Nejprve stručný pohled do historie. Úplně první díl Sim City vyšel před úctyhodnými 18 lety, tedy v roce 1989. Celý koncept vzešel z hlavy otce všech Sim her – Willa Wrighta, který se následně snad ještě více proslavil sérií The Sims a v současné době pro nás připravuje další originální počin Spoore. Doposud posledním dílem série, do které patří dnes recenzovaný titul, bylo Sim City 4, jež vyšlo v lednu roku 2003. Po pravdě řečeno příliš jsem nový díl nečekal, zkrátka myslel jsem, že se již EA budou spíše snažit zdokonalit The Sims a převzít právě do něho nějaké prvky Sim City. Tato domněnka se však ukázala jako milná a Societies (chcete- li Společnost v oficiálním českém překladu) je tady. Nakonec jsem se těšil hodně, protože zkrátka budovatelsko-ekonomické strategie jsou rozhodně mým šálkem kávy. Co nového přináší? Jakým směrem se vydali? Toť základní otázky, na něž se v dnešní recenzi pokusím najít odpovědi.
Závan The Sims
Již v posledním čtvrtém díle Sim City byly zcela evidentně znát určité prvky The Sims 2. Respektive především se tvůrci snažili obě tyto hry co nejvíce navzájem propojit – ze Sim City mělo být možné exportovat vytvořená „sousedství" a naopak zase přenášet rodiny. Ovšem ruku na srdce, nějak se to celé nevydařilo. Základní problém tkvěl v nefunkčnosti celého systému a i jeho zbytečnosti či nezajímavosti. Tady zpozorujete závan The Sims 2 již v menu, které je v podobném stejném stylu. Jednotlivým obyvatelům se říká Simíci a měna jsou simleony. Současně hned na úvod také zmíním, že hra je už v základu kompletně lokalizovaná do češtiny, jak je tomu v poslední době u her od EA zvykem. Od posledního dílu Sim City přišla především jedna velmi zásadní změna. Dříve jsme zkrátka byli zvyklí stavět určité zóny (průmyslové, obytné a komerční), v nichž si následně lidé sami budovali své obydlí, resp. v něm začaly podnikat firmy. Nic takové zde nehledejte. Tady totiž stavíte samostatné budovy a vy tedy rozhodujete přesně o tom, kde co bude stát. Přitom budovy se dělí opět na tři typy – obytné (ty zůstali), pracovní a veřejná místa. Především poslední zmíněný může znít trošku hrozně, ale vězte, že jde o běžná místa či podniky, v nichž se Simíci mohou pobavit. Změna přišla například i s rozvodem elektřiny a vodního potrubí. Elektrárnu stačí postavit kdekoli na mapě a nemusíte se starat o její dopravení k jednotlivým budovám, ale stačí pouze kontrolovat, aby byl produkovaný dostatek. A voda? O tu se nestaráte vůbec.
Kde je kampaň?
Po prvním spuštění a rychlé úpravě nastavení grafiky jsem se hbitě vrhnul na hraní. Ještě před tím vám hra doporučí projít si tutoriál, který je ale naprostou zbytečností pro každého, kdo někdy zkoušel nějaké budovatelské strategie. Po jeho splnění (nebo přeskočení) jsme se malinko zarazili. Dlouhou dobu jsem hledal nějaké tlačítko pro začátek kampaně, resp. jednotlivých misí s úkoly. Marně. Skutečně Sim City Společnost nic takového nenabízí a k dispozici jsou pouze tři různé módy. Konkrétně se jedná o běžný režim, neomezeně simleonů a volnou hru. V prvním jmenovaném si prostě stavíte a stavíte, odemykáte nové budovy a musíte prosperovat. Právě nutnost vydělávat chybí v módu „neomezeně simlenů", takže ten funguje stejně jako kdybyste si dali v běžné hře cheaty na peníze. A poslední (volná hra) je úplně nejnudnější. V ní máte jak neomezeně peněz, tak lze hned stavět všechny budovy. Absence kampaně se nám nakonec jeví jako dost možná největší mínus celé hry, protože chybí motivace pro delší hraní a určitý postup. Podle autorů má tento fakt suplovat systém získávání ocenění a trofejí. Ty získáte za dosažení určitých cílů, ale je jedno v jaké hře a jakmile ho jednou máte, tak už o něj nepřijdete. Nám především chyběla jakákoli motivace získávat ony trofeje a ocenění.
Je libo moderní, průmyslové nebo romantické město?
