PassTech Games je skutečně zbrusu nové (vzniklo teprve v říjnu 2012) francouzské studio, které dosud nevydalo žádnou hru. A právě jejich první počin jménem Space Run: Fast and safe delivery si nyní vezmeme do našeho hledáčku. Může tahle nezkušená parta vytvořit něco skvostného? Vydavatel hry Focus Home Interactive je zřejmě kladného názoru.
Space Run: Fast and safe delivery už samotným názvem evokuje tématiku tajemně rozpínajícího se vesmíru. Náš úkol je jednoduchý – dopravit náklad z vesmírné základny A do vesmírné základny B. Jak těžké tohle vlastně může být? No, vlastně to nebude žádná procházka růžovým sadem. Neustále nám totiž bude v patách krvelačná pirátská sebranka, které nepůjde o nic jiného, než se zmocnit našeho drahocenného zboží. Další komplikace je navíc časový limit a tak v každém kole budeme bojovat hned proti dvěma soupeřům – znepřáteleným objektům vesmíru a času. Právě proto nese titul podnázev fast and safe delivery – rychlá a bezpečná dodávka.
Časová hranice tu však neexistuje pouze pro výhru a prohru. Pokud jste dostatečně rychlí, pokořit se vám podaří i bonusové časy, za které získáte lákavé odměny. Čím rychleji se chcete pohybovat, tím více motorů budete také potřebovat, ale o stavbě a vylepšování lodě si povíme až za chvíli.
Z řádků výše je zajistě patrné, že příběhová linie je vážně spíše okrajovou záležitosti. V každé stanici sice proběhne krátký rozhovor o aktuální dodávce, avšak kromě malého okořenění hry je příběh prakticky jen doplňkový a můžeme jej bez výčitek přeskočit. Stejně je cíl vždy stejný – dostat zboží na další místo.
Když už známe základní rámec titulu – nezbývá než popsat, co ve hře bude provádět samotný hráč. Naše vesmírná loď se skládá z předem určeného počtu volných šestihranů, na který rozmístíme nejdříve náklad a později námi určené stavby. Co se týče převáženého matroše, nejčastěji převážíme různě velké bedny a kanistry, ale na palubu se nám vloudí i nóbl pasažéři, jenž bezpodmínečně vyžadují výhled na krásy vesmíru. Tím samozřejmě zablokují určitou část krajního prostoru lodi, který je zrovna nejdůležitější při stavbě prvků lodi. Jakých?
V první řadě samozřejmě nejrůzněji fungujících zbraní, které automaticky nepálí jen do nepřátelských a neutrálních lodí kolem (druhé zmíněné se nebrání a tak střelbou do nich lze získat odměny navíc), ale rozstřílet je třeba i létající objekty jako jsou odlišně velké asteroidy. Ne všechny sice zasáhnou naši loď, ale nechávat to náhodě se nám snadno stane osudným. Automatické zbraně nevyžadují ovládání střelby, zato naši loď kryjí jen ze směru, kterým jsou nastaveny. Právě proto je třeba vybavit loď zbraněmi ze všech stran – nikdy totiž nevíme, odkud na nás z vesmíru přiletí něco nebezpečného. Přesněji řečeno to víme chvíli dopředu, jelikož nám naše senzory zpravidla ukazují, ze kterého směru co a kdy přiletí. Na reakci však máme kolem dvaceti sekund, takže musíme jednat vcelku rychle.
Aby hra nebyla příliš stereotypní, k dispozici je řada variant zbraní a tak narazíme na lasery, které lze kliknutím otáčet do různých stran. Nemohou ale střílet přes jiné objekty, protože střílejí přímo a tak mezi cílem a laserovým dělem nemůže být například lodní náklad. Musíme je tedy umístit na kraje lodi, což by bylo dosti omezující, pokud by tam musely být všechny zbraňové systémy. Naštěstí loď můžeme vybavit například i silnými, avšak pomalými raketomety, které střílejí obloukem – a tak mohou klidně být uprostřed lodi.
