Politiku dnešních distributorů/developerů lze shrnout takto: vydejme to co nejdřív, hlavně žádné žád-né od-kla-dy, nechme platící hráče, ať to za nás otestují. Problémy budeme řešit operativně, dynamicky, a vůbec: od čeho by tu jinak byly patche, no ni? Takže trhem zmítají hry, které sice odpovídají představám kluků z marketingu, ale příliš se hrát nedají – bez ohledu na to, jak moc jste se na ně těšili. Nechci tvrdit, že takovým nedodělkem je byla zrovna Red Orchestra 2, ale… No, řekněme, že už jsem viděl střílečky, které se v den vydání nacházely ve výrazně lepší kondici. Když o tom tak uvažuji, byla jich vlastně většina.
Ale to sper ďas. Hra vyšla v září a ani těm méně bystrým čtenářům zřejmě neušlo, že už se blíží konec listopadu. V mezidobí tvůrci nezaháleli a udělali z Hrdinů Stalingradu to, čím měli být hned. Již po vydání bylo jasné, že pod tlustým nánosem bugů a chyb, které milovníky realistických stříleček přiváděly doslova k nepříčetnosti, se ukrývá zajímavý titul, jenž má co nabídnout. Tvůrci však potřebovali čas, aby onen nános ze své akce smyli; nyní se dá konečně s klidným svědomím prohlásit, že pokračování Red Orchestry dostálo vloženým očekáváním.
Příběhová kampaň zrovna neohromí, ale to u titulu, jehož těžiště tkví v multiplayeru, zamrzí asi jen málokoho. Sólová kampaň osvětlí základní herní principy, jakžtakž vás připraví na síťová klání; tvůrci odvypráví od patosu oproštěnou válečnou story a naučí vás bát se o život. To především. Smrt v podání studia Tripwire je nemilosrdná, nečekaná a přichází z mnoha směrů. Mapy jsou veliké, neskutečně detailní a hýří neuvěřitelným počtem míst, odkud vás nepřítel může sundat – a taky vás sundá, když nebudete dostatečně opatrní.
Tripwire zatáhlo válku k venkovskému kostelíku i do srdcí měst, na železniční stanici, do obytných komplexů i průmyslových zón. Přestože na použitém enginu by se dalo ještě zapracovat, každý z dostupných levelů vypadá báječně a představuje designový skvost. Prostředí se velkou měrou podílí na úžasné atmosféře, tvůrci měli šťastnou ruku při volbě bojišť. Dostupných map je sice jen jedenáct (z toho několik předělávek z RO1), ale vývojáři jim zjevně věnovali péči. Je radost plížit se pobořenými troskami, zoufale bojovat o každý metr sutin a doufat, že chmurný žnec chvíli posečká. Aspoň chvíli.
Střílečky typu MW3 či BF3 se snaží navodit dojem, že válčení je bezva, huuu-stý a cool, že stačí zalézt za roh a všechno bude fajn. Jenže vzato kolem a kolem, válka není zrovna hezká záležitost a těší mě, že se i dnes najdou tací, kteří to berou v úvahu. Pokračování série, která má kořeny ve fanouškovském módu k UT2004, vám dá palčivě pocítit, jak snadno se člověk v žáru bitvy spálí; jak snadno může přijít o krk a ukáže vám, jaké to je – bát se o svůj krk. Dobře, nejspíš se nechávám trochu unést, ale faktem je, že válčení zpodobňované Hrdiny Stalingradu má něco do sebe: hra je unikátní ve způsobu, jakým pojímá okamžiky mezi životem a smrtí. Pocit neustálého nebezpečí, i když nikdo není v dohledu, jen tak někdo nezprostředkuje; pokud se do RO2 silněji zaberete, hra se vám odmění úžasnou atmosférou, rozbuší člověku srdce. Už jen za to si tvůrci zaslouží pochvalu a minimálně osmičkové hodnocení (a bude jim ho dopřáno, ó ano).
