Když se po videohře rozhodnete poohlédnout v klasickém kamenném obchodě, můžete se spolehnout na to, že za svůj vyhlédnutý kousek budete muset ze své peněženky vypustit nezanedbatelný obnos peněz. Zlínská firma Špidla Data Processing se rozhodla k hernímu průmyslu přistoupit zcela odlišným způsobem. Vydává menší a hlavně jednodušší kousky, které jsou určeny pro celou rodinu a dostat se k nim můžete v každé trafice. Stačí při koupi novin zaplatit pár pětek navrch a odměnou vám bude unikátní zábava, s níž se u klasických her nesetkáte. Jeden by řekl, že něco takového nemůže stát za nic, už několik kousků nás však v minulosti přesvědčilo o opaku. Mezi nimi i point-and-click adventurka Snomor – Útěk ze snu, jíž jsme se rozhodli věnovat plnou pozornost v dnešní recenzi.
Přestože bychom k ní samozřejmě rádi přistoupili s nadšením, asi se nebudeme nijak zdržovat a na rovinu vám povíme, že pokud ve hrách hledáte v první řadě kvalitní příběh naplněný emocemi, po této stránce při hraní žádné uspokojení cítit nebudete. Příběh je vlastně docela přihlouplý. Laura z ničeho nic upadla do nekončícího spánku a nikdo jí nedává příliš nadějí. Jste tu však samozřejmě vy, tajemný zachránce, který se za pomoci doktora Langa, odborníka na spánek, podívá do jejích snů a pomůže jí přímo v její mysli. Té se snaží zmocnit ďábelský Snomor, kterého musíte v jeho plánech zastavit vysvobozením Laury z děsivých nočních můr opětovným sestavením lapače snů, který dostala už v dětství od svého otce a který byl Snomorem těsně před Lauřiným upadnutím do mdlob roztříštěn na hromady kousků.
Už jsme si vyjasnili, že si vás příběhem Snomor – Útěk ze snů v žádném případě nezíská. Naštěstí má v zásobě skryté eso v podobě výborné hratelnosti, která nabízí přesně to, co bychom od kvalitní point-and-click adventury očekávali. A to nepřeháníme. Příběh se odehrává v sadě skvěle zpracovaných prostředí, jež se neustále rozšiřují dále a mnohokrát vás zavádí zpět na místa, kde jste byli před nedávnem, aby vám bylo odhaleno, že jste z nich neviděli ještě ani zdaleka všechno. Překvapivě v sobě jednotlivé lokace ukrývají i výbornou atmosféru. Možná ne hororovou, o níž se vydatel ve spojitosti se hrou rozhovořil, nějakou však rozhodně, takže můžete počítat s tím, že při hraní nebudete cítit, jako by na vás absolutně žádným způsobem nepůsobila.
Titul je chytrým způsobem rozdělen do několika částí, jež se navzájem výrazně liší svými tématy. Každá z nich představuje jednu noční můru, v níž se Laura nachází a z níž ji musíte zachránit. Vysvobození z horské dráhy, z podivného snu obsahujícího víly a mucholapky, u nějž bychom se nedivili, kdyby při jeho tvorbě vývojáři experimentovali s houbičkami, či z návratu do dětství, které možná nebylo tak traumatické, jak nám jej noční můra prezentuje, i když na nás rozhodně zapůsobilo nejvíce. Do každé z částí mysli tajemné dívky, o níž se spolu s postupem hrou dozvídáte další a další podrobnosti, se vydáváte připraveni na cokoliv. Jde přece o sny, které nemusí dávat vůbec žádný smysl, přesto k nim ale nebudete moci říct ani slovo. A to na vývojářích oceňujeme. Zvolení tohoto tématu se rozhodně hodí, obzvláště pro podobně jednoduchou hříčku, která by vás obyčejně, kdyby vás kupříkladu po celou dobu držela zavřené v jednom starém domě posedlém duchy, přestala bavit po pěti minutách. Stále obnovování zasazení má na váš zájem o hru bezvadný vliv, i když bychom řekli, že se tvůrci mohli odvázat a vložit do hry ještě o trochu šílenější a originálnější představy.
