Někteří z vás si možná vzpomenou, že před více než třemi lety vyšla svým konceptem poměrně dosti nezvyklá automobilová hra. Titul Spintires se odklonil od všech zaběhnutých modelů a přinesl nám simulátor řidiče náklaďáku nebo offroadu, jež čelí těm nejobtížnějším podmínkám lesů, bahnitých cest či písečných plání. Tenhle originální koncept byl bohužel pokažen prapodivným ovládáním i řadou technických přešlapů. I přes to si ale našel řadu zarytých fanoušků a vytvořila se komunita, která dodnes nadšeně tvoří nová vozidla, prostředí a jiná rozšíření hry. Snad i proto nám nyní autoři původní hry přináší další díl s podtitulem MudRunner, jež by měl odstranit dřívější nešvary a původní námět citelně vylepšit.
Ve svém jádru je vlastně Spintires docela jednoduchá hra ve stylu nalož náklad a někam ho dovez, a tak trochu připomíná například Euro Truck Simulator. Oproti podobným hrám však Spintires vyniká především kvůli neprostupnému terénu, ve kterém se převozy odehrávají. Zpravidla je mezi startem a cílem nanejvýš komplikovaná trasa plná lesních cest, bahnitých úseků, vody nebo písku. Právě volba optimální trasy a také vozidla, které použijete, je to nejzásadnější, co vás čeká. Můžete mít v rukou i ten nejsilnější kamion, ale pokud ho zatáhnete do hluboké bažiny, nepomůže vám ani lano s navijákem, které ostatně využijete poměrně často a nejednou vás vytáhne z pořádné bryndy.
Vozidel, která v základu můžeme použít, je celkem devatenáct. Víceméně se jedná o staré sovětské a ruské modely, které mají spotřebu počítající se téměř ve stovkách litrů. Zároveň jde o vizuálně zajímavé stroje, se kterými se běžně určitě nesetkáte. Ocenit je třeba i detailnost, se kterou si autoři očividně dali práci, což přidává hře zajímavý rozměr i pro hardcore fanoušky. Hra umožňuje poměrně široké možnosti nastavení a úpravy vašeho vozidla, takže pokud se v dané problematice vyznáte, můžete si vytvořit svůj ideální náklaďák pro daný úkol.
Pokud jste předchozí hru nehráli a nemáte žádné zkušenosti, nenechte se mýlit. Nejedná se o obyčejné arkádové ježdění, ale u jízdy je třeba přemýšlet, volit vhodnou trasu dle průzkumu mapy, a ne vždy se spoléhat na navigaci, která vás žene zdánlivě nejjednodušší cestou. Cílové lokality jsou zpravidla na nepřístupném místě a dosáhnete ji jedině perfektní koordinaci, rozvážnou jízdou a plánováním každého centrimetru trasy. Pokud totiž hra v něčem exceluje, je to zpracování jízdy náročným terénem a defekty, které vás můžou na cestě potkat. Máme tu proražené pneumatiky, olejové vany, různé poničení o stromy a kořeny a samozřejmě je možné vozidlo i s nákladem úplně překlopit. První jízdy po nové mapě tedy budou poměrně náročné a teprve tréninkem, studiem mapy a objevováním nových cest, se ze začátečníka stane zkušený mistr. Průzkum mapy má ale i další bonusy v podobě objevování nových vozidel, čerpacích stanic nebo zkratek, které ušetří cennou naftu. Na druhou stranu ale hra poskytuje širokou plejádu možností, jak se s terénem a protivenstvím přírody vypořádat. Předně jednotlivá vozidla nejsou žádná ořezávátka na rozvoz květin po městě. Jsou to mnohasetkoňové bestie s náhonem na všechna kola, průchodností terénem, kde i člověk stěží projde a možnostmi nastavit diferenciál, řadu převodů a další užitečné volby.
