Nejlepší věci přichází neočekávány. Platí to i o hrách. A co by v dnešním herním businessu mohlo být neočekávanější než kvalitní vesmírná strategie. Ačkoliv to možná nesedí přesně – v poslední době dala na zašlou slávu hitů typu Master of Orion vzpomenout série Galactic Civilizations od Stardocku. A světe div se – hráči projevili zájem, když firma i přes zcela chybějící protipirátskou ochranu prodala několik set tisíc kusů. I v tomto světle však Sins of Solar Empire působí neočekávaně. Na rozdíl od svých žánrových předků totiž nejde o strategii tahovou, ale realtimovou. Říkáte si, že to nemůže fungovat? I my měli takové podezření. Nemohli jsme se ale více plést – mimo jiné i skvěle nastaveným tempem hry nám Sins of Solar Empire doslova vyrazilo dech a obralo o řadu dnů. Přítelkyně trpěly a kruhy pod očima brzy daly najevo spánkový deficit. U téhle hry si totiž nemůžete říci okřídlené „ještě jeden tah a jdu si lehnout". Dokud není galaktické impérium dokonale rozkvetlé a nepřátele nejsou podrobeni, je hodně těžké se od obrazovky plné planet a schematických jednotek odtrhnout.
Sins of Solar Empire je uvedeno obrázkovým intrem, které dává najevo, že autoři neměli nafukovací rozpočet, ale šetřili na těch nejméně podstatných místech. Příběh totiž v této hře plní úlohu pouhé vaty, a proto si může dovolit být lehce klišovitým ve stylu „lidé se spojili do obchodní federace a bojují proti mimozemským hrozbám". Vtip je totiž v tom, že se s dějem nesetkáte jinde než právě v intru, které má plnit pouze účel jakéhosi ukotvení – aby hra nebyla zcela vytržená z kontextu. Pokud byste v menu hledali kampaň s postupně se odvíjející zápletkou či snad rozdělením na jednotlivé mise, příliš byste nepochodili. K dispozici je totiž pouze volná hra, ve které vás za ručičku nevede zhola nic a nikdo.
Ještě před jejím spuštěním byste si ale měli projet čtyřdílný tutoriál. Přestože nejde o tahovku, ale o realtime strategii, zapomeňte na porovnávání s RTS typu Command and Conquer. Sins of Solar Empire je podobně komplexní záležitostí jako Galactic Civilizations a běh času, který se nedá zastavit, celou věc činí ještě náročnější na zvládnutí. Takže tutoriál skutečně není o tom, že byste se učili hýbat jednotkami, nýbrž o účelné správě planet, dobývání, mikromanagementu vesmírných plavidel, těžbě surovin, získávání peněžních prostředků apod. Začátky jsou tedy vcelku krušné, a kdo hledá instantní zábavu a není ochoten podstoupit zhruba hodinový proces ryzího učení se mechanismům, bude zpočátku velmi odrazován. Jenže Sins of Solar Empire zvláštním způsobem přitahují, a jakmile si po absolvování tréninku pustíte ostrou hru, budete unešeni, přestože stále nebudete znát přesný význam absolutně všech ve hře dostupných funkcí. To ale nevadí, vše se postupem času poddá a sami se budete divit, kolik toho za několik hodin zvládnete. Zároveň budete udiveni rychlostí, jakou při hraní tohoto titulu ubíhá čas. Bez přehánění jsme u hry strávili několik probdělých nocí, a to jsme se vůbec nemuseli nutit!
