Abych řekl pravdu, jména všech dílů série Rainbow Six ani dohromady nedám. Vůbec první díl vyšel před 8 lety, tedy v roce 1998. Od té doby si ho zamilovalo mnoho hráčů a vytvořil si kolem sebe početný fan klub. Teď všichni fanoušci (i nepřátelé, aby mohli kritizovat) RS netrpělivě čekali na pokračování s podtitulem Lockdown. Je tady a vyvstává tudíž otázka, čím novým bude hra zpestřena. Není toho málo, proto pojďme jednotlivé aspekty hry detailněji rozebrat.
Hned zostra
Po zdlouhavé instalaci a spuštění singleplayeru se začnete divit, máte-li tedy prošlé předchozí díly skrz na skrz. Důvod je prostý. Nečeká na vás žádné dlouhé a detailní promýšlení taktiky a strategie na vítězství. Přesněji řečeno žádnou taktiku předem navrhovat nebudete, pouze musíte zvolit jednotlivým členům týmu arzenál zbraní, který si s sebou do mise vezmou.
A právě takto komplexně změněný systém mění Rainbow Six Lockdown na úplně jinou hru. Propracovaná taktika, neboli základ všech předchozích dílů, je pryč. Pro skalní příznivce určitě zpráva špatná.
Tým, základ úspěchu?
S minulým odstavcem je přímo spojena i celková funkčnost a nutnost jakési sehranosti celého týmu speciální protiteroristické jednotky. Do každé mise máte přiřazeny určité členy, které nemůžete dále upravovat, kromě již výše řečené výměny zbraní. V týmu jste průměrně pouze 4, hráč ovšem ovládá pouze velitele jednotky a mezi ostatními členy není možné přepínat. Další změna oproti zaběhlému standardu, bohužel pro nás také nešťastná. Co naděláme…
Taktizování
Je na řadě si povědět také něco o udílení rozkazů v průběhu mise (jindy to ani nelze). Jako velitel toho moc na výběr nemáte. Základně si přepínáte mezi povelem stát a následovat, pokud chcete jednotku poslat na určité místo, stačí zaměřit a stisknout mezerník. V určitých částech misí vlastně zbytek týmu ani nevyužijete, ba naopak je rádi uklidíte do kouta a poručíte jim v něm zůstat. Alespoň se vám nebudou motat pod nohy a především před hlaveň zbraně právě ve chvíli, kdy jste zapleteni do dramatické přestřelky s teroristy a jde vám o holý život.
Nascriptování
Stísněnost ve hrách začíná být čím dál tím víc na obtíž. Hráče v dnešní době už nebaví přesně určená trasa, kudy musí daný level projít. Doba se změnila a autoři her by tuto skutečnost měli brát pořádně v úvahu, přitom výsledky při pohledu na střílečky poslední doby jsou spíše opačné. Rainbow Six Lockdown také není výjimkou – všude se nachází mnoho dveří a skoro vždycky jdou otevřít pouze jedny a to je v budovách velká škoda. Na to, jaké by se mohly vytvářet taktiky, kdybyste do místnosti přišli vždy jinudy, radši ani nepomýšlíme. I z tohoto pohledu je RS:L opět pouze bezduchou řežbou.
Pokud vás na nějakém místě překvapí nepřátelé vybafnutím ze dveří, hned po druhém procházení víte, že se dveře otevřou přesně ve chvíli, kdy například projdete na kolem stolu. A právě to je způsobeno umělou inteligencí, která v tomto případě v podstatě není a všechno závisí na pomyslných neviditelných „provázcích“, které když průchodem napnete, teroristé jako roboti vystartují.
IQ test
Myšlení bolí. A nikdo z této hry asi opravdu bolest rád nemá. Právě u „taktické“ akce je přitom umělá inteligence to snad úplně nejdůležitější. Nemělo by zde jít o to, jak dobrý máte postřeh a skills nepřítele sejmout, ale spíš vymyslet chytrý způsob. Je to ale těžké, protože teroristi nemají ani jednu z těchto vlastností. Ve většině případů k „enemákovi“ přijdete zezadu. Vystřelíte-li těsně vedle něj, začne se nejprve zmateně koukat kolem sebe a potom nesmyslně pobíhat namísto toho, aby se rychle ukryl za nejbližší objekt. Jeho chování nemá opravdu žádnou logiku, úplně stejně se zachová, pokud zastřelíte kámoše stojícího hned vedle něj. Horší přemýšlení takového teroristy by se dalo občas chápat, stejné je to ale bohužel i se členy vaší jednotky, navíc pud sebezáchovy má snad každý nebo ne?!
