Série Ratchet & Clank se na konci dubna stane další z řady herních sérií, které se rozhodly vyzkoušet své štěstí na stříbrném plátně. U nás bohužel na filmovou adaptaci legendární série dostaneme příležitost vyrazit teprve v průběhu června. Není však třeba zoufat. Pokud se vám pod televizí válí konzole PlayStation 4, Sony si pro vás připravilo rovnocenný zážitek podávaný v klasické herní podobě. A až se vám podaří tímto právě vycházejícím dílkem prokousat, rovnou si budete moci zaběhnout do nejbližšího kina a rozšířit svůj zážitek ze hry tím, že zhlédnete nový film, který dle všeho stojí za to. Je ale možné to samé říct i o herním návratu, kvůli němuž tu dnes jsme? Nebudeme vás nijak napínat a rovnou vám s radostí ve tváři potvrdíme, že ano. Pojďme se prostřednictvím této recenze do hloubky podívat na to, proč tomu tak je.
Když se vývojáři z legendárního tvůrčího celku Insomniac Games rozhodovali o směru, jakým se s Ratchetem a Clankem na nové generaci konzolí vydají, možností měli celou spoustu. Zcela logickou volbou by samozřejmě bylo navázat na kousek Ratchet & Clank: Into the Nexus, který před třemi lety vyšel na PlayStationu 3. Pokud by na to nechtěli nijak spěchat, zajisté by se nikdo nezlobil ani v případě, že by zapracovali na pouhém portu této hry. Insomniac nicméně přišel s dočista odlišným plánem. Zatímco Sony začalo tvořit nový film o sjednocení a prvních dobrodružstvích této legendární dvojky, vývojáři sami začali budovat originál z roku 2002 znovu od naprostých základů. Nový Ratchet & Clank není v žádném případě pouhým remakem, přestože se s ním vydáváme do stejných lokací a sledujeme tutéž příběhovou linii, kterou jsme si před čtrnácti lety okamžitě zamilovali. Jde o zcela unikátní zážitek, který tak trochu kombinuje všechny hry, jež se v rámci série dostaly do světa. A funguje naprosto perfektně.
Příběhem vás, pokud se vám již originální titul někdy dostal do rukou, novinka skutečně nepřekvapí. Je ale pravdou, že se vývojáři snažili, aby příběhová linie zůstala atraktivní i pro hráče, jež se sérií vyrůstali. Na jednu stranu vás proto čeká starý dobrý příběh, který si bezpochyby pravidelně připomínáte již od roku 2002, na stranu druhou se však můžete těšit na řadu jeho rozšíření a obměn, jež vás v nejedné situaci určitě překvapí. Během hraní se máte příležitost podívat mnohem více do hloubky na jednotlivé události, a pokud si budete dávat pozor a kompletovat skutečně vše, něco navíc se dozvíte i o všech charakterech, které v příběhu vystupují. Co je zajímavé, do novinky se dostalo několik postav, jež v ní, kdyby skutečně sledovala výhradně příběh originálu, nemají co dělat, neboť vystupují teprve v pozdějších dílech série. Naštěstí byly do příběhu zapracovány skutečně skvěle a vůbec vám tak nebude připadat zvláštní, že se v něm objevují.
Stačí se rozhlédnout po obrázcích kolem a bude vám hned jasné, že nový Ratchet & Clank vypadá naprosto famózně. Insomniac úspěšně stvořil jeden z největších animovaných skvostů současnosti, přičemž detaily, jimž je věnována neustálá pozornost, připomínají důkladnost, s jakou tvoří třeba Pixar své filmy. Tomu se vizuální styl novinky všeobecně velmi přibližuje. To, o co se snažil první díl před čtrnácti lety, bylo nyní dovedeno k dokonalosti. Stínování, modely postav i odlesky působí fantasticky a nikdy se jich nebudete schopní nabažit. Co je ale ještě zajímavější, i přes fantastické vizuály, jimž může konkurovat jen málokterá jiná hra, se nám ani jednou nestalo, že by došlo k jakémukoliv poklesu FPS. Třešničkou na vrcholku jsou pak dokonalé cut-scény, které jako by vypadly z oka novému animovanému filmovému trháku.
