Historie Portalu sahá až do roku 2005. Právě v tomto termínu totiž talentovaní studenti zahraniční univerzity DigiPen vypustili do světa při každoročním přehledu studentských projektů svůj Narbacular Drop. Ten nejen že získal vřelé přivítání co se široké veřejnosti týče (k tomu přispěla i fešná cena 0 Kč), skvělého nápadu si ale povšimli také pánové z Valve. Ti neváhali, rozhodili sítě a původní studentský tým již několikátý měsíců vysedává v kancelářích Valve s uzavřenou pracovní smlouvou na stole. Ostatně nápad, aby na duchovním nástupci Narbacular Drop pracovali přímo autoři tohoto dílka, se jevil jako nejschůdnější a my nyní s plnou verzí již několik dní se ohřívající na disku můžeme bez váhání prohlásit, že se Valve i tato myšlenka vyplatila.
Pokusná myš
Portal A Narbacular Drop jsou samozřejmě dvě naprosto odlišné hry (ostatně je mezi nimi vidět mnohdy propastný rozdíl mezi freewarem a komerční hrou), vždyť tato plně komerční záležitost je vystavena na jednom z nejmodernějších enginů současnosti – Source enginu. Aby hra mohla být vypuštěna společně s Episodou 2 v rámci Orange Boxu, muselo dojít k vložení dějové linie s sérií nějakým způsobem související. Ostatně bystří znalci série najdou jistě nejednu spojitost s Half-Life universem. Tak jako tak se dostáváme do kůže slečny jménem Chell Johnson. Ta se probouzí v pro ni neznámé místnosti, načež ji ze zmatku rázem vyvede elektronický hlas. Ten ji poví něco víc o ústavu, na jehož půdě se pro ni prozatím neznámým způsobem ocitla. Ať už chce nebo ne, bude se v následujících minutách oddávat testování nového vynálezu, jímž je Aperture Science Handheld Portal Device, zkráceně portal-gun.
Onen elektronický hlas se zde nenachází jen tak zbúhdarma, jedná se o další komplikovaný přístroj Genetic Lifeform and Disk Operating System (zkráceně GLaDOS) jež vás celou hrou provází. Provede vás také úvodním ukázkovým levelem, jež zároveň slouží jako tutoriál a i v následujících minutách vás bude zásobovat krátkými, leč výstižnými radami. Na těch je příjemné také to, že vás nevedou za ručičku a rozhodně vám neprozradí vše. Dalo by se spíše říct, že hra obecně praktikuje starou zásadu „Škola hrou", kdy nás jen nakopne správným směrem a na nás již bude, abyste sami přišli na to, jakže to vlastně všechno funguje. Zkrátka a dobře, Komenský by měl z počínání Valve radost.
S tím je spojená i určitá nejistota a dezorientovanost, s níž budete přicházet do některých herních pokojů, na něž je vlastně hra rozdělena. Jedná se o oddělené testovací místnosti, v nichž bude vaším úkolem vždy dosáhnout nějakým způsobem exitu či se dostat do cíle nejmenším počtem úkonů ap. Zvládnutí podobného cíle se ale na první pohledmůže zdát nesmírně komplikovaně. Jediné, co vlastně po příchodu vidíte, jsou bílé kachličky všude okolo, sem sam stojící nebo se pohybující plošinka, na stěně umístěný přístroj s chapadly držícími obrovskou krabici a třeba i na zemi položené obří tlačítko, které vás za žádnou cenu nehodlá poslouchat a poté, co od něho odestoupíte, opět se tvrdohlavě deaktivuje. Vytvořit dokonalou vizi bláznivých vědeckých laboratoří, které byly vytvořeny pro maximální prozkoušení všech možností nového vynálezu, se autorům rozhodně povedlo. Ostatně jednotlivé Test Chamber se mohou pochlubit i lehce sterilní vizáží, která dokonalost a nedotčenost prostředí jen podtrhuje.