Ale zpět k volbě hry. S kampaní jsme se tedy rozloučili, ovšem pro potřeby projektu tak enormního rozsahu by skutečně byla spíše kontraproduktivní. O to více se vyřádíte v nastavování parametrů volné hry. Mezi ty nejdůležitější patří volba jedné ze tří ras a rozloha galaxie, v níž se budete pohybovat a o jejíž nadvládu začnete s jednou kolonizovanou planetou soupeřit. Toto nastavení je dobré pečlivě rozvážit. Není těžké se nechat unést megalomanskými choutkami a do galaxie naházet desítky planet, asteroidových polí, mnoho nepřátel apod. Jenže po několika hodinách hry zjistíte, že získat nad tak rozsáhlou galaxií kontrolu a navíc si ji ještě udržet, to je úkol přinejmenším na několik dní čistého herního času. Jak je totiž hra realtimová, tak je dynamická, a přestože se vám třeba podaří rychle kolonizovat deset planet, není vůbec jednoduché je bránit proti sílícím náporům stále se rozvíjejících nepřátelských impérií. Často tak budete svědky přelévání sil a nadvlád. Zasazení finálního úderu je pak pochopitelně hodně komplikované.
Naštěstí ale není třeba se vrhat hned do takto rozsáhlé anabáze. Je možné si vytvořit galaxii třeba o deseti planetách, několika asteroidových polí a jedním dvěma soupeři. V takových případech dochází k zásadním střetům poměrně rychle a dostat se takříkajíc do vedení netrvá dlouho. Takto nastavené hry dosáhnete vítězství třeba po pěti šesti hodinách a stále cítíte značné uspokojení. Do karet menším mapám nahrává i skutečnost, že Sins of Solar Empire po hráči chtějí kompletní vyhlazení soupeře se všemi jeho državami a jednotkami. V menší galaxii je toto mnohem svižnější proces než ve velké, kterou je třeba procházet a hledat, kde jste co zapomněli. Volbou rasy a nastavením rozlohy to ale nekončí. Hra se vás zeptá například na to, jak byste si přáli, aby se choval nepřítel, zda má jít spíše o agresora, kolonizátora nebo někoho, kdo se drží zpátky. Nesmí chybět ani výběr obtížnosti a třeba i takové detaily, jako je výskyt pirátů či dostupnost surovin.
Jak už jsme zmínili, začíná se s jednou nepříliš vybavenou planetkou. Hodí se tedy využít asteroidů v jejím gravitačním pásu. Ty slouží výhradně k těžbě krystalů a kovu. Je tu ale ještě třetí komodita. Tou jsou peníze, které vám chodí na účet od daňových poplatníků na planetách, přičemž záleží na tom, jak jsou vám nakloněni, jaká je infrastruktura a vůbec maximální možný počet lidí na té které planetě. To vše se dá ovlivnit konstantním vývojem a postupně tak zlepšovat přísun prostředků. Výstavba na planetách probíhá poměrně rychle, stejně jako konstruování továren a dalších zařízení kolem nich, tedy opět v gravitačním pásmu. Do toho ale nemůžete nacpat tolik fabrik či laboratoří, kolik se vám zachce. Každá planeta má určitý počet „slot" pro logistické stavby a obranné konstrukce. Mezi ty první jmenované patří právě továrny na skládání lodí, obchodní přístavy, vojenské i civilní laboratoře apod. Mezi ty druhé se potom řadí obranná zařízení, jako jsou speciální ostřelovací stanice nebo generátory štítů.
Kolonizace dalších planet probíhá rovněž svižně. Zpočátku máte rozhled na pár sousedících planet či asteroidů (de facto planety s menší kapacitou), jakmile je ale ovládnete rozsah se okamžitě zvyšuje o další sousedy atd. Planety jsou spojeny linkami, na kterých probíhá hyperprostorový pohyb vašich i nepřátelských letech. Na vybranou planetu tak vyšlete bojový oddíl, který se zbaví potenciálních nepřátel. Někdy není vůbec třeba – to tehdy, když je planeta ještě nikým nekolonizována. V takovém případě stačí přistavit kolonizační fregatu a začít s osvojovacím procesem. Po několika vteřinách je hrouda ve vašem područí a můžete ji začít zvelebovat.
