Snem snad každého malého kluka je stát se kapitánem, pokud tedy zrovna nechce být popelářem. Naprostá většina z těchto dětských snů ovšem jednoho dne zmizí a dospívající zjistí, že by to asi ani nebylo natolik zábavné. V případě popelářů rozhodně. Menší skupinku však lodní doprava zajímat nepřestane a ještě menší část z nich si tento sen i splní. Ship Simulator 2008 se snaží být jakousi náhradou pro všechny ty „neúspěšné“, kteří by si chtěli pilotování nějaké pořádné lodi vyzkoušet. Sice ne na vlastní kůži, na druhou stranu jde to z pohodlí vlastního domova. A co si budeme namlouvat, na zakoupení vlastní zaoceánské jachty také nemá peníze kde kdo. Před rokem jsme o prvním dílu Ship Simulatoru mohli konstatovat, že jde o originální počin (viz. naše recenze. Tuto výhodu nicméně toto druhé pokračování s podtitulem 2008 ztrácí. Je ale patrné, že prodejní čísla byla solidní, když autoři přichází s pokračováním. Nás především velmi zajímalo, jestli byli během roční práce schopni vyladit určité nedostatky a zapracovat na hratelnosti.
Kapitáne kam s tou lodí?
Z toho, jak jsem celou tuto recenzi začal, jasně vyplývá, co bude vaším hlavním a prakticky jediným úkolem. Protože jde o vcelku čistokrevný simulátor, půjde pouze a jen o řízení nejrůznějších lodí. O jednotlivých typech, jejich vlastnostech nebo prostředích si povíme později, nyní se zaměříme podrobněji na samotný průběh hraní. Tak tedy Ship Simulator 2008 nabízí základní mód, v němž se nachází jednotlivé mise s předem danými úkoly. Je docela zajímavé a netradiční, že se neodblokovávají postupně (například podle obtížnosti), ale rovnou můžete hrát všechny. Stejně tak nás lehce štve, že se alespoň neukládá doba, jakou jste úkoly plnili. Nebo jsme to tedy alespoň nikde nenalezli. Ono vlastně nijak nepoznáte, jestli jste tu kterou misi hráli (respektive dokončili) nebo ne. Takže když si chcete postupně vyzkoušet všechny, je dost problematické vzpomínat na ty, jež jste doposud nezkoušeli. A nyní pozor, máme tady první novinku! Tou jest mód volného ježdění. Zvolíte si jednu z lokací, vyberete oblíbenou loď, určíte si počasí a vyrazíte. Co z toho? Prakticky nic, někdo se však možná sám a bez cíle zabavit dokáže. Struktura úkolů je naprosto triviální a neustále se opakují. Povětšinou jde o dojetí z místa A do místa B, zřídkakdy přes bod C. Na druhou stranu se to tvůrcům dá těžko vyčítat, protože si jiného také s lodí dělat, že ano…
Lokace
Naprostá většina questů se odehrává v přístavech, ovšem nepředstavujte si české „přístavy“ na březích Vltavy, kde stojí sto let netknutý vrak a dvakrát za den tudy projede výletní parník s turisty. Jde o světové giganty a vody v nich najdete až až. Navštívíme Hamburg, Marseille, The Solent, San Francisco a nebo prosluněné Phi Phi Islands v Thajsku. Nakolik je jejich zpracování věrné své předloze nedokážeme posoudit. Co ovšem víme je, že s přílišným modelováním a detaily si nikdo příliš práce nedal. Jsou si mezi sebou značně podobné, každý je pouze odlišen určitým monumentem pro ono místo typickým. A pozor, nyní tu máme další novinku! Je lepší ji takhle předem oznámit, vzhledem k jejich nízkému počtu. Jednou za čas dostaneme dokonce za úkol jet i mimo přístav, na širé moře. Nikdy nejedete nikam příliš daleko, ale je to změna. Bohužel ale musíme znovu zopakovat slovíčko nuda. Kolem sebe nikde nic nevidíte (kromě vody, vody a vody), jedete stále vpředu a nic víc. Zajímavé tady jsou pouze vlny. Dokonce hezky pracované graficky a po stránce fyziky a působení na ovládání lodě. Alespoň nějaký klad.
