Na účet dlouho očekávaného Stalkera po jeho vydání zaujal stanovisko bezmála každý hráč, pokud mu akce nejsou zcela odporné. Přes nejrůznější dohady, že půjde o debakl, že hra snad nikdy nevyjde apod., jsme se nakonec setkali s jedním z nejvýraznějších herních zážitků posledních několika let. Co na tom, že nebyl oceněn těmi nejvyššími hodnoceními – to kvůli četným technickým vadám nebylo možné, i tak si Stalker našel početné stádo příznivců po celém světě. Ke všemu jde o jeden z těch titulů, které nesázejí pouze na příběhovou linku, ale přichází i s kvalitním multiplayerem. Ten nebylo možné adekvátně otestovat hned po vydání, a tak si na něj vyhrazujeme prostor v samostatné recenzi. Naši recenzi singleplayeru najdete zde.
Tři módy, jmenovitě Deathmatch, Team Deathmatch a Artifact, nejsou zrovna nejoriginálnějšími vynálezy, ale svou úlohu plní bezproblémově. Autoři je zasadili do atmosférického světa kolem Černobylu, kde se odehrává i singeplayerové dobrodružství. Velice brzy zjistíte, že jednotlivé úrovně jsou pouze lehce přepracované lokace právě ze singlu. Je pravdou, že ne všechny jsou k síťovému hraní zcela ideální, na některých z nich je poznat odlišný účel, pro nějž byly vytvářeny, nicméně většina funguje až překvapivě dobře. Navíc tak Stalker může i v multiplayeru těžit ze své největší přednosti – atmosféry. Pokud se level pohrouží do tmy a začne ještě pršet, pak se připravte na bezmála hororový zážitek, který je umocněn uvědomělým faktem, že proti vám nestojí relativně jednoduše přelstitelní AI vojáci či monstra, nýbrž živí hráči, mající do kalhot naděláno možná stejně, ale to vy nevíte.
Před začátkem každého kola dostanete určitý peněžní obnos v rublech. Ten slouží stejně jako v Counter-Strike k nákupu nejrůznějšího vybavení, ať už to je široká škála zbraní, ochranné vesty, udělátka vylepšující schopnosti hlavních předmětů (např. dalekohled) či takové nutnosti jako lékárničky a granáty. Počáteční výplatu je pochopitelně nutné rozšiřovat, o což už se musíte přičinit sami zabíjením protivníků, přičemž za trefu do hlavy je výdělek větší, rovněž pokud seberete batoh po nebožtíkovi, dostanete sto rublů navrch. Problém nastává samozřejmě ve chvíli, kdy se vám vůbec nedaří a pouze umíráte, aniž byste přidávali další zářezy do vlastní pažby. To se pak záhy ocitnete na mizině, což v herní realitě znamená v rukou třímající pistoli. A jak jistě víte ze singleplayeru, a na síti to platí dvojnásob, s ní moc velkou díru do světa neuděláte. Pokud už se vám někoho podaří udolat, lze si naštěstí přivlastnit jeho, s největší pravděpodobností lepší zbraň.
Ve všech třech herních variantách ale nepočítejte s tím, že si hned zpočátku koupíte nejlepší pušku a půjdete s ní na lov. Byť na ní teoreticky máte prostředky, chybí vám adekvátní hodnost. Autoři do hry totiž zabudovali jednoduchý, ale navýsost motivující systém hodností. Těch je pět a v závislosti na té aktuální se dostanete k daným repertoárům. Zatímco jako začátečník si budete muset vystačit například jen s AK-47, coby legenda (nejvyšší dosažitelný stupeň) už si do boje klidně vezmete FT-200M, do puntíku přesnou a zřejmě nejlepší zbraň ve hře. Hodnosti vám ale nezůstávají napořád, ba ztratíte je rychleji, než se nadějete. Po konci každého kola totiž server žebříčky restartuje a všichni začínají spravedlivě od nuly. Maximální zábavy s využitím všech možností tak lze dosáhnout pouze na serverech s vysokým počtem fragů (například 100), jinak se k té nejlepší výbavě nedostanete. Ve Stalkerovi však více než kde jinde platí, že je vhodné se připojit na server, kde brzy proběhne nebo před krátkou chvíli proběhl restart. Výrazně lepší výbava v rukou trochu zkušenějšího hráče je totiž hodně znát, a se začátečnickou hodností se tak legendám či „pouze“ profesionálům špatně vzdoruje.
