Pro vývojáře i vydavatele jménem Konsordo je dnes recenzovaná hra již třetí vydanou v průběhu jediného roku. A jelikož tituly proudí jak na běžícím páse, vzhledem k ne úplně dobře hodnoceným prvním dvěma hříčkám to vypadá, že rychlost je zde na úkor kvality. Reputace se začala zlepšovat teprve až s příchodem Rake, jenž má doslova „velmi kladné“ hodnocení hráčů. Neváhali jsme se a podrobili Rake vlastnímu přísnému testování.
Skočíme do kůže dobrodružného vědce Gordona Davise, který se podívá do severovýchodní části Ameriky, kde se množí případy interakce s podivnými bytostmi. Záznamy se obdivuhodně shodují, přestože jsou shrnuty ze čtyř kontinentů a nejstarší zmínka sahá až do dvanáctého století. Neohroženě se tak na vlastní vydáme na místo, kde je dle výpočtů nejvíce pravděpodobné, že narazíme na zvláštní bytosti, z čehož jedna z nich je přezdívána Rake (proto ten název hry).
Bez jakéhokoliv úvodu jsme vrženi přímo do hry, konkrétně do své dodávky, ve které máme veškeré potřebné vybavení. Najdeme zde brokovnici na dva náboje, munici, lékárničky a především kamery. Samozřejmě by bylo úžasné bájné živočichy jako je yetti nebo cosi připomínající mimozemšťana rovnou chytit. Mnohem větší šance ale je, že se nám podaří je zachytit na kameru. Máme jich totiž plnou krabici, při čemž jich můžeme mít aktivních až pět najednou.
Ne že bychom ale měli zcela volnou ruku v jejich rozmisťování. Na ne zrovna dvakrát velkém území, které máme k dispozici, je osmnáct vyznačených míst, kde můžeme své kamery připevnit. Volba míst ale není trvalá a místa můžeme střídat a zkoušet různé kombinace. Občas za záhadných událostí některá kamera zmizí a tak ji musíme nahradit. Naštěstí není třeba k jednotlivým kamerám chodit a dlouze si přehrávat jejich obsah, ale jejich snímání sledujeme v reálném čase z pohodlí naší dodávky. Právě tam máme umístěnou obrazovku, na které přepínáme mezi umístěnými kamerami. A abychom náhodou něco neprošvihli, kamery mají dokonce pohybové čidlo a tak nás upozorní, když zaznamenávají pohyb, abychom se na ni mohli okamžitě přepnout. Vzhledem k tomu, že jsou kamery v divočině, je třeba počítat s tím, že většina upozornění vyjde naprázdno a uvidíme tak maximálně srnku nebo divoké prase.
Snímání kamer je (bohužel) pouze černobílé a jejich signál je velmi nestálý. Prakticky neustále šumí, obraz se křiví nebo přeskakuje, takže uprostřed hluboké noci toho vidět opravdu moc není. Kromě zmíněných pevných míst lze kameru připevnit i přímo na všudy pobíhající prasata, která s kamerou chodí po celé mapě. Stačí otevřít klec v táboře, nasypat zde krmení a počkat, až se nějaký ten kus chytí. Připevnění pak jednoduše zmákne jediné stisknutí myši. Zda krmení přitahuje i podivné tvory už budete muset zjistit sami. Už nyní vám ale prozradíme, že si rádi pochutnají i na samotné zvěři, se kterou se nebojí manipulovat ani v jiných ohledech. Tak třeba když jsme v táboře zastřelili prase, aby nám kamera pořád zbytečně neblikala, že se zde něco hýbe. Překvapení na nás čekalo až druhý den, když tomuto praseti chyběla hlava, kterou jsme pak našli napíchnutou na kůl uprostřed divočiny. I takové nepřirozené stopy je třeba hledat.
Rake není akční horu, ve které by se pořád něco dělo, ale od začátku si dělá nárok na napínavou a hororovou atmosféru. Když dvacet minut v naprostém tichu zíráte do téměř úplné tmy na kamerách a jste 10 centimetrů od monitoru, abyste viděli alespoň nějaké obrysy, můžete si pak nadělat do kalhot, když při přepnutí kamery na vás vycení zuby strašidelného monstra při mohutném pazvuku a náhlém zničení kamery. Nic pro slabší povahy tak není divu, že hra je povolena až od osmnácti let. Nicméně těhle zajímavých zážitků je ve hře trestuhodně málo a povětšinu času běháme sem a tam nebo zíráme do nic neukazujících kamer. Když tak činíme již dvacátou minutu, je to prostě neúnosná nuda.
Bohužel zde není ani moc možností, co lze ve hře vlastně dělat a snad vše možné vyzkoušíte během první hodiny. Kromě již výše zmíněného máme v kapse ještě dalekohled, který sice nepřibližuje nějak extra výrazně, ale díky speciálnímu sklu konečnou scénu o něco zesvětlí. Snad posledním vybavením je mapa s vyznačenými místy, kam lze umístit kameru. Zároveň na mapě zeleně svítí již použitá místa, kde naše kamery už neúprosně vše střeží. Díky vestavěné GPS také vidíme aktuální polohu, takže je celková orientace snadná.
Na obzvláště malém území hry, které prozkoumáme za asi dvě hodinky, se neskutečně okatě opakují textury a tak často narazíme na podivně vyhlížející trávu, kameny či jezero. Situaci kapku zlepšují zajímavé objekty na mapě, ať už to je zelená bažina, krmítka, zarostlé dřevěné chalupy či malé rozhledny. Už tak podřadná grafika je ale špatně optimalizována, takže i s poměrně dobrým hardwarem se hra může na nejvyšší detaily trochu trhat.
Hra dosud vypadá jako jakýsi nedodělek, který snad časem získá nový obsah, ale zatím to zkrátka není žádná hitparáda. Zážitek příliš nezlepšuje ani téměř neustále ticho, tedy žádné oživení nějakou tou příjemnou hudbou, kterou dnes disponují i menší nezávislé hry. Vytknout je také třeba nepřirozený přechod mezi dnem a nocí. Zapomeňte na nějaké stmívání, zde se denní doba mění okamžitým skokem. A jelikož přes den se toho obvykle moc neděje (přesněji řečeno se obvykle neděje nic), ve svém obytném autě alespoň můžeme slunečný den přeskočit.
Hratelnost se znatelně zlepší při hře s dalšími hráči. Při příliš zdlouhavém pozorování a čekání vás tak může zabavit rozhovor s ostatními. Ve hře pro jednoho hráče je ale Rake poměrně nezajímavou záležitostí, zejména na dnešní přecpané herní scéně. Přesto se zajisté najdou fanoušci, které tahle kapku realistická adventura zabaví na dlouhé večery. Přitažlivá je zejména velmi nízká cena, která činí jen 4 eura, tedy okolo 110 Kč. V této recenzi si ale Rake nemohl odnést více než slabých 53 %.