého místa, až mi přišlo líto, že se ve hře nenachází nějaký “civilní” mód, kde si budu moci prolézt každým zákoutím, aniž by se mě někdo neustále snažil zabít. Jako by mi někdo splnil dětský sen. Jenže ze snu se také může velmi snadno stát noční můra. A to je bohužel případ Star Wars Battlefront II.
Herní ekonomika – noční můra nebo žert?
Vývojáři a vydavatelé zřejmě zapomněli, že hry mají být především zábava. Nedá se jim samozřejmě zazlívat, že chtějí vydělat peníze, je to ostatně jejich hlavní motivace. Problém ale je, jak se je snaží vydělat. Model, kdy jim zákazník dá peníze výměnou za produkt, jim zřejmě přišel zastaralý. Ve hře tak najdeme otravný systém postupu, který by člověk čekal spíš v nějaké free 2 play hře. Osobně pak přemýšlím, zda to není dáno detailností hry. Možná vytvořit tak realistické hry vyžaduje více vývojářů, více času, což se ale nemůže odrazit zcela na ceně hry (kdo koupí hru za 3000,-?). Možná právě proto první Battlefront vytvořil omezený obsah a na další chtěl získat peníze z placených DLC, zatímco nyní chce využít mikrotransakce… Je to však jen spekulace k zamyšlení.
Typy jednotek ve hře se dělí na pěšáky, stíhačky a hrdiny. Každou jednotlivou věc/postavu lze vylepšovat pomocí karet (lze vylepšit i samotné karty). Karty se dají vyrábět nebo najít v loot boxech, které se nakupují za herní měnu. Vydělávání herní měny je zoufale pomalé a našetřit na jednu smysluplnou bednu pro pěšáka trvá zhruba tak 10 zápasů. To nezní jako extra vysoké číslo, ale berte v úvahu, že ve stejné měně šetříte i na hrdiny. Obsah beden je pochopitelně náhodný, takže i když máte třeba jen jednu oblíbenou třídu, v bednách najdete vylepšení i pro ostatní. Nemluvě o naprosto zbytečném balastu, který se v bednách válí. Jen si představte tu frustraci, když se několik hodin usilovně snažíte vydělávat a z bedny vám pak vypadne zbraň, pár naprosto zbytečných kosmetických ptákovin (jako např. vítězná gesta) a jediné slaboučké vylepšení. A už vůbec vám nepřeji zažít, abyste si pracně vydělali na další bednu, ze které by vám znovu vypadlo to samé vylepšení a hra ho tedy zkonvertovala na směšnou hrstku kreditů!
Dalo by se to celé hodit za hlavu s tím, že nějaké kartičky nejsou důležité a vy si jen chcete užít hru. Můžete to zkusit. Ale připravte se na to, že budete citelně znevýhodněni. Hráči s vylepšenými postavami sice nebudou neporazitelní, ale v boji s nimi prostě pocítíte, že jste výrazně slabší. Je zkrátka znát, když má někdo na maximum vylepšený štít nebo má stealth vylepšení, kvůli kterému ho nevidíte na mapě, ani když střílí. Celý systém je zcela evidentně navržený tak, aby frustrace z porážek nutila hráče utrácet reálné peníze za herní měnu, aby zvýšil své šance a tím i požitek ze hry. Jenže hráči ho prokoukli ještě již vydáním a byl z toho takový průšvih, že vydavatelé tuto možnost dočasně ze hry odstranili. Herní měnu tak získáte pouze hraním zápasů (respektive v bednách, plněním achievementů atp.). Nikdo aktuálně pořádně neví, na čem vlastně jsme. Byly mikrotransakce pozastaveny, aby se negativně neodrazily v prvních recenzích po vydání? Nebo v DICE skutečně usilovně pracují na novém, vyváženějším ekonomickém modelu? Tuto zásadní věc nevíme, avšak dle posledních informací by se bedny měly vrátit. Tedy pokud je nezakážou politici, kteří tak hodlají učinit již do konce roku (více zde).
