Když jsem poprvé pouštěl Shadow Blade Reload, čekal jsem takový ten typ hry, který prostě vezme koncept nějaké bojové flashovky (kterých jsou na internetu stovky) a na jejím základě si vypiplá vlastní a zdánlivě plnohodnotnou hru. První minuty hraní navíc tenhle předsudek spíše potvrzovaly, než vyvracely, nicméně jak jsem postupoval hrou dále, předsudky začalo nahrazovat poznání o tom, co je vlastně Shadow Blade Reload za záležitost. Tahle hra nemá nic společného se Shadow Warriorem, ačkoliv áno – i zde je hlavní role věnována asijskému ninjovi, který stíná hlavy i ruce, a když na to přijde, dokáže i zamířit shurikenem přímo mezi oči. Vzhledem k tomu, že více než polovina nepřátel má beztak střelné zbraně, pravděpodobně tuto schopnost se shurikeny náležitě oceníte. Co by to však bylo za ninju, kdyby nebyly bojové schopnosti doplněny naprosto precizními schopnostmi pohybovými. Ty budete muset ovládnout nejen k překonání většiny překážek, ale na jiných místech vám zase umožní eliminovat problematické typy nepřátel.
Jako každá poctivá záležitost i Shadow Blade Reload začíná pomyslným tutoriálem, který v tomto případě představuje první level. Ten vám ukáže především škálu pohybů, kterými disponujete a také způsoby, kterými můžete likvidovat své nepřátele. Zároveň si všimnete, že engine Shadow Blade Reload je velmi příjemně plynulý, což oceníte především v pozdějších fázích hry, kdy bude nutno vyřídit několik nepřátel najednou a ještě mezitím odskočit v pravém čase. Jinými slovy se tu hraje na sekundy, a to zejména v tom případě honí-li vás naváděcí rakety. Ano, i to se ve hře děje, nicméně byla by asi chyba z toho nabít dojmu, že jste jakýmsi superninjou, který jen proskáče celý level po stopě, usekne u toho pár hlav, vyhne se pár naváděcím raketám a nakonec zničí zařízení pro odpálení jaderné bomby. Realita je spíše opačná – jeden zásah znamená smrt a tak budete každý pohyb pečlivě zvažovat, ačkoliv časem si určitě zvyknete na styl hraní a tím získáte schopnost třeba i trochu předpovídat. Mimochodem k těm naváděcím raketám – ve hře se vyskytuje nepřátelská jednotka, která umí jednou za pár sekund vystřelit pomalu letící, ale vás sledující missile. Pokud se jí to povede, není problém ji svést do zdi, ale věřte, že často týpka vyřídíte, než stihne vystřelit – Shadow Blade Reload se totiž hraje opravdu rychle.
Dalo by se říci, že Shadow Blade Reload má 2 dimenze, či chcete-li 2 oblasti, ve kterých jsou na hráče kladeny určité nároky. Tou první je nepochybně boj, ve kterém nejde o nic jiného, než se naučit správné postupy na správné jednotky. Uveďme si příklad týpka s plamenometem a brněním, kterého potkáte zhruba kolem 5. levelu. Pokud nemáte znalost jeho slabin a nevíte, jak se s ním přesně vypořádat, pravděpodobně budete po nějakou dobu mlátit do jeho brnění, za což vás hra odmění překvapivě reálnými plechovými zvuky, ale dříve nebo později vás stejně zasáhne plamen (nebo alespoň kousíček plamínku) a jelikož už víte, že jeden zásah znamená ve hře smrt i v tomto případě to bude exitus. Po vzoru ideálu „Knowledge is Power“ však stačí pouhá znalost jeho slabiny, aby se jinak celkem marný boj proměnil v čistou assasinaci, která nezabere víc než 3 sekundy. Stačí totiž zmíněnému plamenometčíkovi skočit za krk a protáhnout katanu páteří. Pokud na boji něco opravdu oceňujeme, tak je to jeho zpracování po stránce animací. Těch je ve hře hned několik a i když je samozřejmě po nějakém čase budete již dobře znát, zaručím vám, že každého nepřítele zabijete tak trochu jiným způsobem, a určitě ne nikdy dva nepřátele za sebou stejným způsobem.
