Raven‘s Cry je dobrodružné RPG v částečně otevřeném světě, ve kterém se ujmete hlavního hrdiny Christophera Ravena, notoricky známého piráta. V jeho kůži budete nejenom velet své vlastní lodi a plundrovat co se dá, ale zároveň se budete účastnit i nespočtu questů a soubojů na suché zemi. Ačkoliv všechny tyto slibované možnosti autorů z Reality Pump působí více než zajímavě, samotná hra selhává hlavně na nespočtu chyb a zároveň i na některých nedotažených herních konceptech.
Než se však pustíme do kritiky autorů, tak se zaměřme na jeden z nejpovedenějších aspektů této hry, kterým jsou námořní bitvy. Při těch budete za svým kapitánským kormidlem řídit vaši loď a rozhodovat tak o tom, jakým směrem se plavit, jakou munici má vaše posádka používat a v neposlední řadě také budete muset vzít v potaz okolní podmínky a odhadnout správný náměr děl, jejichž přesnost je například ve vlnobití velmi omezená. Zároveň se také musíte rozhodnout, zdali chcete nepřátelské plavidlo potopit nebo jenom ochromit a později vyplundrovat jeho náklad, na jehož prodeji můžete zbohatnout.
Samotné námořní bitvy jsou tak plné taktiky a hlavně i spousty zábavy, která je navíc znásobena tím, že nikdy nevíte, na jaké lodě a situace při vašich plavbách narazíte. Každopádně ani námořním střetnutím se kompletně nevyhnuly chyby a nás tak například velmi zamrzelo, že se naše loď stala po jednom z rutinních upgradů svého trupu nesmrtelnou. Jediným řešením tohoto problému pak byl loading starší pozice, která nás přenesla před dané zlepšení, ale i tak jsme ztratili několik desítek minut času řešením tohoto problému, který by se ve hře neměl vyskytovat.
Pomineme li evidentní chyby v samotné hře, které byly nejspíše způsobeny nedostatečným časem na její testování před vydáním, námořní část hry trpí i dalšími problémy, které zážitek ze hry poněkud kazí. Asi tím největším je pak umístění lodních opravářů a obchodníků ve městech. Ti mají ve zvyku sídlit poměrně daleko od místa, kde většinou přistáváte a přebíháním z místa na místo tak můžete klidně strávit i několik minut. Když pak vezmeme v potaz, že prakticky po každé námořní bitvě musíte minimálně jednoho z těchto odborníků navštívit, tak už je vám nejspíš jasné, proč se podle nás jedná o poměrně frustrující nedostatek v samotném herním designu.
Přesuňme se teď ale z rozbouřeného oceánu na pevninu, kde strávíte velkou část vašeho dobrodružství bojem s nejrůznějšími nepřáteli. Samotný soubojový systém je postaven na poměrně osvědčeném principu lehkých a silných útoků, které budete používat podle dané situace a zároveň i možnosti vykrýt nepřátelský útok stisknutím správného tlačítka těsně před dopadem protivníkovi rány, na který pak můžete navázat protiútokem. No a pokud byste se náhodou ocitli proti přesile a hrozilo vám obklíčení, můžete vždy zvolit taktický úskok do strany.
Souboje v Raven’s Cry dokáží být zábavné, ale ke dnu je stejně jako většinu ostatních oblastí v této hře táhnou chyby a nedodělky. Když jsme se například dostali do potyčky s více nepřáteli, občas se nám stávalo, že někteří z našich oponentů, kteří zrovna bojovali s jinou postavou, prakticky nereagovali na naše údery a samotné hře chvíli trvalo, než si vlastně všimla, že nepřátelskému NPC kouká z těla meč. Nejedná se sice o nikterak zásadní chybu a vyskytla se nám pouze několikrát, ale když si k tomu přičtete tragikomické bojové animace nepřátel, špatnou fyziku, díky níž končí mrtvoly v poměrně humorném stavu a spoustu dalších drobností, na výsledném dojmu to moc nepřidává.
