Hned z úvodu se musím přiznat, že na různé dopravní simulátory (především právě vlakové) jsem poměrně „úchylný“. Zkrátka jsou dost možná i mým vůbec nejoblíbenějším žánrem a protože jich nevychází zrovna nejvíce, na každý nový počin se opravdu těším. A pokud navíc pochází od stejných tvůrců jako skvělý (a pro mne nepřekonaný) Train Simulator, moje očekávání se ještě násobí. Nemusíte se ovšem bát, že by díky tomu byla tato recenze ryze subjektivní a úmyslně bych některé nedostatky „přehlížel“. Řekl bych, že spíše právě naopak. Konec řečí a pojďme se rovnou vrhnout na hodnocení samotné hry.
Cestujeme po Evropě
Jednou z hlavních otázek týkajících se obsahu železničního simulátoru je počet a rozmístění jednotlivých tratí, na kterých se budeme ve hře prohánět. Zatímco Train Simulator byl umístěn po celém světě (jak Amerika, Evropa, tak Asie), Rail Simulator je čistě evropskou záležitostí. Dohromady nabízí však bohužel pouze čtyři různé tratě ve Velké Británii a v Německu. První z nich je svým umístěním asi nejzajímavější, protože vede z londýnského Paddingtonu do poměrně nedalekého univerzitního městečka Oxfordu. Na něm si užijeme především jízdu v příměstských vlacích, které jsou v reálu pro celou dopravní infrastruktuju Londýna a jeho okolí nezbytnou součástí. I druhá trasa je umístěna v Anglii, tentokrát ale na jihozápadě země. Jde o historickou trať z Templecombe do Bath Green Park a na ní dominuje jízda ve starobylých parních lokomotivách. Ani ve třetí obsažené trati se však nedostaneme přes kanál La Manche a zůstaneme tudíž v Anglii. Vyzkoušíme si v ní jízdu po moderní železnici spojující města Newcastle a York. Konečně se dostáváme k poslední čtvrté lince, jež už je skutečně z Německa, konkrétně z Hagenu do Siegenu. Celkově co se týká nabídky tratí jsme byli vcelku zklamaní. Přeci jen anglická železnice se v mnohých směrech od zbytku světa a především té české, velmi liší a je značně specifická. Navíc druhé mínus vidím v tom, že není ve hře obsažena žádná menší trať, ale vesměs pouze velké dopravní koridory. Na nich si pořád připadáte jako kdybyste byli na tom samém místě – několik kolejí vedle sebe, dlouhé rovné úseky s vysokou rychlostí a jedna zastávka jako druhá. Zpracování nějaké lokálky, jako byla v Train Simulatoru například horská Innsbruck – St. Anton, by rozhodně prospělo. V rámci každé tratě jsou pro vás připraveny jednotlivé mise, zde tedy nazývané Scenario. Bohužel ani s jejich počtem nejsme potěšeni, protože v každé jsou pouhé tři až čtyři. Povětšinou jde o přepravu osobních vlaků mezi určitými úseky. Škoda, že samotné ježdění není příliš okořeněno různými nevšedními situacemi a povětšinou pouze jedete dál a dál a před vámi vidíte svítit zelené návěstidlo.
Nejvýznamnější inovace
Myslím, že právě nyní by se slušelo zmínit podstatné novinky, jež jsou do Rail Simulatoru zabudovány. Prozatím vynecháme hodnocení grafického ztvárnění, protože k němu se vrátíme ještě později. Kolik zajímavých novinek jsme se tedy jinak dočkali? Když si to nyní sumarizuji, vlastně jich ani tolik není. Asi nejpraktičtější inovací se mi jeví možnost přemisťovat se mezi jednotlivými vlaky a lokomotivami, u kterých se zrovna nacházíte. To tedy platí především pro režim volné jízdy a absence této možnosti mne u Train Simulatoru dost mrzela. Podobně na tom byla nepřítomnost lidí na nástupištích. I tomu už je konec. Přijedete do zastávky, kde čekají lidé, otevřete dveře (což je skutečně vidět) a následně i vidíte cestující nastupovat. Čert už vem, že je celý tento proces značně zjednodušený, lidé vlastně úplně neodcházejí ale pomalu mizí a celkově se ve hře objevují asi čtyři modely různých postav. V každém případě i to je určitý pokrok a vypadá to lépe. Tak to jsou podle mě dvě asi nejzásadnější novinky, které mají dopad na váš pocit, že skutečně hrajte železniční simulátor. Jinak autoři spíše vylepšili již známé vlastnosti, takže například při pohledu v kabině se můžete úplně libovolně otáčet pomocí myši.
