Už v roce 1995 bylo založeno finské herní studio Housemarque, které se v posledních letech proslavilo spíše menšími hrami jako je Resogun, Alienation nebo Dead Nation. Od těchto poměrově menších projektů se ale tito helsinští tvůrci rozhodli přesednout na tvrobu velkých AAA her, k čemuž jim výrazně pomohla spolupráce se společností Sony, se kterou se dohodli na vytvoření pro ně zatím té největší a nejambicióznější hry Returnal.
Musím se přiznat, že v posledních měsících, možná i letech, mě žádná hra nechytla takovým způsobem, že bych u ní vysedával celé večery. A zároveň musím připustit, že jsem takovou hru očekával až ve druhé polovině letošního roku, kdy vývojáři ze studia Guerrilla Games plánují vydat druhý díl série Horizon. Nicméně jak se ukázalo, nemusel jsem čekat na postapokalyptický svět Aloy, protože ta hra, která mě nepustila z křesla, je právě rogue-lite akční hra Returnal, která se ukázala jako možná to největší překvapení posledních let a nebál bych se ji označit za brzkého adepta na hru roku.
Víceméně všechny hry studia Housemarque stavěly spíše na hratelnosti než na příběhu. Většinou šlo jen o to sebrat co nejlepší zbraň a vypořádat se s nekončícími vlnami nepřátel, které v těch nejvypjatějších chvílích dokázaly pořádně zatopit. Inu, musím říct, že nějaký extrémně hluboký příběh jsem po oznámení neočekával, ale po zkouknutí posledních pár trailerů jsem začínal mít naději, že bychom se právě nějaké té příběhové pecky mohli skutečně dočkat.
A moje tužby byly vyslyšeny, protože příběh hry Returnal je opravdu velmi dobře napsaný a nejednou vás velmi mile překvapí. Příběh této rogue-lite akční metroidvanie se točí kolem astronautky Selene, jež ve vesmíru zachytí tajemný signál známý jako White Shadow na planetě Atropos. Ta sice dostala příkaz se planetě vyhnout, ale i přes to se rozhodla k ní vydat. Bohužel se přistání úplně nepovedlo a její vesmírná loď Helios byla pořádně pocuchána, takže jakékoli snahy o opuštění planety byly rázem zapomenuty.
Jak se ale ihned ukáže, zničená loď je to nejmenší, co bude Selene trápit, protože na planetě Atropos není sama. Po ní se totiž potloukají všelijaká mimozemská monstra, která i v první úrovni dokáží pořádně zatopit, a to především méně zkušeným hráčům. Vůbec první trofej, kterou ve hře získáte, je ta za vaši první smrt, na kterou určitě nebudete čekat moc dlouho. Jak ale brzy zjistíte, smrt je pouze začátek, protože se ocitnete v nekonečné časové smyčce, která vás ihned po smrti vrátí zpět v čase na místo havárie.
Na první pohled si asi říkáte, že celý příběh zní jednoduše, opak je ale pravdou. S každou vaší smrtí, s každou nalezenou nahrávkou a s každým nalezeným xenoglyphem (nápisy na zdech, které vám lehce poukryjí část příběhového pozadí) se vám odkryje část příběhu, který už po prvních pár hodinách hraní zaujme svou tajemností a propracovaností. Největším hnacím motorem pak bude pro vás nalezení odpovědí na vaše otázky. Když pak jednu z odpovědí najdete, vyvstanou z ní další dvě otázky, které vás budou táhnout dál a dál, protože jednoduše budete chtít vědět, co za záhadným ztroskotáním stojí a proč vlastně se Selene nemůže z časové smyčky dostat.
Bez nějakých spoilerů bych pak chtěl vypíchnout vyprávění příběhu. To je založeno nejen na tajemných cutscénách, ale hlavně na sbírání veškerých sběratelských předmětů, protože bez nich budete vědět o příběhu opravdu jen základ a budete si říkat, že vývojáři nechali až příliš věcí na vaší interpretaci. Ono to tak sice skutečně vypadá, ale když si dáte dvě a dvě dohromady, poskládáte si jednotlivé nahrávky a xenoglyphy, většina otázek svoji odpověď opravdu dostane.
