Nové DLC Chernobyl nás vezme do radioaktivitou nasátého Černobylu. Úkol ale zůstává stejný: Odvozit dříví z lesa na pilu a vypořádat se s mimořádně náročným terénem.
Už už se zdálo, že původní Spintires jsou ukončenou, rozuměj mrtvou, kapitolou, když nás loni vývojáři mile překvapili novým obsahem. a to hned trojicí DLC. Tím posledním je DLC Chernobyl, které, jak už určitě tušíte, obsahuje novou mapu z prostředí Černobylu a mimoto i dvě nová vozidla (B–157 a B–505). Kromě toho do hry přibyla i nová mechanika – oblasti s vysokou radioaktivitou poškozující vaše vozidla.
První trailer dokonce nastiňuje jakýsi příběh, jedná se ale jen o kulisu, protože na hratelnost nemá pražádný dopad, i tak ale zpříjemňuje hru, protože už najednou nejde jen o bezduchý převoz dřeva. Chopíte se zde role starousedlíka, který přežil havárii a rozhodl se zde společně s hrstkou ostatních zůstat. Tito lidé se ale ocitli v nelehké situaci, jelikož se museli vypořádat s rychle se tenčícími zásobami, a tak náš protagonista dělá to, co umí nejlíp, převáží dřevo těžkým a nebezpečným terénem.
Mapa je zpracována s citem pro detail, budete se zde brodit přes řeku Pripjať a narazíte i na notoricky známe dominanty, jakými jsou třeba Duga nebo zábavní park s ruským kolem. Mapa je poseta i menšími, ale neméně zajímavějšími objekty, občas potkáte opuštěnou techniku, např. stařičký hasičský vůz nebo ruský bojový vůz BVP. Nejde ale jen o detaily, celá mapa je adekvátním ztvárněním města a jeho přilehlého okolí, tudíž se svými těžkými stroji budete doslova jezdit po úzkých silničkách, které ještě před několika desítkami let tvořily pulzující tepny malého městečka.
Celkově se lehce proměnil i gameplay. Budete totiž mnohem častěji jezdit po asfaltkách a vybetonovaných cestách. To občas dost oceníte, zvlášť budete-li mít plně naložený náklaďák. Na druhou stranu, bahna je tu stále také dost a bez občasné výpomoci navijáku se neobejdete. Občas vám ale stačit nebude a budete si muset dojít pro druhé vozidlo, s pomocí něhož se vyprostíte. Prostě klasický Spintires. Divili byste se, jak snadno lze plně naložený vůz převrátit jen tím, že si neopatrně najedete ostrůvek na ukrytý pod bahnem.
A ani na asfaltu nebudete mít vyhráno, silná radioaktivita je schopná během několika sekund proměnit vaše auto ve smrtící radioaktivní plechovku. No a pokud se tato radioaktivní zóna překrývá s důležitou křižovatkou, věci se pro vás dost zkomplikují. Není to ale tak horké, rozuměj radioaktivní, radiace tady není až taková výzva a mnohdy prostě zatnete zuby a nebezpečnou oblastí projedete i tak. Auto to nepoškodí kompletně, takže si ho pak snadno opravíte, a co na tom, že řidiči zkrátíte život o několik desítek let. To mimochodem není jen cynický vtípek, ale i narážka na to, že ačkoli hra pamatuje na poškození vozidel radioaktivitou, na řidiče zcela zapomíná. Je to podle mě velká škoda, protože by to významně podpořilo celkovou atmosféru smrtelně nebezpečné zóny.
Převážet dřevo v radioaktivním Černobylu je zábava, ale pro mě osobně tomu k dokonalosti něco ještě chybí. Třeba mechanika radioaktivity: Hra vůbec neřeší dekontaminaci a zdraví řidiče. Nikdy jsem nepovažoval Spintires ani Mudrunner za naprosto realistické hry, nicméně v současnosti tato mechanika radiace působí dosti našroubovaně. Vývojáři prostě označili některá místa, většinou ta důležitá, jako radioaktivní, udělali k tomu vizuální efekt zelenající obrazovky a přidali lehce opravitelné ničení vozidel. Sice jste vybaveni dozimetrem, ale zapomeňte na hlídání si jeho hodnot, protože vždy vás včas dopředu o nebezpečí zpraví nepřehlédnutelné značky, opět nevyužitý potenciál.
Spintires i Mudrunner mám opravdu rád a jejich hraní si užívám. Bohužel ale v mých očích tak trochu ztrácí dech, nová vozidla nijak výrazně neovlivňují hratelnost a základní princip zůstává stále stejný. Prozkoumej mapu, nalož dříví a odvez ho na pilu. Ne že by to bylo vyloženě špatně, ale hra pak docela rychle ztrácí na zábavnosti. Jakmile DLC dohrajete a pokocháte se mistrně ztvárněným prostředím, nebudete mít mnoho důvodů dát si vše ještě jednou.
V této recenzi hodnotíme samotné DLC, každopádně sluší se dodat, že Spintires stále trpí pro něj již typickými neduhy. Na mysli mám zejména kameru, která vás nejednou opravdu nepříjemné potrápí. Tak třeba couvání se může proměnit v zoufalou agónii, když vám hra nedovolí natočit kameru tak, abyste viděli za sebe. Ovládání úhlu pohledu je zkrátka neintuitivní a často nepraktické. Tak či tak, tyto výtky patří spíše do recenze samotné hry, proto za ně tady body strhávat nebudeme.
Lze tedy DLC Chernobyl doporučit? To záleží. Pokud máte rádi Spinitres, rozhodně byste ho minout neměli a je takřka povinnost ho přinejmenším aspoň zkusit. Nepovažujete-li se ale za fanoušky této série (a zároveň vás neláká tematika Černobylu), můžete toto DLC s čistým svědomím vynechat, o nic převratného nepřijdete. Je to svým způsobem škoda, protože mechaniky radioaktivity mohla do hry přidat po dlouhé době naprosto nový prvek, což se do určité míry stalo, nicméně s dosti nevyužitým potenciálem. Na druhou stranu mapa je opravdu velmi povedená a hra stále zábavná, takže bych byl nerad, kdybyste si z recenze odnesli dojem, že DLC je podprůměrné. Tak to totiž určitě není, ba právě naopak, jen má bohužel své mouch. Sečteno podtrženo, Spintires Chernobyl od nás dostává 6/10.
Mám na srdci dve veci - Túto hru (samozrejme nie Chernobyl) som si vyskúšal ešte pred pár rokmi a aj napriek všetkému ma moc neohúrila. Možno na také dve hodinky jazdenia a to je všetko. Toto však možno zmení moje zmýšľanie ako fanúšika Chernobylskej tématiky a porozmýšľam aspoň nad tým, aby som si túto hru stiahol a až potom sa zamyslel nad kúpou. Druhá vec - ak je aktivovaný AdBlock - nejdú na stránku pridávať komentáre a ani ich čítať :)