A tak zasáhne-li vás kulka a máte zrovna svůj den, začnete krvácet a ránu musíte fofrem ovázat, jinak svůj den mít přestanete. Většinou se ale nemusíte s fačováním obtěžovat: kulka vás obvykle pošle rovnou k zemi (či spíše pod zem). I když vás střela, šrapnel či bůhvíjaké svinstvo náhodou mine, hra vám rozhodí míření, rozmaže pohled (říkejme tomu třeba near death experience) a nechá vás zranitelným vůči komukoli, kdo projeví zájem o další zářez do pažby. A protože servery pojmou až čtyřiašedesát lidí, zájemců bude hodně.
Tvůrcům se podařilo zapracovat vynikající systém krytí, když se budete hodně snažit, minimalizujete riziko, že se vystavíte nepřátelským zrakům (a vzápětí nepřátelským projektilům). Hra obsahuje minimalistický HUD, nenajdete zde zaměřovací kříž (bez mířidel ani ránu), počet nábojů v zásobníku lze zjistit pouze přibližně (potěžkáním). Při střelbě musíte brát v úvahu balistickou křivku a přizpůsobovat jí nastavení mířidel, tvůrci mysleli i na maličkosti, jakou je například možnost použít u ostřelovaček namísto teleskopu obyčejná iron sights. Jakkoli zpočátku funguje spíše proti vám, realismus předkládaný tvůrci je osvěžující a pohlcující. Tripwire odmítá kompromisy, razí hardcore přístup; zatímco většina vývojářů se přizpůsobuje hráčstvu, Tripwire jde cestou naprosto odlišnou – přizpůsobit se musíte vy. Z komerčního hlediska se jedná o sázku s nejistým výsledkem (EA nebo Activison by do ní nešlo), je to však sázka, která z hlediska hratelnosti dává smysl.
K dispozici jsou celkem tři herní režimy. Nejpopulárnějším je Territory, jehož cílem obsazování kontrolních bodů, Firefight je obdobou týmového deathmatche a konečně Countdown, kdy se respawnete pouze, pokud tým uspěje při dobytí určeného stanoviště. Většinu herní doby se pohybujete po svých, nezastupitelný vliv však mají i realisticky zpracované tanky (o nich podrobněji pojednává níže přiložené video).
Dostupných povolání je několik, v rámci každého získáváte zkušenosti, jež se následně odrážejí ve vylepšených statistikách (rychlost pohybu, míra koncentrace při míření apod.). Za zmínku stojí, že volba povolání není úplně svobodnou záležitostí, v každé hře může v zájmu vybalancování vystupovat pouze určitý počet zástupců té které třídy. Takže pokud rádi odstřelujete, ale zrovna není volný slot, holt musíte popadnout (třeba) těžký kulomet; druhům ve zbrani je nutno pomáhat, jak se dá. V systému tříd má zcela zásadní roli velitel týmu, který přivolává artilerii a prostřednictvím jednoduchého menu udílí rozkazy. Dobrý velitel – má-li tým, jenž se řídí jeho pokyny – může mít zásadní dopad na výsledek jinak nerozhodné bitvy.
Jak už zaznělo, technické provedení nelze přijmout zcela bez výhrad. Nejde ani tak o bugy (ty už byly z velké části odstraněny) jako spíš o mírnou zastaralost grafiky a neodpovídající HW nároky. Byť může být framerate stabilní, plynulost (či spíše pocit plynulosti) někdy dostává na frak. Na druhou stranu, vizuální nedostatky kompenzuje péče, jakou tvůrci věnovali k vymodelování map a především realistické zpracování konfliktu. Přece jen, když se člověk ze všech sil snaží, aby ho nevyhmátl cizí snajpr, občasná neostrost textury půdy, k níž má přitisklý čumák, ho až tak nezajímá.
