Nejprve trochu teorie. Pokud někdy exploduje Měsíc, jak naznačuje Futuremark, bude to pro lidstvo mít jeden velice zajímavý následek. Než se k němu dostaneme, je nutné podotknout, že – na rozdíl od všeobecně rozšířené představy, kterou dětem vtloukají do hlav ve škole – neustanou slapové jevy, tedy střídání přílivu a odlivu. Hladina moří stoupá a klesá bez ohledu existenci Měsíce, naše přirozená družice ovlivňuje pouze sílu těchto jevů, která by jinak byla zhruba poloviční. Případný dopad na zemský ekosystém? Prakticky nulový: vyhynou surfaři. Ne, Lunu potřebujeme z úplně jiného důvodu, čímž se dostáváme k onomu “velice zajímavému následku”. Měsíc totiž funguje jako gyroskop, který udržuje sklon zemské osy “v klidu”. Nebýt něj, naše planeta se roztočí jako káča, což by mělo naprosto zničující účinky. Extrémní změny podnebí, s nimiž se globální oteplování vůbec nedá srovnávat, pravděpodobný zánik života, jak ho známe, a další (ne)pěkné věci.
Nyní k praxi. Píše se rok 2049 a na Měsíci, jehož povrch si lidé konečně podmanili, dojde kvůli riskantnímu jednání těžařské korporace MMC k explozi gigantických rozměrů. Miliardy tun hmoty jsou vrženy na zemský orbit, v měsíčním tělese vzniknou obrovské trhliny, hrozí úplný rozpad. Nu, a teď si představte, že celá tahle děsivá událost slouží pouze jako živná půda pro netradiční FPS z dílen Futuremarku. Jak určitě víte, společnost Futuremark působí především na poli benchmarkovacích programů; 3DMark a PCMark jsou povinnou výbavou každého počítačového nadšence. Shattered Horizon představuje jakousi “vývojářskou bokovku”, která by měla firmě zhojit ránu způsobenou neuspokojivými prodeji 3DMark Vantage. Hra mapuje konflikt mezinárodní vesmírné agentury ISA, kterou reprezentují astronauti ze stanice ISS, s původci katastrofy. Zoufalí těžaři se nemohou vrátit na Zem, kde si na ně brousí zuby strážci zákona, a tak alespoň odřízli všechny přístupové a únikové cesty ze svého nového domova – asteroidového pásma, vzniknuvšího jako následek ničivé detonace. Což ohrožuje astronauty z ISS, kteří zde uvízli. Začíná boj na život a na smrt… Příběh vlastně ani není příliš důležitý, vývojáři prostě potřebovali dvě skupiny lidí, které by proti sobě mohli poštvat. Frakce se od sebe liší jedině barvou skafandru, takže vůbec nezáleží, na čí stranu se postavíte.
Těsně po vydání v listopadu 2009 mohla tato střílečka leckomu připadat jako hardwarově náročné technologické demo (ne nepodobné těm z 3DMarku), nikoli jako plnohodnotná hra. Po vydání přídavku Moonrise však jakékoli pochybnosti ohledně tohoto neotřelého počinu padají a ze SH se stává pozoruhodná ryba, jež dokáže alespoň jemně rozvířit stojaté vody žánrového rybníčku. Hra ale nemusí každému sednout, s nováčky se nikdo příliš nemazlí, i když by toho vzhledem k novátorskému pojetí bylo docela třeba. Koho tedy Roztříštěný horizont láká, měl by se obrnit proti frustraci: dovednostní propast mezi zkušenými veterány a nezkušenými nováčky je mnohem širší než u jiných multiplayerových akcí. Všichni sice mají rovné podmínky, nezískáváte upgrady ani nesbíráte power-upy (i když takový quad damage by se šiknul), jenže hra klade na čerstvě příchozí uživatele několik zcela specifických nároků, kterým zpočátku zřejmě nebudou schopni dostát.