Na směr pohledu (respektive natočení) teroristů jsme se podívali trochu podrobněji a vyzkoušeli si to na jednoduchém příkladu. Máme místnost s jedním nepřítelem a dvěma dveřmi na protějších stranách místnosti. Ať jsme přišli kdykoli z jakékoli strany, vždy byl nasměrovaný a očekával příchod z druhé strany. Nehledě na jejich špatné uši, otočí se vaším směrem až po prvním výstřelu. Ale proč? Ve hře a lá Hitman nebo SplinterCell by bylo pochopitelné, že bude hráč vybízen k tichému a „srabáckému“ útoku zezadu, v případě Rainbow Six to nechápeme.
Grafické zpracování
Konečně se dostáváme k té části recenze, kde můžeme s klidem v duši hru i pochválit. Grafici odvedli slušnou práci. Prostředí misí jsou různorodá, plná detailů a skvěle designersky navržená. Hru rozjedete při nastavení nízkých detailů a rozlišení i na slabších strojích, pokud chcete maximum, jdou už nároky razantně nahoru.
Reálnost
Mluvit o RS jako o reálně vypadající hře nelze, to je vám již asi jasné. Skákat se stále nikdo z vaší jednotky nenaučil, takže sebemenší překážka vám zabrání v cestě dál. Systém zdraví není vyřešen procentuálně, ale je rozdělen na třetiny. Lehké „líznutí“ kulkou znamená odečtení jedné třetiny, zasažení do nekritických míst dvě a po head shootu nebo kritickému zásahu například do srdce je konec. Nově si však můžete hru ukládat kdykoli se vám zlíbí, takže se nemusíte obávat vysoké náročnosti. Máte-li alespoň nějaké zkušenosti s FPS, bude pro vás projití Lockdown vcelku hračka.
Mission Completed
Ano, mise je u konce. A je těžké říct, jestli byla splněna úspěšně, či nikoli. Pocity jsou rozporuplné. S ohledem na předešlé díly se nyní jedná o propadák. Také jsme se těšili, ale není si co namlouvat, ne vždycky se daří. Kdybychom Rainbow Six: Lockdown hodnotili z pohledu úplně nové hry, o které jsme doposud neslyšeli, asi by bylo procentuální hodnocení o špetku lepší a také za předpokladu že by se nám autoři nesnažili cpát označení taktická akce. Další pokračování Rainbow Six již bylo ohlášeno, dokonce i autoři oznámili návrat klasického plánování taktiky.
Nám fanouškům nezbývá tedy nic jiného než tento díl rychle přejít a raději na něj zapomenout. Pokud vás však baví obyčejné ohrané střílečky z pohledu první osoby, už dlouho se nudíte, nevíte co s penězi a máte výkonný počítač (abyste si alespoň pořádně užili pěkné grafické efekty), můžete rychle běžet do obchodu. A chcete-li slyšet procentuální hodnocení, máte ho mít – 59% , číslo to není vysoké, ale hra si ani víc nezaslouží. My pouze na dobře zvučné jméno celé série nehrajeme!
tohle se mi líbí!!
Udelali z toho takovej CoD, arkadovku... to by me zajimalo koho tim chteli ohromit. Proc to ale nese nazev R6? Bylo by lepsi kdyby to byl jen treba Tom Clancy´s Lockdown, to by pak bylo mnohem lepsi, pze nejen ze z toho udelali paskvil, ale pracuje i psychika hracu, kteri kdyz slysi R6 tak maji na mysli originalni a skvelou hratelnou hru a kdyz se jim dostane teto kase, okamzite ji daji pryc s pocitem zklamani a zrady.
Hmm, podle me SWAT4 the best.
no myslim že swat je best mozna u tebe ale když porovnám swat s lockdown tak swat je nedodělaná
taktická chodička
např inteligence teamu je ve swat hrozna v lockdown je docela dobrá neni užasná ale jde to
grafika swat jsou omalovánky
mise a zbraně v lockdown je jich hafo
swat je nehorší co muže být ale byla to snad první taktická hra co se dala hrát
proto ji každej zná a všichni swat je nejlepší nikdo nemáte svuj názor jen ho kopírujete
třeba melu sra*ky ale je to tak
Normálně mám velké pingy tak kolem 60 ms. Ale tady by se tato hra i hrála dneska se těžko shání takové české servry je jich malo. Takže bych ocenil kdyby se tu ta hra obnjevila na výběru. Děkuji.
