Sheltered je titul, který byl nucen ujít dlouho cestu, aby se mohl stát plnohodnotnou hrou. O to větší respekt samozřejmě vzbuzuje. Tři odvážlivci vytvořili nezávislé vývojářské studio Unicube ve Spojeném Králoství, aby vytvořili svůj vůbec první titul. A jak už to tak bývá, neměli na to ani vindru a svůj projekt tak vložili do rukou návštěvníků serveru Kickstarter.com. A co se nestalo, 3366 lidí přispělo a celková částka 30 148 liber umožnila zdárný vývoj titulu. Stránku projektu najdete zde.
Sheltered nepřipomíná známou mobilní hru Fallout: Shelter pouze svým názvem, ale také svým konceptem. Za 13 euro, v přepočtu asi 360 Kč, dostaneme příležitost pečlivě se starat o svou čtyřčlennou rodinu v podzemním krytu. Než se k tomu ale dostaneme, je třeba si vytvořit každou postavu zvlášť. Upravit lze jen základní charakteristiky, kterých je 8 a najdeme mezi nimi například pohlaví, barvu kůže či barvu vlasů. Dále si u každého zvolíme vlastnost, například „vynalézavý“, která mu dále vylepšuje některé statistiky. Jako poslední stanovujeme rozdělování bodů mezi pět dovedností – inteligence, síla, charisma, vnímání a pohyblivost. Čím silnější postava je, tím více poškození uděluje soupeřům, vnímavější zase naleznou více zásob při průzkumech.
Kolik kam dáme bodů je velmi důležité a není radno to podceňovat. Pokud například nikomu nedáme větší počet bodů síly, budeme mít pořádný problém vyhrát jakékoliv souboje. Kdyby se s tím přece jen někdo nechtěl patlat, vždy může využít tlačítko „náhodně“ a vše zmíněné (včetně vzhledu) se vylosuje a můžeme jít dále. Pak už zbývá jen vybrat jméno rodiny a jméno i typ mazlíčka. A zda vybereme psa, kočku, koně či rybičku znovu dalece ovlivní osud našich hrdinů. Pes je například výtečným pomocníkem při boji i hledání zásob. Kočka zase pochytá všechny myši v krytu a kůň nás snadno odveze i do vzdálenějších koutů mapy.
Naše rodinka se objeví v malinkém krytu, který není téměř vůbec vybaven. Postupem času jej naštěstí vylepšujeme, vyrábíme nové věci jako jsou třeba spacáky, později kvalitní dřevěné postele, lepší a kvalitnější filtry na vodu a tak dále. K výrobě je toho totiž spousta a je zbytečné vše vyjmenovávat. Aby se nám do krytu ale všechno vůbec vešlo, budeme muset stavět další místnosti a uvolňovat tak další prostory. Hlavně ze začátku nám po vytvoření železného kbelíku jakožto záchodu a hadru na řetězu jako sprchy, už nezbyde více místa než na jeden spací pytel.
A to je obrovský problém, protože každá postava se musí postarat o svých pět základních potřeb – hygienu, vyprazdňování, spánek, jídlo a pití. Zpočátku jsme například otce rodiny nechali chvíli beze spánku, protože se zkrátka nestíhali všichni střídat v jediném spacím pytli. Následně si začali postavy lehat na zem, takže to vypadalo, že nakonec umí spát i na zemi. Když se ale dlouho nezvedaly, začínalo být zřejmé, že se neprobudí už nikdy. Ano, v Sheltered je třeba dávat velmi dobrý pozor na každou z potřeb každé postavy. Stačí pár minut nepozornosti a postava vám navždycky zemře, takže budeme muset vykopat hrob a pohřbít ji, jinak ostatním spolubydlícím začne rychle stoupat stres.
S vylepšováním krytu je stále snazší vše zvládat. Například hygiena se udržuje díky sprše a žízeň samozřejmě pomocí pití. Obojí zase zcela závisí a zásobě vody a pokud nám dojde, brzy postavy pojdou. Voda se přitom doplňuje, jenom když prší, jelikož se dostává do našeho filtru na vodu a teče do barelu. Maximální kapacitu vody můžeme zvyšovat vyráběním dalších sudů a kolik vody do nich poteče zase vylepšováním filtru. Starat se je třeba i o filtr na vzduch, který zase udává kolik maximálně lze mít v krytu postav.