Jak jsme vás informovali již v loňském preview, SH se odehrává výhradně v prostředí otevřeného vesmíru a – pochopitelně – za nulové gravitace, což s sebou nese následující problémy. Předně: nestačí si hlídat prostor před sebou, za sebou a po stranách, smrt může přijít (a také často přichází) shora či zezdola. Je třeba počítat i se setrvačností, která vás neustále žene ve směru započatého pohybu. V důsledku toho je obtížné pořádně zamířit a dokud si na neobvyklý model pohybu nezvyknete, netrefíte ani vrata od stodoly. Mluvíme z vlastní zkušenosti. Když se však adaptujete a z chaotického poletování prázdnotou postupem času uděláte promyšlené manévry, hra vás odmění vynikajícím zážitkem. V tomto směru Shattered Horizon snese srovnání i s Quake Live, kde také musíte dokonale zvládnout techniku pohybu (strafe a circle jumping), chcete-li pomýšlet na úspěch… Absolutní svoboda pohybu, jakou vám dává Futuremark, má navíc nepopiratelné kouzlo, jež nedokáže zprostředkovat žádná jiná FPS. Když si ze SH odskočíte jinam, tedy do světa gravitací zatížených stříleček, bude vám tato svoboda nepříjemně chybět. Což znamená, že tvůrci odvedli dobrou práci.
Potíž ovšem spočívá v tom, že proces uvykání zabere nějaký ten čas, během nějž budete neustále umírat, což dokáže mnoho netrpělivých lidí odradit. Hra vám naneštěstí není příliš nápomocná. Tam, kde zmiňovaný Quake nabízí sadu výukových map a trénink s boty, Shattered Horizon žalostně selhává. Tato FPS neobsahuje ani off-line režim, ani pořádný tutoriál, jenž by názorně osvětlil, jak se efektivně zapojit do vesmírných bojů. Absence prvého a odfláklé zpracování druhého nám docela vadily. Klidně se obejdeme bez sólové kampaně, ale trénink s boty, tedy jakási “hra nanečisto”, by se opravdu docela hodil. Nu a k tutoriálu, odbytému několika strohými, nicneříkajícími obrázky se snad raději ani nebudeme vyjadřovat.
SH je unikátní i v jiném směru, než co se realistického modelu ovládání týče. Nevybavujeme si teď žádnou jinou střílečka, která by obsahovala pouze jedinou (!) zbraň. Útočná puška RK41, kterou vám Futuremark svěří do rukou, je naštěstí víceúčelová a užijete si s ní spousty legrace. Kromě základního módu střelby ji lze využít jako granátomet či sniperku. K dispozici jsou tři typy granátů: ledový (snižuje viditelnost), EMP (dočasně narušuje funkce skafadru, z protivníka se stává snadný cíl) a MPR, který slouží k odhazování nepřátel zašitých na nepřístupných místech. Když už jsme na okraj zmínili odstřelovací mód, nesmíme zapomenout na skutečnost, že hra umožňuje přisát se k jakémukoli povrchu. Jde hlavně o to, že ve stabilizované poloze zaměříte soupeře o dost lépe, než když poletujete v prostoru, a tudíž lze relativně pohodlně likvidovat nepřátele z dálky.
Pro svou potěchu (a pro potěchu svého oka) dostanete osmičku dobře navržených map, v nichž navštívíte mimo jiné rozestavěný hotel, těžební základnu na asteroidu či stanici ISS, jejíž design mimochodem vychází ze současné podoby tohoto orbitálního projektu. Na každé z map naleznete mnoho objektů, za nimiž se lze skrýt, což otevírá široké pole možností camperům, vůči nimž je hra až nezvykle vstřícná. Prostě se přisajete na nějaký příhodný asteroid a popravujete jednoho nebohého nováčka za druhým… Mapy pojmou až dvaatřicet hráčů, kteří mohou soupeřit ve trojici herních módů. Nejpřístupnější je rozhodně Skirmish, tedy klasický týmový deathmatch, kdy se staráte jedině o to, abyste vy a členové vašeho družstva fragovali častěji než soupeři. Assault připomíná stejnojmenný mód z UT: na mapě jsou rozesety kontrolní body v držení soupeře, které musíte v přesně daném pořadí zabírat. Jednou dobytý bod už nemůže být získán zpět. Jakmile dosáhnete cíle nebo uplyne stanovený čas, role se obrátí. A konečně v režimu Battle obsazujete kontrolní stanoviště bez ohledu na pořadí.