Budujeme portály
Originalita a úspěch Gravity Gunu v Half-Life 2 dává jasně najevo, že si autoři pro svou soukromou sbírku tak originální a užitečnou záležitost jako je Portal-Gun nemohou nechat utéct mezi prsty. Ostatně využití a funkce tohoto přistroje mají přímý vliv na samu hratelnost. Ta si zakládá na otevírání nových bran, portálů, které se v místnosti nachází vždy ve dvoubarevné dvojici. Najednou tedy mohou být otevřeny portály pouze dva, přičemž otevírat nové a přeměňovat pozici těch stávajících zvládáte přímo za použití zbraně, což se děje stejným způsobem, jako byste v ruce drželi třeba rotační kulomet. Prostě zamíříte na zeď, na níž byste portál rádi umístili a vystřelíte, což ve stěně vytvoří obří díru. Na té jsou pozoruhodné hned dvě věci. Jednak jí můžete projít, přičemž se vynoříte v místě, kde je postaven portál druhý. Navíc ale dochází také k vizuálnímu kontaktu, tudíž můžete jednoduše do portálu nahlédnout a přímo vidíte na místo, do něhož ústí. Celá strategie hry a její úspěšné zvládnutí pak spočívá v chytrém umisťování těchto portálů tak, abyste se jednoduše kupříkladu z místa kde stojíte dostali na vzdálenou a do výšky posazenou plošinku. To provedete tak, že umístíte oranžový portál na stěnu hned vedle vaší postavy a druhý, modrý, vystřelíte do výšky na strop přímo nad místečko, kde aktuálně míříte.
Přesunováním vlastního těla ale rozsáhlé možnosti použití portálů rozhodně nekončí. Přes tyto zařízení vedle své maličkosti můžete také přenášet předměty. Těmi se stanou obří krabice použitelné pro zaktivování tlačítek. Cestovat portály mohou i zhmotněné paprsky energie, potřebné k zaktivování určitých přístrojů. Tyto kousky budete muset přesouvat i za použití několika různých portálů, kde rozhoduje i přesnost a rychlost. Jako příklad lze uvést moment, kdy je na zdi umístěný stroj tyto paprsky vystřelující. Ty ovšem dopadají na stěnu bez jakéhokoliv užitku. Nejefektivnějším řešením tedy je do místa dopadu posadit jeden portál a druhý umístit na strop nad zařízením, které energii potřebuje. Zajímavou vlastností portálů s níž se seznámíte až v pozdějších levelech je krátká poučka o rychlosti. A sice že rychlost s jakou do portálu spadnete se rovná síle, s jakou budete vymrštěni z druhé strany. V praxi lze tedy nečekaných výsledků dosáhnout poté, co bezhlavě sletíte z několika pater přímo do portálu.
Vyvážená hratelnost
Celkově se mise v Portalu mohou pochlubit vynikajícím designerkým uměním. Každá z nich je vlastně svým způsobem unikát a rozhodně neplatí, že postup naučený ve třech budete používat stále dokola až do konce hry. Obtížnost je zde dávkována po opravdu malých troškách (což má za následek že až do takového 13 levelu zvládnete řešení levou zadní). Zároveň ale nově odemčené levely s sebou vždy přináší nějakou inovaci a vyžadují od vás přemýšlení jak z navozeného problému elegantně vybruslit. I když se tedy jedná o hru logického žánru, rozhodně se nestane, že byste desítky minut nehybně seděli a vymýšleli řešení. A právě díky tomu věřím, že by Portal mohl i přes své žánrové zařazení zaujmou i ty hráče, kteří jinak logickým hrám zrovna nehoví.
Source engine v akci
Source Engine se na kvalitě Portalu podepsal významnou mírou. Kromě detailního okolního prostředí se setkáme i s vynikajícím fyzikálním modelem, který přijde vhod třeba při manipulaci s bednami. Navíc není grafická paráda vykoupena krvavými nároky a na dnes již průměrném stroji s procesorem 1,8GHz, 512MB RAM a grafickou kartou s 128MB RAM ji spustíte s přehledem.
Dobré ale krátké
Portal byl obrovským otazníkem v rámci vydávaného Orange Boxu. Tak trochu krok do neznáma se Valve ovšem rozhodně vydařil a autoři nám jasně dokázali, že vedle rekordy trhajících akčních her dokáží uplácat i dobře stravitelnou logickou záležitost. I když je třeba odečíst několik málo procent za délku hry (která se pohybuje maximálně ve třech až čtyřech hodinách), zaslouží si Portal možná i nad očekávání vysoké procentuální hodnocení 89%, čímž se stává konkurence schopným bratříčkem Team Fortress 2 a HL2: Episode 2, vydaných také v rámci Orange Boxu.