Snad ještě důležitější než peníze jsou v Sim City Societies jednotlivé „energie". Teď nemáme na mysli samotnou elektrickou energii, kterou samozřejmě také potřebujete, ale úplně nových osm typů. Dohromady najdete ve hře údajně až 300 budov, jež si můžete navíc i filtrovat podle jejich stylu s vlastností. Díky tomu lze stavět buď průmyslové, zábavní, romantické nebo moderní město. Různých druhý je na výběr požehnaně. Pochopitelně můžete všechny dostupné typy i kombinovat či stavět jednotlivé čtvrtě. Vraťme se však ještě k samotným budovám. Jak jsem zmínil na začátku tohoto odstavce, každá budova buď určité věci požaduje nebo naopak propaguje ty, jež potřebuje jiná. Uveďme si názorný příklad. Vezměme třeba Soudní budovu. U ní zjistíte požadavek 4 bodů prosperity, ale na druhou stranu produkuje 20 bodů autority. Abyste dosáhli oněch čtyř bodů prosperity a soud fungoval, musíte postavit třeba zastavárnu nebo banku. Naopak zmíněných 20 bodů, které nám vyprodukuje můžeme použít třeba na chod Finančního úřadu (vyžaduje 10 bodů autority). Možností a různých alternativ je plno, jen musíte vždy myslet na vyrovnanost, tj. aby byly potřeby všech budov splněny. Aby nedošlo k nedopatření, tak ještě raději zmíním, že tohle jsou pouze požadavky na funkčnost, staví se za normální peníze. Stavění tímto novým stylem nás bavilo a především oceňujeme velký počet rozdílných budov. Skutečně je jich hodně a můžete stavět takřka cokoli vás napadne.
Ekonomická zkáza
A právě se dostáváme do krize, ekonomické. Pokud vezmeme celé ekonomické fungování v Sim City Societies, takřka nic nefunguje jak by mělo. Máte v podstatě jediný zdroj příjmu, který produkují budovy ve skupině „práce". Tedy ne tak docela samotné budovy, ale pracující Simové. Na tom by nebylo až tak nic špatného – zkrátka platí daň z příjmu a ta míří do městské kasy (přestože v reálu jde do státního rozpočtu). Ale divnější už je fakt, že výše vašich příjmů je přímo závislá na spokojenosti Simů. Zkrátka pracovat musí všichni úplně stejně, pokud už jsou v práci, ne? Divně na nás působí i další vlastnost – budovy určené čistě pro zábavu nic nevydělávají a ani nezaměstnávají lidi. Jde například o nákupní středisko, hračkářství, hospodu a mnohé další. Kdo tedy poskytuje právě zde jednotlivé služby? A proč i jejich výdělek neputuje do naší kasy? Vzhledem k tomu, že stavíte úplně všechny budovy úplně sami, jsou to vlastně všechno „státní" podniky. Takový maličko totalitní režim, nemyslíte? V každém případě od normálně fungující tržní ekonomiky to má hodně daleko. Příliš nechápeme ani další věc. Z obytných domů, které postavíte, nemáte absolutně nic. Jejich stavbu musíte uhradit, ale Simíci (jež je obývají) vám nic nezaplatí. Takový život snů. Obydlí tedy stavíte pouze kvůli tomu, abyste nalákali do města lidi, ty pracovali a tím vám vydělávali. Na druhou stranu i když budou nespokojení a celé město bude zahlcené smogem, tak se stejně neodstěhují. Alespoň nám se to v průběhu hraní nikdy nestalo, že by byl nějaký obytný dům prázdný. Kdo by se také stěhovat, když bydlí zadarmo, že? Celkově jsme tedy byli celým fungováním ekonomiky velmi zklamaní, protože od starých Sim City má až příliš daleko. A navíc je i o poznání jednodušší.
Detailní 3D grafika
Ačkoli v různých aspektech máme Sim City Společnost co vytknout, u grafiky to takřka neplatí. Samozřejmě je kompletně 3D, tudíž můžete dle libosti otáčet kamerou, přibližovat, oddalovat, naklánět a všechno co vás napadne. Možná bychom jen uvítali, kdyby šlo kameru o něco více oddálit, abychom viděli větší část města najednou. Celkově vizuální stránka působí opravdu hezky a můžete najít mnoho detailů. Všechny budovy (a že jich je ve hře požehnaně) jsou precizně vymodelované, po ulicích chodí lidé a jezdí auta. Prostě celé město žije svým vlastním životem a moc hezky se na to všechno kouká. Přitom systémové požadavky nijak netrpí – udávané minimum představuje procesor 1.7 GHz, 512 MB RAM a 128 MB grafická karta. Ovšem mějte na paměti, že na této sestavě si hru příliš neužijete a především si nepostavíte ohromné město. Jak jsme ho totiž zvětšovali a rozšiřovali, FPS šlo skutečně razantně dolů. I na výkonném stroji.
