Nepřejícná poušť zející pustotou, šílení punkeři s růžovými číry sahajícími do nebes a dlouhé konvoje plné vraždících motokár obrněných metrovými ostny. Pokud se vám před očima vybarvil obrázek šíleného Maxe Rockatanskyho, ať už s rozepnutou koženkou Mela Gibsona, či s respektuhodným chraplákem Toma Hardyho, rozhodně nemíříte špatným směrem. Volant byste však měli přece jenom stočit ještě o kousek více na sever. Dnes si totiž spolu popovídáme o postapokalyptické akci RAGE 2 od švédské vývojářské společnosti Avalanche Studios, jež navazuje na dnes už zapomenutý pokus studia id Software nabídnout světu zbrusu novou značku z roku 2011, po němž se toto studio vrátilo k receptu, s jehož pomocí si celé dekády budovalo reputaci. Bethesda předala otěže skandinávským tvůrcům mimo jiné proto, že se jí líbilo, co před čtyřmi lety zvládli uvařit z herní adaptace série Mad Max. Podařilo se jim naplnit očekávání a povznést RAGE na novou úroveň?
Jestliže vaše herní cesty byly někdy v minulosti zkříženy s původním titulem, zajisté si budete dobře pamatovat, že se jeho tvůrci se zasazením nijak dlouho nepárali a za svůj vzali klasický postapokalyptický scénář v té podobě, v níž jsme si jím prošli už milionkrát. Místo atomovky tento svět sice zasáhl asteroid, že teď na každém rohu číhá nebezpečný mutant, už je ale stará známá pohádka. RAGE 2 se odehrává třicet let po událostech prvního dílu. Do čela toho, co zbylo po lidském pokolení, se postavila skupina zvaná Authority, k čemuž využila nadstandardního arzenálu ve své moci. Walker, hlavní hrdina, je touto militantní velmocí napaden, namísto něj však útok nepřežije jeho adoptivní teta, která je usmrcena generálem Crossem, hlavním padouchem novinky. Walker je pověřen nebezpečným úkolem, v jehož vyústění by měla Authority padnout na kolena. Co se stane dál už zajisté víte i bez dalšího vyprávění.
Moc rádi bychom řekli, že se někde uprostřed tohoto předvídatelného a plytkého scénáře něco zvrtne a vše nabere na obrátkách, skutečnost je však taková, že se studio rozhodlo vsadit na jistotu. Přestože se tedy ve všech trailerech, které nám byly před vydáním titulu naservírovány, hra tvářila, jako by měla od začátku do konce na všechny strany plivat nekonečné porce vtipů a zábavy, v jejím příběhu na něco takového narazíte tak maximálně malíčkem u levé nohy kdesi na úplném začátku. Ona by toho však příběhová linie stejně tolik nabídnout nestihla, neboť jí prosvištíte během slabých deseti hodin. Většinou se navíc skládá ze smyčky tvořené kroky „jdi tam“, „promluv si s tím“ a „zabij to“ v různých kombinacích, takže se s ní často budete mít chuť rozloučit už z pouhé neoriginality. Zachránit to nedokážou ani skvěle zahrané a originální vedlejší postavy, s nimiž nedostanete dostatek času na seznámení, takže si s nimi ani nikdy nebudete schopni vytvořit jakýkoliv pevnější vztah.
Naštěstí máme co do činění s Avalanche Studios, takže není zapotřebí vše vzdávat hned v ten moment, kdy je vytesáno do kamene, že příběhem si novinka zvládne získat jen málokoho. Ať už si totiž vzpomeneme na sérii Just Cause či herního Mad Maxe, skandinávští tvůrci vždy útoky zvládali o mnoho lépe na jiných frontách. A tou s přehledem nejsilnější byl bez výjimky herní svět. A ani tentokrát se jim na této frontě zklamat nepodařilo. Naopak. RAGE 2 se pyšní jedním z nejkrásnějších světů, na něž jsme se kdy v herním světě dostali příležitost podívat. Z krajinek, které se vám při hraní budou táhnout na obzoru, vám zaručeně bude znovu a znovu vstávat les chlupů na zátylku. Pevně však doufejte, že se na úžasné západy slunce zvládnete koukat celé hodiny v kuse.