Ještě jednou připomínáme, že to vše probíhá v reálném čase. Vy si děláte své, soupeři také. Občas se střetnete a dochází k boji. Stojí za to zmínit, že správu impéria budete provádět z vysokého náhledu, kdy budete mít přehled o všech planetách a jednotky uvidíte jen v podobě symbolů. Jenže podobně jako v Supreme Commander je i zde možné maximálně přiblížit. Každé plavidlo si můžete prohlédnout z maximální blízkosti, pokochat se jeho designem a tímto způsobem se pochopitelně účastnit i bojů. Ty nejsou nikterak generované, ale fyzické, takže se ovládají podobně jako třeba v Homeworldu. Je trochu škoda, že kolem sebe plavidla a stíhačky nepoletují a nevytváří tak dokonalou iluzi hvězdných válek. Většinou to probíhá tak, že se proti sobě postaví nepřátelské oddíly a z poměrně velké dálky po sobě pálí. Ale to už bychom chtěli opravdu hodně – i takhle jsou bitvy hodně napínavé, byť by mohly být trochu rychlejší.
Jistě vám došlo, že Sins of Solar Empire obsahuje hodně rozvětvené stromy výzkumu technologií, na jejichž základě se zpřístupňují nové bojové technologie, ale třeba i civilní stavby či lepší zpracovávání surovin. Každá rasa má přitom výzkum i jednotky do značné míry odlišné – lze nicméně vypozorovat určité styčné body, ale rozdíly v podobném rozsahu, jaký měl třeba Starcraft, nikdo nečekal. Velice zajímavou položkou jsou piráti. Pokud si je na začátku hry navolíte, budete pravidelně účastníky napínavé přetahované o to, na koho tato cháska zaútočí. Jde vlastně o takovou minihru typu „kdo dá více". Ve speciální menu přihazujete částky na jména svých soupeřů, přičemž piráti se vydají zdecimovat jednu planetu toho, na jehož hlavu je v určený čas vypsána největší odměna. Piráty přitom není vůbec jednoduché odehnat a už vůbec ne zcela zničit – jejich základna je vždy neuvěřitelně silná a přeplněná stovkami jednotek. A to, na koho piráti zaútočí, se na průběhu hry významně podepíše.
Sins of Solar Empire je skvěle hratelným titulem, který navíc dobře vypadá. Pokud máte rádi komplexní vesmírné strategie, budete si s tímto titulem libovat – a nebojte se realtimového zpracování, hře sluší přinejmenším stejně jako tahové. Hru si troufneme doporučit i těm, kdo s podobnými kousky nemají zkušenost. Sins of Solar Empire je do tohoto světa ideální vstupenkou – jen se nenechte vyděsit určitou složitostí na počátku. Není dána špatným ovládáním, to je naopak moc dobré, ale zkrátka komplexní nabídkou herních možností a funkcí. Tentokrát budeme hodnotit hodně vysoko. 91%
docela
Mě se vždy líbilo Ascendancy ... nej tahová strategie vesmírná ... takže mám jasné tohle aspoň zkusim! Vypadá to luxusně !
Len či to fakt nebuďe moc zložité na ovládanie...
5kg.....inak kokotina
5kg.....inak kokotina
si že to bude bullshit...
Na tuhle hru jsem se dost tesil a vyhlizel jsem ji delsi dobu :) Jenze mi spadnul usmev, kdyz jsem zjistil, ze minimalni pozadavky na grafarnu jsou ati radeon 9600 a ja mam 9200 :( To mi asi nepujde, co?
Ztuha, asi spíš ne. Jestli máš AGP a chceš upgrade, mam 9800 Pro a milerád ti jí prodam. Ale bejt tebou si spíš koupim novej komp.
ja ti prodam cely komp :)
běh času,který se nedá zastavit.Tlačítko Pause neznáme?Bych chtěl někoho vidět, jak spravuje 50 planet a třeba 20 flotil,každou po 50 lodích(což jsou v týhle hře ještě dost malý flotily) a to všechno v realtime only.Ještěže ten čudlik na svojí klávesnici mam.