Z ošklivého zářijového káčátka vyrostla nádherná listopadová labuť – a stačilo k tomu “jen” pár záplat. Hře se nyní dají vytknout snad jen neohrabaná menu, občas nespolehlivý browser a nižší počet hráčů (v době, kdy dopisuji tyto řádky, je 835 lidí online). Pokud vás oslovuje seriózní (a proto syrový) přístup k válčení, Hrdiny Stalingradu byste neměli minout. Pokud vás takový přístup neoslovuje, nu, tuto povedenou záležitost byste přesto neměli minout, ať zjistíte, o co přicházíte… A to je pro dnešek všechno, třeba se uvidíme u Stalingradu. Přes mířidla. 85%
Bohužel nejde bez origa ani singl Je to přes steam takže bez originálu si ji nezahrajete = 0
S crackem muzes hrat singl :)
Dodal bych ke každé recenzy na pc hru možnost zhodnocení od uživatelů Jelikož leckdo hodnotí článek třeba za jedna ale dá to kvuli hře Ne kvuli tomu že by článek respektivě recenze byla sepsaná na 1 hvězdičku
Hra je Boží Jááá Ráááněn
Hoši tady si nezahopskáte! Každý CoDkař ať se této hře vyhne minimálně 2 kilometry velikým obloukem.
hra vypadá celkom dobre, tak trochu mi ten prvý obrázok pripomína CoD2, ale to iba trochu.
jn jo tam se do hry dostat je fakt mazec, jeden kill v RO vám dá pocit jako když v cod ve finále turnaje o 1 000 000 dolaru zabijete posledniho nožem.
cakal som viac
https://www.youtube.com/watch?v=jJgcRn3K0Sw
a ze hry jsem nadšenej - baví mě obojí - jak hry typu CoD a Battlefield, tak i ty hardcore - tahle patří do té druhé skupiny a hráč při jejím hraní zažívá něco úplně skvělýho, cítí se jako by tam opravdu byl, jako by vážně bojoval u Stalingradu, každý zářez na pažbě provází velká radost. Když člověk přebíhá přes jednu ze stalingradských ulic, srdce mu tluče jako o závod, neboť si je vědom že kdekoliv může být nepřátelský odstřelovač nebo nepřítel s kulometem. Fronta se sem tam přesouvá, takže se Vám občas třeba najednou stane, že se jako jediný přeživší (mrtvý to respawne k vybranému zabranému stanovišti jeho strany) ocitnete na nepřátelskou linií, nepřítel kolem vás pobíhá a když jste dobře ukrytí, je jen na vás, kdy o sobě dáte vědět - prostě vynikající hra, která musí bez výjimky zaujmout každýho milovníka HC stříleček, vojenství, 2. sv. války... :-) Doporučuju.
...zkusil MP, ale naslepo v dnešní době do žádné hry nejdu. x)
Hru už téměř nikdo nehraje, budete běhat mezi boty.
Já se v nějáké misi asi 5x bugnul za sebou a od té doby jsem to nehrál,takže si jdu zastřílet a jestli se to zase bugne,tak to smažu :D.
to se rikalo i o cod mw3 a jak to slo :)
musim souhlasit s 12 komentarem. Na MP skoro nikdo neni. Pricitam to prave obtiznosti hry a jejimu pomalejsimu tempu. Nehral jsem vice jak v 10 lidech na serveru coz je pri velkych mapach docela na dve veci. Je to skoda!!! Hra samotna je vitecna a rozhodne by si zaslouzila vetsi zajem. Bohuzel jak je v clanku podotknuto COD a BF hracum se nebude libit..... hlavne kvuli obtiznosti.....
stazeno nainstalovano ale moc me to nechytlo :/
Prej singl za nic nestojí, ale MP je fajn.
