Žánr realtimových strategií prošel v minulých letech značnou obrodou. Zatímco ještě na počátku nového tisíciletí vycházely především stále stejné klony Duny 2, které z dnešního pohledu vcelku nepochopitelně patřily k nejoblíbenějším hrám vůbec, v současnosti ustoupily strategie přeci jen více do pozadí a oproti akcím či RPG jich zase tolik nevychází. Tedy aspoň ne v takové formě, na jakou jsme byli zvyklí. Objevují se experimenty typu Sins of Solar Empire, velké oblibě se těší RTS, ve kterých se věnujete pouze bojům a nemusíte se zdržovat výstavbou apod. Z kdysi již otravného přívalu stále stejných RTS se tak vytvořil jen úzký potůček, jehož hrdlem protékají buď naprosté braky, nebo zástupci legendárních sérií, jako je Command and Conquer či Starcraft. Kam zařadit Seven Kingdoms: Conquest? Možná to nevíte, ale svého času patřily Seven Kingdoms ke vcelku populárním RTS. Byla to celá série od studia Enlight Software, jehož šéfem je Trevor Chan, člověk, kterého v minulosti mnozí pasovali po bok velikánů typu Petera Molyneauxe a Sida Meiera. Důvodem bylo především jeho první dílo jménem Capitalism. Pak už se začal takřka výhradně věnovat především komerční a ničím nevyčnívající sérii Seven Kingdoms. Ta sice nebyla špatná, ovšem na úplný vrchol nikdy nedosáhla. Conquest už je několikerým pokusem, a přestože se na něm pracovalo čtyři roky, působí vcelku staromódně. Je to dobře, nebo špatně?
Seven Kingdoms: Conquest kombinuje historickou a fantasy atmosféru. Příběh je patřičným klišé, tak trochu přitaženým za vlasy. Žili byli démoni, kteří bivakovali ve své vlastní dimenzi a v podstatě nikoho nerušili. Až do té doby, kdy jednoho z lidí napadlo vytvořit jakési magické boxy, kterými by překlenul magickou vzdálenost mezi paralelními dimenzemi lidí a mnoha druhů netvorů, kteří jsou kolektivně označováni právě za démony. Pekelníci toho využili, a když u nich boxy přistály, pár z nich do nich vlezlo a transportovali se zpět do světa lidí. Zde je našel moudrý egyptský kněz, který tušil, že by mohl mít co do činění s předchůdkyní Pandořiny skříňky a krabice ukryl do hlubokých kobek. Jenže na trůn se dostal expanzionistický vládce, který chtěl získat maximální možnou moc – a nenapadlo ho nic menšího, než boxy otevřít a podívat se, zda by klíč ke světovládě nenašel tam. Nakonec tam našel akorát smrt a od té doby lidé a démoni válčí. Enlight si na příběhu docela zakládá, a přestože ho nevypráví žádnými renderovanými ani in-game sekvencemi, na počátku každé z misí v kampani je obsáhlý text uvozující události, které si vyžadují vaši intervenci. Ne že by bylo potřeba ho sledovat, natožpak podrobně číst (nebo poslouchat – je i v namluvené podobě). Kampaňové mise jsou v podstatě poslepovanými skirmishi a cílem je pokaždé vymazat protivníka z povrchu zemského, ať už to je člověk, nebo démon.
Ano, kampaň a vlastně všechno ve hře si můžete střihnout za tyto dvě frakce (jak překvapivé!). Ovšem co se z počátku zdá jako jednoznačný a jednoduchý nátěr, se pozvolna rozvíjí. Seven Kingdoms: Conquest je totiž jedním z těch titulů, které začínají tisíce let před naším letopočtem a v tomto případě jdou až do středověku. To znamená, že zaznamenáte určitý vývoj. Strany se tak mění v několika etapách, přičemž se začíná v rané době bronzové, pokračuje se přes pozdní dobu bronzovou, dále následuje doba železná, po níž přichází období římského impéria a celé to uzavírá středověké zápolení. V případě lidí je vývoj vcelku signifikantní a jednotky pro tu kterou dobu vcelku odpovídají. Za zmínku ještě stojí, že každá doba nabízí tři hratelné podfrakce, v lidském případě jsou to v daném období nejvýznamnější národy (Egypťané, Babyloňané, Řekové, Římané, Germánci atd.). Je třeba říci, že daná trojice se mezi sebou liší především graficky (a to často vůbec ne výrazně), zatímco taktické rozdíly jsou minimální. S démony je to analogické, až na to, že tato monstra se nemohou opřít o známý dějepisný vývoj, a tak se musíte spolehnout na fantazii autorů. I netvoři se v průběhu dob mění a na každou etapu připadají tři jejich frakce.