Hratelnostně je Returnal hra z pohledu třetí osoby, která staví na bleskurychlé akci, během které se budete vyhýbat někdy až stovkám pestrobarevných nábojů vašich nepřátel. Tím úplným základem hratelnosti bude ale vaše umírání, protože ruku na srdce, umírat budete, a to hodně. Jak už asi tušíte podle žánru rogue-lite, při smrti ztratíte téměř veškeré své předměty, takže budete vždy začínat takřka od nuly. Co ale nezmizí, je váš progres v příběhu a zkratky ve světě, které jste si v předchozích průchodech otevřeli. Dobrou zprávou je, že pokud si otevřete nový svět, budete do něj moci vlastně okamžitě vstoupit, protože se vám do něj otevře zkratka ve formě portálu.
Jedna součást hratelnosi je pak schopnost dash, tedy rychlého úskoku. Postupem času zjistíte že tato schopnost bude vaším nejlepším kamarádem, protože během tohoto úskoku budete na milisekundu nesmrtelní, takže budete moci proskakovat nepřátelské útoky, aniž byste utrpěli zranění. S trochou cviku se pak vlastně naučíte hru protancovat bez jediného hitu a pokud se budete opravdu soustředit, žádný boss vám nakonec nebude dělat nějaké větší potíže.
Biomů je ve hře celkově šest, přičemž každý z nich má unikátní design a také unikátní nepřátele, které budete potkávat. Jeden nepřítel vypadá jako obří hmyz, další jako chobotnice a onaký zase jako chodící strom, přičemž celkově potkáte přes 50 unikátních potvor. Každá z nich se pak liší nejen svým chováním a vzhledem, ale hlavně způsobem útoku. Jak asi tušíte, abyste se těmto útokům mohli vyhnout, budete se je potřebovat naučit, což vzhledem k velkému počtu nepřátel nějakou dobu potrvá.
Tou největší cenností, kterou si do dalších pokusů odnesete, budou ale vaše zkušenosti a napravené chyby, kterých jste se dříve dopustili. Postupem času tak budete chápat, jak který protivník útočí, jak se vyhnout jejich útokům a jakým způsobem uskočit všelijakým nástrahám, které na vás vývojáři připravili. Ze začátku bude hra samozřejmě velmi frustrující, a proto budete muset vytrvat, abyste se hru pořádně naučili. Zároveň musím zmínit, že pokud se dostanete přes první tři biomy a dokončíte první akt příběhu, dostanete první a jediný checkpoint ve hře, díky kterému budete moci do čtvrtého biomu naskočit po každé vaší smrti.
Co jsem ještě nezmínil, je stále se měnící svět. Každý biom po vaší smrti bude vypadat trochu jinak zásluhou náhodného generování, což zní trochu jinak, než ve skutečnosti je. V realitě se pak budete plácat po těch stejných místnostech, které ale budou mít trochu odlišný design, jinak poskládané bedničky, náhodně položené lékarničky a trochu jiné nepřátele. Jak už asi tušíte, úspěch ve hře nebude tedy záležet jen na vašem skillu, ale do jisté míry o štěstí, protože se může stát, že během celého jednoho biomu nenarazíte na jedinou lepší zbraň, takže se do toho dalšího budete muset pustit se základní pistolkou či se zbraní, která prostě a jednoduše ve druhém složitějším biomu nebude stačit.
Když už jsem nakousl zbraně, tak při každém vašem pokusu začínáte s pistolkou. Jak se ale budete prokousávat prvními biomy, zjistíte, že ve hře je zbraní hned deset. Můžete se tedy těšit na variaci útočné pušky, granátomety nebo brokovnice, takže si jsem jistý, že si každý z vás vybere tu jednu, kterou bude vždy hledat. S každým dalším biomem se vám pak odemknou nové a nové zbraně, které se po jejich naskenování začnou objevovat i v dřívějších oblastech. Vyzdvihnout pak musím i systém střelby, který je prostě a jednoduše dokonalý a nikdy vás nepřestane bavit, a to ani po několika desítkách hodin.
