Cyklistika sice u nás nemá takovou popularitu jako hokej či fotbal, ale na západ od našich hranic jde o velmi sledovaný sport. Například Tour de France je sledovanější událostí než mistrovství světa v hokeji, a to už o něčem svědčí. Možná i u nás se této disciplíně blýská na lepší časy. Po dlouhé době má nějaký český cyklista, konkrétně Roman Kreuziger, naději na to stát se jedním z nejlepších jezdců a možná i vyhrát „Starou dámu“, jak se Tour de France familiérně přezdívá. O značném ohlasu publika nakonec svědčí i každoroční vycházení titulu jménem Pro Cycling Manager, který se nezabývá ničím jiným než vedením vlastního cyklistického týmu z manažerské perspektivy. Jistě, cyklistika za poslední dobu ztratila leccos ze svého kreditu, zejména kvůli neuvěřitelné míře dopingu, ale její virtuální verze se naopak každým rokem zlepšovala. Platí to i pro letošní ročník?
Pokud hledáte titul, ve kterém byste sami roztočili šlapky a spurtovali hlava nehlava až do cíle, budete si muset ještě počkat a je otázkou, zda se vůbec někdy závodní cyklistické hry dočkáte. Ona by to v porovnání třeba s motorkami nebyla taková zábava, víme? O to větší bžunda je pohybovat se v roli vedoucího stáje v zákulisí a připravovat veškeré elementy na vítězství, které si pak navíc sami můžete pohlídat na trati. Ne snad, že byste ovládali cyklistu, ale prostředků, byť nepřímých, k ovládnutí etapy je stále dostatek.
Abyste si je osvojili, měli byste nějaký ten čas strávit v tutoriálu, který jde na věc sice poněkud zdlouhavě, a přesto nevysvětlí úplně všechno, co bychom si představovali, ale od minulých let, kdy jsme nějakou dobu neměli tušení o zásadních funkcí, zaznamenal přeci jen výrazné zlepšení. Nově nabyté znalosti si můžete vyzkoušet buď v samostatných závodech, v nichž na začátku dostanete jen velmi úzký manévrovací prostor v přípravě týmu, na druhou stranu si o to více užijete taktické bitvy ve vlastní etapě. Těžko si ale představit někoho, kdo si tento titul pořídí a nebude mít opravdový zájem o kariéru. Je sice hezké projet si několik různých závodů, ovšem bez patřičné kontinuálnosti a projevů vlastní manažerské snahy to tak nějak není ono.
Život manažerův alebrž kariéra zaznamenal příklon k mainstreamovějším titulům. Na začátku si hezky zvolíte jméno, věk, fotku a podobné hlouposti. Následně už se ale vrhnete do záživnější činnosti, kterou je výběr stáje. Tady se méně zkušený hráč může ztratit. Přestože hra disponuje oficiální licencí na desítky týmu a stovky cyklistů, řekněme si popravdě, že běžný člověk jich zná jen minimum, a tak nemá téměř šanci rozlišit, zda jde skutečně o pravá, nebo vymyšlená jména, obzvlášť v méně známých stájích. Vězte tedy, že jsou pravá. To jistě potěší každého fandu hltajícího všechny možné cyklistické události.
Důležitější ale než přemítání nad licencí je výběr samotného týmu. Jak již bylo řečeno, je jich spousta, a můžete vybírat na základě řady kritérií. Podle sympatií, země původu, ale nejvíce relevantním měřítkem je pochopitelně kvalita té které stáje. Některé jsou dlouhodobě na výsluní, mají špičkové jezdce, skauty i zázemí. S takovými máte šance jezdit hodně vepředu, na druhou stranu se od vás málokdy bude čekat něco menšího než vítězství v co možná největším počtu závodů. Zatímco menší stáje jsou skromnější a vycházejí ze svého mizivého potenciálu. S takovými budete zpočátku jezdit na hodně nezáviděníhodných pozicích. Můžete do nich ale otisknout svůj manažerský styl a vytáhnout na výsluní. To je pak výrazně hřejivější pocit, než když jedete na čele s týmem, který tam má být i papírově.
Do hry se dostaly také RPG prvky. To poznáte hned na začátku, kdy dostanete několik zkušenostních bodíků, abyste je rozdělili mezi několik manažerských vlastností. Bohužel, některé mají na hru větší dopad než jiné, což mluví o nepříliš dobře provedeném vyvažování. Jistě netřeba připomínat, že se v průběhu času budete zlepšovat. Ještě podstatnější ale je, aby totéž činili vaši svěřenci, tedy cyklisti. Oni mají také své vlastnosti a specifické schopnosti (například ideální typy pro stoupání, spurty, finiše apod.), které se jim zvedají v závislosti na nasazování a úspěších v závodech a pochopitelně také na dobře nastaveném tréninku.
Ale nejen o to se musí správný manažer starat. Jde také o shánění sponzorů, přihlašování stáje na závody, vyřizování pošty s vedením a dalšími subjekty, přípravu bicyklů, prozkoumávání náležitostí té které etapy atd. Je toho docela hodně a celkem potěší, že se od minule o něco vylepšilo uživatelské rozhraní, které z manažerské části dělá zase o něco příjemnější a přehlednější záležitost. Stále však na náš vkus probíhá propočítávání jednotlivých dnů, kdy se třeba vůbec nic neděje, příliš dlouho. Navíc je třeba upozornit ty, kdo nemají rádi tabulky: tohle rozhodně není hra pro vás, jelikož se v nejrůznějších přehledech a statistikách budete přehrabovat opravdu dlouho. Koho to naopak baví, ten bude chrochtat blahem.