Hra podporuje pouze karty s DX10 (a vyšší) a Windows Vista (a vyšší), což pro autora článku znamenalo, že na svém stolním počítači si ji nezahraje, ani kdyby se rozkrájel. (Ještěže mu na notebooku frčí Visty.) Je sice pravda, že XPéčka už mají svá nejlepší léta za sebou, ale pořád zvládají co se po nich chce, tak proč kupovat nový OS, že ano. Ale to odbočujeme: směřovali jsme k tomu, že tvůrci díky svému odvážnému rozhodnutí, jímž se připravili o řadu zákazníků, nemuseli dělat žádné výkonnostní kompromisy. Použitý engine naplno využívá nejmodernějších vychytávek, aniž by si kdo dělal hlavu s náročností na HW, která však vzhledem k okolnostem není úplně přemrštěná. Tvůrci to nepřehání s grafickými efekty, hra nevypadá přeplácaně, ba naopak. Po vizuální stránce nelze Rozříštěnému horizontu zkrátka nic vytknout, i když jsme už viděli lépe vydající tituly. Mimochodem, zajímavým způsobem tvůrci přistoupili ke zpracování audia. Jelikož Shattered Horizon si zakládá na realističnosti, vyvstal problém ohledně šíření zvuku ve vakuu, s nímž se Futuremark naštěstí vypořádal docela elegantně. Přece jen, kdo by chtěl hrát v absolutním tichu, že. Nuže, váš skafandr zvuk jednoduše simuluje.
Shattered Horizon dostal do vínku slušnou porci originality. Co zpočátku vypadá jako ořezaná střílečka (jedna puška, minimum achievementů, absence sólové kampaně či alespoň tréninku s boty), má nečekanou hloubku. Bohužel, tvůrci trochu pozapomněli na přístupnost. Než objevíte kouzlo SH, musí uběhnout dost času – a kdo ho v dnešní uspěchané má? Hra zaujme spíše hardcore příznivce akcí, kteří by rádi vyzkoušeli něco nového. Debut Futuremarku se docela povedl a stojí za hřích už jen díky netradičnímu přístupu k žánru. Hra se prodává výhradně přes Steam a lze ji pořídit za 20 €. 69%
země je uš mala na války
Hehe true,true
...to určitě může být, i když já si nedovedu představit takhle divokou automatickou palbu v nulový gravitaci. Vždyť to ty skafandristy musí odhazovat a roztáčet, jak když do nich narazí náklaďák.
když tam není vzduch :-D.. tak by neměli jít ani výšlehy ze zbraně ne? :-D
Má pravdu ten chlapec,a navíc by ta zbraň ani nevystřelila,,,néjen že by nešel plamen,,,ikdyž ono je to dost divný nebyl jsem tam,takže jak ot tam funguje fakt netušim
to bude zase další kravina. Střílet s normální pozemskou zbraní ve vesmíru xD, kde neni ani kyslík... to je umění
to dost slozity na ovladani, a i po tom co jsem to vychytal a nastavil podle sebe, me tahle hra nechytla..
