Vítejte po 3 letech opět v South Parku, tentokrát však nepůjde o „klacek pravdy“, nýbrž o to „být rozčtvrcen na části a přitom celý“, ano – poněkud paradoxní. To však není jediný paradox, na který dnes narazíme a zároveň musíme upozornit, že hra je na mnoha místech dosti „nekorektní“. Opravdu jste připraveni?! Pak se s námi vydejte na cestu, která nemůže začít jinak, než tvorbou postavy. Ta byla podstatně rozšířena, jak o možnosti customizace vzhledu, tak o dostupná povolání, ke kterým se však ještě dostaneme. Už při samotné tvorbě postavy se jistě pobavíte při volbě obtížnosti, s tím že detaily není třeba spoilovat. Jakmile je vaše postavička hotová můžete se vydat přesně tam, kde končil Stick of the Truth (dále jen klacek pravdy), takže přechod mezi oběma díly je dokonalý. Vaše známá základna Kupa Keep je napadena a vy ustanete v roli krále, který jediný může útok odvrátit.
Celá záležitost přitom vrcholí tím, že jako mocný Bajaja zabijete draka druhé strany. Problém je však v tom, že hra (hra na hrdiny) tím končí. Ztrácíte svoje schopnosti, koruna přišla o svůj význam a nikdo s vámi už hrát nechce. Ti pozornější však ví, že kde se jedny dveře zavírají, druhé se otevírají, a tak bude jedním z vašich prvních úkolů „zaplout do nové hry“. Ta, jak napovídají zejména obrázky, už není o imitaci hrdinů ve stylu dračího doupěte, kdy se po světě prohánějí mocní válečníci a čarodějové. Tentokrát se hraje na superhrdiny, a i ti jsou rozděleny na 2 strany, ač ve skutečnosti máte ve hře nepřátel mnohem víc. Představitelem strany „zla“ není nikdo jiný než Stotch Butters, nechvalně známý jako Professor Chaos! Kde je útočník, musí být obvykle i obránce a tak stojí na druhé straně mocný Coon! V podobě Cartmana, který se ujal vedení a vede tak super hrdiny k záchraně města.
Jakmile proniknete do této atraktivně pošahané záležitosti, čeká vás výběr povolání. Nutno podotknout, že celá záležitost je provedena velmi rozumně, tak aby hráč nemusel litovat své volby. Hra vás nechce zahltit, a tak dostanete z počátku na výběr jen ze 3 povolání. Ty v podstatě respektují běžné RPG archetypy, což znamená, že v roli warriora nebo chcete-li tanka je tu Brutalizer. Roli rádoby čaroděje plní Blaster, který uděluje mocné ohnivé útoky na dálku, využívajíc přitom zejména svých prdů. Přičemž poslední Speedster představuje někoho, kdo to rapidně přehání s cukrem. Je totiž extrémně rychlý jak v pohybu tak úderech. Zatímco autor recenze strávil u výběru docela dlouhou dobu, protože si „nechtěl pokazit hru“ (možnost vyzkoušet povolání chybí), vy již nemusíte! Postupem příběhu se vám totiž otevře možnost „multi-classování“. Což je velmi podstatné. Jde totiž o to, že jednotlivé ability a útoky, které používáte v boji, se vždy vážou na konkrétní povolání (classu).
Hra vám však nejdříve umožní kombinaci dvou povolání, což znamená, že 4 dostupné sloty pro schopnosti můžete naplnit libovolnou kombinací jejich abilit. Ještě později se vám však otevřou možnosti dalšího kombinování a nakonec se tak můžete dostat ke všem schopnostem. S těmi úzce souvisí tzv. mutageny, které si můžete představit jako vylepšovací čipy pro kyborgy. Jednotlivé mutageny zkrátka zlepšují konkrétní ability nebo jejich efekty. Pro maximální efektivnost se tak vyplatí aktivovat si ty, které korespondují s vašimi abilitami. Např. pro takového elementalistu bude vhodný mutagen zvyšující poškození blesky. To co se týče k povoláním technicky – abyste však mohli vstoupit do světa superhrdinů, potřebujete ještě jednu věc… Coonstagram! Ten vám zprostředkuje profil superhrdiny, který budete svými rozhodnutími a činy vyplňovat po celou dobu hry.