Zbraně samozřejmě nejsou všechno a k vašemu úspěchu budete potřebovat i kombinaci artefaktů a parazitů. Artefakty vám pomohou v nejrůznějších situacích, přičemž ty nejlepší vám například zvednou damage o 10% nebo vám třeba dají schopnost regenraci zdraví za zraňování nepřátel. Co se týče parazitů, tak na ty si musíte dávat trochu větší pozor, protože vám přidají jak jednu dobrou vlastnost, tak jednu špatnou. Někdy se jeho sebrání pravdu vyplatí, jindy si ovšem budete muset rozmyslet, zda ho vůbec chcete.
Jelikož je Returnal PlayStation 5 exkluzivní hra, určitě si říkáte, co všechno z této next-gen konzole využívá. Tím prvním je rychlý SSD disk, který ocení naprosto každý hráč, a to z jednoho prostého důvodu. Umírání. S klidným srdcem mohu říci, že vašich smrtí bude minimálně několik desítek, takže určitě oceníte, že nahrávací obrazovky v podstatě neexistují a po vaší smrti budete do dvou sekund zase ve hře. To samé platí při zapnutí hry, během kterého se pouze ukáže logo PlayStation Studios a vy se rázem ocitnete v místě havárie Heliosu.
Returnal pak využívá i schopnosti ovladače DualSense, a to setsakra dobře. Už před vydáním konzole PlayStation 5 se říkalo, že nový ovladač vlastně od základu změní naše vnímání her a já toto tvrzení mohu jen potvrdit. Po dohrání této hry musím říct, že už si nedovedu představit hrát hry s obyčejným ovladačem. DualSense naprosto perfektně imituje efekt například padání deště na skafandr hlavní hrdinky pomocí haptické odezvy. Využity jsou i adaptivní triggery, přičemž tlačítko L2 je využito dvěma způsoby. Když jej zmáčknete lehce, zamíříte, když více, aktivujete speciální schopnost vaší zbraně.
Svoji zmínku si určitě zaslouží i délka hry, která byla v posledních měsících silně spekulována. Já jsem hlavní příběh dohrál za nějakých 30 hodin, ale jsem si jistý, že méně zkušený hráč projde hru spíše za těch 35-40h. Pokud se pak budete chtít vydat za cestou platinové trofeje, připravte si minimálně dvojnásobek, protože abyste vysbírali všechny sběratelské předměty, budete muset každý biom oprakovat mnohokrát, protože jak jsem již psal výše, svět je náhodně generován, a to platí právě i pro nahrávky a xenoglyphy.
Jakmile uvidíte začátek titulků, budete si myslet, že jste hru již dohráli. To ale není pravda, protože dohráním hry začne třetí akt, k jehož splnění musíte sesbírat celou řadu dalších předmětů, aby se vám odemkla závěrečná cutscéna a ten pravý, i když trochu eastereggový, závěr hry. Zmínit musím také denní výzvy, ve kterých musíte projít určitý biom za určitých podmínek a s určitou zbraní, přičemž váš výsledek pak budete moct porovnat s ostatními hráči.
Co se týče vizuálního zpracování, tak se můžeme těšit opravdu na nádhernou podívanou v dynamickém rozlišení 4K při 60FPS. Už od první chvíle pak uvidíte, že doopravdy hrajete next-gen hru, protože při pohledu na textury budete chrochtat blahem. Zde se ale bohužel dostávám k snad jediné chybě této hry, a to k propadům frameratu. Ty sice nejsou nijak obvyklé, ale při hektické akci prostě občas přijdou a znepříjemní vám život. Já doufám, že tento jediný neduh vývojáři opraví v nějakém následujících updatu.
Závěrem bych chtěl říct, že akční hra Returnal je pro mě obrovským překvapením. Opravdu jsem nečekal, že první AAA hra studia Housemarque bude takto kvalitní a přinese velmi originální a skvěle napsaný příběh. Náhodně generované biomy a návýková hratelnost vás pak nepustí z křesla a krásné prostředí vás zase bude přímo vybízet k jeho dalšímu průzkumu. Obrovskou pochvalu také musím dát za využití ovladače DualSense, který hru promění v ještě mnohem intenzivnější zážitek.