Vybudujte vlastní nemocnici, postarejte se o personál a vyřešte zapeklité případy na vlastní pěst. Realistická česká strategie z oblasti medicíny je ve svém žánru zajímavou raritou.
Vzhledem k obecné oblíbenosti medicíny v oblasti televizních filmů a především seriálů, byla jen otázka času, kdy se na herní scéně objeví další titul věnovaný doktorům, pacientům a nemocnicím obecně. Zatímco před několika měsíci jsme pro vás recenzovali titul Two Point Hospital (recenze zde), jež se zaměřoval na hravé, zábavné a jednoduché pojetí, dnešní herní počin se naopak snaží o maximální věrohodnost.
Zde se sluší a patří říct, že jde o hru od nezávislého studia Oxymoron Games, které sídlí v našem hlavním městě Praze. I když jde o vůbec první titul z jejich dílny, jejich vývojáři pracovali na hrách jako je Mafia II, Mafia III, Quantum Break, Top Spin 4 či Euro Truck Simulator. O úplné nováčky tak skutečně nejde.
Otázkou však je, kolik hráčů takovou realističnost nakonec vlastně ocení. Pravdou je, že stavět nemocnici, řešit každý jednotlivý kus nábytku, každého zaměstnance (a že jich je), různé specializace personálu pro určitou práci, spokojenost pojišťoven, pacientů a tak dále, to skutečně není pro každého. Tím víc, že vše je třeba skutečně pečlivě promyslet a nelze to příliš zjednodušovat. Složitosti příliš nepomáhá ani ovládání, ani zdlouhavý tutoriál, jež stejně neobsáhne vše potřebné. Zda to vezmete jako výzvu a vše budete postupně objevovat či zda se v chaosu ztratíte, záleží na vašem pohledu. Mně osobně však úvod do hry nepříjemně překvapil svou složitostí. Je zřejmé, že každou strategii je třeba pochopit, než se rozjede ta správná zábava. Jenže tady je toho k pochopení tak trochu přespříliš.
Po třech misích, které slouží jako tutoriál, se konečně pustíme do své první nemocnice. Tu můžeme buďto vybudovat, nebo si nechat předložit už postavenou. Protože jsme chtěli prozkoumat všechny roviny hry, zvolili jsme samozřejmě vlastní stavbu. Překvapivě je třeba nejdříve vytyčit plochu nemocnice. Teprve pak můžeme stavět zdi, do kterých následně vložíme okna a dveře. Nezbývá, než nový prostor vyplnit konkrétním nábytkem a zařízením. Jak jsme již zmínili, jde o hru realistickou a na výběr tak máme z opravdu dlouhé řady speciálních přístrojů, od EKG, EEG, rentgenu, laboratoří, až po drobnosti jako je lavička v čekárně, koš na bioodpad, kávovar nebo kytka. Pohrát si můžeme i s designem, ať už jde o typ podlahy, barvu zdí nebo třeba plakáty na stěnách. Jelikož do každé místnosti je třeba umístit obrovské množství věcí a ještě hrozí, že něco důležitého bude chybět, lze zvolit vložení kompletně vybavené určité místnosti. Ty však mají předem daný rozměr, který bude jen těžko sedět našim zdem. Jedinou možností skloubení je buďto nejdřív vybudovat místnost a následně řešit zdi, případně jednotlivé předměty z vložené místnosti rozmístit k ostatním zdem.
Konkrétně zaměřených místnosti nakonec budeme mít celou řadu. Kromě základních místností jako ordinace praktického lékaře, čekárna a záchody, je volba dalších místností jen na nás. Můžeme tak vybudovat chirurgii, rentgen, laboratoř na testování vzorků, nebo kompletní zázemí pro výjezd sanitek. Zpočátku tyto specializované místnosti příliš nevyužijeme, protože jsou zapotřebí jen u malého zlomku pacientů. Jakmile však budeme mít více praktických lékařů a náš počet pacientů se citelně zvýší, je to samozřejmě už o něčem úplně jiném. Navíc náš přísun peněz závisí na konkrétních pojišťovnách a ty často mají určité požadavky, jako je právě například určité specializované pracoviště. Můžeme také dodat, že je ve hře možné stavět více pater, takže se chybějícího prostoru opravdu bát nemusíme. Na druhé straně je také pravda, že přepínání mezi patry je tak trochu otravné.
Znáte-li seriál Dr. House, pak si zajisté pamatujete na doktoru Lisu Cuddyovou. Právě v její kůži se mimo jiné také ocitneme, protože musíme zařídit financování, stejně jako kompletní management. Nejenom, že je třeba najmout lidi na denní i noční směnu, ale je třeba sehnat doktory, sestřičky, chlápky specializované na techniku a uklízeče/techniky (takové nemocniční školníky). U každého z nich sledujeme požadovaný plat, kvalifikaci, u doktorů pak i specializaci, která je nutná u některých oddělení (např. chirurgie). Někdo se musí stát primářem, který ovlivňuje všechny ostatní a tak dále. Máme tu ale i třešničky na dortu, jako je třeba výběr barvy oblečení konkrétních profesí, sledování různých statistik jako je úspěšnost správně určené diagnózy a podobně. Pokud si totiž nedáme pozor, náš pacient může dokonce i zemřít.
Co je ale na celé hře nejzajímavější, je možnost léčit konkrétní pacienty. Stačí na kteréhokoliv z nich kliknout a už se nám zobrazují jeho konkrétní symptomy, případně otazník s tím, že některé symptomy jsou ještě skryté. Naštěstí se nabízí několik možných testů a my můžeme určit, které z nich se provedou. Nakonec můžeme dělat jeden za druhým, ale tím ztratíme dost času a v čekárně může být i dalších 20 pacientů. A ti mohou nakonec i odejít. Pacienta můžeme nechat vyšetřit rychlým testem přímo v ordinaci praktika, ale můžeme jej poslat také na rentgen a další specializovaná pracoviště, pokud je tedy máme. Jakmile test odhalí skryté symptomy, změní se procentuální šance na konkrétní nemoc. Možné nemoci se vypisují v též kartě a teoreticky můžeme zvolit některou z nich i když je to správně třeba jen na 60 %. Jakmile ale odhalíme všechny symptomy, víme téměř vždy s jistotou správnou diagnózu. Ještě nás ale čeká finále, určit konkrétní léčbu, ať už jde o podání antibiotik, antihistaminik a jiných látek. Zde se sluší říct, že hra se nebrání laikovi zcela neznámým názvům nemocí, léků a dalších medicínských termínů. Člověk si tak skutečně připadá jako nějaký ten doktor, zvláště když si o každé látce a nemoci může přečíst krátký odstavec. Hra navíc vše nabízí v češtině (i když my jsme hru měli ještě v angličtině). Nakonec se tak hodně z medicíny přiučí i průměrný Čech.
Závěrem se sluší říct, že Project Hospital je hra, která je velmi komplexní, promyšlená a nabízí tak spoustu možností řízení. Pokud tak hráč hledá právě to, bude více než spokojen. Problém tkví ale v tom, že dle mého odhadu větší část hráčů takto realistický počin vlastně nehledá. I když na Steamu hra sahá až po hodnocení 84%, my hru hodnotíme na 7/10 a to z pohledu průměrného hráče. Zkrátka hra nemá takovou jiskru, ovládání a mechaniky jsou zbytečně komplikované a i když námět je vcelku dobrý, zpracování nás příliš nenadchlo. Snad se to ještě zlepší příštími updaty a hra dostane lepší obrysy.