Vypadá to velmi dobře určitě dobrá střílečka z druhé světové
nice :))
2 sv valka kde to jsou kdyz batle a cod ma davno moderni
jak souhlasit hra je horsi nez cod mn3 coz je trapas
ale jinak dobra hra jenom ten blbej dej
Tak tohle vypadá hodně pěkně :) Konečně další hra z 2 světový .. zase můžu střílet nácky jako v COD :D
..má taky možnost použít kovový mířidla u sniperek (no prakticky jakýkoliv mířidla je libo..).
Též jakákoliv kulka co prolítne kolem kapku rozhodí míření, nebo ztíží střelbu..
Celkově bych řek, že po RO2 je BF3 taky pěkně hardcore.. (na druhou stranu taky s čímkoliv automatickým pěkně easy).
Vyoada to dobre :)
Souhlas s Johnym 303.Já tu hru prostě zbožnuju.Jo a na aukru se prodava za cenu kolem 300,-
Děláte si prdel..? Hrál to vůbec někdo..? Nedal bych tomu ani 50%.. absolutní ztráta času..
Spíš to vypadá,že jsi to nehrál ty.A nebo jsi hrál pirátskou nevyladěnou singl verzi.Tahle hra není žádný CoD.Musíš se jí nejdřív naučit hrát.
Vždyť ho nech ;-) prostě je to jen další pako co zjistilo že když tam vběhne před kulomet, tak hned umře - proto je to podle něj blbost. (něco podobného jsem dříve naštvaně psal na adresu hry Arma, když jsem to ještě pořádně neuměl hrát) :-))
Hra je skvělá a nesouhlasím se zdějšímy názory - servery bývají plné, nikdy jsem ještě neměl problém vybrat si server podle počtu lidí se kterými chci hrát.
Bugy jsem nazaznamenal prakticky žádný (narozdíl od pirátské kopie, kterou jsem měl, než jsem si koupil origo).
Pokud jde o tu obtížnost, pokud je úroveň hráče vyšší než ,,pako co běhá uprostřed mapy a střílí samopalem všude kolem") tak se dá pár pěknejch killů v pohodě udělat, aby si to někdo nepředstavoval jako extra hardcore střílečku, kde zabijete jednoho hráče po měsíci hry, to fakt ne!
A tvrzení, že hra nebude bavit fanoušky Battlefieldu a CoD je mimo, to je individuální, mě baví obojí a takových jako já bude jistě víc. :-)
Koupil jsem jak to vyšlo a vrátilo mě to do zlaté éry UO na GZ.Trocha nostalgie s novou hrou,fakt pecka.I když na to po vydání BF3 nějak neni nálada.Jak se říká k dobré hře se vrátíš,jako se po x letech vracim zpět k CSS,Armě,OFP,atd.Pokud mě novinka nechytne hnedka za srdce,moc si mě nezíská.A myslim,že RO2 mě chytla.
No oproti jedničce to docela pokleslo. Přidali tam sice pár vychytávek, ale příjde mi to více arkádovitější a hlavně pokazili obranu, podle mě :)
Tak uz ji mam....no pripadam si jak zacatecnik,pac u vycviku hazu granaty vsemozne a dal se nic nedeje....
...musíš nejdřív hodit ten granát těsně před sebe (myslím,že stisknutím kolečka myši) a teprve pak do těch vzdálených.Jestli si teda vybavuju....
No nevim jak vas ale mne tyhle hry berou a aj tahle je vyborna jsem spokojen.