Chl3b3z: Mno, nesouhlasim zcela. Jsou hry, ve kterych neni Pause definovan :D
A je-li hra skutecne bez pauzovani, cini ji to vetsinou o dost obtiznejsi nebo primo nehratelnou, pokud to neni prochazka ruzovou zahradou :) V techto hrach musi clovek, kdyz je herni prostredi rychle, casto improvizovat. Akcni hry jsou vpodstate hry, v kterych se pouze improvizuje (nepocitam-li hry jako napr. Half Life, kde jsi mel chvilky bez akce a musels premyslet, jak dal).
Vidim info o hre Sins of Solar Empire poprve, ale libi se :))) Takze se na ni uz tesim...
jasný no,ale většinou jde o strategie na jednej mapě.Tahle strategie má taky jednu mapu,ale v nastavení velikosti galaxie na Huge je v ní 5 sluncí a asi 105 planet.To by v realtimu nedal ani počítač :-D, natož člověk.Proto je u ní pauza nezbytná, protože by hra byla, jak si sám řekl, nehratelná.
Jinak je to hra vskutku zajímavá a hodně chytlavá, trochu na škodu je pozdější stereotyp a hlavně malý možnosti výzkumu(nevim, jestli neni dokonce pro všechny rasy stejnej, hrál jsem jen za "lidi", ale aspoň podle bojovejch věcí se výzkum u jednotlivejch ras nijak neliší).Co mě uplně dostalo, to jsou letadlový lodě a jejich letadýlka.Mam flotilu čítající 2 mateřský a 35 malých letadlovek a je to vážně super,když se ty formace bombardérů krytý stíhačema vrhnou na velký lodě.
Hru můžu všem doporučit, nic takovýho tu od dob totálně zprzněnýho Master of Orion 3 nebylo a asi ani dlouho nebude.
Dobry!
z neznámého důvodu se recenzentovi dařilo po celou dobu vyhýbat podstatnym informacim, asi ve snaze vysvetlit nam jak je tato hra super. jaky je věk autora tohoto článku?
...je to podobný space rangers 1 to jsem hrál a sice to je docela blbost, ale měla dobrou hratelnost jestli bude mýt i tahle hra dobrou hratelnost tak si jí možná seženu
Rangers sem hral taky :), ale mnohem lepsi byl samozrejme Freeelancer, kteryho si pudu asi zase sehnat.
Freelancer byla super hra (a jeste stale je diky malemu poctu her patricich do tohoto zanru), ale Freelancer i Space Rangers jsou simulatory. Sins of Solar Empire je vesmirna strategie (nebo jsem spatne cetl? :-O). Tahle hra mi ale jinak dost pripomina docela dobrou hru Haegemonia...
master of orion 3 ale v dost vylepšený formě
vypadá to dost dobře, nevíte kdy to má vyjít ?
Hral nekdo Star Wars galaxies?! Myslim ze byste to meli zkusit tohle je tak jeho napodebenina...
vždyť SWG je MMORPG...
1. Autor se nechal tak strhnout hrou samotnou ze nenapsal prakticky recenzi... :))) nemam mu to za zle... stane se :))) ale nemelo by!!! :)))
2. SW byl o necem jinem... myslim ze mnohem nudnejsi :) ale zase peknejsi souboje :)
3. Skoda ze to nema vyzkumny strom jako v Asscendaci.... tam byl snad vyzkum o stovkach polozek... skoda ze tam ty souboje pozdeji byly hodne nevyvazene (doom zbrane na palubach)
4. Je tady krasne videt ze hraci jsou ochotni platit za hry... ale jen za kvalitni projekty a ne 100x nastavovanou kasi v podobe menicich se skinu jednotek....