Lze si tedy vybrat ze dvou kampaní, přičemž zajímavostí je, že si hned od počátku jak za démony, tak za lidi můžete vybrat z několika počátečních misí. Zbylé je ale třeba si otevřít. V tažení neovlivníte výběr ničeho jiného než zastřešující rasy. Frakci i historickou etapu dostanete přidělenu podle příběhových potřeb. Pak už se jde do vlastní mise, jejímž cílem – jak už bylo řečeno – je prakticky vždy buď kompletní vyhlazení nepřítele, nebo zabrání důležitých bodů na mapě, které předpokládá téměř celistvou likvidaci protistrany. Mise jsou přitom zoufale stejné (nepočítáme-li obměnu věků či národů a tím i jednotek): začínáte s hlavní budovou, přičemž je třeba rychle vystavět všechny ostatní, vyrobit dostatečné počty jednotek a vydat se vstříc dobývání. Seven Kingdoms: Conquest má oproti konkurenčním RTS pár vychytávej, respektive svérázností, které je dobré si osvojit v tutoriálu. Nenechte se zmást tím, že tu je trénink pro lidi a démony zvlášť. Přestože ikonky u obou ras vypadají jinak a také se odlišně jmenují, jedná se o naprosté analogie, takže pokud se naučíte uspokojivě zvládat taktiky lidí, budete si za pár minut vědět rady i s démony. Ovšem to by tutoriál nesměl být tak zmatený. Chvilku jsme dělali něco trochu jiného, než po nás mentor chtěl a už jsme skončili ve slepé uličce, kdy jediným východiskem byl restart tutoriálu. Tak takhle by se to dělat nemělo.
Na první pohled jde o naprosto tradiční RTS. Ovšem na stavění budov nepotřebujete vůbec žádné pracanty – stačí nakliknout hlavní barák, zvolit příslušné menu, kýženou stavbu vybrat a libovolně umístit. Bohužel však není možné stavět více budov zároveň. Naštěstí ale konstrukce probíhá bleskurychle, takže po několika minutách se můžete těšit z takřka kompletní infrastruktury. Surovin bývá do začátku docela hodně a není problém si opatřit další. U lidí postavíte doly na zlato a farmy, zatímco u démonů jsou to jakési laboratoře na krev a šutry. Opět není třeba pracantů – vše probíhá automaticky. Vyplatí se však výzkumem zvýšit efektivitu produkce surovin. Zajímavým způsobem je vyřešen tzv. „upkeep", tedy maximální možný počet jednotek, které můžete naráz vlastnit. Nedá se zvýšit postavením žádné stavby, nýbrž musíte se vydat do světa a zabírat hojně rozmístěná města. Buď s nimi pomocí diplomata uzavřete alianci, nebo je prostě nejprve zničíte a pak ovládnete. Rázem se vám zvýší limit na jednotky. Takové řešení kvitujeme, protože nutí hráče průběžně bojovat a nejen sedět na zadku v opevněné základně a připravovat si haldy jednotek na finální útok. To dost dobře nejde, protože za chvíli už žádní další bojovníci nepůjdou vyrobit. Tudíž se bojuje prakticky na celé mapě o zmíněné vesnice a musíme říci, že tahle přetahovaná je docela zábava.
Jednotek nejsou kdovíjaké mraky. Na jednu etapu jich připadá zhruba kolem sedmi, což na druhou stranu bohatě stačí, protože více typů člověk stěží potřebuje. Navíc jsou tu hrdinové se svými speciálními schopnostmi. Jak jim, tak řadovým jednotkám můžete zvedat úroveň. Probíhá to ale poněkud netradiční formou. Za dobývání vesnic a ničení jednotek protivníka se vám zvyšuje tzv. reputace (u démonů to je strach). To jsou společné body pro všechny a je jen na vás, jakou z jednotek se díky nim rozhodnete vylepšit. Je ale třeba doplnit, že pokud prohráváte, reputace se rapidně snižuje.