Pokud by tomu tak náhodou nebylo, pak vás čeká poměrně nepříjemné překvapení, až se vykoukáte dosytosti. Když totiž Bethesda řekla, že by se RAGE 2 mělo odehrávat v písečné pustině, tvůrci to vzali možná až příliš doslovně. V tom obrovském a krásném světě se totiž nic moc dělat nedá. Tedy spíše nic, než-li moc. Kdybyste tvůrcům dali za úkol vyjmenovat všechny aktivity, jimiž se lze ve hře zabavit, určitě by si pro vás připravili krásný seznam poměrně úctyhodné délky. Přepadávání konvojů, hledání rangerů, čištění arén s vlnami nepřátel a pátrání po pokladech vám, bohužel, velice brzy začne lézt krkem. Snad nejzábavnější je zde čištění hnízd mutantů a útočišť nepřátelské frakce, ani to se však donekonečna dělat nedá. A tak se brzy po dokončení příběhu budete cítit, jako byste skončili úplně.
Říkáte si, že jsme zapomněli na vozítka a vražedné závody, které měly být nedílnou součástí RAGE 2? Nebudeme lhát, s těmi si užijete zábavy možná ze všeho nejméně. Na první pohled stylové punkové káry po delší cestě začnou působit jako taková větší prdítka, takže se brzy začnete držet zdejšího Ferrari nesoucího název Phoenix. O něco více zábavy si lze zcela jednoznačně užít ve vzduchu s všudypřítomnými vznášedly, kromě prozkoumávání světa z nevšedního úhlu vám toho ale také moc navrch nedají. Slogan slibující, že si ve hře budete moci užít jízdy doslova v čemkoliv, co vám přijde během hraní přes cestu, tedy sice nelhal, taková zábava, jakou jsme čekali, to však není ani zdaleka.
Co se tvůrcům povedlo stvořit, je pravděpodobně nejzábavnější a nejluxusněji fungující soubojový systém, co se za posledních několik let objevil na scéně FPS titulů. Představte si systém, který bere to nejlepší z nových dílů série DOOM, okořeňuje to čtveřicí (ve skutečnosti sedmerem, ale na tři z nich během chvíle prakticky zapomenete) extravagantních superschopností, jako je úder do země, jímž můžete na oběžnou dráhu vyslat desítky nepřátel zároveň, a do směsice to následně přihazuje nejzábavnější triky z Bulletstorm a nejstylovější zbraně z Borderlands. Souboje jsou navíc při nastavení vyšší obtížnosti parádní výzva, což umocňuje kvalitní umělá inteligence nepřátel lišící se od jednoho typu protivníka k druhému. A i přes nezbytnost jemně taktizovat je vše perfektně svižné, přirozené a setsakramentsky zábavné. Třešničkou na dortu jsou pak bossové, u nichž se vývojáři nebáli trochu odvázat, díky čemuž patří k té mile zábavné a originální skulince, v jejímž duchu jsme si představovali celou hru.
Některé z neduhů, jež nás pronásledovaly při hraní prvního dílu RAGE, se dvojky nepustily. Především pustý svět a prostoduchý příběh jsou zcela bez diskuze největším zklamáním, které si Avalanche Studios mohli s chutí odpustit. Chuť naštěstí v tomto případě dokáže spravit famózní arkádové střílení do nepřátel, jehož kompletní proměna se každému milovníku nestandardních FPS dokáže velice rychle zarýt pod nehty. A i když ve světě během pár hodin nebudete mít příliš mnoho na práci, než se tak stane, můžete počítat s dechberoucími scenériemi, které žádné studio na světě neumí tak dobře. RAGE 2 má své nepopiratelné kouzlo. Rozhodně bychom však s nákupem doporučili vyčkat na nějakou řádnou slevu, jíž bude cenovka sražena o kus pod svou původní hranici. Jinak ze světa hry odejdete s pocitem, že byste chtěli přidat. On tam však nebude nikdo, kdo by byl ochoten pro vás něco takového udělat.