Od minulého dílu se autorům podařilo vylepšit engine hry a o stupeň více zvýšit celkovou realističnost. Samotná vozidla jsou kapitola sama pro sebe a i příroda kolem na pohled vypadá velmi pěkně. Pokud jste hráli první díl, kde bahno lepící se na kola vypadalo spíše jako velká žvýkačka, určitě poznáte rozdíl. Bahno je najednou mazlavé, ulpívá na vozidle i pneumatikách a je úplně cítit, jak vozidlo obalené bahnem s tímto přírodním nepřítelem bojuje ze všech sil. Chování vozidla je perfektně propracováno a tak vidíte, jak se nápravy přehupují přes nerovnosti, jak se pohybují náhony a jak silný motor vypuzuje mračna černého kouře. Potěšující je také možnost kooperativního multiplayeru, kdy s kamarádem můžete překonávat stejnou trasu, navzájem si radit a pomáhat.
Bohužel v tuto chvíli chvála na nový díl končí. Technické problémy, které byly vytýkány již původní hře, nebyly odstraněny a jsou tím největším negativem celého MudRunner. Největším problémem je opět kamera, která se nijak automaticky nekoriguje, ale musíte si ji ovládat ručně a to ještě ne zcela volně,. Nutností je tak přepínání mezi několika předdefinovanými pohledy, kdy zpravidla nenajdete ten, který by vyhovoval v aktuální chvíli nejlépe. Couvání s obřím tahačem v hustém lese se tak mění v noční můru. Ne proto, že by vám bahno nebo stromy neumožňovaly efektivně řídit, ale protože se vlastně nemůžete pořádně podívat, kam zrovna couváte a co vás tam asi čeká. Autoři sice přidali nový pohled z kabiny, ale jedná se spíše jen o prvek na efekt. V kabině totiž nefungují ani zpětná zrcátka.
Druhým problémem, který si kritiku zaslouží opakovaně, je ovládání. Některé akce se dělají nelogicky pomocí více tlačítek, a to ještě podle kontextu aktuální situace. Řada dalších akcí se ovládá skrze interaktivní menu, které ale je uživatelsky velmi nepřívětivé a nelogicky upořádané. Pokud tedy zrovna nebojujete s kamerou, vzpomínáte si, kterou klávesu momentálně potřebujete použít. Je to velká škoda, protože na ovládání není potřeba zase tak široká nabídka tlačítek a voleb, aby se to nedalo naprogramovat smysluplně.
Kde hra jedině získává, je podpora komunity. Dopracovat do hry nová vozidla, prostředí, nebo jiné herní prvky, není nikterak extrémně obtížné, a tak se dá očekávat, že i nový díl bude brzy přeplněn více či méně kvalitním obsahem od komunity, která se kolem hry usadila. První díl je v dnešní době napěchován možnostmi, které si můžete doinstalovat ať jde o doplňky k vozidlům, kompletní nové stroje a nebo i jen sandboxové legrácky. Pokud tedy nevyžadujete to nejaktuálnější, možná je paradoxně lákavější volbou předchozí díl, který se už dá sehnat za malé peníze a zábavy poskytne více než dost. Otevřeně si musíme přiznat, že rozdílů oproti aktuálně recenzovanému dílu není zase tolik, kolik by člověk očekával.
Spintires MudRunner se oproti předchozímu dílu vlastně příliš neodlišuje. Jistě, je tu drobný upgrade vzhledu a techniky na pozadí, nová vozidla a prostředí, ale v jádru se jedná o stejnou hru se všemi pozitivy i bohužel i vyjmenovanými negativy. Jediným větším rozdílem je, že hra vychází i na konzole, přičemž první díl byl pouze pro PC. Pokud vás tedy předchůdce bavil, určitě si užijete i letošní epizodu. Pokud jste ale nováček, zvažte nákup prvního dílu, který bude levnější, seznámí vás se způsobem hry a nebudete tak překvapení tím, že se jedná o relativně pomalou hru s plíživým postupem. Dá se říct, že se jedná téměř o logickou hru plnou překážek, hádanek a nutnosti přemýšlet o každém dalším kroku. Spintires se určitě nehodí jako hra na krátké rychlé hraní, ale bude třeba se jí plně věnovat, pochopit a naučit se jí. Škoda jen technických problémů, hodnocení totiž mohlo být o řád výše. Takto si od nás Spintires MudHunter odnáší pouze 65 %.