Velmi se také vyplatí znalost map, jež jsou postaveny tak, že skutečně bezpečné místo naleznete stěží. Přesto však dochází k častému campingu, kdy za nic na světě nemůžete zjistit, z jakého koutu jste byli sniperkou odprásknuti. Dá se ale říci, že na mapách prakticky nenajdete místo, které by nebylo napadnutelné ze dvou různých stran. Aspoň tak mají nově příchozí na rozjetý server šanci někoho zaskočit. Opravdu ale danou úroveň musí znát. V případě, že zemřete, ve většině případů jste hned respawnováni (pokud není server nastaven jinak), ale hra vás občas bohužel vrhne přímo před hlaveň nepřítele. To zamrzí hlavně v těch momentech, kdy jste měli na kontě posledních pár rublů, a tímto vám byla vzata poslední možnost se znovu postavit na nohy. S pistolkou je to opravdu složité…
Stále zkrátka budete pociťovat, že z multiplayeru tvůrci sice něco mít chtěli, ale nejspíš kvůli časovému presu se jim to nepodařilo zcela naplnit. Především v menších lokacích můžete být sebelepším hráčem, dávat jeden frag za druhým, ale až příliš často nezabráníte tomu, aby vás někdo nesejmul z nepokrytých míst. Často tak více než schopnosti a zkušenosti upotřebíte štěstí. O něco lepší je týmová hra, nikoliv však Team Deathmatch, kde je problém rozeznat parťáka od nepřítele, nýbrž mód Artifact. V něm je zapotřebí hodně úzce kooperovat. Docela připomíná Capture the flag, ale v tomto případě se artefakty na mapě objevují ve větší míře, přičemž vítězí ten tým, kterých jich ve své bázi nashromáždí více. Aktuální majitel artefaktu sice může střílet, ale je mu znemožněn sprint, a je naprosto nutné, aby ho spoluhráči chránili. V nejhorším případě lze artefakt přeměnit na anomálii a připravit tak past pro pronásledovatele.
Je jasné, že Stalker není ideálním progamingovým titulem. Na to je až příliš nevyvážený a stále neodladěný. Něco se dá spravit patchováním, většina však zůstane tak, jak je. Přes počáteční rozčilování nad značným faktorem štěstí, pobíháním na příliš velkých mapách a několika dalšími drobnostmi ale po čase zjistíte, že ani v multiplayeru není Stalker vůbec špatnou hrou. I zde se opírá hlavně o svou atmosféru, ale i systém hodností a mnohé zbraně lákají ke stále novým partiím. O multiplayerovou oblibu se Stalker bát nemusí, serverů je opravdu hodně a rozhodně nezejí prázdnotou. Pokud hru vlastníte, určitě nic nezkazíte tím, že si ji ozkoušíte i na síti. Dost možná vás obere o dalších pár desítek hodin, ne-li více.
Je to děs. Jedinej klad v multiplayeru jsou mapy který nejsou špatně navržený a maj svojí atmosféru, ale to je všechno. Jinak jumpy, systém míření, kupování zbraní, hodnosti, velikost map a další kravinky - to všechno to kazí. Singl je slušnej ale mulťák špatnej. Uvidíme tak po dvou nebo třech opravnejch souborech jak to bude vypadat.
toto svědči o tvoji menši demenci( asi hraješ CoD2)
Ale jinak MP vypada pěkně(hlavně to nakupovani zbrani)
BTW kdy to bude na GP ? :D
je sice dobrej, bohuzel sem se jeste nestekal s jinejma nez s rusma, ktery to maj prave tak nastaveny na deset minut, ze sem rpg snad v multiplajeru drzel jen trikrat... a FT-200? to fakt v multaku nikdy :D
hmm tohle bych fakt na mym kompu nerozjel..trochu neprehledny a progamingova hra z toho asi fakt nebude ale jinak zajimavy a urcite se u toho chvilka da stravit
clanek pekny... bohuzel me to od MP docela odradilo...
... to ze je nevyvazeny jsem slysel uz pri ohlasech z bety, ale doufal jsem, ze se snad nebudou objevovat spatne respawny atd...
jak tu někdo psal, tak to hrajou hlavně rusáci. No se nedivim když Černobyl byl v Rusku... tak si to dnešní mládež chce vočíhnout jak to vypadalo (vypadá) :-)))
taky byto mohlo byt tim ze puvodni vyvojovy tym byl (nebo je) z ruska.. takze k tomu maji rusaci jak se rika nejbliz ;)
Na Ukrajině ... u města Pripjať... To je aby tady zase někdo neplácal blbosti :o)
frankie>jedinej dement tady seš ty.Co napsal?Napsal pravdu.Všechny ty věci,který vyjmenoval hru jedině kazí.Pokud ti přijdou normální,pak si ty ten,kdo masturbuje u CoD2.Konec
Jinak Černobyl je na Ukrajině,ne v Rusku,nepodstatnej detail....
jediny _vazny_ problem vidim v latenci rsp. spatny sitovy kod i kdyz mate standardnich 20 - 30 ms hraci se doslova teleportuji. Buglist pro patch c.3 rika reduced the traffic and lags takze jsem taky pro pridani na GP ,)
serveru hráváte ?