Ve hrách od Insomniacu jsou již od pradávna zbraně kapitolou pro sebe sama. Ratchet & Clank je sérií, z níž tvůrci své originální nápady dále expandovali do akcí Resistance či Sunset Overdrive, přičemž kousky, s jakými byli schopni přijít, skutečně nemají obdoby. To jsme si potvrdili při návštěvě novinky, v níž bylo samozřejmě prvotním účelem připomenout fanouškům zbraně z předchozích dílů a oživit ztracené vzpomínky. A přesně proto se vám do rukou při hraní dostane například Mr. Zurkon, kterého vyvoláte, aby vám za neustálého předčítání hlášek z akčních filmů z osmdesátek pomáhal s drcením protivníků. Svým humorem se vývojáři strefili do černého.
Arzenál ve hře je propracován skutečně do detailů. Zbraní možná není tolik, všechny jsou ale natolik osobité, že vám to vadit nebude ani trochu. Systém jejich vylepšování je navíc extrémně zábavný a zajímavý. Zbraně samy o sobě jsou upgradovány v závislosti na tom, jak moc je při hraní používáte. Tím jste podněcováni k využívání arzenálu v jeho plné šíři, protože se budete chtít dozvědět, jakým způsobem se upgradují ty ze zbraní, jež vám z počátku tak úplně nesedly. Kromě toho se u každé zbraně nachází strom vylepšení, v němž můžete postupně rozdělovat body a získávat tak u daného kousku různorodé aktivní i pasivní schopnosti. Pokud si tedy jeden kousek z arzenálu doslova zamilujete, můžete mu věnovat plnou pozornost od první do poslední sekundy hraní, ačkoliv si myslíme, že by to vzhledem k propracovanosti každé ze zbraní byla tak trochu chyba.
Lehce nás zklamalo, že vás hra podněcuje k tomu, abyste se navraceli na planety, které už jste dříve v průběhu příběhové linie minimálně jednou prošli. Při návratu je vám díky tomu, že jste postupem ve hře získali nové aktivní dovednosti, umožněno dostat se na dříve nepřístupná místa. To zní poměrně dobře, nemyslíte? Skutečným problémem je, že se nepřátelé na navštívených planetách nerespawnují, takže se po vašem návratu trmácíte zemí, kde není jediného protivníka, kterého byste mohli skolit. Doplňovat svoji sbírku a blížit se tak k ukořistění různých trofejí jsou proto jedinými důvody, proč byste se někdy zpět na navštívené planety chtěli vydávat. A to nám bohužel nestačí.
Insomniacu se podařilo vrátit v čase a za pomoci nově nasbíraných zkušeností a vylepšených technologií přetvořit originál z roku 2002 takovým způsobem, že se z jeho světa už nikdy nebudete chtít vrátit zpět do reality. Příběhová linie je adekvátně dlouhá a prozkoumáte s ní veškeré charaktery a události ještě více do hloubky, díky čemuž hra obohatí všechny hráče nehledě na to, zda s prvním dílem série již v minulosti měli tu čest, nebo se s ním nikdy nesetkali. Fantastická sbírka zbraní, jež se vám postupně dostávají do rukou, zajišťuje zábavu na dlouhé hodiny, a proto jedinou výtkou, kterou ke hře máme, je, že při návratu na dříve pročištěné planety působí vše kolem hrdinské dvojice poněkud mrtvě. Přitom by stačilo, aby se k životu navrátili dříve vybití nepřátelé. Ratchet & Clank si z naší recenze odnáší 90 %. Tento fantastický zážitek by neměl ujít nostalgikům ani mladé generaci. Již nyní si jsme jistí, že až se do kin dostane filmová adaptace této legendární série, nebudeme u toho smět chybět.