Zatímco v některých akčních střílečkách hráči chtějí co největší reálnost a pocit, že jsou součástí skutečného boje, jinde je tomu přesně naopak. Zástupcem právě té značně nereálné skupiny her je i Shadowrun, nová akční multiplayerovka od Microsoftu. Skutečně nečekejte pomalé procházení skutečných map, věrohodné kopie opravdových zbraní ani nic podobného. Od Call of Duty, Counter-Striku nebo snad America’s Army má tento titul skutečně hodně daleko. Nejvíce by se pro vaši prvotní představu dal přirovnat asi k sériím Unreal Tournament nebo Quake. Přesto nabízí mnoho jiných zajímavých a inovativních prvků. Na druhou stranu objevily se i určité věci, se kterými jsme až natolik spokojeni nebyli. Má vůbec šanci získat solidní postavení na již velmi přeplněném trhu online FPS? Uvidíme. Nyní si to všechno pojďme postupně rozebrat.
Základní dovednosti
Jak jsem již zmínil v minulém odstavci, Shadowrun není a ani nechce být nějakou reálnou hrou. Protože jde čistě o multiplayerovou záležitost, neočekávejte ani žádný příběh. V boji máte k dispozici poměrně široké množství různých schopností a vychytávek, které je potřeba s rozmyslem používat. Abyste o nich věděli všechno co je zapotřebí, je dobré si projít poměrně rozsáhlý trénink. Ten se skládá jak z „teoretické“ části (dalo by se říci boje nanečisto), tak i z praktické – boj proti botům. Úplně v první řadě si musíte zvolit rasu, za kterou budete hrát. Docela nás překvapilo, že každá má poměrně odlišné a užitečné výhody, přesto jsou ve finále vcelku vyrovnané. Převtělit se můžete do trolla, elfa, trpaslíka anebo člověka (to se ovšem příliš nepřevtělíte). Nejzákladnější schopnosti jsou dvě – ohromný skok a teleportace. Právě ta je při samotném hraní hodně zajímavá. Nemůžete přesně určit, na jaké místo se dostanete (po čase to však již odhadnete), ale výhody v boji jsou nesporné. Navíc je možné se teleportovat i skrz zdi, o patro víš a nebo naopak níž. Nyní se pojďme zaměřit více na samotný průběh hraní jednotlivých map.
Magie v akční FPS? Proč ne.
Začátek každého kola se nese v podobném stylu jako Counter-Strike. Jen co se objevíte, šup rychle stisknout klávesu „B“ a nakupovat. Peníze získáváte jak za vyhraná kola, tak i za zabíjení nepřátel a naopak ztrácíte, pokud postřelíte člena svého týmu. K nákupu se nabízí poměrně široká škála „zboží“. Základem jsou samozřejmě zbraně, přestože nejsou mnohdy tím nejdůležitějším co máte a po smrti o ně přijdete. Tady asi nemá smysl větší rozebírání a zastavování se, protože inovativní novinky nás teprve čekají. Už jsme je lehce nakousli – jde totiž o zmíněnou magii a různé technologické vymoženosti. Ty si musíte v první řadě taktéž nakoupit, naštěstí vám však zůstanou i do dalších kol. Naťukli jsme již teleportaci a obrovské skoky, nyní se přesuňme k dalším kouzlům, o poznání originálnějším (alespoň tedy v FPS střílečkách) a zajímavějším. Chcete se v boji léčit a zároveň se mít za co schovat? Tak právě k tomu slouží speciální léčící strom, jež healuje všechny v jeho okolí (tedy i nepřátele). Dále můžete například obživit mrtvého spoluhráče. Ten je ovšem následně silně závislý na vás, protože pokud vy zemřete, on pomalu vykrvácí. V obživení nepřátel můžete naopak zabránit naprostým rozstřílením mrtvoly. Na druhou stranu si potom může vyvolat ozdravovací strom a ten ho zachrání. Skutečně možností, které můžete mezi sebou kombinovat a díky nimž můžete vymýšlet skvělé taktiky je mnoho. Dále zmiňme například kouzlo v podobě tlakové vlny na odmrštění nepřítele, další a další. Opravdu v tomto směru je Shadowrun vskutku originální a zábavný. Na druhou stranu právě podobné serepetičky jsou tím skoro jediným zajímavým.