Kdo by měl zájme tak mi napište na icq: 236 346 655
češtinu už překládám nějaký ten týden a už mám celkem dost přeloženo...
trochu jsem nepochopil o co sem tam jedna
Tady to uz asi nikdo nezna ale nejlepsi hra s touto tematikou byla Imperium Galaktica 2 obrovsky vesmir, obrovsky technologicky strom, moznost tvorby vlastnich lodi, spickovy system spionaze - spioni se trenovali spionaz kontraspionaz dvojti agenti to vse tam bylo. Na kazde planete byla zakladna. v realtimu se zakladna budovala i dobyvala vysadkem vlastnich bojovych vozidel plne ovladanych a opet navrzenych hracem... nebo vyhlazenim borbardovanim z orbity, coz by ale byla skoda... Bohuzel to vse na Win 98 - neprezilo prechod na win XP Nemuzu zapomenout jak mne pocitac deptal tim ze letal po mape se skupinou 200 stihacu a me osamocene krizniky tim spolehlive likvidoval... nebo kdyz jeho rasa dosahovala o stupen vyssiho warpu a ja jsem mu musel nadbihat...
jak se to sakra spuštííííííííííííííí
nevite jaka je nej vesmirna hra??
A HW naroky?
nejlepsi vesmirna hra je X3, ale pro zacatecniky, dost narocna hra
nejlepsi vesmirna hra je X3, ale pro zacatecniky, dost narocna hra
nejlepsi vesmirna hra je X3, ale pro zacatecniky, dost narocna hra
Uz se tesim rozhodne vyzkousim vsechny verze galcivu me chytli a tady je konecne pryc tahove omezeni :D
X3 je trosicku odlisny zanr nepracujes tam s takovym mnozstvim jednotek jako tady :)
Na týhle grafice to rozjedeš já mam v notebooku Mobility Radeon 9200 a jde to na střední detajli v pohode takže žádnej strach
Hele nevite nekdo kdy to vyjde u nas??
Zkusil jsem to a je to zajimava hra... trosku mi vadili pirati :o) a jejich nejasne uplaceni (kdykoli muze nekdo preplatit a nikdy nevite kdy bude konec "aukce"
Potom trosku budovani je takove neintuitivni... nejak jsem neprisel na to kde se najednou veme stavitel :) asi neco spolecneho s planetou... no jeste prozkoumam
Super je nastaveni inteligence protivnika... pokud si chcete osahat mechanismy ve hre a date si jen braniciho paradne si uzijete hry a bez frustrace si vzijete ovladani....
Vyzkum je trosku mdly... takovy nevyrazny ale nepostradatelny....
UI vasich jednotek lze jedine pochvalit... pokud do sektoru dorazi nepritel lode jdou hned po nem i bez vaseho pricineni....
Souboje jsou trosku "nudne" protoze lode po sobe vydrzi strilet opravdu dlouho.... v radu nekolika minut... zase je to plus protoze mate cas trosku zapojit mikromanagment kdy stahujete poskozene jednotky na jine planety atp... sice tehle moznosti moc nevyuzivam :o) ale da se to lehce aplikovat :o) jak uz bylo v recenzi receno skoda ze lode aspon nejak nelitaji pri soubojich kolem sebe... nebo ze nejsou trosku detailnejsi a ruznorodejsi (jak v designu tak treba ve zbranich a explozich) U malych map si souboje krasne vychutnate a budete je se zajmem sledovat.... u velkych galaxii je skvele ze boj probiha real time a nemusite se o nej starat.... ovsem kdykoli staci jen oddalit kameru (tady je to snad jeste efektnejsi nez v SUPREME COMMANDER) vidite najednou vsechny planety a jejich "tunely" pro cestovani a prakticky okamzite muzete priblizit na jinou planetu.... zadne nahravani zadne cukani.... :)
RESUME: Povedena strategie... ktera by si zaslouzila trosicku vychytat :o)
Zdravim,
Recenzia na hru nic moc lebo vidno ze autor nepozna vela vesmirnych strategii a velmi to nedokazal porovnavat s inymi hrami. Ja samozrejme tiez nepoznam vsetky ale musim povedat ze ked som zapol hru tak som si hned spomenul na Ascedancy. System planet a hyper-tunelov je prakticky ten isty. Ascendancy malo vyhodu lepsieho vyskumu a samozrejme aj to ze ste si mohli lode prakticky stavat s jednotlivych dielov (motor, stity, zbrane, specialne vybavenie a zdroj energie) To bol velmi dobry napad. Avsak ascendacy bola tahovka a co je bohuzial smutne pocitac (AI) bol fakt tupy. Ja som niekde na nete este stiahol subor ktory dokazal jeho inteligenciu vylepsit ale poviem vam nic moc.
