Příběh Salt and Sanctuary je značně minimalistický a podobně jako u her ze světa Dark Souls je vyprávěn hlavně v náznacích z okolního prostředí. Na začátku samotné hry ze dozvíte pouze to, že jste na lodi jako doprovod princezny, která míří na důležité setkání bez kterého by v celé zemi zavládl chaos. O chvíli později je loď napadena neznámými nepřáteli a vy se po marné snaze ochránit princeznu ocitáte vyplaveni na pobřeží, odkud se vydáváte zjistit co se vlastně stalo.
Poměrně brzy narazíte na svoji první svatyni, která má podobný význam jako ohniště z Dark Souls. To v praxi znamená, že zde můžete díky nasbírané soli z nepřátel zvýšit svoji úroveň a pokud budete na své výpravě usmrceni, hra vás přenese do poslední navštívené svatyně. Mějte ale na paměti, že když jste zabiti, tak nasbíraná sůl skončí v rukou vašeho vraha a pokud při další výpravě skonáte dřív než se mu stihnete pomstít, tak o ni přijdete definitivně. Navíc při každé smrti ztratíte i deset procent zlaťáků, díky čemuž jste v Salt and Sanctuary poměrně tvrdě trestáni za vaše chyby. Pokud znáte sérii Dark Souls, asi uznáte, že tyto postupy jsou více, než podobné. Na systému svatyní nás zaujalo, že s pomocí určitých artefaktů můžete svá místa odpočinku vylepšit tím, že si do nich přivoláte například kováře, klerika, alchymistu nebo průvodce. Mějte ale na paměti, že na všechny svatyně vám nezbudou artefakty a je tedy potřeba si promyslet kam se vám bude nejlépe vracet. Kromě svatyní ve hře také narazíte na menší skrýše, které slouží pouze jako checkpointy v případě vaší smrti. Jejich největší výhodou je to, že se často nachází před náročnou oblastí a vy tak nejste v případě selhání nuceni vracet se ze vzdálené svatyně.
Jak jsme již zmínili v úvodu, Salt and Sanctuary se snaží co nejvěrohodněji napodobit zážitek z hraní Souls her. Autoři proto investovali značné úsilí do tvorby soubojové systému, který nás svojí propracovaností mile překvapil. V praxi to znamená, že máte na výběr až šestnáct různých typů zbraní, které se od sebe svým užíváním značně liší. Pokud tedy chcete v Salt and Sanctuary uspět, je potřeba poznat silné a slabé stránky vašich zbraní. Při průzkumu herního světa narazíte na širokou škálu nepřátel, kteří se od sebe liší jak svým vzhledem, tak i unikátními bojovými technikami. Pro úspěšný průchod hrou tak musíte odpozorovat nejčastější typy útoků vašich oponentů a přizpůsobit se jim, ideálně se nazpaměť naučit jednoltivé sekvence útoků a umět jich využít ve svůj prospěch. Mějte totiž na paměti, že Salt and Sanctuary trestá vaše chyby poměrně tvrdě a i nejobyčejnější kostlivci vám dokáží ukrojit pořádný kus zdraví.
Kromě běžných nepřátel budete také pravidelně narážet na souboje s bossy, které díky své vysoké obtížnosti považujeme za největší výzvu samotné hry. Podobně jako v Souls sérii budete při snaze překonat místního bosse neustále umírat a postupně se učit, jak reagovat na útoky vašeho oponenta. Mile nás také překvapilo, že autoři věnovali tvorbě bossfightů poměrně značné úsilí, díky čemuž je každý svým způsobem unikátní a prakticky se vám nestane, že byste dvakrát bojovali s podobným monstrem. Vaši oponenti také reprezentují největší přísun soli, kterou můžete ve svatyních vyměnit za zvýšení vašeho levelu. Při každém navýšení úrovně obdržíte černou perlu, kterou můžete umístit do poměrně rozsáhlého stromu vlastností. Kromě klasických atributů jako je například síla, obratnost nebo výdrž narazíte například i na možnost zvýšení počtu léčivých lektvarů nebo zpřístupnění si vyšší úrovně některých zbraní. To v praxi znamená, že byste si už na začátku samotné hry měli rámcově rozmyslet profilaci vaší postavy, protože zpřístupnění si nejvyšších tříd všech zbraní je prakticky nereálné.
Samotný herní svět je rozdělený na několik větších oblastí, které jsou mezi sebou pospojovány nejrůznějšími průchody a pro přístup do nové lokality se budete muset často probojovat přes místního bosse. Autoři se navíc po vzoru Souls série rozhodli herní svět vyplnit spoustou pastí, díky kterým budete poměrně často umírat i při obyčejném průzkumu okolí. Situaci vám neulehčí ani fakt, že nemáte k dispozici žádnou mapu a běžně se vám tak bude stávat, že při vaší výpravě zabloudíte.
Na rozdíl od Souls série se postupem času dočkáte i vylepšení vašich pohybových dovedností, díky kterým se můžete dostat na dosud nepřístupná místa. Jedním z takových vylepšení je například možnost aktivace speciálních obelisků, které vám v omezené míře dovolí chůzi po stropě. Další zajímavou dovedností je přichycení se na stěnách a následné odražení se s jehož pomocí lze v úzkých prostorách vyskákat do značných výšek. Postupné vylepšování pohybových dovedností celou hru příjemně osvěžuje, protože průzkum herního světa tím dostává další rozměr.
Co se audiovizuálního zpracování týče, Salt and Sanctuary vyniká na poměry 2D plošinovek velice pěkným zpracováním herního světa, díky kterému budete mít při průchodu hrou neustále na co koukat. Také je třeba autory rozhodně pochválit, že i tak malé herní studio, dokázalo každé herní oblasti vytvořit jeho jedinečnou atmosféru, která vás o to víc vtáhne do samotného děje. Celkově vzato je tedy audiovizuální stránka opravdu dobrá a byť nemusí někomu vyhovovat, určitě se bude spoustě hráčů líbit svým netradičním pojetím a zajímavým zpracováním.
Shrnuto podtrženo, Salt and Sanctuary je velice zajímavé 2D akční RPG, které vyniká skvělým soubojovým systémem, náročnými bossfighty, atmosférickým zpracováním herního prostředí a poněkud složitějším průzkumem herního světa. V současné době se tedy jedná o jednu z nejlepších her inspirovaných Souls sérií, jejímž fanouškům můžeme Salt and Sanctuary vřele doporučit. Nakonec ještě zmíníme, že Salt and Sanctuary je v současné době k dostání na Playstation 4 a PC. Hodnocení
stara dobra klasika