Pro me prijemne prekvapeni, chytlava hratelnost + logicke hadanky ty dlouho chybely. Muzu soudit jenom trochu, protoze jsem teprve v chapteru 1 a levelu asi 15 a nevim jak se mam dostat pres tu branu, jsou tam dva obrazky na zemi ze mam vytvorit portal a skocit do neho, ale zkousel jsem vse a nevim si rady. Jak jsou schody hned na zacatku a a nahore je dira, tam vytvorim portal a druhy vytvorim na te plosine nahore nademnou, ale nic se nestane..diky za rady:o)))....
už abych měl doma Orange boxl....jelikož jsem ještě nehrál HL2 natož EP1, počítám že o zábavu budu mít postaráno do Vánoc :-) A nějáky CoD4 nebo Crysis mi můžou....
recenzent se moc nepředvedl. Jelikož jsme na GP, čekal jsem trochu víc. Na konkurenčních serverech byly recenze daleko obsáhlejší a vtipnější.
rek bych ze by to mohlo byt good
Házet po někom sudy je větčí prdel než tvořit nějaký brány.
portal je luxusni, mam ho uz od 11.10.07 dohranej a vazne super :) Teda krome bonusovejch mapek a nemam vsechny achievementy, ovsem postupne dodelavam.. Delam je jeste v HL2:ep2, tak to chvili trva. jo a pro #1 tusim, jestli je to to, co si myslim, tak to budes potrebovat casto. Vyrob si portal nahore a dole primo pod sebou, vyletis nahore a nez dopadnes, udelej portal tam, kde dopadnes a vyletis zase nahore tim puvodnim portalem, ovsem vetsi rychlosti - doletis dal.. jestli teda uz mas gun ze muzes delat oba portaly. jinak mi pisni vic o tom a ja na to kdyztak mrknu ;)
a nezklamali mě ;)
Kdyby hra obsahovala namisto 19ti celkem jednoduchych misi treba takovych 40 - byla by to pravdepodobne hra roku :). Dohral jsem to ani ne za 3 hodiny, ale bylo to super. Hlavne konecne titulky jsou povedene (lepsi jsem jeste nevidel).
Je prost super hra
cca 20 hodin hracieho času a som bol done, zarazilo ma tak malo tých CHAMBEROV :( ale inak 4/5 ;)
a je to fakt moc dobry,ale zaseknul sem se v testchamber 13:( uz je to trochu tezsi
Podle toho co recenzent a ti v komentářích píšou ste skončili hru v plamenech, ale hra 19ctou misí zdaleka nekončí... :)
jo a neni to Portal-Gun, ale Aperture Science Portal Hand-held Device :D:D
a nechcete jeste udelat recenzi na Peggle extreme co byl navic jeste k orange boxu?:D takze tam neni 5 ale 6her:D stoho 2mi sou knicemu nechce nekdo venovat HL2 a Episode one?:D mam je 2x^^
Přece bys jim nechtěl kazit překvapení ;)
povedena :D hra samozrejme ;) konecne neco trosku z jineho soudku, pro premyslejici lidi ;)
Premejslet musim celej den a kdyz uz si sednu k PC tak si radsi zahraju neco akcniho na co se nemusim prilis soustredit, at uz FPS, nebo nejakej sport ci auta. Tohle je fakt tak pro nejaky pocitacovy maniaky
Portal je mazec jako svine. Nedokážu si představit lepci 3D logicku hru. VALVE RULEZZZZZ
Co sem i dohral HL2EP2 tak taky silenost. proste valve vedi co hraci chteji. Pri jeho hrati sem byl v eforii. Padla na me dobra nalada a chvilemy sem se smal z radosti hrani hl.
Fakt narez.
ja sem do nich ani nechtel tak sem utekl a hned co to delas test je u konce a pod. tak z toho vznika takovy mini pribeh:) mazec mazec mazec.
http://www.flashgore.com/games/33/portal-the-flash-version.html
nechápu jak někdo tohle naprogramoval...celkem good..
ale strane kratky, nekdy sem se nachvily zasek ale po minute premejsleni mi to bylo zas jasny, takze je to i celkem lehky ale i tak dobry
po par hodinach hrani a dohrano malo chamberu ale jinak proste sqvela hra a ten konec je strasne suprovy
po par hodinach hrani a dohrano malo chamberu ale jinak proste sqvela hra a ten konec je strasne suprovy
jj to vis ze chci :D klidne mi je muzes dat :]
Uz dva tydny nevim, jak proste udelat tu posledni cast, dostala sem se nad tu plosinu za ohnem ale nevim kam dal, poradte pls nekdo
holky mají bohužej jiný myšlenkový pochody takže jakákolikv rada je u tebe zbytečna :-))
kaj to stahnu? to asi neni zdarma ze? :)
Dohrani portalovky bych dal jako podmiku hrat na GP alespon by se vyfiltrovala ta nejvetsi DMC. Viz 1.comment (bez urazky) ;-).