Celkem pozitivně na nás ale zapůsobilo, že autoři souboje oživili přidáním speciálních dovedností, jako je například schopnost manuálně nebo za pomoci automatického zaměřování střílet z pistole. Ten pocit, když se vám podaří nějaký parádní headshot, je prostě k nezaplacení. Dále můžete využít například vrhacích nožů pro tichou likvidaci nepřátel nebo schopnosti vycvičit vašeho havrana jako lupiče cenností a spolubojovníka, který bude rozptylovat vaše oponenty během potyček. Ačkoliv i v této oblasti je co zlepšovat, můžeme upřímně říci, že jsme se s těmito dovednostmi celkem dobře bavili.
Hned na začátku recenze jsme zmínili, že Raven’s Cry je dobrodružné RPG a tak by se dalo čekat, že hráči budou mít možnost svoji hlavní postavu časem profilovat a zlepšovat její statistiky. To je pravda a v podstatě máte na výběr ze tří hlavních kategorií, na které použijete své dovednostní body. Můžete tedy například pasivně ovlivnit námořní část hry, například tím, že pro vás bude posádka pracovat za nižší mzdu nebo ovlivnit vývoj vaší reputace u jednotlivých frakcí, které k vám pak nebudou tak nepřátelské. Pak tady máme možnost zlepšit některé z bojových dovedností, jako je například zvýšení efektivity protiútoků a nakonec ještě vývojový strom pro vašeho havrana, kterého budete postupně učit novým kouskům. Celkově se tak jedná o celkem obstojnou možnost profilace vašeho hlavního hrdiny.
Zatím jsme ale nic nezmínili o samotném příběhu, tak to teď pojďme napravit. Celé vaše dobrodružství začíná ve chvíli, kdy je Christopher zrazen jeho španělským kontraktorem a aby toho nebylo málo, přichází i o svoji loď. Postupem času se navíc dozvídá, že již dávno zapomenutí vrazi jeho rodiny se vrací do Karibské oblasti a vám se tak otevírá jedinečná možnost pomsty. Autoři navíc slibovali, že samotný příběh bude vyprávěn ponurejší notou a že se chtějí vyhnout idealizovanému pohledu na piráty jako na hrdiny. Celé to zní více než dobře, ale příběh Raven’s Cry selhává hlavně v samotné realizaci.
Za asi největší problém samotného vyprávění považujeme fakt, že ve velké většině rozhovorů a příběhových dialogů z neznámého důvodu vypadává dabing a tak se například stává, že Chris prakticky vede monolog. Někdy jeho protějšky mluví, někdy mají pouze titulky a tak dále. Navíc dabing samotných postav patří mezi silný podprůměr a namluvení některých NPC působí až komicky. Přidejte si k tomu ještě průměrné zpracování modelů postav a omezené obličejové animace a získáte pádný důvod, proč si vyprávění samotného příběhu můžete jen těžko užít.
Co se audiovizuálního zpracování týče, musíme autory pochválit za poměrně hezky zpracované herní prostředí a detailní modely jednotlivých lodí. Raven’s Cry tak má bezpochyby své kouzlo, ale to je bohužel zastíněno spoustou nedostatků, jako jsou například komické animace postav, špatný dabing, mizivá mimika obličejů a hlavně neustále vypadávající namluvení postav. Přidejte si k tomu ještě velmi špatnou optimalizaci samotné hry a získáte tak recept na selhání. Pokud vás totiž neodradí výčet všech těchto herních chyb, nutnost spustit si hru na minimální detaily nejspíš ano.
Shrnuto podtrženo, Raven’s Cry je ve svém jádru velice zábavná hra, která měla potenciál stát se komerčním úspěchem, ale ke dnu ji nakonec potopilo enormní množství chyb a designových přešlapů. Vynášet soud nad touto hrou je tak velmi smutná záležitost, protože ačkoliv jsme se u ní dokázali v určitých momentech velmi bavit, nemůžeme zároveň přehlédnout fakt, že se vlastně jedná o nedokončenou hru. Pokud autoři v blízké době opraví většinu chyb pomocí nejrůznějších záplat a k vám se tak dostane už opravená verze této hry, přičtěte si ke konečnému hodnocení ještě patnáct procent. V současné době nám ale nezbývá nic jiného, než udělit Raven’s Cry finální hodnocení 55 %.