Některé hry, potažmo jejich protagonisté, jsou natolik dobře zpracovaní, že v hráči zanechají stopy na dlouhé měsíce nebo roky. V lepším případě na ně nezapomenete prostě nikdy. Našlo by se mnoho takových, ale skoro vždycky je zapotřebí hledat spíše v minulosti, protože tam se zrodilo více takovýchto virtuálních hrdinů. Do této skupiny jistě a zaslouženě patří i osvědčení Ratchet a Clank, kteří se na konzoli PlayStation představuje ve třetím pokračování s podtitulem Crack in Time. Bohužel pro všechny příznivce této ztřeštěné dvojky tady máme i jednu špatnou zprávu. Tvůrci řekli do třetice všeho dobrého a zlého a basta. Ano, bohužel jde skutečně o poslední díl. Dokázali ho vývojáři zpracovat opět ve stejném duchu a bude tak tato série moci odpočívat se ctí? A získali fanoušci i naposledy to, oč žádali?
Odpovíme vám hned: ano, Ratchet & Clank: Crack in Time se prostě povedlo. Nemá cenu to před vámi déle tajit, protože byste nás stejně záhy odhalili. Budeme totiž především chválit, a to zaslouženě. I když třetí díl nepřináší vlastně v žádném směru žádné zázračné novinky, hratelnost odsýpá a tvůrci spíše dopilovali všechny prvky z minulých dílů. Ostatně dalo se to očekávat, protože nikdo by se asi s posledním dílem podařené série nepouštěl do razantních změn. Crack in Time jednoduše přináší zábavu na míru tomu, kdo hrál předchozí díly a miloval je.
Dokonce i příběh přímo navazuje na dění v minulém díle s podtitulem Quest for Booty. Naštěstí to není překážkou ani pro nováčky v této sérii. Zaprvé je vcelku přímočarý a za druhé zde nechybí krátké video shrnující právě minulé události, na které se pak navazuje. Ve zkratce řečeno vám můžeme prozradit, že Crack in Time se navrací ke kořenům Ratcheta a Clanka a blíže odhaluje jejich osudy. Zápletka není nijak složitá, ale svůj účel pro potřeby podobné oddechové akční hry prostě stačí. Silné charaktery hlavních hrdinů, jejich humorný nadhled nad každou situací a zpracování ve stylu špičkových animovaných filmečků od Pixaru snad mluví za sebe. Základním mottem je záchrana Clanka, kvůli čemuž musíme podstoupit dlouhé dobrodružství v roli Ratcheta.
Ohromnou devizou této série byly odjakživa ztřeštěné zbraně, které byly navrženy a vytvořeny s ohromnou mírou fantazie a také vtipu, právě to zde hraje prim. Skutečně se mi zdálo až nemožné, s čím vším zde tvůrci přišli. Rozhodně vám v tomto směru neprozradíme všechno, protože bychom vás tím ochudili o velkou část zábavy. Ratchet disponuje jednak jakýmsi kladívkem, kterým můžete mlátit protivníky nablízko, ale také střelnou zbraní. Všechno se nese v hodně odlehčené atmosféře a na humor zde narážíte na každém rohu. Celková nabídka zbraní a různých vychytávek překvapí množstvím kousků. Zmiňme alespoň nějaký ten příklad zbraně. Ve své podstatě jde vždycky o pouhé adaptace klasického kulometu, brokovnice a granátometu, ovšem v hodně zajímavějším a originálnějším provedení. A mít coby zbraň obrovskou rybu, která krká na nepřátele (alias střílí), se musí líbit snad každému. V podobném odlehčeném duchu se pak nese úplně celá hra.
Když jsme se bavili o zbraních, zbývá ještě zmínit jejich vylepšování. Funguje zde na jedničku. Jednoduše používáním vašich oblíbených zbraní v soubojích se zvyšuje jejich úroveň. Tím jim zajistíte větší sílu, počet nábojů nebo vzdálenost, na kterou lze střílet po protivnících. Navíc na pátém levelu získá zbraň ještě speciální mód. Možnosti upravování a vylepšování zbraní o různé vychytávky je propracovanější, jak prozradíme v následujícím odstavci.