On totiž každý superhrdina, věřte tomu nebo ne, nějaké má. Achillova pata jest zvána. A nezapomínejme na řádně temnou minulost, díky které získal každý správný hrdina své super-schopnosti! I vy ji máte! A můžete si být jisti, že to co prožije vaše postavička, by změnilo každého… Zpátky ke Coonstagramu – ten neslouží jen k vyvěšení vašeho profilu, ale zároveň vás zatíží poměrně otravnou záležitostí, kterou je sbírání selfie! Ano – prostě musíte chodit po South Parku a poněkud zvrhle se jednotlivých lidí ptát, zda si s vámi nehodí selfíčko. Záležitost přitom nemůžete opomenout, protože čím více lidí se s vámi vyfotí, tím větší je vaše influence (vliv), což je nutná součást pro postup hrou. Vývojáři zřejmě chtějí, aby si hráč uvědomil, jak je focení selfíček stupidní. Jak vidíte, role superhrdiny není tak jednoduchá, jak by se mohlo na první pohled zdát, a to ještě nic nevíte o těch záchodech…
Když to řekneme kulantně, jedním z vedlejších cílů hry, je vykadit se na všech dostupných záchodech v South Parku. Ty však nezahrnují jen záchody ve většině domů, kam můžete vlézt, ale třeba i takový Toi Toi na staveništi nebo záchod Morgana Freemana. Čtete správně – každou návštěvu záchodu přitom doprovází minihra, která radikálně zvýhodňuje vlastníky gamepadu. V případě klávesnice je totiž nutno mačkat opakovaně nebo v určitém rytmu jednotlivé klávesy. Různé záchody však mají různé obtížnosti minihry, a když je potřeba myš (kterou na gamepadu zastupuje analog), je to už docela výkon. Nutno podotknout, že záchod Morgana Freemana patří k těm neobvykle náročnějším. Nezmiňujeme ho přitom náhodou, protože Morgan Freeman má v South Parku vlastní fast-food s burritem. Ve skutečnosti se však na tomto místě seznámíte se systémem craftování.
Materiál pro craftování naleznete po celém South Parku od skříněk po popelnice. Vyrobit si toho můžete opravdu hodně od léčících prostředků po zvukové miny. Obecně věci, které vám pomohou zejména v boji. No, a pokud budete zdatný crafter… i Morgan Freeman se s vámi nakonec vyfotí. Můžeme říci, že pokud jde o základy hry, koncept je věrný klacku pravdy. Pokud se však něco poměrně razantně změnilo, je to bojový systém. Ten je stále tahový, ale nutno říci, že více než předchozí South Park připomíná poměrně aktuální Divinity: Original Sin, a to včetně afekce prostředí. Boj je stále na tahy, ale řada věcí funguje jinak. Tou hlavní je pravděpodobně herní pole. To už není „plně otevřené“, ale je rozdělené na čtverce, což s sebou přináší v zásadě 2 fakty. 1) Téměř každá abilita nějak funguje v prostoru respektive ve čtvercích. Jsou tedy útoky, které lze vést jen do strany nebo naopak jen nahoru či dolů. V případě „AoE“ abilit pak většinou do kříže. 2) Je celkem snadné si zablokovat nepřítele.
V praxi to vypadá tak, že stojí-li nepřítel na okraji herního pole a jedna z postaviček na něj zaútočí, přičemž zůstane stát před ním, další to již nebude moci udělat. Pozice, ze které lze útočit je totiž obsazena a žádný útok přes ní tak neprojde. Jediný způsob je použít abilitu, která „míří jiným směrem“ (např. šikmo) ale taková nemusí být vždy nutně k dispozici. Nový bojový systém je tak rozhodně taktičtější, ale po delší době může působit mechanicky. Klacek pravdy neměl boje tak propracované, ale paradoxně byly živější. Samozřejmostí je typický humor, četné reference a spousta ironie. Nakonec, verdikt je velmi jednoduchý – pokud jste fanoušky South Parku, a nebo jste se prostě jen náramně bavili u klacku pravdy, pak je pro vás nový Fractured but Whole povinností. Nelze říci, že by zážitek ze hry byl úplně identický, ale rozhodně vyrůstá ze stejných základů. 59,99€ nám za hru na steamu nepřijde zrovna málo (Ubisoft…), ale i tak si nový South Park udržel to, proč mělo smysl jej hrát – osvědčený humor a oddechový netradiční herní zážitek. A právě proto si dnes odnáší 72%.
test