Jako tahle hra je fakt dobrá, jenom škoda, že ji na začátku provázelo tolik bugu :((
Fakt luxus hra :-)
pobavili ste mě:D:D ..to jako čekáte, že vydaj hru a nebude nikdo, komu se nebude líbit..? Pro mě to je ztráta času, hratelnost na hovno, inteligence opozice taky na nule.. nevim, mě to nezaujalo vůbec ničim..:) takže mi můžete políbit prdel pánové a ty vaše odhady o mojim způsobu hry, jsou přinejmenšim vtipný:D ..takže se opět budu těšit na vaši profesionální a vtipnou reakci na můj komentář.. :)
vyzerá to dobre, raz si to skúsim zahrať, nechápem ľudí, čo odsudzujú hru, bez toho, aby ju hrali... :)
Já hraju všechny hry co rozjedu na pc no kromě MMORPG, za tu dobu co všichni breči, že MW 3 ma absolutně stejny engine atd. jako mw 2 i 1 zapomínají, že (teda aspoň pro mě) nezáleží jenom na nějakem dementním multiplayeru, ale hlavně na příběhu no to ale měním téma z red orchestry. Red Orchestra 2 je opravdu skvělé pokračování jedničky, ktera byla ještě víc náročná na obtížnost než tahle a můžu ji srovnat s ostatními hry jako je ArmA, OF, které mi tu hru hodně připomínají (kromě řizeni vozidel atd.)
Tak líbat prdel ti fakt nebudeme :D....,ale k věci.Tahle hra je výhradně multiplayerovka a ten si očividně nehrál tak tady nemáme o čem diskutovat.Pravda že singl je tak maximálně o tom ,aby se hráč naučil základním pravidlům hry.....a jinak je na nic,ale to už tady bylo řečeno.
nevyšlo to tak už před měsícem nebo dvěma?
Tak pro recenze až teď?
Typnusi nikomu se tahle kravina nechtěla hrát tak dlouho aby to sepsal že?
Dloudo hledam skvelou strilecku ktera by mne oslovila v kazde co sem hral se mi neco libilo v cod waw treba vychtane destrukce postav kdyz to schital granatem nebo minou tak mu to urvalo mohy to pkatilo o i A.T. pusce v batlu bc2 a batlu 3 destrukce budov ale presto sem si žadnou snich neoblibyl protoze kazda mnela sve klady a zapory ale Red Orchestra mne zaujala us v techto videa . Protoze skvelou hru nedela dokonala grafyka nebo 3prdela nejakich cipovinek ktere se libi malim detem treba jako zlata barva na bouchacce
ale spise skvela hratelnos a fyzika autenticnost dobre mapy rozmanity vyber techniky atd.
Tahle hra mě zklamala.
Mohla by to být dobrá multiplayerovka. Libí se mi ty sniperky a to lezení do vozidel.
dcl pohodová hra ;)
myslím že by ma to moc nebavilo nie len tá grafika ale tie efekty a to nahínanie cez steny no hrozné
Mám pc :
4GB ram
512 grafiku
Intel core dual 2
a lagy jako prase a to mám na low. Absolutní ztráta času. Zahrál bych si to rád a vypadá to dobře, ale mohli si s konfigurací pohrát.
fajneee
nic moc akce bych rekl
No nevypadá to špatně, ale radši zůstanu u BF 3 a CoDka :)
su u vycviku a nejak sem se sekl u sniperky mam asi trefit 3x terc uprostred ale at strilim jak strilim nechce mne to pustit dal??
Mazec hra doporučuji
vyzera to dobre
těšim se až si zahraju, mam rád tyhle hry z týhle doby.. :-)
zaujímavé určite si zahrám :)
na jezisa dostranem
Vyzerá to být dobrá hra pekna grafika :)
Až na zaostalou grafiku dobrý
nic moc .. moc se vyvojari nevyznamenali
multiplayer může být dobrý
Ty odstřelovačky jsou jako doopravdy!
Zkusil jsem,no není to zlí,ale čekal jsem trochu víc...
Hru mam nainstalovanou a je to dobra hra, mluwim jenom za singlplayer .. :)
to vyskusam ale lubi sa mi to
já jsem si ji sehnal, abych vyzkoušel jaké to bude a možná si ji koupim, kvůli tomu mulťáku. vypadá dobře, jen je problém s tou síťovou hrou no.....