Ta grafika mi moc nepripada ale asi to je mazec musim to koupit
jn, moje chyba :) to vis, v jednu rano uz je to spatny :)
ten multiplayer fakt mi to nepřijde moc zabavny behat tam a jednou za 5 min neco trefit
já stalkera mám a je to super hra nepřešel jsem sice ještě singla ale už to pařívám po síti a je to fakt super pařba ze super výzbrojí a zbraněma atd ...
no docela dost dlouho trva nez nekoho potkas takze nic moc
:)))
nepřešel jsem sice ještě singla ale už to pařívám po síti a je to fakt super pařba ze super výzbrojí a zbraněma atd .....
..... :) velmi mě tato část pobavila.... děkuji
luhyv_jenarsaz <--- O_o
STALKER má pěkné prostředi v singlplayeru (sem ho zatim nedohral ale je to goood a snat i goooooood zustane!!!:D) take ty neomezené možnosti. MP je uz jinačí takový odporný ty nákupy zbrani jsou dost zběsilí a náko sem nevidel granáty .....atd( Mě by to chypělo) Nebo sem je přehlid k¨vuli nepřehlednosti nákupu!?! Mapy sou trochu Ujety( zlatej CoD2 a CS:S)!!! A zatim se nenasel MP českej server!!!!! pravděpodobně asi vznikne ale podle mně MP neuchvátí moc lidí!!!!
Černobyl je v Ukrajině.................................vy JELÍTKA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!§
§
Taky to budu hrat v MP ale neni nad ZLATEJ CS:S či CoD2!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jen mi pls poradte českej server!!!!!!!!!!!!!!!!!
je to hrůza...prosím gamepark, aby jste to po beermonsterovi četli. Zatim mě jeho články jen odrazují od her. Tohle je šílenost! Chrlí co den to článek, ale nemá to úroveň. Proto apeluji na vedení gamepark, aby jste mu to vytkli! nejde jen o peníze beermonstere, ale i o spokojenost čtenářů!!!
"Jiný author článku, lepší pocit ze hry!"
konstruktivnejsi kritika by nebyla?
- 75% zbraní je díky tomu, že se k nim dá přikoupit optika, naprosto stejná (stejné zacházení se zbraní, liší se pouze učinností)
- hrač si nemůže vybrat styl hry, protože dokud nemá peníze a hodnost, nemůže si kupovat jiné typy zbraní (např. neškodila by slabší sniper puška dostupná již v prvních kolech)
to beermonster: možná je hra ve tmě napínavá, ale není jednodužší se přes konzoli zapnout větší světlost a mít viditelnost téměř jako ve dne?:)
to Darkfoxking66: granáty se samozřejmě koupit dají, stejně jako lékárničky, antidoty, bandáže ap.
Nejsem redaktor, ale čtenář..Proto ti neřeknu jasně a zřetelně co. Jednoduše mě to nudí, zdá se mi, že tam plácáš hovna jen aby to bylo dlouhý nebo co. Ten článek mě po prvnim odstavci přestane bavit a dál to ani číst nechci. Na článek o Ut 2007 jsem se hrozně těšil a najednou si to začnu číst a už nemám ani chut to dál číst a ještě k tomu jak si to popisoval, tak se na tu hru přestávám těšit...
...že v redakcích rozličných médií je "dobrým" zvykem psát co možná nejvíce artiklů, neboť co artikl, to provize. Tady se také hromadí spousta "článků" jako "Dva nové screeny z bla bla bla", které mají mnohdy hodnotu jako kolo od trakaře.
Stalker hra, která nestojí ani za warez stahnutí ;)
Stalekr je DOBRA HRA jak swin ... je to proste jine .... A Multiplayer je taky dobry Ale tem co hrajou jenom COD a CS se to proste nevysvetli .. ja jsem na COD2 tak 2hodky dene a STALEKR je dobry
Vy co tuhle blbost hrajete - zustante u toho, at vas nemusim potkavat v jinych hrach. Diky :-D
já sice stalkera nehraju, ale v jakých jiných hrách by tě měli tito hráči potkat??
hele cože ty to hraješ jo to jsi hustej dej icqq pls
To měla byt jenom provokace - neberte to vazne - sem netusil ze se to nekoho dotkne.
Stalker je gooooood singl ale baaaad multy!!!!!!!!!!!!
mozna bi tu mohl byt novi servr
na stALkra to je dokonceni me zprAvy
pls mozna by to bylo dobre myt tu servr na stalkera
Stálker je celkem fajn gamesa a skousl bych všecko až na ty nehorázný lágy to se fakt nedá snad propracujou časem síťovej kód :)
brutalni hra jak prase