Velkou porci z kouzla titulu si na svůj účet mohou připsat hádanky, jež se většinou pojí s určitými minihrami. Základ hratelnosti se od jiných point-and-click adventurek neliší. Máte inventář, postupně prozkoumáváte svět a činíte určité kroky, které vás dále sunou příběhem. Právě minihry však působí nejlépe. Jsou zábavné, vždy dočista odlišné a hlavně také originální. Může jít o klasické posouvání tabulky napříč listem zaplněným čísly za účelem hledání kombinace k sejfu, stejně tak si ale přímo uprostřed hry kupříkladu dostanete příležitost zahrát arkádu podobnou Mariovi. S minihrami se vývojáři vypořádali doopravdy bezvadně, i když by možná mohli věnovat trochu pozornosti jejich náročnosti, neboť ta kolísá od hádanky k hádance bez ohledu na okolnosti.
Milým překvapením pro nás byl systém nápověd, který má u podobné hry plné právo dočista chybět. Nic není příliš složité, abyste si na to nemohli přijít sami, častokrát však s radostí přijmete možnost, aby vás hra rovnou zavedla tam, kde se právě potřebujete nacházet, načež už sami snadno zvládnete přijít na to, co je zapotřebí udělat. Kliknutím na nápovědu je vám odhaleno, v které lokaci se další postup nachází. A až tam budete, můžete s klidem zažádat o další upřesnění. Postupně se však možnost napovídání vyčerpává a obnovuje se teprve časem. Ten by mohl být o mnoho delší, alespoň vás však hra v žádném bodě nezačne frustrovat. Pro našence do sbírání je připravena více než stovka broučků, které se ukrývají prakticky na každé obrazovce, a i po těch se díváte s asistencí hry, která vám vždy poví, kolik se jich v té které lokaci nachází, takže nikdy nebudete tápat a přemýšlet nad tím, zda už máte všechny, nebo jste nějakého přehlédli.
Samotné prostředí vypadá, jak už jsme zmínili, skutečně pěkně. To samé bohužel není možné říct o cut-scénách, z nichž se nám chtělo kolikrát brečet. Jejich otřesnému zpracování nenapomáhá ani dabing. Ovšemže, je český, měli bychom si ho cenit, spíše nám však celou hru rval uši. Kvůli němu byste si však tuto hru stejně nekupovali a český překlad je jedině výhodou pro všechny, kdo se trendu ponechávat hry bez jakékoliv formy lokalizace nechtějí přizpůsobit. I když musíme uznat, že nás pobavilo, když se uprostřed hry hrdinka z ničeho nic rozmluvila anglicky. Asi není třeba komentovat grafická nastavení, s nimiž se nic udělat nedalo. Přece jenom však v dnešní době nepůsobí dobře hra, která není přizpůsobena rozlišení 1920p a počítá s tím, že černé pruhy po straných obrazovky přehlédnete.
Jsme rádi, že se tento kousek ve Zlíně rozhodli zpracovat a nabídnout všem fanouškům point-and-click adventurek v naší republice se vším všudy s tím, že za hru musí zaplatit jen pár korun. Po příběhové stránce Snomor příliš nezazářil, za což mohly do jisté míry i bolestivě špatné cut-scény s příšernými dialogy, které sice byly nabídnuty v češtině, to jim však nepomáhá ani trošičku. Přesto si od nás hra odnáší skvělých 70 %. Čím si je zasloužila? Naším hlavním důvodem k takovému hodnocení je zaručeně fakt, že jde o poklonu skomírajícímu žánru, jež navíc dopadla výborně. Na takto skvělou hratelnost narazíte málokde a osvěžující zasazení zvládá držet pozornost hráče od začátku do konce. Navíc pro hru stačí zaskočit do nejbližší trafiky, což je nabídka, která se v žádném případě neodmítá.