podle me ten konentar nademnou nesplnite... :) asi nebudou servry co :)
hral jsem to a nebavilo me to tak jako Raven Shield, ktery dodnes nema u me konkurenci (Swat4 nic moc)
je to blbost no...
no myslim že meleš docela kraviny nebo si swat nehrál každopádně 4ka je lepší než lockdown
Mám demo R6 je to úplně na hov.o Swat sem nehrál,ale docela rád bych si to zkusil
ja že nehrál swat 4 ?hh
ja ho hral a ty jsi ještě ani nevděděl že existuje
mozna proto hodnotis tak, jak hodnotis... z Beta-verze si vetsinou dobry obrazek neudelas...
ja byl vcelku spokojen, jediny co se mi nelibilo, byla fyzika, nic neslo znicit ani s tim pohnout... mozna kvuli MP se i vratim... R6 sem nehral a ani nebudu...
Tim nechci nejak kritizovat, ale na zacatku clanku je zmineny,podle me dostatecny pocet zastupcu RS, dle me by se takovy raven shield vyborne prosadil, treba i vice jak sof , nebo snad i vietcong.. :)
no uz to doma nejakej ten den mam ale jeste sem to nenainstaloval snadd az dneska :))
Jo a taky sezente si film Underworld-evolution nevim jak vam ale podle me to je nejlepsi film :) s upirama :D
No kenecne pecka parada vyplnovat svujin iventar super jako diablo to se mi libi komandove akce vylepsene zbrane proste farad´=o) tu si musim koupit=oDcao
No tak. Tahle hra musí mít lepší grafiku. To za prvé...protože od od vydání S4 uběhla už nějaká doba. Ano poldové jsou blbí, ale když je dobře vedeš...což ti asi nic neříká a pokud někdo naběhne ze zadu, tak ho sejmeš. Taky musíš vzít v potaz to, že v R6 jsou teroristi dost tupí.
20 pozuby ozbrojených teroristů dá za 100 v této hře. A to si nedělám prdel. Stačilo mi demo...tam jsem poznal jak je to bídné. Jo a S4 je dělaná primárně pro MP...což si asi moc taky nepoznal. Jestli ty víš co je to teamová akce...v potažmo taktická. Tak já jsem papež. Protože napsat o R6, že je nej co se týče taktických akcí je otevřená drzost.
Nevim proc z nas autori her zacinaji delat debili, kteri neumi myslet, ze vsechny hry co vyjdou v posledni dobe jsou jednodussi a jednodussi na taktiku, to uz je fakt hruza takovych her uz je plna prdel mozou udelat dpc nejakou taktickou hru.
no toto víš o čem vubec píšeš ?
kdo hral demo, jiste pochopi
je to podle me naprosty propadak kde sou stary dobry dily rainbow :( tohle je uz o nicem
Ty si asi nejvetsi idot co se tyce taktickych her,omfg hral si nekdy SWAT4??Hnupe grafika je tak 5x lepsi nez Lockdown,inteligence teamu je 10x lepsi nez R6,klasiky priklad ,kdyz jde tvuj team nahoru po schodech,zkus si to porovnat jo a lockdown ti prijde jak trenink zas*anejch novacku co vi ho*no o taktice zasahovek.Zbrane v SWAT4 jsou sice omezeny na par kousku,ale to taky diky tomu,ze SWAT pouziva jen par zbrani,na co mit plno zbrani a hovn* z nich.
Mě se to líbí :-))
no to tazko povedat uvediem priklad swat(robene podla skutocnich policajnich jednotiek-aspon priblizne) a rainbow(ten vznikol v hlave toma claneyho)
priklad1:swat v trhne do miestnosti-hands up slzny plin elektrošoky(ziadna strelba)
rainbow-prestrelka ziadne vyjednavanie alebo zatkinanie teroristov.
summar sumarov-swat sa inspiroval v svojich poslednych dieloch(3,4)rainbowoch a vylepsil tatiku.
ale mna osobne rainbow bavy viac aj ked som lockdown este nehral rad si ho kupim.
lebo neni nic horsie ako v svate hladat po mame hodinu dakych schovatich gangsterov.
mislel som mape nie mame
Ze je drzost rikat ze R6 je nej takticka hra? Spis je drzost to netvrdit... tys nejspis hral jen Lockdown vid? Swat je co se tyce taktiky a postupu levelem trosicku linearni...
Mě tyhle hry přijdou co se týče misí...všechny lehký. Ani se neopovažuj napsat...že Lockdown se do řadim mezi taktické akce....pro mě je to tupá střílečka. No tak R6 králem v taktických střílejdách asi nebude. No a lineárnost u Swat 4...no já ani nevim...já si to klidně projdu sám.