Někdy je to opravdový chaos a musíme být hodně rychlí a všímaví, abychom stíhali všechny potřeby všech postav. Občas je to trochu otravné, třeba když musíme nechat spát jednoho člena jen chvíli, čímž mu únava klesne o 30 % a už ho musíme budit, abychom poslali spát někoho jiného, kdo má únavu téměř na maximu. Postavení lepších postelí nevyžaduje jen vlastnit potřebné množství určitého materiálu, ale také mít na příslušné úrovni craftovací stůl, na kterém je třeba to vyrobit.
V krytu máme i rádio, pomocí kterého můžeme skenovat různé frekvence a získávat tak informace o okolí. Na mapu se nám pak zakreslí třeba obchodníci či prosby o pomoc. Rádiem lze také vysílat nabídky na obchodování, takže dříve či později se někdo zastaví a můžeme začít obchodovat. Stejnou cestou můžeme nabídnout místo v krytu, takže získáme dalšího člena do týmu. Nutno dodat, že nikdy nevíme, koho si pouštíme do baráku a onen nový tvor nám může klidně zapálit barák nebo nás i zabít. Na straně druhé, pokud chceme pořádně expandovat a vysílat výpravy do všech koutů světa, ve čtyřech to může být problém. Nová pomocná síla získává loajalitu, pokud se o ni dobře staráme – a pokud je její přízeň dostatečně vysoká, můžeme novačka poslat i na výpravu (což tedy zpočátku nelze).
Ozbrojeni nějakou tou sekerou, nožem či dokonce i střelnou zbraní vyšleme některé členy krytu na výpravu. Přesně jim na mapě zakreslíme, kudy se mají vydat. Zatímco výletníci odejdou, kamera zůstává v krytu, kde se staráme o zbývající lidi. Výprava nám ale rádiem ohlašuje vše důležité, takže jsme neustále v obraze. Zpravidla pak rozhodujeme, jak se má naše výprava zachovat. Má prohledat určitou oblast, na kterou narazila? Doporučíme jim bavit se s lidmi, které zahlédli?
Cizí lidé jsou vždy risk, ale obvykle i zisk. Vždy však může dojít k boji a to nejenom s různými cizinci a dokonce i celými gangy, ale také divokými zvířaty jako jsou vlci či medvědi. Boj vypadá tak, že každá postava v daném tahu zvolí, co udělá. Může se bránit či útočit. Může se pokusit nepříteli něco ukrást, vyrazit mu zbraň z rukou či přímo zaútočit a ubrat mu zdraví. Nechybí ani náhodné bloky a protiútoky. Vždy je také možnost vzít nohy na ramena. Čím dále výpravu vyšleme, tím více vody ji musíme dát sebou a tím déle trvá, než se tam dopraví. Na mapě přitom vidíme její současnou polohu a kdykoliv ji také můžeme přivolat zpět do krytu (i cesta zpátky trvá nějaký čas). Rychlost cestování lze značně zrychlit opravíme-li dodávku, která stojí od začátku nad krytem.
Nepřátelské jednotky na náš kryt můžou dokonce i samy zaútočit. Začnou se dobývat skrze dvoje dveře, které chrání vchod. Pokud jsou dveře dostatečně silné, může je dobývání přestat bavit a pokojně odejdou. Dveře lze vylepšovat stejně jako téměř cokoliv v krytu. Většina věcí se rychle opotřebovává. Neustále tak musíme opravovat filtr vzduchu, vodní filtr, zdroj energie (kam mimochodem je třeba dolívat benzín), sprchu, spací pytle a dokonce i ten kovový kbelík vyžaduje opravy.
Co víc dodat. Sheltered je chytlavou a originální hrou, která na první pohled odrazuje zvláště zastaralou grafikou, ale první minuty znamenají rychlé rozpoznání velmi kvalitní hratelnosti. Samozřemě i zde se najdou chybičky jako je například obtížné označování postavy, když stojí dvě u sebe nebo podivné zaseknutí vyslané výpravy. I tak si ale hra zaslouží naši pozornost. Mimo Windows je hra k dispozici pro OS X a Linux. Hodnotíme na 75 %.