Budujeme společnost
Je již nadmíru jasné, že ze Sim City se tentokrát vyklubala spíše budovatelská strategie a hlavním cílem je jen a jen spokojenost lidí. Z ní potom pramení celý úspěch. Zkrátka on už samotný podtitul hry by tomu napovídal. Na druhou stranu všechny principy nefungují zrovna tak, jak bychom si představovali. Především nám chybí jakékoli detailnější statistiky a informace o spokojenosti. Pokud například kliknete na nějakého človíčka, zobrazí se sice nějaké jeho názory, ale mnohdy pro vás mají nulovou informační hodnotu. Ve finále tedy musíte stavět další a další obytné budovy, současně s tím tvořit stejný počet pracovních míst a to všechno prokládat veřejnými místy, kde si mohou Simíci odpočinout.
Jak to vyšlo tentokrát?
Jak jsem řekl již v úvodu, těšil jsem se na Societies jako malé dítě. Zkrátka když má přijít pokračování nejlepší budovatelsko-ekonomické strategie všech dob, je to svátek. Tentorkát však bohužel s poměrně nepříjemným zakončením. Přišly totiž ohromné změny, které dle mého názoru nejsou až tak úplně ku prospěchu věci. Například větší propojení se stylem The Sims 2 nebo nejrůznější požadavky budov se mi libí, ale záporů se také objevilo požehnaně. Každého skalního příznivce určitě zklame obrovské zjednodušení celého principu. Stejně tak zamrzí i přítomnost jakékoli souvislé kampaně nebo malá informovanost o pocitech jednotlivých Simíků, tedy obyvatelů vašeho města. Pokud jsou totiž nespokojení, jen velmi těžce zjišťujete v čem tkví problém. Patrně v nedostatku míst, kde by se mohli bavit, ale kromě toho není jednoduché zjistit, v jaké konkrétní části města tomu tak je. Zkrátka suma sumárum se jedná o solidní budovatelskou strategii, které bych odepřel označení ekonomická, protože zde opravdu takřka žádná ekonomika nefunguje. To je velká, převeliká škoda. Naše hodnocení tedy zní 69%. A příště bychom chtěli raději zpět naše staré dobré Sim City!
Proti starymu dobrymu SC2000 se todle nechyta.. To sorry.
To je prispevek jak od ... <=RedSun=> :)
pekna recenze ...
Strasna hra...a to strategie miluju
On má aspoň nějakej názor ty trotle,ty nemáš žádnej a to je ještě horší.
SC 2000 ?? 3000 rulezZ
me tahle Recenze zaujala :) mozna si tu hru sezenu :P
:D rika nekdo kdo svuj nazor pise jenom kdyz je negativniho razu ? :D bud se Ti hnusi celej svet a nebo nerad pises neco co chvali nekoho jinyho nez si ty sam coz z Tebe dela samolibeho cloveka :)
v klídu vy dva a tuhle sem hral a hral jsem to den pak uz me to nebavilo...nwm nejak to nechytlo...
Tato hra je bozi urcite si ju sezenu protoze ma peknou recenzi
Tato hra je bozi urcite si ju sezenu protoze ma peknou recenzi
já tušil, že tohle prapodivné SimCity bude sračka
taky jsem se hrozně těšil - bohužel, je to hrůza... úspěch simcity je právě v té obtížnosti - v SC3000 vydělá dobrý hráč, v SC4 už jen lepší :-) proto jsem se tešil že si konečně něco pořádnýho zahraju, tím těžší, tím lepší...
ale zrušení vody, rozvodů elektřiny... tohle už není stavění města ale stavebnice...
a taky mě naštvalo stavění budov - to bylo v SC vždy nějtěžší a největší výzva, ale by se na zónách postavil co největší a nejhezčí barák :-) nějaký centrum vytvořit či podobně... tohle fakt zmrvili nejvíc...
doufám že se EA poučí a příští díl (doufám že bude) bude ještě těžší než SimCity 4 (které jsem mimochodem před týdnem po Societes zklamání nainstaloval - do teď se ho zas nemůžu nabažit :-))
podle me to je dobra hra asi by me bavylo ale aby autori nepodelali ovladani jako v minulich dilech taky my vadi slozitost predeslych dilu snad to tetko bude lepsi
stratilo to šmrnc! SC4 bolo dobre... ale toto? no moc ma to neohromilo.
SC4 4evaa! SC:S sux!
Pěkná recenze! Až na ten šálek kávy. Prosím, mluvme česky!
to si dělaj prdel ne ty socky sim city 2000 fuj nový taky fuj to sem pařil jako harant na apple macintosh
husta parba a jak to mam stahnout
tohle neni warez chlape
Moc pekna recenze, dekuju.