Ano nejsem super hráč, ale jsem dobrej (člověk se musí umět i pochválit :-D).
Mno a co je podle tebe kralem taktickych strilecek? Rekni Swat at se celej portal muze potrhat smichy.... :p a LockDown je ubohost, to se neda ani brat jako hra ze serie R6. Ja kdyz mluvim o R6 mam na mysli Raven Shield, Rogue Spear a i prvni dil, byt mel spoustu nedostatku... co si ja myslim o Lockdown si muzes precist uplne mezi prvnimi komentari... a o Swatu si myslim ze na TAKTICKE dily R6 nema ani nahodou!!!! And that´s all folks!
...Rainbow Six 2 :D
AI je v RSL opravdu strašná... nepřátelé na vás třeba občas počkají, když nabíjíte... nebo se postavíte proti nim a oni jen nehnutě stojí... jinak hra je pěkná a docela mě i baví... ale ta AI...
Já se přiznám, že Lockdowny mě docela baví, víc, než původní díly RS. Je teda fakt, že já taktické střílečky typu Operace Flashpoint nemusím. Zrovna tak ale moc nehraju akční hry, takže je úspěch, když mě to zaujalo.
A jinak je to věc názoru, jakou hru kdo považuje za nej taktickou střílečku.
Musim rict ze je to fuck des bes.Nehorazne zklamani, je to to samy jako HL2, hru stavej jen na grafice, nic vic.STejne jak R6 Raven Shield tak i HL 1 nebyly pokoreni svymy nasledniky.Musim rict ze to dost pos*aly. Hrat LD je jako Serious Sam, trapna chodici strilecka.Tim nechci urazit SS, jelikoz to byl zamer tvurcu aby hra byla takova.
Verdikt ... netahat nekupovat. 1 z 10 bodu (za grafiku nic vic)
hele nevim jak ty ale SWAT a RS je uplne neco jinyho jeden slovak to tady zminil dobre .. swat neni o zabijeni .. a jak si psal sam ze meles sracky tak se nezlob ..ale rekni mi kdy vysel SWAT 4 a kdy vyslo RS: Lockdown ??? aaaha ... trochu doba co ? porad je co vylepsovat. Divny treba je ze u RS kdyz zazoomuju tak se nemuzu skoro hejbat a mam oko napichli v hledacku ..ale z pohledu mojeho je best RS: RS 3 ....kdyz chci cistit tak jedine Raven Shield ... a kdyz chci nekoho premlouvat a rvat na nej jako v realu at zahodi zbran tak SWAT 4 je super hra ... jenom aby autori nezkazili dalsi dily, taky bych ocenil kdyby se to sem hodilo ... uz jenom proto ze to bude hrat par lidi takze to nic moc nezatizi ..myslim si ze by se tady kousek mohl najit ? co myslis MAMERTE ??
Nekdo nademnou prirovnal swat k omalovankam :) ok grafika neni nejlepsi, jenze architektura komplexu je vyborna, AI tymu neni spatna, ikdyz obcas fakt kixne, AI nepratel je ale opravdu paradni, multuplayer je super. Co se nam ale na swat libi nejvic j, ze opravdu citis jak tvoje zbran pali, jak chodis pomalu s heavy armorem za to ses doolnejsi nebo jak behas bez armoru ale zas ses hned mrtvej.... Lockdown mi pripomina splacaninu Swat+Cs swat tematikou CS svou hnusnou arkadovitosti. s Mym nazorem bude souhlasit jiste spousta lidi. Na lockdownu obdivuju jen grafiku. to je vse.
Ano swat neni o zabijeni, je to primarne o zatykani, kdyz ste dobri a mate moznost :) to je ono nekoho zatknout nenasilne kdyz on drzi ve sve dlani samopal a neudela pak nic :)
dale jeden nejmenovany napsal ze zbrani ve swatu je malo, nevim, jeslti jsi si vedom nove skutecnosti o datadisku na swat 4 je zde vic zbrani a moznosti, nicmene ani to nebyla poterba protoze mam za to ze swat obvykle nepozuzivaji nejakej rotacak jak terminator nebo kalasnikov ;)
vybava ktera mi prijde daleko uzitecnejsi jsou flashbangy, stingery nebo gasovy granatky, to je ta tresnicka na dortu
hm dobre on..jiak co se tice hry tak musim rict ze ji uznavam
jj ja taky hral demo...ale neni to zas tak hrozny...upe normalka hra
... ale znam lepsi. :o)
ujde to, ale jsou i lepsi
toto je už o ničom ale občas zahrám