Jedinečnou součástí Pro Cycling Manager je závodní část. Jak už bylo řečeno, své jezdce tady ovládáte nepřímo. Do etapy jich můžete nominovat pouze osm, ale vězte, že i s tímto počtem budete mít hodně co dělat, abyste dokázali ukočírovat týmovou taktiku tak, jak jste si ji naplánovali. To obsahuje zvolení vůdce, na kterého pojedou všichni ostatní a jemuž se tým obětuje například ve chvílích, kdy je třeba udržovat tempo či krotit nápor konkurenční skupiny. Dále se hodí mít někoho, kdo zaboduje na spurterských či horských částech etapy. Tým ovšem nelze ovládat jako celek. Pokaždé můžete mít zvoleného pouze jediného cyklistu a tomu udílet příkazy, jako je například útok, protiútok, využívání vzduchového pytle za skupinkou vlastních či konkurenčních jezdců, uvolněná jízda či určitý úsek odjetý vyšší než běžnou rychlostí. Zároveň je třeba sledovat fyzické parametry jezdců, které se samozřejmě odvozují od jejich zdatnosti a kvality jednotlivých vlastností. Někteří vydrží jet na plný zátah déle než ostatní, jiní mají lepší konstantní výkony apod. Taktika je každopádně nadmíru důležitá, protože v cyklistice na ní záleží přímo fatálně. Pokud nastoupíte příliš brzo, můžete sice jet dlouhou dobu na čele, ale je tu velké riziko, že skončíte mezi posledními, protože v závěru jezdec prostě přestane stačit.
Pro Cycling Manager 2008 oproti předchůdci přináší i několik módů orientovaných na krátkodobou zábavu. Jedním z nich je kupříkladu eliminace, ve které nejde o nic jiného než se držet jinde než na posledním místě. Čas od času se totiž ozve gong, který aktuálního outsidera definitivně vyřadí ze hry. Ostatní módy jsou na podobné bázi a mají zejména podpořit multiplayer, který nepodporuje kariéru a v minulých letech tak byl málo atraktivní. Nemyslíme si však, že taková opatření by ho spasila. To spíše potěší editor vlastních etap. Zatímco grafika manažerské části se lehce vylepšila, zpracování závodů zůstalo při starém, což už je hodně znát a chtělo by to změnu.
Nakonec musíme vyslovit doporučení všem, kteří mají rádi pozadí cyklistického světa a tím nemyslíme zrovna doping. Pro Cycling Manager 2008 je komplexní tak akorát, takže se ho s trochou snahy za chvíli naučíte a budete dále pilovat své postupy. Na druhou stranu, tentokrát se oproti minulému roku neudálo tolik změn, aby zcela ospravedlnily plnou cenu. Takže rozhodujte s rozvahou – 70%
hustě, cyklistika na pc? s tim sem se setkal jen na nějakých pc olympiádách:) n1 newska
jak tohle muze nekoho bavit ? XD
ta grafika vypada jako slepovacka z ABC!!! HNUS!!!
a kola na PC? OMG jsem zvedavej kolik lidi to bude bavit ze bude slapat do pedalu >:/
20%
V tem prvním videu projeli autem =D
tak nevim jestli takováhle hra někoho zaujme, ale nwechme to osudu třeba se jí pár šílenců chytne a pak to zkusí několik tisícovek dalších lidí
je to hrozny podle mne a jak projedou tim autem no fuuj proste takovi hry by mneli delat na konzole a ne nejaky good :D
je to hrozny podle mne a jak projedou tim autem no fuuj proste takovi hry by mneli delat na konzole a ne nejaky good :D
tydle hry fakt nemusim :)
teď sem to před chvíli dososal abych to prubnul co je to zač a najdu tady votom článek : )
Dobrý, bavilo by mě to. U nás to hodně lidí zajímat nebude, to je pravda, ale v zahraničí je to jiná ;) :)
Já hrál minulý díl a bavil mě. Ale pokud vás nebaví jízda na kole nebo sledování cyklistika na TV, tak si to ani nekupujte ;)
loooool to prvni videjko j fakt cool :D
Lidi neblázněte taková low hra, to si raději zajděte ven na kolo a udělate 100x lépe
no par let budou muset jeste zlepsovat fyzikalni engine pohybujiciho se kola...:) asi jako EA NHL..::D
Tenhle pro cyling manager vypada slusne
Fuuj koho to bude bavit?? NIKOHO!!
Kola me moc nezerou ani jine managery takze nemuzu posoudit
tak u toho bych asi chcipnul..:D:D:D
aaa stahujeme :D
ehm: Bude to bavit co sledujou cyklistiku
WTF?!!!!: do multiplayerového trakeru už je reglejch přes 1000hráčů
fuuj: Jo ten bug autem je hroznej. Tohle by na pc opravdu neměli dělat na PC, ale v tom případě by se to mělo týkat všech her! Třeba CoD4. Kulka tam neprostreli 2okna v aute a přitom celej barák prostřelí bez problémů. Rana do hlavy krom snajperky přitom nazabije a čím máte výkonější PC, tak je hráč rychlejší, nejsou slyšet jeho kroky a.... když to vemu z tohoto hlediska, tak bug vyditelnej je daleko lepší než ten kterej ovlivnůje hru. Kor když i ty vidětelný bugy jsou i v jinejch hrách...
nevino moc mne nezaujalo ze jenom jezdim na kole