Už je to tak a nám se bezmála po jedenácti letech na obrazovky monitorů vrací Spellforce a s ním i závan starých časů. Samozřejmě můžeme opět očekávat návrat ke kořenům a tedy spojení RPG s prvky realtimové strategie, pro tentokrát z rukou vývojářů mnichovského studia Grimlore Games. Oproti prvnímu a druhému dílu pochopitelně došlo k velkému posunu kupředu, především v oblasti grafiky. Zurčící vodopády, krabi brouzdající se v potoku, srny mezi křovinami nebo třeba obyčejné hříbky a muchomůrky v lesích. To vše v kontrastu s nemrtvými bojovníky, dravou zvěří, zuřivými souboji, nedobytnými starobylými pevnostmi a skvěle navrženou hudbou přináší ze hry důstojný audiovizuální zážitek. Ve hře také můžeme sledovat střídání dne a noci, a dokonce i měnící se počasí. Snad jediné co narušovalo celkový dojem, byla častá potřeba a těžkopádnost rotace kamery. V důsledku přeplněnosti prostředí neustále zacláněly různé objekty na mapě a často se tak souboje stávaly nepřehledné. Na druhou stranu je potřeba vyzdvihnout povedený dabing a uším milovníků Zaklínače jistě neunikne známý charismatický hlas Geralta z Rivie v podání Douga Cockleho.
Kampaň tradičně začíná úvodním tutoriálem a klasicky řeší zápletku boje dobra se zlem. V jeho průběhu se naučíte základní herní mechaniku i nakládání se surovinami a slouží i jako výborný nástroj k seznámení se s prostředím a předem připravenou postavou příběhu. V úvodní kampani se ocitnete v kůži generála a velitele Vlčí hlídky Sentenza Noria, který má za úkol zabránit povstalcům svrhnout Korunu. Nutné proto je zničit jejich vůdce, radikálního mága Isamo Tahara. Poté, co se Sentenzovi podaří proniknout do pevnosti, usmrtí Isamo Tahara některé z jeho spolubojovníků. Zachránit se podaří jen osobu s pytlem na hlavě, potomka Isama, který se otce pokusil zradit a byl pro výstrahu odsouzen k popravě. Sentenzo ho vezme pod svá křídla a vy máte nyní možnost nadefinovat si jeho pohlaví, vzhled, vlastnosti a také tři z šesti bojových schopností. V tuto chvíli je potřeba dodat, že zde narážíme na jakousi genderovou nevyváženost a i po zvolení ženské postavy jste v průběhu hry nadále považováni za chlapce.
Vaše cesta začíná v hlavním městě Greyfell, kde jste pověřeni vyšetřit smrtelnou nákazu šířící se rychle po okolí. Lidé krvácející z úst i očí masivně umírají a medicína si neví rady. Poté, co se vydáte do blízké vesnice Liannon, vám do cesty vstoupí elfové a první větší šarvátka je rázem na světě. Kromě hlavní dějové linie obsahuje hra ještě dílčí questy, které se vám otevírají v průběhu dialogů. Plněním některých questů získáváte různé odměny a samozřejmě i zkušenosti. Rozhovorů je ve hře opravdu mnoho, jsou přitom přehledné, nenabízejí přespříliš košaté odpovědi a hra příjemně ubíhá.
Postupně jak se budete setkávat s jinými postavami, budou se některé přidávat k vám. Nejvíce je ale možné obsadit pozice pro čtyři hrdiny. Každý z hrdinů má své vlastní vývojové stromy schopností jako například disciplíny, lukostřelby, vůdcovství, brutality, černé, bílé či elementární magie. Dále je možné vylepšovat jednotlivé vlastnosti – sílu, obratnost, inteligenci, konstituci nebo sílu vůle. Všichni hrdinové také mají svůj vlastní inventář a předměty jim tedy můžeme přerozdělovat podle svého uvážení.
Z hlediska strategických prvků je hra řekněme průměrná, ale dobře propojená s příběhem. Z počátku stavíte základní budovy na rubání dřeva, kamenů nebo lov zvěře, které vám umožní rozběhnout ekonomiku. Budovám přidělíte pracanty, kteří začnou sbírat hlavní suroviny, ale pouze v daném sektoru okolo vaší základny a tedy i v omezeném množství. Proto je potřeba expandovat do jiných sektorů, jejichž propojení a tím pádem i rozvoz zdrojů zajišťují automatické karavany. Výhodou je, že jednotlivé pracanty nemusíme po mapě nahánět a úkolovat, ale vše se ovládá intuitivně přes hlavní budovy. Později si můžete vytrénovat armádu, a to buď základní vojenské jednotky v městském centru, nebo pokročilejší jednotky v kasárnách. Hra nabízí široké spektrum jednotek od domobrany a žhářů až po těžkou kavalérii. V další éře se nám pak otevřou technologicky pokročilejší budovy, můžeme postavit důl na železo, a to pak zpracovávat v hutích. Samozřejmostí jsou kovárny umožňující výzkum vojenské technologie a výrobu obléhacích zbraní. Třetí éra nabídne další trénování elitních jednotek a vznikají tak šampioni hodní odolávat i hrdinům. Bojový systém nabízí kruhové menu nad každým z vašich hrdinů a obsahuje všechny kouzla, které lze použít na cílové jednotky. Co se týká samotného střetávání s nepřáteli, z počátku může působit zmatek ovládání schopností hrdinů a celkově i jejich rozlišování uprostřed houfu různých jednotek.
Multiplayer nabízí kompetitivní i kooperativní režim a nepůsobí vůbec zastarale. Provést je možné celkovou likvidaci soupeře nebo mu efektivněji zničit přímo městské centrum. Během kooperativního režimu můžeme vytvořit jeden tým s umělou inteligencí, ale je dobré nastavit, které činnosti bude provádět, aby nedocházelo k zadávání opačných příkazů. Můžeme si zvolit, kdo bude stavět základnu, kdo řídit hrdiny či vést jednotky. Dobré je, pokud se jeden hráč věnuje ekonomice a druhý bojuje a expanduje území. Kooperace zároveň umožňuje, aby více hráčů sdílelo stejnou frakci. Na výběr máme prozatím pouze z lidí, elfů nebo orků. Jejich systém produkce a výstavby je však podobný, až na jednotlivé druhy jednotek a speciální suroviny. Multiplayerové mapy nabízejí několik odlišných typů prostředí a místy se jeví dost přeplněné různými objekty, což je někdy nepříjemné při výstavbě nových budov.
Spellforce 3 je bezesporu hra, co nezklame a pobaví, a to rovnou na několik desítek hodin. Kampaň nabízí působivý dynamický příběh, opojné množství dialogů, dobře zpracované questy i velmi povedený tutoriál. Vydařené spojení RPG a RTS prvků jde ruku v ruce s dobrou optimalizací a kvalitním grafickým zpracováním. Další hodiny pak můžeme strávit v mulitplayeru, jehož jediné mínus je prozatím menší počet frakcí. Co hře naopak příliš nesvědčí, je občasná nepřehlednost při soubojích, přeplněnost prostředí a neustálá nutnost rotace kamery. V celkovém hodnocení si hra vysloužila 75 %.