Říká se, že na první dojem se nikdy nezapomíná. Buď ve vás zanechá slast nebo zhnusení. Ale ne vždy je dobré na první dojem ze hry dát. Ono taky když hrajete před Resogunem Killzone: Shadow Fall, asi těžko budete nadšenci z grafického kabátu této arkádové střílečky, která vás navíc omezuje v pohybu okolo kružnice mapy. Jenže chyba lávky, přátelé. Po absolvované první třetině prvního levelu mě hra dokonale chytla za mé herní srdéčko natolik, že jsem ji na piedestalu zařadil po boku nejnovějšího dílu Killzone. Čím si to hra zasloužila? Především frenetickou hratelností a velmi působivým grafickým kabátem, který na začátku prvního levelu klame tělem. Někdo by snad mohl namítnout, že indie hra se nemůže rovnat s tří áčkovou hrou a ja na to mám jedinou odpověď – svou frenetickou akcí, zábavnou hratelností, atmosférou a grafickým kabátem s téměř dokonalými částicovými efekty ANO. Ihned vysvětlím a popíši samozřejmě 🙂
Napřed je nutno vědět, že za hrou stojí helsinské studio s názvem Housemarque, které pro vás nachystalo pětici levelů, které můžete zkusit pokořit se třemi zcela odlišnými typy lodí. Až si vyberete, kterou loď pro svou frenetickou akcii využijete, rozprostře se před vámi dvourozměrný kruhový level. Cílem každého levelu (nebo chcete-li mapy), je prostřílet se až na konec časového úseku, po který musíte vydržet v daném levelu, samozřejmě uhýbat před střelami, lasery a raketami nepřátelských lodí a do toho ještě zachraňovat človíčky, kteří jsou rozesetí po kruhovité mapě. Každý level se skládá ze tří třetin, takže pokud zemřete, nemusíte absolvovat celou mapu od začátku. Na konci každého levelu vás čeká souboj s finálním bossem, který je nevýslovně epický a graficky naprosto bombastický.
Človíčky musíte zachraňovat okamžitě, jak vám reproduktor DuallShocku 4 napoví, že za nedlouho opustí človíček ochranou klec tvořenou silovým polem. Až z klece vypadne na zem, vlečným paprskem ho ke své lodi přichytíte a musíte ho dopravit k jednomu ze dvou teleportačních zařízení, které jsou umístěny na vrcholu kruhovité mapy. Jenže nic není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Zatím se mě nepodařilo zachránit všechny človíčky ani na jediné mapě. Vždycky mě někdo umřel buď přímo v ochranné kleci, nebo po vypuštění na pevnou zem z důvodu mého nedochvilného umístění tažného paprsku na ramena nebohého človíčka. Z důvodů recenzentských jsem hru rozehrál na nejnižší obtížnost, v které dosáhnete maximálně na pěti násobič bodů. Pokud hru rozehrajete na těžší obtížnost, můžete se dostat až na dvaceti násobek bodů.
Jenže to je kolikrát nad očekávání těžká věc, protože na vás útočí nepřátelé jak ze vzduchu, tak z povrchu. Některé nepřátelské cíle se pohybují rychle, jiné jsou stacionární, některé nepředvídatelně mění svůj směr a do toho všeho ještě zachraňujte malé zelené človíčky. Sice vám hodně napomáhá rozložení ovládání, kdy levou analogovou páčkou ovládáte pohyb své lodě a pravou analogovou páčkou směr její střelby (lze střílet pouze do stran, tedy doleva či doprava), ale i tak vás nejednou zachrání použití bomby, která pročistí celou mapu od nepřátel. Jindy zase využijete ultimátní boost vaší zbraně, která dokáže nepřátele doslova zasypat svými výboji. Ze speciálních vlastností vaší lodě ještě zmíním rychlo cestování mapou, která vám (snad) nedovolí ztratit pěkně nabitý násobič bodů, protože o získání nejvyššího skóre jde v této hře především. Až vypilujete pokoření všech pěti levelů na nejnižší obtížnost a s co nejvyšším možným skóre, rozhodně se vrhněte na další stupeň obtížnosti, protože vás čeká opravdová výzva. Nepřátele jsou agresivnější, déle vydrží náporu vašich střel a hlavně na vyšších obtížnostech dosáhnete také na větší multiplikátory vašeho výsledného skóre, které se umístí do celosvětového žebříčku. Samozřejmě můžete porovnávat vaše vydobyté skóre i s přáteli, které máte ve svém seznamu.
Grafický kabát působí úplně neuvěřitelně. Nejenže má perfektní nasvícení, obraz promítá ve Full HD rozlišení při 60 snímcích za sekundu (což by měl být standart u všech her pro konzole nové generace, ale ne vždy to nextgen konzole utáhnou), ale hlavně mě dostalo zobrazení částicových efektů, které je doslova pastvou pro vaše oči. Schválně počkejte, až uvidíte explozi závěrečného bosse v některém z levelů. Hudební složka je také na velmi vysoké úrovni, kdy elektronické skladby podtrhují perfektní atmosféru jako z filmu Tron. Navíc hra využívá i funkce nového DuallShocku 4, kdy vás o nabitých power-upech, štítech či další překročení násobiče skóre informuje zabudovaný reproduktor. Toto je dle mého skromného názoru nejlepší výdobytek nového Playstationu 4, samozřejmě společně s živým streamovaním vašeho hraní svým kamarádům či na služby Twitch a Ustream. A protože je nabídka her pro novou generaci konzole od Sony zatím nedostatečná, uděluji arkádové střílečce Resogun 85 %. Jedinou malou výtku bych vnesl za malý počet levelů, které by rozhodně prodloužily hratelnost této báječné frenetické akce.
:D Tak toto mi prišlo ako vojna tma vs svetlo :D Blik blik blik a nič boom tresk bác a nič, podstata uniká :D