Soda Dungeon vytvořilo kalifornské studio Armor Games, které není kdo ví jak známé. Přesto se mu (překvapivě) podařilo vytvořit něco, co zábavností dokáže konkurovat áčkovým titulům. Hra je navíc free-2-play a lze směle hrát i bez vrážení reálných peněz do hry. Musíme přiznat, že z dostupných obrázků nám prvotně nepřipadalo, že by hra mohla být natolik zdařilá. Nezdá-li se tedy na první pohled ani vám, doporučujeme ji přesto vyzkoušet. Zahrát si ji však je třeba alespoň několik desítek minut. Zpočátku totiž máme jen jednoho bojovníka s jediným typem útoku. Proto v podstatě nemáme žádné jiné možnosti než bezhlavě opakovat stejné sekání. Proto se hra může zdát být na úplném počátku triviální až směšná. To se však brzy změní. Najmeme totiž více bojovníků, získáme další zbraně, jiné typy útoků i speciální schopnosti. Popišme si však vše postupně, abychom se v tom neztratili.
Vše začíná v hospodě. Právě tam se uchylují všemožní rváči, aby se od nechali najmout. Kam jinam by také šli, vždyť jde o jedinou budovu v okolí. Zpočátku tu na nás bude čekat jedna či dvě postavy. Hospodu však můžeme rozšiřovat, kupovat stoličky i stoly a tak lákat stále více lidí. Díky tomu pak lze najmout až 5 členů, kteří se s námi pustí do boje. Není však válečník jako válečník. V různém poměru přichází levní pouliční rváči, jejichž najmutí nic nestojí, i silnější bojovníci s větším damagem, zdravím apod. Ti však už nějaký ten zlaťák požadují. Najmutí je přitom zpravidla dočasné. Naši skupinu totiž pošleme do dungeonu, kde budou postupovat tak dlouho vpřed, dokud nebudou všichni poraženi.
V hospodě si lze také zakoupit pokoj pro přespání. Jakmile se vyspíme (což není zadarmo), osazenstvo hostince se obmění. Pokud tak chceme „vylosovat“ co nejsilnější bojovníky, můžeme obměňovat, dokud ti nejsilnější nejsou k dispozici. Silnější typy hrdinů však doráží postupně a rozhodně nejsou k najmutí hned ze začátku.
Kromě lepších bojovníků si své šance vylepšujeme díky vybavení. To získáváme jednak přímo v dungeonech, ale také jednoduše zakoupením u obchodníka. Na výběr je ze čtyř typů vybavení. Za prvé je to zbraň (meče, sekyry i magické hole). Dále pak štít či brnění. To zvyšuje počet životů. Do posledního slotu pak umístíme speciální předmět či artefakt, jež umožní třeba léčit spojence, automatickou obnovu životů či plošné útoky. Obvykle tuto speciální schopnost lze užít pouze jedenkrát za bitvu.
Boj vypadá tak, že se každá postava má k dispozici jeden tah. Můžeme zaútočit na kteréhokoliv nepřítele, použít štít k obraně sebe či někoho jiného nebo využít speciální schopnost. Vždy hraje jedna strana (nejčastěji začínáme), poté zase všichni protivníci. To je oproti střídání se (jako v Might & Magic) mnohem přehlednější. Výborně působí změna všemožných prostředí dungeonů i nepřátel. Neustálé objevování nových nestvůr výrazně oživuje hru.
V dungeonech se přece jen sem tam objeví nějaké to zpestření. Tak například se objeví dvoje dveře a je na nás, které vybereme. Jedny například skrývají past, jež některým hrdinům uštědří ránu či znevýhodnění do dalších bitev (třeba je uspí, takže několik kol nehrají). Jindy nás do sebe nasaje teleport a my se objevíme o mnoho úrovní výše, kde však již nestačíme na silnější protivníky. Na konci dungeonu, poté co zdoláme bosse, na nás čekají tři truhly. Opět je na náhodě, co nám ta vybraná dá.
Kromě dungeonů lze vyrazit do gladiátorské arény. I zde je třeba vyhrát mnoho kol (bitev), po kterých na nás čeká kýžená odměna. Na rozdíl od dungeonů zde bojujeme proti lidem. Před začátkem vstupu do arény si vybereme obtížnost, další obtížnosti se odemykají dle dosaženého levelu v dungeonu. Do arény lze však vstoupit pouze jednou za několik hodin. Odměna přitom není zase tak vysoká, abychom mohli do arény jen jednou za celý večer.
Po skončení bitvy v dungeonu sice přijdeme o celou posádku, ale všechno získané vybavení i peníze nám zůstanou. Tímto způsobem neustále vyděláváme, vylepšujeme hospodu, najímáme stále lepší hrdiny, máme lepší vybavení, tím pádem se dostaneme dále a více vyděláme. A tak pořád dokola. A teď další bomba. Dle Steamu hra vyžaduje pouhopouhých 80 MB, mně po nainstalování dokonce zabírá ještě méně. Z toho je zřejmé, jak je hra směšně nenáročná na HW a hodí se tak i pro ty nejslabší stroje. Grafika stejně jako hudba vyloženě zavání old-school stylem (pamatujete na prehistoric?). Zatímco se dnes drtivá většina vývojářů snaží vytvořit co možná nejvěrohodnější a nejdetailnější hry, Soda Dungeon ukázal pronikavou kreativitu, když se vydal opačným směrem a zvládl to dotáhnout do úspěšného konce. Audiovizuální zpracování tedy hodnotíme na jedničku, snad jen několik málo zvuků zní nepříjemně.
Hospodu lze vylepšit vícero způsoby. Tak například ji zkrášlíme, čímž se stane pro jiné bojovníky lákavější, dokoupíme různé doplňky jež zvyšují počet HP, s jakým naše postavy začínají, či zlevňují cenu najmutí bojovníků. A co takhle uvnitř usídlit čaroděje? Ten nás totiž dokáže teleportovat na určité místo dungeonu, takže nemusíme pokaždé začínat od začátku. Takový bankéř v hospodě zase sbírá peníze, zatímco vůbec nehrajeme. Tím nás nutí se do hry vracet, protože si chceme vybrat naše zlaťáky. Nejsou to však žádné převratné částky a nejrychleji zřejmě vyděláme rychlým najmutím posádky, zapnutím dungeonu a spuštěným auto-pilotem, který ovládá naše bojovníky.
Soda Dungeon vyšel pro Windows, ale také pro přenosná zařízení se systémem Android a iOS. Jde o jedinečnou volbu pro slabší stroje, ale výborně pobaví snad každého hráče. Tahle triviální záležitost neustále vyjevuje nové typy zbraní, brnění, vybavení, nepřátel i prostředí a nejde jen o to, že místo koženého brnění máme kovové, ale změny jsou to mnohem originálnější. Místo obyčejného meče máme najednou ohnivý meč či magickou hůl s různými bonusy navíc. I přesto přece jen po řadě hodin následuje určitý pocit stereotypnosti. Přesto titul vřele doporučujeme a hodnotíme solidními 80 %.
Co jsem se díval na net, tak další nekonečná hra...týpci tam mají levely přes 7000...