A střílet ze automatický pušky ve vesmíru umí jenom Chuck Norris!!!!!!!
nevypadáto špatně
Hodně netradiční hra určitě vyzkoušim. ;-)
mno jestli se nemylim tak ke strelbe vzduch z okoli neni potreba jelikoz se to vse odehrava v nabojnici a ne mimo ni xD strelny prach je v nabojnic... jestli kecam tak se omlouvam xD
tak kdys nejakej hmmm zmackkne spustit jadernou kiselinu tak se nedivte hh
Jasně že máš pravdu. Je tam střelný prach s trochou kyslíku, kdyby tam nebyl kyslík tak ani za normálních podmínek by ti zbraň nevystřelila. Navíc je naboj nalisovaný do nábojnice...vzduchotěsně utěsněný, takže ve vesmíru no problém.
tak vypadá to fakt dost zajímavě.....docela se mi to líbí......hodně zajímavé prostředí.....dobrá grafika a vůbec to vypadá dobře......článek taky ujde 4/5*
podle všech těch videí, to byla úžasná střílečka, potom, co jsem to zkusil, mě to fakt přestalo bavit :)
skoda ze clanek prisel tyden po vikendu kdy bylo hrani zadarmo a spousta lidi si to tak nemohla vyzkouset, ze?
S EMP a tichym rezimem je tam jeste jedna velice zajimava vec - pokud vypnete pocitac ve skafandru, prijdete o zvuk (slysite svuj dech a hodne tlumenou vlastni strelbu, a taky zasahy do sveho skafandru a praskani vlastniho hledi :D ), ale navic nejste videt na radarech nepratel. Problem je ze nevite co se deje (neslysite hlasky o tom ze jste neubranil vlajku a mel by jste jit hlidat jinam atd)
Mě tohle příjde že tohle bude pro hráče co rádi cheatují , ale už nemají kde a teď si můžou lítat někde jinde než ve hrách jinak je opravdu divně ve vesmíru střílet , Planeta Země vypadá pořád stejně takže se doba moc nezměnina , aby vynalezli Vesmírnej Střelnej Prach
ta grafika boži ale to je asi tak všechno 3*
zajimave:)
Konečně nějaká pořádná hra ve vesmírů od dob starýho dobrýho Descenta.
šak proč by to nemohlo vystřelit? si myslíte, že v náboji vzduch jako není? xD Jak by to potom střílelo tu na Zemi? vyuzilo by to vzduch z okolí, já vím... xDDD
Asi vám nedochází že ty zbraně nejsou žádná ákáčka ale nějaké futuristické zbraně a technologie!!! omg...
Vypada to dost huste... jen souhlasim s kolegou co komentoval predemnou .. nedokazu si predstavit tu palbu s automatu v nulove gravitaci .... no uvidime :-D
Neni to zrovna nejlepsi ale vypada to dobre a hratelnost by taky usla ale mysli, ze to nema zrovna nejvetsi budoucnost, protoze vetsina lidi hraje hry jako CoD nebo Battlefield a tohle se asi moc neuchyti ale uvidime.
no mel sem tu hru a moc dlouho sem ji nehral, protoze me to nak neoslovilo
zvláštní hra, ale určitě dobře propracovaná herně i graficky .. nicméně já bych si jí asi nekoupil .. nemám tento typ her zrovna v lásce a navíc hry nikdy nekupuji, k tomu bez peněz
kdyz jsem nedavno spoustel 3D Mark Vantage a testoval jsem vykon pocitace, tak jsem sledoval ty perfektni graficky sceny a rikal jsem si, ze je strasna skoda, ze tyhle typci nedelaji hry, byly by nejlepsi, preci odbornici, diky nimz si miliony lidi testuji svoje sestavy:) jsem hrozne zvedavej, jak to nakonec dopadne, jestli nezvoraji ovladani, bude to nejlepsi hra vubec
článek a co se týká hry vypadá velice dobře
moc by me to nebavio asi
Pro ty co pochybují, tak střílení ve vesmíru není problém. Spíš má pár výhod oproti střílení na zemi. No a nikdo přece netvrdí, že musí střílet pomocí střelného prachu. I když i to by šlo zařídit. Jak si myslíte, že fungují motory u raketoplánů?! No jasně spalují palivo... Takže stačí, když každá kulka bude mít kyslík potřebný pro hoření v sobě.