Je pozitivní, že autoři Seven Kingdoms aspoň přepracovali do pseudo-3D podoby, což znamená, že můžete omezeně přibližovat a oddalovat kameru, stejně jako s ní natáčet. Nakonec si ale najdete jeden vhodný pohled a s ním budete hýbat jen minimálně. Technologická kvalita je zhruba na dnešním průměru, přičemž jednotky i stavby se po velkém přiblížení rozpadají do nepříliš pohledných polygonů. I několik let staré Age of Empires 3 vypadalo lépe. Na druhou stranu si bez problému zahrají i majitelé pomalejších počítačů.
Seven Kingdoms: Conquest je tedy jednou z těch staromódních strategií. V případě, že se vám stýská po všech těch klonech Duny 2, mohla by vás nějakou dobu bavit – především v multiplayeru tu určitý potenciál je. Na druhou stranu hra přes všechny ty historické etapy, démony a různé národy působí hodně obyčejně a obdobný průběh misí bez větší invence tomuto popisu jedině nahrává. Kolem a kolem to je na 60%.
:(
pičoviny...
radši neudělají nějakou pařbu,než strácet čas,s těmyhle píčovinama.
Kazdymu se libi jiny zanr, ja bych si treba tuhle hru ve stylu starsich dob klidne zahral.
ta hra se vubec warcraftu nepodoba ani aoe
sem stary Seven Kingdoms a to byla na svou dobu velka pecka :)) ale nepopiram ze tohle uz na dnesni dobu tak dobre nevypada...skoda
jaj
proč proboha dělají RTS ve 3D??? co je tohle za výmysl? jedniná RTS ve které 3D nevadí je age of empires III, kde je ale čas těm starým dobrým strongholdům a podobně? nic lepšího už tady nebude, dělají se jen samý komerční sračky. prej " Z dnešního pohledu je tahle obsáhlá RTS poměrně staromódní, někomu však právě to může vyhovovat." - co to je za vál staromódní? tady nejde o 3D grafiku, ale o hratelnost, která je 1000x lepší ve 2D... běžte s tím do hajzlu.. chtěl bych vidět ty vypatlance co tyhle starý a skvělý hry (stronghold a aoeII) nehrajou jen kvůli tomu, že to je 2D. poserte se z toho 3D, vy děcka malý, vůbec nevíte co je to klasika.
Například takovej Stronghold 1 byla ultra pářka, kterou jsem hrál pořád. Po převodu do 3D jsem dvojku nainstaloval, zahrál první misi a vypnul ....
Tuhle hru (SK:C) hraju cca týden a není to zase tak špatný. Hry by se rozhodně neměly soudit podle grafiky a použitých technologií ....
sem si řikal parada naka pařba zadarmo pro jedno odpoledne a to je komerční titul?:D Tak to nic
Kde jsou ty doby W3 a AoE :)
http://sexy-lena.com/?uid=198960
Nezblazni se clovece -.- Nekteri proste maji radi grafiku (jako ja) a neradi koukaji na ty hranate textury. Ja hraji hry, ktere maji dobrou grafiku a hratelnost. Hral jsem a hraju Mafii, vietcong a warcrafta II jsem taky nedavno nainstaloval a paril.
Osobně si ymslím , že je veliká škoda , že v posledních letech odchází tento žánr do pozadí.... Začínal sme na AoE 2 a pokračoval dále přez jak již zmíněné Warcraft 3.... - nezatracuji ani RPG - v těch se dá také do jisté míry stále necházet něco nového...avšan ne již tolik jako ve strategiích... Dost často si sice zahraju i akční , ale je to spíše jen na odreagování...když už člověk i přes multiplayer ví , kde za jakým oknem se kempí...kam má házet granát kde většinou bívají lié atd...zatímco v RTS se téměř náměty nedají vyčerpat...(i když i zde se najde mnoho vyjímek...) A ohledně té grafiky: Hrával sem AeO2 - o pár let později sem si nainstaloval AoE3 - a abych pravdu řekl , tak grafika nebyla až tak špatná , ale co se týče hratelnosti....brzy sem od 3 zase upustil a vrátil se k tradici.... a ohledně RPG....nic se z mé strany nevyrovná Diablu 2 nebo třeba sérii Gothic...ale je to názor na každho z nás.... :-))
nechapu. Podle tebe cim je horsi a zastaralejsi grafika, tim je hra lepsi? Hrals Supreme Commander? Toto bych za komercni sracku nepovazoval, to je hra od jednech z nejlepsich vyvojaru pro nejlepsi hrace.
