Do akčního RPG Silverfall jsme vkládali velká očekávání. Proč? Inu, zajímavý svět, originální zpracování a konečně svižná hratelnost v tom nejlepším klikacím smyslu, to už přeci stojí za pozornost. Když zhruba před měsícem vyšla demoverze, trochu naše naděje zpražila, jelikož se nehrála úplně tak, jak jsme si představovali. Byl tu ale stále veliký potenciál k uvedené věcí do takového stavu, aby hra mohla konkurovat například povedenému Titan Questu, který nebyl zase až tak daleko od vytoužené mety, jíž není nic jiného než svržení Diabla z trůnu. To by však musela být hodně unikátní konstelace hvězd, aby se někomu takový majstrštyk povedl.
Silverfall se odehrává ve světě Nelwë. Název hry je jejím hlavním městem, respektive byl. V prologu, který zároveň slouží jako tutoriál, dostanete pod kontrolu mocného čaroděje, se kterým si vyzkoušíte ty nejvypečenější schopnosti. O to horší je potom pád na samý začátek, kde se naopak ocitáte bez zlaťáku a vaše umění se omezuje na prosté máchnutí mečem. Ale zpět k příběhu. Ten totiž vychází z faktu, že honosný Silverfall zničí invaze démonů. Přeživší obyvatelé se stáhnou do stanového tábora, kde dobrodružství začíná naostro. Jistě není zapotřebí dodávat, že hlavním úkolem bude potření veškerých padouchů a vrácení slávy do Silverfallu. Ostatně, vždycky tam přebývala. Klišé nad klišé, řeknete si a jistě máte pravdu, ovšem hra kupodivu dokáže vtáhnout. Příběh je dávkován precizně, především formou, na akční RPG košatých, rozhovorů.
Ani zde se nevyhnete tvorbě postavy. Bohatě ale stačí výběr jedné ze čtyř ras, lehké poupravení vizuální stránky (rozhodně nečekejte nic velkého – pár účesů a barev kůže musí stačit) a jde se na věc. Někoho by mohlo zklamat, že si nemůže vybírat více, ale rozhodně se nemusíte bát, že by po vás hra nutila hrát s postavou, kterou nechcete. Vtip je totiž v tom, že teprve po několika levelech si charakter začnete formovat jakž takž k obrazu svému. Jde nicméně o proces, který trvá celou hru. Může to vypadat nudně, ale jde rozhodně o elegantnější řešení, než vstoupit do světa s předdefinovanou postavou, jejíž rozvoj je víceméně předurčen. S trochou snahy se klidně stanete paladinem, amazonkou, nekromancerem či krvelačným barbarem. Vývojové stromy jsou velice rozvětvené, tudíž se fantazii meze nekladou.
Na druhém levelu se s mizivým počtem zkušenostních bodů doslova zhrozíte nad značným množstvím rozličných schopností. První krůčky jsou jednoznačně důležité, ale naštěstí se dá vše ještě zvrátit tím, že si v jednom z měst zaplatíte za redistribuci bodů na těch schopnostech, které vám nejsou k užitku. Takže se ze začátku nebojte ani trochu experimentovat, do jisté míry to totiž není definitivní. Na výběr tu jsou tři rozsáhlé a dokonale odlišné skupiny abilit. Zaměřují se na boj, kouzlení a spojení s jednou ze „sil“, které hýbou světem Nelwë (o tom si ještě povíme). Tyto tři skupiny se pak rozdělují na další tři menší podskupiny. Není tak v možnostech hráče vyzkoušet za jedno dobrodružství všechny varianty. Nepůjde to ani napodruhé, možná ani napotřetí – tím chceme naznačit, že se do Silverfallu budete nejspíše rádi vracet, pokud mu tedy přijdete na chuť, což není nic těžkého. Například magie se dále dělí na temnou, světlou a elementární. První z nich má hodně co dělat s nekromancií, vyvoláváte si nemrtvé spolubojovníky a využíváte nekalých kouzel. Světlá, jak už název napovídá, má spíše podpůrnou podstatu, kdy se dokážete vlastními silami vyléčit i z těžkých šrámů. No a elementární – to jsou blesky, firebally apod. Podobně je tomu s bojem, rozděleném na meče a jiné chladné zbraně, střelné zbraně a nejrůznější bonusy k útokům. Už jsme psali, že je toho vážně hodně?
Stranou jsme si nechali poslední kategorii. Zde se totiž skrývají schopnosti spojené s rasou hrdiny, ale především s tím, zda se kloní spíše přírodním, nebo technologickým směrem. Tato linka nutící k rozhodování se táhne celou hrou. Plněním úkolů pro tu kterou „stranu“ se k ní čím dál tím více kloníte a získáváte přístup ke skillům s ní spojených. Hráči, kteří se přikloní k přírodě tak budou pomáhat například lesům, za což získají cenné pomocníky – zvířata a dokonce i schopnost se do některého z nich převtělit. Na druhé straně stoupenci pokroku si na pomoc přivolají radioaktivní mrak. Tím, že se přidáte ke smýšlení jedné z frakcí se automaticky vzdáváte vymožeností té druhé – i to vede k touze hru rozjet nanovo.
