Tycoony se herní historií táhnou jako dlouhá nit. Neustále vychází nové tituly, ať už vylepšené verze předchozích her či zcela nové kusy často zaměřené na nová témata. A právě druhá možnost se týká dnes recenzované hry Rescue HQ, díky které máme snad vůbec poprvé možnost vybudovat systém kompletní pomoci občanům, ať už jde o pomoc hasičů, policistů či zdravotníků. K tomuto cíli však vede dlouhá cesta a pokud chceme zachránit místní obyvatele, musíme vybudovat propracovaný záchranný systém, který zvládne jakoukoliv krizovou situaci.
Rescue HQ – The Tycoon možná trochu překvapivě pochází od studia Stillalive studios, které vlastně s tycoony nemá žádné zkušenosti. Tohle studio dosud totiž pracovalo zejména na své autobusové sérii Bus Simulator a o to zvědavější jsme byli, jak v jejich podání dopadne budovatelská strategie.
Rescue HQ – The Tycoon už na první pohled připomíná obdobný tycoon Two Point Hospital, který jsme pro vás recenzovali zde. I tentokrát začínáme na prázdné parcele, kde je třeba vybudovat každou místnost, koupit každý jeden kus vybavení i najmout dostatek personálu. Nikdo za nás zkrátka nic neudělá. Nejdříve si ale zvolíme jeden z pěti scénářů, při čemž každý z nich nabízí určitou mapu a obvykle také různé úkoly. Očekávat lze i jakéhosi rádce, který zde sehrává roli tutoriálu a neustále přihazuje i nějaké ty vtípky.
Na omezeném kusu půdy, který lze později rozšířit, nejdříve vybudujeme veškeré potřebné místnosti. V první řadě je to koridor, tedy jakási chodba, kudy se dá obvykle projít do většiny místností. Následně je třeba vybudovat několik důležitých místností, bez kterých se záchranná operace zkrátka neobejde. Jde zejména o technickou místnost, kde jsou k dispozici osobní skříňky každého zaměstnance pro možnost převléknout se před vyražením do akce. Právě zde se jedinci zastaví a vezmou si potřebné vybavení, když je vyšleme na určitou operaci.
Technická místnost je zároveň skladištěm pro všechno možné vybavení, které na misích můžeme potřebovat. Postupně zde dokupujeme věci jako jsou kupříkladu kyslíkové bomby či hasící přístroje, zatímco policisté pro změnu využijí vybavení pro řízení davu (např. u protestu) či stůl s pořádnými zbraněmi pro případ nějaké přestřelky. Právě do této místnosti tak postupně dokupujeme dlouho řadu vybavení, které můžeme potřebovat na různorodých akcích. Pokud vybavení máme, zvýší se šance na úspěšné dokončení akce. Při jeho absenci lze tento handicap částečně pokrýt vysláním více jednotek, avšak takové hospodaření je poměrně neefektivní.
Různé typy vybavení, stejně jako automobily či pokročilý nábytek, si musíme nejdříve odemknout prostřednictvím prestiže. Tu získáváme za úspěšné dokončení misí, při neúspěších o ni naopak přicházíme. Samotné zakoupení objektu stejně jako platy pracovníkům sice odčerpávají peníze, avšak finanční rozpočet se dá do značné míry natahovat, takže prestiž je minimálně zpočátku hlavní měnou, kterou se budeme zabývat.
Protože naši zaměstnanci mají své potřeby a slouží poměrně dlouhé směny, je třeba se o ně patřičně postarat. V opačném případě totiž hrozí, že odejdou ze své služby a namíří si to hezky domů. V první linii vybudujeme hygienickou místnost, kam umístíme toalety, umyvadla, a dokonce i sprchy. To vše využívají všichni místní pracovníci bez ohledu na soukromí. Zcela běžně tak v jedné velké místnosti jsou muži i ženy na záchodech a ve sprchách. Zejména po příjezdu z velké akce často běží většina posádky na toalety, což při akcích s 10 a více lidmi může být vcelku problém. Další vytíženou místností je jídelna. Tam postavíme ledničky i kuchyňský pult, kde se všichni rádi občerství.