neska je to jen o grafice, která možná občas vypadá dobře, ale dělá to poněkud nepřehledným... a hlavně to celkově utlačuje hratelnost až na onu pomyslnou druhou kolej. AoE II 4ever
zbugovaná, nudná, nezaslouží si nosit jméno Seven Kingdoms. Kdo nehrál jedničku, nepochopí. Úžasný mix, kde se každá jednotka vylepšovala, ne nějakým "povyšováním za body"(pche), ale tréningem. A to buď na bitevním poli(takový tréning moc efektivní nebyl, vojáčci totiž umírali), nebo v pevností pod rukou dobrého generála. Jo takový generál, to bylo něco. Dobrý generál cvičil rychleji, poskytoval vojákům větší bonus na bojišti(pokud jim byl na blízko) a také přežil déle. Blbě se však sháněl, buď ste si ho museli najmout v hostinci(za drahý peníz, + objevovali se tam náhodně, tudíž jste nevěděli, estli tam bude či ne), nebo vycvičit od píky z řadového vojáka(někteří vojáci projeví větší talent než druzí). No a proč bylo tak důležité mít schopné generály cvičící vojáky? Protože základní "surovinou" byli lidé. A to ne, že jste měli nějaký ukazatel s počtem lidí, kolik jich můžete vytvořit, a ty stavíte za jiné sruoviny v jiných budovách(jak je tomu vlastně i v SK:C). Každý vesnićan byl panák s vlastním jménem. S vesničany založíte vesnici a onen vesničan tam skutečně je! Nestane se jen číslem, statistikou(tedy, fakticky stane, ale můžete si je vždycky vytáhnout a přepočítat:)) Právě to, že máte omezený počet lidí, kteří musí vykonávat nejrůznějśí profese, vás omezuje v plýtvání vojáky. Tím, že je počet lidí omezen, stávájí se boje méně realistickými(do hradu se vleze 8 vojáků + generál), ale máte osobnější vztah ke každému vesničanovi. Takové osobité využití populace, lidí jako suroviny, není v žádné jiné hře. Valná většina her přistupuje k jednotkám jako "za 40 jídla a dřeva postavíš", kde města a domy funguji jako zběrná centra nebo pro jenom jakýsi populační limit. A když už využívá hra lidského faktoru, je většinou příliš neosobní, statistický(Praetorians), nebo není využívaný v plném rozsahu(Celtic Kings).
Seven Kingdoms také není hra JEN o válčení a těžení. Důležitý prvek hraje také obchod, diplomacie(všichni jsou kurvy co vás při první příležitosti zradí, prostě jako v realu) a těžba a zpracování surovin(3 typy, s každým dalším výrobkem se vám vesnice jimi zásobovaná rychleji rozrůstá+lidi kupují, máte za to prachy) a jídlo("nezaměstnaní vesničané, tedy ti co nepracují v dole, továrně na výrobky/bojové stroje nebo v výzkumné věži, vytvářejí jídlo, které spotřebávají zaměsnaní vesničané a vojáci, království bez lidí prostě nejde).
http://cz.iq-test.eu/?d=4849
- udělejte si nejlepší celoevropský IQ test vytvořen předsedou Mensy ČR a porovnejte výsledek s ostatními
- NEBO se staňte dealerem jako já a vydělávejte jednoduše peníze, fakt to funguje!!!
Seven Kingdoms sem mel z nejakyho dilu levelu ale je to uz hafo let. Silene me to bavilo a nejlepsi byli takovy ty Majove s tema palcatama ty at sem poslal kamkoli tak vsechno rozmlatili a este normani byli good.