Základem hratelnosti je pochopitelně mlácení nepřátel. Je jich dost a především bossové jsou občas opravdovou výzvou. Pocit z drcení jednoho monstra za druhým je slušný, byť ne tak uspokojující jako v Diablu, zřejmě i Titan Quest bude svou svižností ortodoxním hráčům akčních RPG připadat lepší, byť to je otázka vkusu – Silverfall je o fous pomalejší, což ale nutně neznamená horší. Celkem tu i funguje sběratelská horečka, kdy chcete vlastnit ty nejlepší předměty. Bohužel inventář není proveden příliš kvalitně a dá se říci, že je dost nepřehledný. Ale zvyknete si. Nelwë určitě není malý svět, jen ho projít křížem krážem by zabralo hezkých pár desítek minut. Procházet se ale běžte raději do krásného jarního počasí, Silverfall je přeci jen zaměřen hlavně na questování. Není vůbec problém vykašlat se na ústřední děj, pokud si pouze chcete cepovat postavičku, nepřátel a vedlejších úkolů tu jsou přehršle. Nesmíme zapomenout ani na NPCčka, která se k vám na požádání přidají a pomohou nejen v boji, ale třeba i s léčením. V partě, se kterou rázujete po světě, můžete mít dva, ostatní čekají ve městě (těch je hned několik a jsou moc pěkná).
Grafika je krásně komiksová, autoři do ní implementovali technologii cel-shade, takže každá věc je zdůrazňuje černým obryse, což ji nejen pomáhá vyniknout, ale hře to dodává především originální, přitom nikterak rušivé vzezření. Na druhou stranu ale musíme přiznat, že hra nejenže poměrně často padá, ale má i vysoké HW nároky. Částečně se není čemu divit – svět je opravdu veliký a bez zbytečných loadingů, na druhou stranu je cukání, především než se všechna grafika natahá do paměti, hodně nepříjemné. Jinak ale musíme Silverfallu vyseknout poklonu, jelikož jde jednoznačně o povedené akční RPG, se kterým si užijete desítky hodin kvalitní zábavy. Zaslouží si 83%.
Hmmm....pěkne,až na tu komiksovou Grafiku.........pěkné
..RPG, jen by to mohlo bejt kapánek méně cukané.. XIII. mi fungovalo skvěle, tohle nic moc, navíc nevidim na cell-shade grafice nic zázračnýho.. ani moc pěknýho. Když chci komix look, tak si hodim WarCraft.
mě se to libi a dat komiksovou grafiku do rpg mi připada originalni
Mno me to teda neprijde moc originalni treba u XIII se mi to libyl ale to byla strilecka ale RPG? Nvm mozna je to dobra hra ale ta grafika mi tam vazne nesedne ja ji rozhodne stahovat nebudu ptz uz mam hodne RPGcek (L2,WoW,Oblivion...) kdybych jich tolik nemel tak to rozhodne stahnu ale stejne to nebude lepsi jak treba WoW
ja si to uz stahujem tak dufam ze to neolutujem
vypadá to jako slusná pařba doufám že na to nebudou cheaty :!
jsem zvědav..
Ten grázl to hrozně protahuje, tahám tahám a pořád nic, ale dle mého názoru to bude víc než dobré:)
V poho
vipada to jak spatne 2D3D
hrál sme to a že by mě to nějak chytlo se říct nedá.... jako je to pormakaný ale nic co by mě osnilo a přitáhlo...
takovej dungeon siege mě bavil mnohem víc....
je to divne ... proste divne .... :D
nikde zadny portal do mesta ... teda aspon sem ho nenasel ...
nechapu tu prirodu a techniku ... je to za questy .. ale nikde u toho ukolu neni napsane co zato dostanes ..
http://nejdelsi-penis.u-tube-tv.com/lezis-9023.html
to je blbost
TA grafika postav to kazi
musim rict, ze tato hra me hodne bavi.. je to good.. a me se ta grafika nopak mooc paci :-)
..do města tam je, jen mam pocit, že je to jednosměrka..
porty jsou jednoduchy... kdyz uz nejaky mesto objevite,tak na mape je oznacene a pak staci kliknout a jste tam...
a co se tyce questu NATURE a TECHNOLOGY, tak logicky vam dojde, ze kdyz vam da nejakej ukol Elf, tak jako odmenu dostanete par cetek a nejaky to % k NATURE a naopak kdyz vam da ukol skret s brejlema jako kdyby vylezl ze zepelinu, tak dostanete TECHNOLOGY...
No hlavně už mě ve všech hrách štve, že jakmile si postava tak nějak určí směr svého konání, jestli k tomu či onomu, tak automaticky dostává x věcí, které jsou právě k tomu druhému....prostě když chci být hodně nature, mám půlku inventáře věcí, které chtějí tech. a naopak:)
mno může to být dobe...