Zbraní je ve hře samozřejmě mnohem více, ale my se coby zodpovědný kapitán musíme zaměřit i na řádnou obranu. Nemůže nás přece ohrozit kdejaký vesmírný střípek! A tak zapojíme obranné štíty. Ano štíty, množné číslo. Není zde jeden štít, jak to známe z filmů a seriálů, ale malinké štíty, které sotva ochrání sousední šestihrany. Musíme je tedy rozmisťovat kolem dokola (zase jsou potřeba okraje lodi). Štíty ale nebudou nic platné bez pořádného napájení. Tím narážíme na třetí skupinu staveb, kterými jsou podpůrné mechanismy. Takové zdroje nejenom že zprovozní některé energii vyžadující věcičky, ale navíc často dokáží pasivně zlepšit jejich schopnosti. Kromě toho jim mohou poskytnout i aktivní schopnosti a tak třeba obyčejný laser začne pálit rychlostí samopalu.
Za použití aktivních schopností se ale musí hezky zaplatit, stejně jako za nakupování vybavení lodi. Tím narážíme na herní měnu, kterou získáváme z trosek všeho, co ve vesmíru rozstřílíme. Odměna nám však automaticky nenaskáče na konto, ale pracně na ni musíme myší ukázat, po čemž si to už sama namíří směrem k naší lodi, kde zajede do naší peněženky. Když ještě zmíníme nutnost opravovat poškozené oddíly lodi a při velkých střetech rychle stavět nové prvky na místa těch zničených, vyjde nám dohromady dosti rychlá akce, kde je místy třeba klikat na plné obrátky. Pokud dostane moc velké poškození prázdná kostička, jednoduše se zničí a odpojí od lodi. Jedinou možností na rozmýšlení tlaku okolí je v hangáru, kde si dopředu můžeme promyslet, na které místo co následně postavíme.
O žádnou nudnou strategii a pohodové přemýšlení se tedy rozhodně nejedná. Jistě vás stejně jako mě napadne, že by hra mohla obsahovat klávesové zkratky. Bingo! Skutečně tady jsou, ale naprosto nepochopitelně je nutno pokaždé kliknout na skupinu stavebnin, po čemž teprve lze užít onu zkratku.
Parádní součástí hry je propracovaný RPG systém. Jak hrou postupujeme stále vpřed, získáváme nejenom šanci odemknout si nové stavby z různých stromů, ale dokonce vylepšit vlastnosti těch stávajících. Po zakoupení jsou ale změny nevratné a tak je třeba si koupi pořádně rozmyslet. To je někdy obtížné, protože popisky jsou dosti omezené a po nákupu těžce vydělaných penízků jen kroutíme hlavou, co jsme si to zatraceně zaplatili.
Co se týče zpracování, musíme rozdělit obraz a zvuk. Grafika je na skvělé úrovni a zejména na souboje je radost se dívat. Na druhé straně hudba je spíše podprůměrná, při čemž hlášky hlavního hrdiny jsou sice hezky namluvené, ale zbytečně často se opakují. Už po pár hodinách hraní slyšíme stejnou hlášku po několikáté. Od tak jednoduché hry jsme také očekávali nižší HW nároky než 2 GB RAM a 512 MB grafiky, ale co se dá dělat. Oceňme alespoň dobře zpracovaný tutoriál a přítomnost bossů, kteří znatelně okoření hratelnost.
Space Run: Fast and safe delivery je dosti zábavný titul s kreativním konceptem, velmi hezkým zpracováním, ale bohužel nic moc příběhem a brzy se přikrádající stereotypností. V každém případě hra nabídne dostatek zábavy na dlouhé podzimní večery a tak hodnotíme hezkými 74 %. K dispozici je na platformy Microsoft Windows a OS X za cenu zhruba 420 korun českých.
docela se mi to líbilo 4 hvězdy :D
hra usla ale grafika pěkná. :)