Ok spat k Solar Empire. Ked som hru zapol bol som nadceny. Pocitac mam dobry vsetko pekne fungovalo na najvyssich detailoch. Ale hra je dost jednotvarna. Vyskum prebieha pomerne rychlo..mal by byt ovela pomalsi a mohlo by sa dat vynachadzat paralelne - fleets, commands, zbrane a planetarne techlogie. Aj ked si vyskum mozte dopredu navolit je prilis rychly. Lode su pre kazdu rasu ine ale zase su vzdy tie iste, ziadem costumization ako v Ascendacy alebo Fragile Alegiance (tuto hru odporucam- velmi dobra pecka ked zozeniete verziu bez bugov) budovy deto...je ich tam zopar a prakticky su tam iba zakladne vesmirne konstrukcie plus zopar nestandartnych veci. Pirati otravny. Malo jednotlivych resourcech ..iba tri, mineraly, zelezo a credity. Vacsie mnozstvo materialu robi hru strategickejsou. Black market velmi malicky mozno tam ani nemusel byt. Napad s tactickymi a logistickymi slotmi ocenujem, blizi sa k realite. Absencia planetarnych stavieb. Satelity a rakety s planety a pod. Spionazne druzice ? kde su ? Vravim toto je zatial iba polotovar.
Mne sa zdalo ze autori v prvej verzii sa snazili spravit dobry engine, nahadzat zopar budov, vesmirnych plavidiel, nejaky vyskum a pockaju ako sa hra bude predavat a spravia datadisk a potom number 2. To sa mi nepaci na tych studiach, niezeby spravili dobru strategiu, plnu jednotiek, budov, dalsich picoviniek ale budu to vydavat po castiach aby na tom zarobili. Tak to straca svoje caro. Ale chapem ze kazda vec stoji programatorov cas a cas su peniaze.
No to som uz skoncil zase niekde inde ako to u mna uz byva. Ok moje odporucanie - zaciatocnici - povinne kupit a hrat, strategicky dorast - odporucam ...a elita...asi budeme musiet pockat na nieco lepsie :)
Hele nevite kdy to ma vyjit u nas?
Hra vypadá zajímavě, ale ta recenze ení moc povedená. Slyšel jsem chválu, jen a jen chválu a tam mezitim občas prosákla nějaká fakta. Hlavně abych při čtení nezapomněl na to, že je to REALTIME. Snad by to realtime stačilo napsat jenom do perexu, a v článku se o tom zmínit maximálně jedno, v nejhorším případě dvakrát.
Myslím, že když recenzentovi unikly takové prvky, jako zmiňují dva obsáhlejší komentáře kousek výš, probdělé hodiny mu musely vymazat tato data z hlavy. Doufám, že příště už to bude lepší.
Hele nevite kdy to ma vyjit u nas?
Hele nevite kdy to ma vyjit u nas?
Hele nevite kdy to ma vyjit u nas?Hele nevite kdy to ma vyjit u nas?
Hele nevite kdy to ma vyjit u nas?
Dost mo to připomíná Far Gate, což byla nejlepší vesmírná stratégie kterou sem hrál.
http://cz.iq-test.eu/?d=4849
- udělejte si nejlepší celoevropský IQ test vytvořen předsedou Mensy ČR a porovnejte výsledek s ostatními
- NEBO se staňte dealerem jako já a vydělávejte jednoduše peníze, fakt to funguje!!!
No zase tak moc se v tom nevyznam ale podle me je proste nej vesmírná hra EVE Online ;)