Mapy, módy, hratelnost
Co se týká rozmanitosti map a módů, není to zdaleka taková sláva jako zmíněná magická kouzla. V nabídce módů najdete vcelku základní kousky, ovšem s jiným pojmenováním. V Extraction se každý z týmu snaží získat speciální modrý artefakt, vzít ho a „zmizet“ s ním, zkrátka něco jako CTF. Druhý mód se nazývá raid. V něm jde opět o artefakt, tentokrát však o jeho obranu, respektive z pohledu druhého týmu o útok. A poslední nám zbývá Attrition, v němž jednoduše bojují oba týmy proti sobě. Absolutní DM, tedy řežbu všichni proti všem, hra nenabízí. Tím jsme nabídku kompletně vyčerpali, takže v tomto směru skutečně nic nového nepřišlo. V základní verzi hry je k dispozici celkem 12 map, taktéž nijak vysoké číslo. Tři z nich jsou menší (pro 8 hráčů), zbytek potom pro 16 lidí. Pokud by se snad hra uchytila, patrně zanedlouho by se objevily nové kousky nebo editor na jejich vytváření určený pro kreativní fanoušky. Design základních map nás nijak zvlášť nenadchnul. Prostředí jsou si poměrně podobná a příliš nám nesedla. A jakou má Shadowrun hratelnost? Inu značně ucházející. Z počátku jsme se skvěle bavili, po určité době však prvotní nadšení pominulo. A to by se u multiplayerových her stávat nemělo. Další problém je samozřejmě s hraností, ale to nemá cenu příliš hodnotit v recenzi, protože počty lidí na serverech ukáže až čas. Přesto si myslíme, že se tento titul nijak zvlášť neuchytí (alespoň tedy na PC, na Xboxu 360 by to mohlo být lepší). Grafickým zpracováním se tvůrci příliš nepředvedli. Vzhledem k nízkému počtu map a prostředí je textur málo a jejich kvalita je (co se týká grafiky) lehce nadprůměrná, jak můžete posoudit z okolních screenů.
Ach, zase ty konzole!
Skutečně vývojářem Shadowrunu byl samotný Microsoft Games. A věřte, že na hře je sakramentsky znát, že je od nich. Kromě neustálého otravování v podobě jejich „skvělého“ Games Live na nás i nepříjemně působila jasná konverze z konzole. Menu je opět plné náhledů tlačítek na Xboxovém gamepadu. Díky tomu samozřejmě občas nevíte, které tlačítko na klávesnici tomu odpovídá, apod. Zkrátka asi každý zná nějakou nepříliš dobře převedenou hru z konzolí. Kromě toho všeho na vás ovšem čeká ještě jeden, o mnoho podstatnější zádrhel. Microsoft se pochopitelně snaží o propagaci a donucení co největšího počtu uživatelů (respektive hráčů) k přechodu na jejich nový operační systém. Z toho vyplývá, že Shadowrun si jinde než na Windows Vista nezahrajete. A tímto si myslím sám pod sebou vykopali díru, protože vzhledem k tomu, že Shadowrun je jen lehce nadprůměrný titul, rozhodně si kvůli němu nikdo nový systém nepořídí. A kdyby vás snad něco podobného byť jenom napadlo, rychle si to rozmyslete.
Překvapení od Microsoftu?
