Hry recenzuji již přes deset. Přesto jsem měl problém uvěřit tomu, jakou atmosféru RiME vlastně má. Je to skutečně zážitek, na který hned tak nezapomenete. Vlastně je to trochu jako číst Malého prince. Vžijete se do příběhu, ze kterého už nebudete chtít vystoupit. A věřte nebo ne, i zde narazíme na roztomilou lišku, která nám bude dělat společnost.
Spousta her je zdařilých a přece jim něco neznámého chybí. V řadě recenzí píšu, že hře chybí náboj, kouzlo, zkrátka nějaká ta jiskra, která povedenou hru pozvedne na hru špičkovou. Když nad tím přemýšlím, u těch nejlepších her nikdy nepostrádám strhující příběh, špičkovou hudbu ani epické scény, které s člověkem hluboce pohnou. Můžeme to vidět u některých dílů série Assassin’s Creed nebo třeba Far Cry 3. A ani jeden z těchto tří pilířů nechybí ani u dnes recenzovaného titulu. Náhoda? Nemyslím si.
Příběh od začátku vyvolává mnoho otázek. Náš sympatický klouček (hlavní postava) se najednou objeví na pláži tajemného ostrova a nezbývá mu nic jiného, než tento bájný kus pevniny prozkoumat. Narazí přitom na nevysvětlitelné události, kouzla a v neposlední řadě také jedinečné bytosti. Většinu cesty ho přitom doprovází roztomilá liška a v dáli se zase občas mihne tajemná postava v červeném plášti. Postupně se dostáváme na další a další místa, při čemž nás hra odměňuje sekundami scénky, která vysvětluje podstatu hry. A stejně jako u Malého prince, i zde vás závěr naprosto dostane.
RiME je také třeba pochválit za epické scény na každém rohu. Každou chvíli se před námi objeví téměř dokonalý výhled, krásná animace či něco zcela inovativního a nečekaného. Například dojdeme na místo, kde je kamenná koule. Tou je třeba válet a vyřešit hádanku. Koho by však napadlo, že posouváním koule ovládáme den/noc, takže zapadá slunce a vychází měsíc, to vše v doprovodu propracovaných stínů. Právě ono neustálé objevování něčeho nevídaného hráče pořád žene vpřed. Člověk tuhle hru prostě chce hrát. Chce poznat zdejší svět.
Prožitek z příběhu ještě výrazně umocňuje velmi pěkná grafika. Kromě neskutečně originálních lokalit a výtečných světelných efektů nás čekají i propracované animace. Například létající magický duch vletí do dveří, které postupně zmizí nebo světelný paprsek gigantické věže vytvoří kamenný most. Jsou to zážitky, kvůli kterým si tuto hru zřejmě zahraji znova. Opomenout nemohu ani špičkovou hudbu. Ta může směle konkurovat filmovým hitům a vůbec se nedivím, že brzy po vydání byla již k dispozici na Spotify.
Pro odhalení dalšího dění ve hře je nutné každou chvíli vyzrát nad nějakou tou hádankou. Zpočátku jsou až dětsky lehké a hráč si spíše jen zvyká na ovládání a fungování hry. Později se objeví i zapeklitější “oříšky”, avšak nic, na co by člověk během chvíle nepřišel. A to je dobře. V některých hrách bývají hádanky natolik těžké, až nad nimi člověk stráví desítky minut a místo zábavy se dostavuje spíše jen nepříjemná frustrace. Naopak RiME nás nechá přemýšlet, ale rád nám i poradí. Když jsme třeba v oblasti, kde je možné vydat se vícero směry, sedí na konci správné cesty liška, takže ihned víme, že ji máme následovat. Pro zobrazení možnosti zachycení nám hra zase dané objekty označila určitým ošoupáním hran (viz obrázek níže). Šplhání po kamenech či keřích, ale i skákání přes hluboké propasti, to vše ještě zpestřuje zážitek ze hry. A pokud náhodou spadneme, nic se neděje, objevíme se na poslední uložené pozici. Tato hra přitom pozice ukládá poměrně často.
Jen těžko uvěřit, že za tak kvalitní hrou stojí mladé španělské studio Tequila Works a že Rime je teprve jejich třetí hrou. Možná od nich budete znát i Deadlight z roku 2012.
Ani tahle hra však není dokonalá. Ačkoliv procházíme opravdu krásnými lokacemi, někdy je běhání až příliš zdlouhavé. Zvláště když někam dojdeme a musíme se dostat zpátky. Vývojáři nám sice často otevřou různé zkratky, pomalý běh zpět jsem si však neužíval tolik jako zbytek hry. Je ale pravda, že autoři si dali záležet na mnoha detailech a pokud by se postava pohybovala příliš rychle, hráči by mohli mnoho věcí přehlédnout, což by byla škoda. A tak například narazíme na různé nástěnné malby, které skrývají hlubší smysl. A pokud byste chtěli přímo prozkoumat každou píď této hry, můžete sbírat špatně dostupné nebo schované sběratelské předměty.
Když hra oplývá takovou originalitou a extrémně zajímavými prostředími, vývojáři obvykle hru nezvládnou udělat delší než 1-2 hodiny. Proto jsem od hry neočekával více. Velmi mile mě tak překvapilo, že herní doba RiME má zhruba čtyři hodiny. Přesto se pořád objevuje něco nového. V prvním světě trháme ovoce a házíme ho prasatům, ve druhém světě prcháme před létajícími dravci a pak zase potkáme obří oko s dlouhými nohami. Strašidelně vypadající postavy v černých kabátech nás tak již téměř nemohou překvapit.
Naše postava sice vůbec nemluví (takže nemusíte umět ani anglicky), zato však umí zakřičet či si pobroukávat. Právě na hlasový pokyn reagují různé objekty v okolí, které pak samy něco provedou. Jindy narazíme na zamčené dveře a budeme shánět zlaté klíče a to klidně i pod hladinou moře. O kyslík se bát nemusíte. Na dně jsou bubliny, ze kterých se lze zhluboka nadechnout.
RiME je špičkový titul. Má excelentní příběh, dokonalou atmosféru, hráči prezentuje neustále něco nového, ať už to je prostředí, stavby, efekty, hádanky či bytosti. Neustálé objevování hráče vyloženě chytne a jen tak nepustí. I hádanky jsou značně nápadité. Titul rozhodně nemůžeme hodnotit méně než 90 % a všem vřele doporučujeme! Pokud bychom však chtěli hodnotit jen samotný příběh, měl by rozhodně procent sto. Kvalitu produktu si však uvědomují také vývojáři a tak nasadili ne úplně nízkou cenu 35 euro. Titul je již k dispozici na platformy Windows, PlayStation 4 a Xbox One. Ve třetím čtvrtletí tohoto roku dorazí také na Nintendo Switch.