Žánr indie her se v průběhu posledních pár let stal pro herní průmysl mnohem důležitějším než kdy dříve. Největší podíl na tom mělo nejspíše to, že se do povědomí hráčů dostaly různé služby s digitální distribucí her, jež se vyvíjely především na osobních počítačích. Nejde ale pouze o Steam, na mysli máme i GOG, Origin, Desuru či Green Man Gaming. Společnosti Sony, Microsoft a Nintendo šly každopádně s tímto trendem ruku v ruce, takže si nejeden nezávislý kousek můžete zahrát i na jejich konzolích skrze PS Store, XBLA a Nintendo eShop. Někteří nezávislí vývojáři dokonce začali vyvíjení svých her na konzole upřednostňovat, takže jsme se kupříkladu poslední verze kousku Spelunky dočkali exkluzivně na Xboxu 360. Nyní nicméně tento oblíbený titul dorazil zpět na osobní počítače a my se rozhodli podívat na to, jak si na nich vede.
Kdybychom se vrátili do roku 2008, zjistíme, že Spelunky již na PC vyšly a šlo dokonce o zdarma stahovatelný kousek, který byl k dispozici pro každého, kdo na něj měl chuť. Mnohé technické problémy zahrnující šílenou fyziku a nepřizpůsobivé ovládání bohužel fanoušky příliš nenadchly, což se už ale netýkalo verze, která vyšla v červenci roku 2012 na Xbox Live Arcade. Hezčí grafiku i kvalitnější celkové zpracování si zamiloval každý, kdo měl příležitost si hru alespoň zkusit. Derek Yu na ni ale ani poté nezapomněl a pracoval na dalších vylepšeních, jež byla do hry implementována nyní při příležitosti vydání již zmíněné PC verze skrze Steam. S menším časovým odstupem se Spelunky navíc objevily i na PlayStationu 3 a kapesní konzoli PlayStation Vita. Stojí však vůbec za koupi, nebo vlastně ani nenabízejí nic, co byste nenalezli v jiných hrách?
Titul bychom mohli označit za 2D akční adventuru s prvky her zapadajících do žánru roguelike. Z těch si Spelunky berou především automaticky generované prostředí, které je pokaždé, když spustíte hru, unikátní. Zároveň začínáte vždy od začátku, takže až zemřete, nemyslete si, že byste si mohli jen tak načíst nějakou uloženou pozici či jiné vymoženosti ostatních současných her. Z velké části je hra jenom o tom, abyste se dostali v rámci daného levelu od prvních dveří ke druhým. Po cestě byste ale měli sbírat zlato a drahokamy rozházené všude kolem vás, protože se bez nich příliš daleko ani nedostanete. Ještě k tomu se v náhodné pozici na každé úrovni nachází váš milovaný, kterého můžete donést až k závěrečným dveřím levelu a odmění se vám polibkem, který pro vás znamená jeden život navíc, což je, jak se brzy dozvíte, v této hře neskutečně mnoho.
Připadá vám to jako jednoduchá blbůstka, kterou zvládnete dohrát během tří hodin, jež jí věnujete? V tom případě vám můžeme popřát tak maximálně hodně štěstí. Spelunky jsou totiž neuvěřitelně obtížné a mají hned několik konců, z nichž některé mnozí hráči nepotkají ani po 200 hodinách strávených ve hře. Už dosažení toho základního skýtá neuvěřitelnou výzvu a prokousat se k němu není vůbec jen tak. Jakmile se ale do hry jednou pustíte, už vás nenechá odejít pryč a bude vás duševně nutit, abyste se ke konci pokoušeli dostat znovu a znovu. K tomu je ale zapotřebí neskutečný skill, jejž si teprve budete nuceni vypěstovat. Je ale pravdou, že se neobejdete ani bez pořádné mísy štěstí. To je ale dobře. Jednoduché hry v žádném případě nenabízí takovou porci zábavy jako ty, které vás od začátku do konce frustrují neustálým zabíjením vašeho charakteru a k nimž patří i Spelunky.
Prozkoumávání okolí je však rozhodně také nezanedbatelnou esencí úspěchu. Všude kolem vás jsou sice nepřátelé, jež vás dokáží nejednou zabít jediným dotykem, každopádně pokud se vám podaří udržet se ve stádiu maximálního soustředění a budete pozorní a přemýšliví, nebudete mít žádný problém s tím, abyste se jim vyhnuli. Pasti jsou předvídatelné a překonat je dokážete už po chvíli bezproblémů. Stále je však třeba pospíchat. Stačí 2 minuty a 30 sekund strávené v jednom z levelů a zpoza zdí se vynoří obrovský duch, který vás zabije téměř okamžitě, pokud si tedy nedáte pozor.