Na plný kotel
Každá z připravených misí má předem určenou loď, do které usednete. Nemůžete si tedy volit, s jakou máte zrovna chuť vyrazit (kromě volného projíždění). Vzhledem k náplni jednotlivých úkolů je to však pochopitelné, těžko byste skákali na skokáncích s obrovským tankerem a naopak převážet kontejnery s výletní lodí by také nebylo ideálním řešením. Na výběr jich je celkem 14, přičemž každá má skutečně specifické a odlišné vlastnosti. Tedy abychom byli přesní, těmi vlastnostmi je především velikost dané lodi. Platí zde určitá pravidla, že čím větší loď, tím je ve všech směrech pomalejší. Ať už jde o samotné rozjíždění, zatáčení a nebo schopnost trefit se do místa určení. A se kterými loděmi nás bavilo jezdit nejvíce? Inu každá má určité přednosti i zápory. U malých lodí je rychlost velkou výhodou, zkrátka musíte rychle reagovat a celou jízdu si dosyta užijete. Naopak ovládat mnohatunový kolos má také svá kouzla. Zkrátka můžete si to převést na automobily – řízení malého sportovního auta versus obrovského dvoupatrového autobusu. Jízda s obrovským lodním kolosem vás více nutí naučit se jeho chování, bohužel se však při jeho řízení velmi rychle dostavuje nuda. Probíhá to tak, že posunete páčku s výkonem motoru na maximum a potom už jenom sedíte u počítače a koukáte tupě do monitoru. Po několika minutách se vám začnou zavírat oči, uděláte si tedy kafe, odskočíte na toaletu, pročtete poštu a honem zpět do hry! Je potřeba změnit kurs jízdy o několik minut směrem na západ. Zkrátka zkusit si ovládat takto velký kolos je zajímavé, ovšem rázem nesmírně nudné. Co se týká reálnosti, určitě hraje obrovskou roli náročnost ovládání. Vezměte si například takový Flight Simulator, nastavte si největší obtížnost (a reálnost) a schválně kolik z vás vzlétne, natož pak bezpečně přistane. Tady je to ovšem jiné. Žádná možnost nastavení zde není a způsob jakým se lodě řídí pochopí skutečně každý. Opravdu jsem osobně neměl nikdy příležitost zkusit si v reálu rozjet zaoceánský parník, ale takhle jednoduché to rozhodně nebude. V Ship Simulatoru 2008 totiž využijete v podstatě pouze šipky na klávesnici. Stisknete tu směřující dopředu a hle, přidal se plyn a loď se dává do pohybu. Na stejném principu funguje i otáčení s kormidlem. Právě v tomto směru podle nás udělali autoři asi největší chybu – kdyby bylo totiž řízení sakramentsky náročné, museli bychom zajišťovat a kontrolovat mnoho věcí, nebyla by to taková nuda. A kdo ví, třeba by nás to dokonce i bavilo!
Usínáme za kormidlem
Největší problém Ship Simulatoru 2008 je totožný s minulým dílem, stejně jako i většina dalších věcí. Tvůrci totiž do hry opět nenaimplantovali žádné držadlo, které by zvyšovalo záživnost a hratelnost po delší dobu než je jedna hodina. Jak jsme zmínili v minulém odstavci, mise s menšími loďkami jsou vcelku svižné. Jejich stále se opakující náplň vás ale omrzí po třech odehraných misích. A u velkých lodí se naopak budete nudit hned po tom, co dokončíte manévr vyjetí z přístavu. Celkově je novinek skutečně poskrovnu. Vytvořen byl nový panel v horní a spodní části obrazovky. V tom vrchním naleznete mnoho (ne)užitečných informací, ze kterých většina laických hráčů stejně nic mít nebude a celkově jsou prakticky úplně nepotřebné a nevyužitelné. Navigováni jste totiž přímo malou šipečkou na minimapě v pravém horním rohu obrazovky. Naopak dolní mini-menu slouží pro různé nastavení, informace, nápovědu a podobné. Praktická (a potřebná je pouze jedna věc) – vyhazování kotvy, respektive upevňování lana v přístavu. Teď už zbývá pouze zmínit něco o grafické stránce hry. Není zde ovšem co dodat. Od minulého dílu se nezměnila a řadí se mezi průměrné, jak můžete sami posoudit z okolních screenshotů.
Po druhé a úplně stejně?
Takřka přesně před rokem jsme na tomto místě rozebírali, jak je těžké hodnotit podobný titul. Není totiž rozhodně určený pro široké masy hráčů, ale pro specifickou skupinu zajímající se o řízení lodí. A věřte, že nyní je hodnocení ještě těžší! Ptáte se proč? Inu s druhým pokračováním nám tvůrci nepřinesli skoro nic nového. Dobře, jsou tady občasné vyjížďky na otevřené moře nebo změněné HUD. Nesmíme zapomenout ani na nové mapy, ty jsou však natolik podobné, že pokud sami dané přístavy neznáte, nezpozorujete patrně žádný rozdíl. Tím jsme výčet všech inovací vyčerpali. Suma sumárum autoři nepřinesli nic nového čím by svůj titul zajímavě okořenili. A když se z nepříliš povedeného Ship Simulatoru udělá prakticky identická kopie a přidá se do názvu rok 2008, nemůže si zasloužit vysoké hodnocení. My dáváme 41%. Pokud vás toto téma láká a minulý díl jste propásli, můžete to zkusit tady. Pakliže jste ho ovšem hráli, byly by to tentokrát pouze vyhozené peníze.