Ovšem proč se tak omezovat. Jsme v roce 2090 nebo kolik, tak proč neudělat zbraň, kde místo výbuchu bude poháněna kulka např. elektromagnety. Principiálně to není tak těžký, když už dnes pomocí toho jezdí vlaky.
Jinak střílení ve vakuu má ty výhody, že nemusíte řešit takové problémy, jako je odpor vzduchu a trajektorie střely. Střela vám poletí vždy úsťovou rychlostí a po přímé trajektorii a to do té doby, než do něčeho/někoho narazí.
Jinak ta hra vypadá fakt úžasně a je to něco, co mě opravdu láká...
takze kdyz vystrelim ve vesmiru...tak kulka poleti než něco nezasahne...takže takovej náhodnej výstřel může mít za následek moc pěknou mezigalaktickou válku když omylem trefim emzáka:D
Mám namakanej komp ale mam XP Tak to nejde ani zapnout
kokos tak toto fakt chcem uz sa tesim ked to budem mat :D
nwm co na tom vydite, grafika je dcla na prd a ovladani taky nic moc
je rozdíl mezi přílivem a příbojem a na přiliv působí měsíc a dělá zvedání a snižování moří (příliv a odliv) narozdíl od příboje který naráží do skal a podobně a ty vlny děla vítr nikoliv měsíc proto mužeme vidět vlny i u nás třeba na ....
Já vím. Ale za tu poznámku o surfařích mi to stálo.
zajimavé a originální ale nevim co si o tom mám myslet :-) rad bych si tuhle hru zahral.
Opravdu velmi zajímavé, ale možná to je podle nějakého filmu, zrovna si nevzpomenu na název.....Za 600Kč to je docela super!
Grafika neni vše pánové a taky si myslím že to je to jediné na té hře dobré hratelnot bude na pi** Nemám rád vesmírné kraviny,nechápu když ve hře neni laser a protigalaktická píčovina nějaké vymyšlené sračky tak to dneska lidi nezaujme
Asi navždy zůstanu u Mount&Blade
j je to zajimavy
nic moc to je
http://soutez.kinotip.cz/vyhravej.php?id=371
Tyhle hry mě opravdu neberou takže nehodnotím.
by to taky nebavilo,kort tenhle typ strilecky
nepaci sa mi to
I když nejsem na hry s příběhem v budoucnosti, tak tahle mě dost zaujala , jak grafikou , tak příběhem...
tato hra sa mi asi nebude pačit...
vypadá to moc dobře,super
MasterOfHellříště než budeš hodnotit ty pako tak mysli. Oco de teď nejvíc ve hrách??? O to aby byly co nejvíc realni a todle bude reale spracovanej pohyb ve vesmiru njn mi zato nemužem že nemaš komp co ti to neutahne a tak si nezahraješ. Ale kvuli tomu tu hru nemusíš hned uražet patlale.
Jinak vypada to dost zajmavě davam 5/5 a určitě vyzkoušim u někoho sam si to sice nekoupi pač nehodlam podporovat steam (nemam ho rád) ale tak kdyby to pustili normalně do běhu a nebylo přes steam tak si to rozhodně rad koupim ale takle? ne ne panove tudy cesta kemě nevede.
tak takováhle hra mě asi moc nezaujme...
jo ja taky
Vypada zajmave ale nezda se mi to jako hra na vic jak 1 den zabavy bude to trosku ohrane jinak pekne prostredi co se da na tom pochvali a dej to taky asi nebude mit moc dobry
prej dobrá hra ale zachvíly omzí
Moc dobra hra hral sem ji u kamose a nema chybu
skoda ze na to nemam kompa:D
fakt peckaa hra skoda ze to nejde zadarmo na steamu a píšou tam jen o vikendech a stejně to nejde ale jinak bomba hra :-)