Jakmile si osvojíte umění meče, který přesekne i ocel, otevře se vám další oblast, která je se samotným bojem více než úzce svázána a tou oblastí je již rovněž zmíněný pohyb! Pokud mrknete na screenshoty, možná si všimnete, že překážkou v jednotlivých úrovních nejsou jen nepřátelé, ale také četné pasti a nástrahy ve formě jezdících bodáků a bůh ví čeho. Každopádně se jedná o aspekt, který zatraceně intenzivně připomíná staré, náročné, ale jinak ryzí plošinovky. Správné načasování, vyměřování skoků, nutnost záměrně se držet více při zemi, ale i opakované načítání po každém neúspěšném pokusu jsou přesně to, o co tu jde. Tím se dostáváme tak trochu k syntéze dvou oblastí, které jsme si představily, a které dohromady tvoří další zásadní aspekt Shadow Blade Reload, kterým je obtížnost. Pokud patříte mezi ty, kteří si stěžují, jak jsou dnešní mainstreamové hry jednoduché, vodí hráče za ručičku, a když musí náhodou něco najít, dovede ho k tomu zlatá šipka (a máte pravdu), pak si rozhodně Shadow Blade Reload zkuste, především máte-li rádi výzvy a jejich následná zdolávání. Osobně vám garantuji (a budu předpokládat, že jste skilled maníci), že během dvou hodin hraní narazíte na pasáž, kterou si budete muset prostě odprogressovat nebo nacvičit. Zkrátka tu pasáž, která nejde jen tak proběhnout nebo přeskákat, ale která sama o sobě vyžaduje, aby tam člověk párkrát umřel.
O tom, že obtížnost je na dnešní poměry opravdu vydatná vás přesvědčí možná i představa, že v tomto prostředí, ve kterém budete muset proskakovat mezi jezdícími cirkulárkami a ještě si to vše správně načasovat – po vás navíc půjde nemalý počet nepřátel. Důvodem vaší smrti tak nebude jen to, že některé „opičí dráhy“ si člověk musí prostě nejdříve vyzkoušet a osahat, aby je mohl zdolat na jeden dech, ale také to, že při tom domnělém osahávání po vás můžou i střílet nebo v horším případě házet přímo čerstvě nabroušené nože. Hra je přitom poměrně rychlá a navíc v ní hraje veledůležitou roli čas, za který dokážete celou úroveň zdolat. Je tak dost možné, že při hraní vám v hlavě pojedou tak trochu 2 kalkulačky. Jedna vypočítává dráhu a vzhledem k tomu, jak rychle se snažíte proběhnout celý level, vám říká, kdy máte zmáčknout skok, abyste nezahučely. Zatímco druhá funguje jako sonda, která hledá nepřátele a jakmile nějakého spatří, ihned propočítá dráhu toho, jak k němu co nejrychleji doskočit (než stihne třeba vystřelit) a zrušit ho. Problém však je, že tyto 2 kalkulačky budou navzájem často kolidovat, což si v praxi můžete představit asi tak, že vyhýbajíc se raketě a snažíc se doskočit po tom zmetkovi s puškou vám to díky zbrklosti prostě nevyjde a zrovna zahučíte mezi ty bodáky.
To ale není žádné drama, protože na každém rohu na vás čekají checkpointy, které jsou tedy s ohledem na obtížnost možná až příliš velkorysé a nakloněné hráčům. Jakmile totiž zdoláte nějakou složitější překážku, většinou za ní najdete checkpoint. V zásadě to zní asi logicky, ale praktickým výsledkem je, že nebudete a nemusíte nikdy řešit dvě velké složitější části za sebou. Samozřejmě, že i já jsem to v průběhu hraní ocenil, ale na druhou stranu, jaká hra vás naposled nechala při jediné chybě opakovat celý level znova? Shadow Blade Reload přitom není nutně jen o skákání a máchání katanou. Hra se celkem vhodně snaží rozbíjet linearitu, nejrůznějšími specifickými úrovněmi (například kdy vás honí velký robot, který vypadá jako FUTURE COP L.A.P.D., kterého nakonec navedete, aby vám prostřílel cestu dále), ale jindy linearitu rozbíjí i nejrůznějšími prvky přímo v jednotlivých úrovních. Hra přitom sama o sobě rychle odsýpá, takže gameplay rozhodně nelze nazvat nudným.
Původně jsme si mysleli, že nějaké indie studio předělalo další flashovku, ale nám se místo toho na určitých místech objevily pocity, které jsme zažívaly u starých MS-DOS her. Hra přitom explicitně k žádnému retru neodkazuje. Další věc, která se vývojářům vydařila, a která je naprosto zásadní, je že zabíjet nepřátele je nesmírně zábavné. Možná může být až trochu návykové, jako třeba skákání na houby v Mariu, i když v tomto případě bylo možná návykovější posílat zašlápnuté želví krunýře (no jen řekněte – kdo odolal, aby želvu jen zašlápl, ale pak ji neposlal proti jinému nepříteli nebo rovnou do propasti). Shadow Blade Reload je prostě poctivá 2D bojovka, která má však určité kouzlo. Nedokážeme přesně říci co to je, ale pravděpodobně to bude jakýsi „feeling“ starých her. Rozhodně si však nemyslete, že byste snad museli být milovníky nostalgie, abyste si hru užili. Pokud mrknete na STEAM, kde si mj. můžete hru koupit za 15 euro, zjistíte, že po celou dobu získává převážně kladná až velmi kladná hodnocení. A tak tomu bude i v našem případě, kdy si Shadow Blade Reload odnáší 79 %. Pokud nemáte vyloženě odpor k bojovkám nebo ninjům, pak titul vřele doporučujeme. Upřímně je to nesmírně oddechová hra na příjemné večery…