Mezi nepřátele, s nimiž si budete muset poradit, patří všechno možné od barevných žabek po starodávné egyptské bohy. Sami o sobě vám sice většinou nic moc neuberou, každopádně až vás jednou zasáhnou, většinou po následném krátkodobém omráčení skončíte uprostřed rybníčku plného pyraní, či alespoň zpřímá dopadnete na bodce, což pro vás znamená automatickou smrt nehledě na počet životů, který jste ještě před pár vteřinami měli. V případě, že pro vás tím pádem životy nic neznamenají, můžete své miláčky obětovat zdejší bohyni na jednom z jejích oltářů. Za to získáte zdarma itemy, které každopádně můžete stejně tak nakoupit u obchodníků, v jejichž blízkosti si je na druhou stranu třeba dávat pozor. Jakmile je jednou zraníte, bránit se jejich nabroušené brokovnici půjde už jen těžko a naštvaní na vás budou do konce hry.
Hra nabízí fantastický level design. Náhodně každopádně nejsou generované pouze levely samotné, události v nich jsou na tom stejně. Může se kupříkladu stát, že se ocitnete v naprosté tmě. K dispozici sice máte pochodeň, nicméně ani ta vám nedává dostatečný rozhled, takže musíte pustupovat ještě opatrněji než obyčejně. Zároveň se třeba soustředíte výhradně na to, abyste se dostali na úplný konec levelu co nejdříve a nijak vás netrápí, že po cestě nezískáte tolik zlata. Zbylé speciální levely jsou na tom ale jinak. Můžou se třeba z ničeho nic objevit zombie, každopádně pokud jste dostatečně pozorní, nabízí tento level schovanou brokovnici uprostřed některého z políček a můžete toho, jestliže ji najdete, následně využít ve svůj prospěch.
Postupně narazíte na několik typů prostředí. Začínáte v klasických jeskyních, následně zamíříte do džungle, poté do ledových jeskyní a dále třeba i do chrámu, města ze zlata či dokonce samotného pekla. Novinkou v PC verzi je denní výzva. Ta dává každému hráči každý den identicky vybudovaný svět, takže není absolutně nikdo zvýhodněný a záleží jen a jen na skillu, který máte. Zlato, které je vám k dispozici v momentě, kdy zemřete, pak určuje vaši pozici v žebříčcích. Vzhledem k počtu hráčů a jejich schopnostem si nemyslete na první místo, nicméně už jen umístění v první stovce znamená, že víte, co děláte, a že máte schopnosti na to, abyste hru pokořili v celé její kráse. Žebříčky jsou koneckonců prostoupeny celou touto hrou a už základní mód vám jich dopřeje dostatek na to, abyste věděli, že jsou všude kolem vás hráči 100x lepší než vy sami.
Grafická stránka titulu je výborná. Stoprocentně si ji zamilujete na první pohled, i když vám zdejší engine kvůli fyzice občas pořádně zamíchá nervy. Když nad sebe například hodíte kámen, abyste aktivovali některou past, může se snadno stát, že se váš panáček ani nezasnaží a prostě a jednoduše si jej hodí na hlavu a bezproblémů se tím i zabije. Jindy budete balancovat na okraji převisu a z ničeho nic vám z rukou vypadne to, co v nich držíte, což může způsbit mnohem více problémů, než se zdá. Hudba má samozřejmě také své momenty, ačkoli se po čase až příliš opakuje a naráz ztratí kouzlo, kterým na začátku oplývá. Kritizovat bychom ji však v žádném případě nemohli.
Spelunky jsou bez diskuze hrou, která si zaslouží pozornost každého hráče nehledě na to, zda preferuje AAA hry či nezávislé kousky vytvořené jediným svobodomyslným tvůrcem. Samozřejmě se naleznou tací, kterým se do přízně jen tak nedostane, nicméně pokud rádi překonáváte sami sebe stejně jako tisíce dalších hráčů a nebojíte se výzev, díky nimž se můžete ocitnou na lopatkách po dvou minutách a budete muset začít opět odznova, hru si snadno zamilujete a budete se závislosti na ní zbavovat jen s velkými obtížemi. Kousek si proto zaslouží skvělých 85% a nemůžeme se dočkat toho, s čím dalším nás Derek Yu, tvůrce titulu, ještě v budoucnu dokáže překvapit, protože má talent, kterého je třeba řádně využít.
Jeden komentář inteligentnější než druhý, tady někdo farmí GB. Prosil bych o smazání. A teď k tématu. Hra je to sice graficky slabší, ale oto je lépe zpracovaná ve vnitřku. Je to nenáročná kvalitka. (y)
Uvidíme jaký to bude hrát..https://www.gamepark.cz/img/smile/dance.gif