Naše zaměstnance však může přepadnout také únava, zejména pokud se účastní mnoha výjezdů v jediné směně. V tomto případě jim můžeme ulevit místností pro odpočinek s různými sedačkami, případně ložnicí s postelemi, kde si můžou dokonce i zdřímnout.
Dalším typem místnosti jsou kanceláře, kde lze umístit třeba stoly pro přijímaní nových pracovníků. Spolu se stále obtížnějšími misemi a nárůstem počtu akcí, je totiž třeba zajistit i adekvátní narůst počtu pracovníků, a to jak na denní, tak noční směně. Pokud očekáváme rušné události, můžeme na konci předchozí směny nařídit, aby si někteří vzali přesčas. Příliš to však nedoporučujeme. Najímat lze jak nováčky, kteří však na misi prakticky nic nezmůžou. tak zkušené profesionály. Nováčci jsou však levnější a lze je v tréninkové místnosti vytrénovat do „použitelné“ formy.
Zatímco začínáme se segmentem hasičů, po zhruba hodince hraní už máme k dispozici i oddělení policie. Ti v podstatě mají stejné potřeby a využívají tak totožné místnosti, které ani není třeba stavět zvlášť. Jinými slovy veškeré profese mohou využívat stejné toalety, kuchyňku a podobně. Policisté však mimo výjezd pracují na různých případech u svých stolů. Proto vyžadují mnohem větší kancelářskou místnost, skříňky pro složky a pro pokročilejší případy dokonce i detektivní stůl či bílou tabuli. To vše sice není povinností, avšak za vyřešené případy získáme peníze a prestiž navíc. Samozřejmostí pak je vězeňská cela pro omezení přístupu kdejakého podezřelého. V případě zdravotníků je zase zapotřebí speciální místnost ošetřování. Kromě lůžek pro pacienty zde umístíme i specializované přístroje jako je rentgen, prostor pro popálené a tak dále. V případě, že potřebný přístroj nemáme, je pacient automaticky odeslán do jiné nemocnice.
Na závěr jsme si nechali veledůležitou místnost, která vypadá zvláště dobře. Jedná se o garáž, do které nakoupíme parádně vypadající policejní automobily, dodávky, sanitky i různé hasičské vozy. K odemknutí a následnému zakoupení je celá řada vozidel pro jednotlivé složky. Rozdílná je třeba výbava, kdy k některým případům musíme poslat vůz s dlouhým žebříkem, zatímco většina požárů si vystačí s hasícími vozy. Přestože vozy mnohdy nabídnou vybavení, které bychom jinak museli kupovat samostatně, jsou o to dražší, takže ve výsledku jsou spíše méně výhodné. Protože však naše jednotky nemohou chodit na operace pěšky, je klíčový i počet vozů. Každé vozidlo má určitou kapacitu a pokud například mise vyžaduje šest policistů a šest hasičů, nestačí vyslat jediné auto. Pro úplnost dojdeme, že později si ve hře odemkneme dokonce i helikoptéry.
Po čas směny se někdy nestanou žádné situace vyžadující naši přítomnost, jindy se sejde několik výjezdů najednou. Kvůli tomu si musíme rozmyslet, jak velké zálohy vlastně připravit a kdy se to už nevyplatí, protože jsou jednotky většinu času nevyužité. Každá zakázka znamená stručný popis určité situace a požadavky na její zvládnutí. Například nějaká ta rvačka bude vyžadovat 3 policisty, policejní vozidlo na dopravu, případně i ochranné obleky. Můžeme sice poslat třeba jen jednoho policistu, avšak šance na úspěšné zvládnutí situace je pak výrazně menší. Pokud je více akcí najednou, pak je samozřejmě otázkou, jakým způsobem síly rozdělit.
Rescue HQ – The Tycoon je originálním a chytlavým tycoonem, který navíc předkládá i vcelku příjemnou grafickou a zvukovou stránku. Budovat systém záchranné pomoci je zkrátka zajímavější už jen pro důležitost a prestiž těchto povolání. Po pár hodinách však titul začíná být lehce stereotypní. Máme totiž postavené všechny místnosti a i když je třeba je občas přestavovat, v podstatě už jen dokupujeme zbývající vybavení a posíláme jednotky na mise. Už jen pro první hodiny plné zábavy však můžeme titul doporučit a v konečném hodnocení dáváme hře 7/10.