Popravdě řečeno od Shadowrunu jsme absolutně nic zvláštního nečekali. Nakonec nás určitými prvky i poměrně mile překvapil, možností v boji je skutečně požehnaně. Na druhou stranu hře chybí určitá šťáva, jednotlivé mapy se vám po chvíli neskutečně ohrají. Stejně tak zmíněných schopností si po několika málo hodinách užijete až až. Dalším zklamáním je, že ve hře nenajdeme vůbec žádnou singleplayerovou kampaň s příběhem. Hra pro více hráčů by byla poměrně zábavná pouze jako doplněk, nikoli coby hlavní náplň a lákadlo tohoto titulu. Za současného stavu patrně nenajde mezi PCčkáři nijak silnou základnu, jež by u hry vydržela několik měsíců, pořádala turnaje, apod. Ve finále máme tedy ze Shadowrunu vesměs smíšené pocity, které hodnotíme nadprůměrnými 73%. Takže žádná sláva.
Grafika z roku 1995 na dnešní dobu nic moc
Noja bych ji teda ohodnotil na takovych 83% jen kvuli grafice ktera je porad jeste dobra ji schazovat nebudu meli dobry napad a taky ho dobre pouzily.Me tam jen vadi malo kouzel a zbrani jinak je to jedna z nejlepsich her poslednich par mesicu.Já osobne tedy doporucuju :)
je to v pohode, co bys chtel by ti to pak neutah PC voe
vypada jako automat :)
musím říct, že jsem o této hře vůbec neslyšel. Když jsem četl antonaci, říkal jsem si "cs:s s magii?", ale pak jsem dočetl recenzi a jsem znechucen. Jako vždy nám Bill servíruje jen polotovar, který má nedotažený nápad, co? To známe... Ono ani Halo 2 není nic moc. Bill se snaží těžit z magického trojúhelníku WoW-CSS-W3... Lidi furt takhle přecházejí a tak chtěl zkombinovat FPS a něco z RPG... Ale jak čtu, asi se mu to moc nepodařilo. Smůla, peníze investuji jinam...
Tahle hra neni zas tak špatna škoda že tam chybi SP, protože jak bylo řečeno v recenzi MP neni tak dobře propracovani jako třeba v UT 2004 nebo v CS a jedna věc k minulemu komentači už se to parkrat povedlo vem si Deus Ex nebo System Shock 1 a 2 i když je pravda že to vycekrat posrali
RPG nema nic společneho s magii RPG je o vylepšovani postav tohle si vzalo prvky z akčnich adventur
RPG je hodně o magii... 80% rpgček jsou fantasy. Proto se spojuje magie - rpg... A akční adventury... :D nikdy jsem žádnou nehrál, tenhle typ her mě nebere... Jediná série adventur byla Polda, tu jsem žral a tam magie neměla nic co dělat, mno :D. Ale akční nebyla :).
Ano v RPG hrach se často vyskituje magie ale ta se taky vyskytuje v akčnich adventurach a jinich typu her pudodně co znamena RPG je Rolling Play-Game a de o vyvoj postav a to jakkoliv dokonce časopis Gamepark ktary dnes nevychazi považoval hru The Sims 2 za RPG a ktomu co je akčni adventura jsou asi nejlepši přiklady Darkened Skye a nebo znama serie Legacy of Kain
ne časopis gamepark ale časopis Game Star :D
tak by mě zajímalo, kde jste to koupili? Na netu vidím jen Xbox verze, zajímalo by mě, kolik to stojí. A neříkejte, že máte pálenky, online hry většinou nejdou neorig...
dou ale musiš vědět jak :D ale ani muk
mám tu hru doma a pařim jí normál na XP bez problémů :)
Aha, tak to projedu WFko a uvidím :D. Nebo strýčka googla. Díky :)
Singleplayer tam najdete ale hrajete pouze s BOTAMA kteri nejsou az tak stupidni.Napr je toto pouzito v Unreal Tournament a taky to je docela zabava takze pokud nechcete hrat po netu tohle je docela dobra alternativa :D
je od 18? protoze je v nem uplny howno microsoft si asi myslel kdovijak je.... ale jestli hra taky bude takova od 18 a bude to jen kvuli par slovickum tak to neni hra ale zasran*j budget uaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hele super napad podle me ... kdyby se jim to povedlo a poradne to udelai tak by urcite byly na tuhle hru dost solidni taktiky .... takova kombinace cs taktik a wow taktik :D :D .. ale hra by asi byla slozita na ovladani strilet a pri tom kouzlit .....