Realističnost
Pochopitelně všechny tratě, jež hra obsahuje a byly zmíněny hned v druhém odstavci, jsou zpracovány podle reálných předloh. Hodně se mi líbí, že autoři měli smysl pro detail, takže i kolem samotných kolejí vidíte pořád něco jiného. A jak to vypadá se samotnou reálností jízdy? Všechny vlaky se opět chovají po technické stránce vcelku solidně, to znamená, že pokud máte opravdu dlouhou soupravu, jedete vysokou rychlostí a blížíte se k zastávce nebo návěstidlu ukazujícímu povel „Stůj“, musíte brzdit hodně dlouho dopředu. Klidně i míli před místem, kde chcete zastavit. Pochopitelně z počátku se vám bude asi hodně často stávat, že stanici projedete, ale později si na brzdění jednotlivých vlaků zvyknete a bravurně zastavíte přesně ve stanici. Po stránce fyziky jsme ovšem tradičně lehce zklamáni s vykolejením soupravy. Ne že by to sice nešlo, ale občas stačí najet na výhybku opravdu pouze o malinko rychleji, celý vlak „vyletí“ do výšky a následně se „položí“ na bok vedle kolejí. Stejný scénář prosím probíhá i v případě, že se celý incident odehraje třeba v rychlosti 15 mil za hodinu. Celkově zkrátka na fyzikálním modelu nevidím větších změn a to i v případě samotné jízdy. Už na enginu Train Simulátoru se mi nelíbilo, jak se chová vlak při rychlém průjezdu nakloněnou zatáčkou nebo před výhybku. Především při pohledu z kabiny to vypadá značně rozporuplně, když se v podobných situacích ani trošku nezakymácí nebo nenahne. A zkuste se někdy projet klasickým českým „panťákem“, pokud možno když má zpoždění (což je velmi časté) a tudíž dohání čas. V takových případech mám občas problém udržet se na sedačce, kvůli tomu, jak poskakuje do výšky i do stran.
Jaká je konkurence?
Jak je vám asi již v této fázi článku jasné, nejsem z Rail Simulatoru nijak zvlášť nadšený. Co tedy doporučit jako alternativu? Konkurenční titul se jmenuje Trainz Railroad Simulator. Ten je ovšem malinko jiný, protože se zaměřuje spíše na simulaci malé modelové železnice. Kromě něj stojí za zkoušku i skvělý, ovšem graficky i technicky zastaralý freeware BVE. Na druhou stranu do něj ale naleznete množství tratí a v mnohých směrech se vlak chová reálněji než v Rail Simulatoru. Navíc si do něj můžete i stáhnout trasu londýnského metra. Přesto největším konkurentem je podle mne předchozí počin Kuju s názvem Train Simulator. Po pravdě řečeno oproti němu je nový Rail skutečně lepší. Přesto nejlepší alternativou je spojení Train Simulatoru s mnohými fanouškovskými addony, především s úžasnou českou tratí Praha-Bratislava, která má s nejnovější verzi již délku 1002 km. Všechno reálně zpracované, vylepšené funkce samotného enginu hry a navíc takřka všechny české lokomotivy a vozy.