I když jsme doposud mluvili především o akci, tak ta rozhodně není stěžejní náplní Ratchet & Clank: Crack in Time. Ve své podstatě totiž jde o naprosto klasickou skákačku ze staré školy. Prostě takový moderní Mario. Úrovněmi se tak musíte doslova proskákat, vyhýbat se různým nástrahám, ale místy i řešit opravdu jednoduché logické hříčky. Kromě toho nechybí ani neustálé sbírání mnoha věcí. Nejčastěji shromažďujete speciální materiál (konkrétně šrouby), za něž si pak můžete zdokonalovat zbraně a nakupovat další vychytávky. Jak jsem řekl už výše, používáním konkrétních zbraní se zvyšuje jejich účinnost, ale takto si kupujete přímo nové funkce.
Pokud tuhle sérii neznáte, tak dobře víte, že s hlavními hrdiny cestujete po různých planetkách. Právě režim přesouvání prošel úpravami. A nakonec jde snad o největší opravdové inovace v Crack in Time. Zatímco dříve jste se přesunuli z planetky na planetku okamžitě (instantně), teď už užijete i cestování. A to rovnou ve vesmírné lodi, kterou si taktéž můžete vylepšovat a upravovat. Samozřejmě cesty to nebudou vždycky bezpečné a bezproblémové, protože i vesmírné prostory brázdí dychtiví piráti. Občas se vám do cesty postaví i nějaký ten boss, ale nemějte strach. Ratchet a Clank není hrou, která by vás chtěla nějak frustrovat nebo stresovat. Tady se máte hlavně bavit, a tak byste měli všechny souboje zvládnout úplně s přehledem. Létání ve vesmíru je plně ve vaší režii a okamžitě se mi vybavily různé starší hříčky alá Space Inviders. Zkrátka takovéto retro zavzpomínání je skvělé. Musíte střílet po protivnících, vyhýbat se jejich střelám, apod.
Vizuální zpracování už jsem v dnešní recenzi okrajově nakousnul. Pokud bych měl tuhle hru k něčemu přirovnat, tak se mi na první pohled vybavily krásné filmečky z dílen Pixaru. Zkrátka po technické stránce jde doslova o past pro oči. Všechno je precizně vymodelované a efekty zbraní excelentní. Epileptici by si ale měli dát pozor, protože celá hra doslova hýří barvičkami a světelnými efekty. Všude na vás čeká množství detailů a po grafické stránce tedy nemáme co vytknout. Kéž by takhle vypadalo více animovaných filmů! Snad poprvé v dnešním článku si ale musím postěžovat. Na kameru. S ní jsem se totiž celou dobu během hraní né a né skamarádit. Možná jde jen o subjektivní pocit, ale pořád mi nesedla pod ruku a její otáčení se mi zdálo krkolomné. Hlavně v soubojích jsme tak občas ztráceli přehled a byli bychom radši za nějakou více zautomatizovanou kameru, takhle tvůrci dopřáli hráčům snad až příliš volnosti, že je to na škodu.
Ratchet & Clank: Crack in Time není a ani nemusí být nijak revoluční hrou. Zkrátka občas je lepší toho moc neměnit, když to funguje na jedničku. Přesně tady máte ukázku, že občas tohle tvrzení prostě platí. Prozradili jsme vám to už za začátku dnešní recenze. Třetí a zároveň poslední pokračování těchto hrdinů nás rozhodně nezklamalo. Jistě ani tenhle titul se nevyhnul určitým nedostatkům, byť jsme jim v recenzi nedali příliš prostoru, protože prostě zastínili skvělé nadšení ze hry jako celku. Vytknuli bychom určitě slabší příběh (hlavně zápletky) a také krkolomné ovládání a fungování kamery. Ale vizuální zpracování nás okouzlilo, originální arsenál zbraní jakbysmet a o humorných okamžicích nemluvě. Klidně bychom si dokázali představit i filmového zpracování (nejlépe od Pixaru), protože i tahle hra k němu má zatraceně blízko. Na své si navíc přijdou jak příznivci předchozích dílů, tak úplní nováčci. Za parádní zábavu od nás hra získává vysokých 90%. Bohužel užít si ji mohou pouze majitelé konzole PlayStation 3, kde vychází exkluzivně.