dohrano, sice kratka ale fakt sem si to uzil!
poradne se rozhlidni!!!!!!! ale fakt poradne :D clovek si to pak neuzije tolik kdyz mu nekdo poradi. zkousej to, jednou na to prides urcite.
fakt super hra
a nebral bych jako zapor to ze se to dohraje za cca 3-4hod protoze v orange boxu to mas jakoby zadarmo a celkova hraci doba orange boxu je HODNE dlouha
95%+ ode me
Ne nadarmo se říká, že v jednoduchosti je síla. Tak jednoduchý a přitom tak skvělý nápad. Už se těším, až Valve vydá Portal jako multiplayer hru. Dokážete si představit ty milióny možností, jak sejmout svého protivníka pomocí Portal-gunu? Prostě Portal Deathmatch. Bude to bomba. Předpokládám, že Valve už na tom dělá, jenom teď ještě musel dostat přednost Team Fortress, takže předpokládám, že to vyjde v EP 3.
prej dohrano za 20 hodin.. co to ses sakra za spomaleny hovado? hraci doba je tak maximalne 2.5 hodiny... nejlepsi jsou vsak Bonusove mapy u tech se teprve clovek zahreje =)
hl2 I HL2 Episode 1 sem uz daroval:)
Jeste jednou diky za ty pozvanky.
2 Nero... di si vyhonit
2 thejerry... uz se rozhlizim dva tydny a proste nevim...
to se dalo cekat, ze na GP sou 10 lety ubozaci, co ani poradi neumi...
Hmmm, na to že máš barevný jméno ses teda předvedl jako machr, že stíráš holku :-D Já setřu tebe: protože seš kluk tak nezvládneš dělat dvě věci najednou :-D takže když píšeš, nemůžeš k tomu už myslet... :-D takže příště nejdřív mysli a pak piš ;)
Ke hře: škoda, že je ta hra tak krátká... Ale v některejch chvílích to byla fakt makačka na bednu... :-D Snad nějaký nadšenci udělaj další, eště vymrskanější mapy :-P
Jestli jsi to dohrala az k te stene za ohnem, tak si musis poradit. Zaklad je hledat mista (vetsinou nad hlavou), kam se da strelit portal. Dost situaci se resi tak, ze si strelis portal nahoru na zed, druhy pod nohy - vlezes do nej, spadnes do nej znovu a ono te to vypali dopredu tim nahore. Tos musela praktikovat xkrat aby ses tam dostala. Zkratka neni mozne abys na to neprisla :).
13 jsem dal za 29 sekund a nebo na 2 portaly:) staci drobet premejslet nicna tom neni ..fakt jedinej zasek byl u druhyho skla a nasledne klimatizace
Uz mi chybi udelat jen posledni advanced chamber... to je asi prvni level v tehle hre, kde si opravdu nevim rady :).
s ubozakama souhlasim, ale jestli nedokazes za 14dnu dohrat portal, tak gdo je jeste ubozak?
podivej se na youtube...
Postup je jednoduchej, ale pokud by se ti i po radach tady kolegu nedarilo, tak snad ti pomuze tohle:
Prvni vec, nez si zacnes hrat s portalama, je uvedomit si, kde se vlastne chces dostat. Pokud jsem pochopil dorbe a jsi za "poslednim testem" nad "horici podlahou", tak se podivej smerem na ohen a potom nahoru - je tam takovy balkon. Staci udelat portal proti tomu balkonu a druhej na podlaze. Abys ale zvladla "skok" z toho horniho portalu na ten tzv. balkon, musis nekde ziskat rychlost - nejednodussi je proste projit portalem "pomalu" a padat zpatky na to puvodni misto, odkud jsi tam vlastne putovala. Prave ten pad ti vsak da rychlost na ten preskok, takze ted uz jen staci trefit znova portal "na zemi" nebo ho udelat po sebou pred tim, nez dopadnes. Pokud vse udelas dobre, tak by se kineticka energie mela postarat o to, abys stala na svem vytouzenem balkonu :)
tych prvych 19 levelov som presiel hned a to co nasledovalo po nich, ked sa snazim dostat prec z tej budovy to je jednoducho parada, bavilo ma to viac nez samotny HL2-2
ty parchanti mi na konci nedali ten slibeny dort voe :-D