Zpracování vs. nároky
Možná se celkově největší změny a také nejlepší nakonec přišly v podobě grafického zpracování. Při nastavení maximálních detailů vypadá krajina i samotné vlaky opravdu hezky, navíc jak jsem již zmínil, autoři měli při tvorbě smysl pro detail. Okolí tratí tedy opravdu není prázdná rovná (nebo šikmá) placka, ale „opravdový svět“. V tomto směru opravdu není ani možné Rail Simulator porovnávat se svým šest let starým předchůdcem. Naopak pokud bychom ho postavili vedle tratě Praha-Bratislava, nedopadl by až o tolik lépe. Hru jsem testoval na sestavě Pentium Core2Duo E6600 @ 2,4 GHz, 2GM RAM, GeForce 8800 GTS a musím říci, že hardwarovou náročnost jsem pocítil. Pokud si, stejně jako já, nastavíte všechny detaily a vymoženosti potřebujete skutečně silnou PC mašinu. Odměněni jste však solidní grafikou a také hodně velkým dohledem, což je zrovna v tomto žánru tolik potřebné. Poměrně mě překvapili udávané minimální požadavky, kterými je Pentium 4 1,7 GHz, 512 MB RAM a 64 MB (!!!) grafická karta. Nic proti, ale na podobné sestavě bude podle mě vypadat Rail Simulator ještě hůře než stařičký Train Simulator. Rozhodně velké plus mají v Kuju za integrovaný editor, díky němuž bude moci žít komunita kolem hry a doufejme, že opět vytvoří lepší obsah než samotní tvůrci. Tentokrát je totiž celý editor navíc o poznání více user-friendly, díky může tvořit takřka každý nadšenec.
Kuju = záruka kvality?
Zkrátka od vývojářské firmy Kuju jsem čekal pecku, na které se opět zaseknu a budu ji hrát dokola několik měsíců. Pak si dám chvíli pauzu a opět znova. Bohužel to se patrně nestane. Hned po prvotním spuštění mi bylo jasné, že tady je něco v nepořádku. Nejprve mě naštvalo neprakticky zpracované menu. Jak jsem si následně projížděl jednotlivé trasy a zkoumal inovace, postupně se vynořovaly další a další nedokonalosti. Někdy šlo pouze o „maličkosti“, jindy o zásadnější problémy, v každém případě na výsledném dojmu se projevily všechny. Celkově na mne tedy Rail Simulator nijak zvlášť nezapůsobil, ba naopak mě značně zklamal. Očekával jsem hodnocení dosahující cca. osmdesáti procent, v tomto stavu si však hra zaslouží tak maximálně 65%. Škoda, ohromná škoda.
jo kdyz si vzpomenu na starej Train Simulator to byla rezba
vypada huste :-D
tady smazaly 6 komentu ale stale jsem 1. alias first
Jako na microsoft train simulator nema snad zadnej simulator kdyz sem videl ty upoutavky a to video jako nei to spatny ale co se tyce simulace na tak jedine MSTS. Sehnal jsem si i tu trasu Praha-Bratislava a to je jizda!!! a hlavne je to ceska trat do MSTS je taky cestina! no proste prvenstvi ma u me microsoft train simulator!!!!!
Uz so screeenshotov vidim ze to je perfektna hra s tRainz Railroad sa to nemoze rovnat
kterým talčítkem?
ESCAPE
no nevypadá špatně ale pro mojí potřebu stačí TRS2004
neví někdo kolik to stojí asi si to koupím
Husty to chci!!!!!!!
Vim kolik to stoji 1200Kc .
sami hovna
pekny :)
Nazdar,
Tato hra simulatoru me moc nepotesila protoze mam TRAINZ 2004 a tam se da poradne jezdit i stavet v EDITORU.
cau kde to stahnu napište pls na e-mail jirka08.k@seznam.cz dik
zdarec nevite , kde sthnu ten strej?Tohle asi nikde netahnu že???
mam dojem ze sem to videl na www.thepiratebay.com :))
Rail Simulator mě zklamal.Mohlo to dopadnout líp.Obrázky vypadají dobře ale hra už dopadla o hodně hůř.Málo možností ve hře.Málo vlaků a tratí.Hra by si ode mě vzala jenom 41 %.
je luxus. : ) v ty dobe to byla nadcasova vymozenost...celkem charakterizujici sou ty vzduchovy stykace ktery si odfukujou kdyz se rozjizdi :P a to ze to s nim tak hazi je zpusobeny tim ze ma jiny odpruzeni nez bezny vagony ktery neni zrovna idealni
torrentspy.com, mininova.org, torrentz.com nebo klasika warforum.cz ;-)
na P2P sem to taky videl