ale zas by byly super pohledy z mezihernaku a turnaju na ty hrace jak jim ta ruka nestiha behat po klavese :D :D
no nejlepši je to stahnout z torentu a ktomu mit nějaky šikovni cd generator plus dobry crack tyhle věci snad viš kde najit ne ??? :D
s torrenty nejsem kamarád, ale o to nejde, jen jsem ještě NIKDY neviděl funkční key logger na online hru :D. To je jako hledat cd key pro GW... Ale je pravda, že MS je směšný s těmi ochranami, takže to asi půjde. Porozhlédnu se :)
Tahle har bude mit podobne zabezpečeni jako UT 2004 co je docela dobry ale furt se to da obelstit GW neobelstiš protože funguje jen na jeden server a to na vyrobcuv tim padem to zjisti hned ale třeba u WoW kde existuji nelegalni servry tak mužeš hrat i s palenou verzi :)
hra
...je pěkný shit, pokud to porovnám s MP gameplayem CoD3, tak Shadowrun se může jít zahrabat.
...na gamepadu se to hraje v pohode, ale neskutecne me sr*lo, ze kdyz si koupim nejakou schopnost musim si ji stihnout priradit na urcite tlacitko.
Tragická 9 let stará grafika a absence singleplayeru tuhle věc nádherně eliminují z hledáčku spousty hráčů.
"Na druhou stranu hře chybí určitá šťáva, jednotlivé mapy se vám po chvíli neskutečně ohrají." - v tom případě si rozhodně nezaslouží 73%. Kdo by totiž chtěl utrácet těžce vydělané peníze (Xboxová verze 1500,-) za takové do nebe volající Bčko. 49% a víc ani o chloupek.
Raději si obyčejný hráč počká na zaručenou kvalitu ve formě UT3.
zda se mi to, nebo se nikdo nezminil ze je to delane podle "hry na hrdiny" shadowrun http://www.shadowrunrpg.com/ (neco jako draci doupe)
pokazili to
jediné co se tomu dá přičíst k dobru je grafika
Shadowrun, vy mladší asi neznáte, vy starší ukápnete slzu. Shadowrun měl opravdu skvělou atmosféru, perfektně vyladěný cyberpunk s magií, tzv probuzený svět, jak předpověděli Mayové(rok 2012, taky se tak těšíte jako já?). Skvělá pravidla, i když trochu složitější, ale zase ta volnost ve tvorbě postavy a HLAVNĚ, nevypadali ste jako nějaké nedodělané čemu teče mlíko po bradě, ale už ste něco UMĚLI. BTW perfektně napsaná pravidla, která svými hláškami a mluvou navozovala už tu atmosféru. Perfektní podklad na RPG, atmosféra lehce podobná Falloutu a Pánovi prstenů najednou. A co z toho udělal MS? MS ubijí nápady. Jedinné co dokáže MS udělat je vzít už vytvořený koncept a zpravovat podle něj hru. To oni dobře dokáží, ale nic jiného. Škoda že se nikdo jiný neujal Shadowrunu a neudělal z něj to pravé RPG(proboha jen ne Besheda, pryč s Oblivionem. Kdo se mnou souhlasí že X-box ubíjí PC hry? Debilní amíci, kteří potřebují svoje jednoduché hry na X-boxu, protože dělat něco jiného s počítačem je na ně moc složité. Ti maximálně zahrají CS a pak to pudou vyzkoušet ven s tátovou brokovnicí, nebo pudou ukázat svojí novou automatiku do školy)
Znáte někdo mód do UT - Dark Magic?
Tam se bojovalo hlavně (jenom) kouzly. Byl to super námět, místo raketometu firebally, místo pistolky malé magické šípy... Možnost létání, neviditelnosti, léčení, rychlosti...
Bylo to prostě dobré. Kdyby někdo udělal hru tohoto ražení, myslím, že by se hrála..
Shadowrun má dobrý nápad, ale to zpracování se mi moc nelíbí.