a jinak grafika se nezda nejak super ale pro nekoho koho bavi lode to staci
vyzera priemerne, simulatory som nikdy moc nemusel ale par krat som hral Flight a Trainz a bolo to 100x tazsie ako to ze sipkami dopredu, dozadu, dolava, doprava. Neviete co sa stane ked narazite do inej lode alebo do pobrezia?
..
co když ne :P nevim, včera jsem to sosl tak kouknu a dam vědět :P
"Na druhou stranu se to tvůrcům dá těžko vyčítat, protože si jiného také s lodí dělat, že ano..." jen bych trochu upravil větu kde bych nahradil místo "si" slovo "co".
Ohledně těch slavných přístavů, aby člověk získal alespoň malinký přehled o tom, jestli jsou "přesně" vymodelovány mohl by navštívit satelitní/leteckou mapu onoho přístavu. ;-)
Ke hře: Na to, abych s nudou kvrdlal tam a sem mi stačí nespouštět akceleraci času u Silent Huntera 4 a navíc tam to mám ozdobené tím, že tu a tam potopím i lodičku, což tady asi po nárazu nejde... nebo ano? :)
Ja mam doma Flying Simulator 2004 a myslim ze i Train Simulator 2006 -----------tohle si koupim az n a nektrery laggy :)
hele lidi kde to seženu kdyby něco pisejte na mail Soofa@email.cz
zkusil bych si to mozna zahrat ,ale newim jestli se u teto hry da sedet cely hodiny?
vypada to s profilu jako Jaws Unleashed
hosi pls nevite kde se to da stahnout? ja jsem hral 2006 a bylo to super...to je fu*kt gooooood hra......diky za odpoved
V obchodě ;)
Hustěěěěěěěěěěěěě :)) flight simul. mě nebavil protože když už jsem zvlíl tak jsem se ztratil a stejně jsem nikdy nikde nepřistál leda tak někomu v baráku ale to mě jenom vymrštilo 50 m zpátky do vzduchu :D ... heej lidi :) nevim jestli to je chyba v mojim starym blbim počítači a neví co má dělat nebo tak to má bejt ale mě lodě potopit jdou :P .. až budete hrát tak moc netočte kormidlem některý lodě v určitý rychlosti se klidně převrátí :P :)
Dokonce de vjed na pevninu... noo... "vjed"... chee :D byli tam nějáký útesy pobřežní tak jsem na ně najel a... skončil jsem no :D do vody už vás pak nikdo neodtáhne :P a přístavy jsou tam taky hezky udělaný :) ovldání je snadný takže žádný jako fe FS sledovat klapky a podobný kraviny :D prostě ranec :) stačí šipky ale to neni taková zábava jako přes HUD panel :) ... Mno.. co víc říct Joo snad dodat že je tam oooobrovskej super tanker :) jupí ropa :) hned jedu k severní americe ho potopit :D:D:D a taky je tam titanic :P No nic nebudu dál zahlcovat komentáře a jdu ... plout :)
američani mě asi nemaj rádi.. a nedovolili aby se na jejich území něco stalo bo tanker se mi nepovedlo potopit... no nevadí každopádně je u každý lodi hezky provedenej i interier po kterym se můžete rozhlídnout... akorád mě docela zaráží že celej jeden tanker obrovskej jak kráva a nikde ani jedinej člen posádky a dokonce ani vy sami tam nestojíte :) prostě to pluje a řídí se to samo což je trochu sux ale co.. s kamerou můžete libovolně zoomovat a rotovat jak vevnitř v lodi tak v pohledu z venčí... všechno jen myší..
Tu hru mam doma a je to blbost grafika hrozna,priserne zvuky.Doporucuju jen velkym fandum lodi
ale jde to spustit v okně takže na zabití fakt totálně pronuděnýho času je to good :)
kde mam sehnat cd key :-)
no já bych ti ho napsal sem ale nevim.. to by asi nedělala dobře dej mail, pošlu ti ho
mam ho v profilu kalymarta@seznam.cz
a kde sa to da stiahnut?
bez komentáře :) se neříká.. teda aspoň né takhle veřejně :))
tak tu mas moj email: dluzanskymato@centrum.sk
ahoj,pošli mi pls ten cd key do mailu dík moc: mirage75@tiscali.cz
fakt hustý