Závěr
Když pomineme problém s herní ekonomikou, Star Wars Battlefront II se už teď může směle postavit mezi nejpovedenější hry z universa Hvězdných válek. Je ve všech ohledech lepší než jeho předchůdce a vývojáři z DICE ukázali, že jsou schopni pokroků i co se týče kampaně pro jednoho hráče. Singleplayer i multiplayer spolehlivě uchvátí i ty nejvlažnější fandy Hvězdných válek, ale osloví i ty, kteří o nich nikdy neslyšeli (pokud tedy existují). Je obrovská škoda, že tak skvělé umělecké dílo kazí gigantická kaňka v podobě herní ekonomiky postavené na snaze vyždímat z hráčů co nejvíce peněz i na úkor prožitku ze hry. Z tohoto důvodu hodnotíme Star Wars Battlefront II i tak hezkými 65 %. Pokud je však pro vás špičkové audiovizuální zpracování prioritou, klidně si přidejte dalších 15 %.
Ahoj. Jakožto aktivní hráč se bf2 tu scénu pár věcí co mě na hře vadí nemá smysl hledat to dobře ve hře, neboť bez kritiky se hra nezlepší.
1) mechanika získávání kreditů je velcí špatná snad nejhorší získávání herní měny co znám , za odehraný čas 140-370 kreditů ?? Co to má být !!
Proč to hráč nedostává za svoje schopnosti ve hře jak je dobry, nechápu za mě velký mínus pro EA hloupého vydavatele co nutí lidi strávit tuny času ve hře a není divu že lidi se to snaží obcházet, ale když je to takhle proč ne .
2) Další věc jsou lootboxi, proč si sakra hráč za strávených několika hodin nemůže koupit bednu ve které je dána karta či Krafting part ? Proč je to náhodně ?. Další hloupost , jako myšlenka udržet si hráče ve hře stylem "hele v další bedně bude to co potřebuješ stačit tomu věnovat dalších 30 hodin" k smíchu, opravdu trapné spíš mě to odrazuje .
3) další věc a velký mínus připisují dice , cílem hry není létat ve stíhačce v módu galactic Battle a vydělat si tuny bodů jen na ai botech , jako z mého pohledu je to tak že tuny bodů by si měl hráč vydělat tím že plní objektiv ve hře, a na naopak za objektiv máte minimum a za zabití hráče taky nic moc , já bych to viděl tak že za zabití hráče v objektiv místě máte mít kotel bodu a tím pádem by to nutilo lidí více spolupracovat a ne mít 3 stíhačky co nic nedělají a nebo 5 specialistů kteří mají 4 killi na konci hry a k objektivu se ani nedostanou stím že mají stejný podíl kreditů . Hodně velká bída .
Když už máte hrdinu tak jste tracknutý na mapě , proč sakra ?? Aby každý o vás věděl v momentě kdy si ho vezmete ? To už se lépe hraje za assaluta poněvadž když je pár hráčů co jsou na vaši úrovni a v teamu není nikdo kdo by vás bránil jako Hera což je dost divný ale je to tak tak vás vytáhnou dva assalutaci s brokovnici a neuděláte nic takže buď naběhnete a dáte pár killů nebo podržíte objektiv a jste dole a druhá možnost je kempit a to je špatně opět pak většina lidí kempu Hera a nic nedělají výsledek je že prohrajete , další z mechanik co je špatně nastavená já bych zrušil track na Hera přidal pár životu neboť jsou hrozně slabí až na nějaké výjimky třeba bosk je oka atdd ale zároveň bych je zdražil třeba na 14 k Battle bodů a oka za mě , zase další myšlenka jak donutit hráče aby se na herech střídali blbost dobrý hráč ho bude mít vždycky .
4) dalším bodem jsou nevybalancované mapy většina her končí za útok nezdarem a důvodu je hned několik nebudu je tu uvádět bylo by to na delší psaní , takže větší balance map by neuškodila .
5) možná věc názoru ale ani klassi postav nejsou vybalancované můj pohled specialista je kklassa velice slabá a nepoužitelná a naopak takovej assault nebo oficer jsou na tom ó dost lépe ale jak říkám je to jen můj pohled každý asi má jiný co se tohodle vodu týká .
Ono je těch věcí možná více ale tohle jsou zásadní se kterýma by se mělo něco dělat je to velká škoda sice v podstatě odvedlo dobrou práci a na hře makalo slušně po viz. Stránce perfekt atdd ale vydavatel EA je ten co to dosral a kazí pověst právě i dice je to škoda .
Jinak předem se omlouvám za chyby v textu .
Za mě hra má 6/10 .
co takhle zrecenzovat hru ted?