Každému, kdo se alespoň okrajově pohybuje v herním světě, muselo být na konci roku 2015 zcela jasné, že rok nadcházející bude patřit VR headsetům. Na trh měli vejít všichni největší hráči, kteří se na tuto oblast hraní rozhodli začít do určité míry orientovat, a řada vývojářů neváhala a okamžitě do akce skočila s nimi. Předpovědi se z velké části naplnily a virtuální realita skutečně v případě celé řady veletrhů a oznámení převedla pozornost primárně na sebe. Přece jenom jde však o technologii, která má ještě spoustu času na dozrávání a bude trvat roky, než se dostane do fáze, kdy se investice do ní nebude bát absolutně nikdo. My si důkladně vyzkoušeli headset, s nímž před pár týdny vystoupilo na světlo světa Sony, a nyní vám přinášíme jeho recenzi.
Na příchod PlayStation VR čekala hráčská komunita dlouho a netrpělivě. Svým způsobem šlo totiž o představení virtuální reality masám. Existují hned dva důvody, proč tomu tak je. Prvním z nich je jednoznačně propojení PlayStation VR s konzolí PlayStation 4. Hraní na PC je na ústupu, počty konzolistů se na druhou stranu neustále zvyšují a hráčů, kteří svůj počítač nahradili právě konzolí od Sony, bylo v době, kdy vyšla, moře. Druhým důvodem je cena. VR headsety Oculus Rift a HTC Vive, s nimiž budeme ten od Sony porovnávat, totiž vyjdou v momentě pořízení na podstatně více peněz. PlayStation VR naleznete ve většině obchodů s cenovkou 10 990,- Kč. Ještě ale musíte předem počítat s nákupem kamery a dvojice ovladačů se svítícími koulemi na konci. Pořád ale nejde o žádné velké peníze. Za Oculus Rift bez jakéhokoliv speciálního příslušenství zaplatíte 19 990,- Kč. A HTC Vive? Když se vám nepoštěstí narazit na slevu či výhodnou nabídku, se vším všudy za něj můžete zaplatit až 25 990,- Kč. Cenová propast mezi jednotlivými produkty je skutečně obrovská a PS VR se pro lidi, jejichž účty nepukají ve vazech, tím pádem může jevit nejatraktivněji.
Jeden by čekal, že zapojení produktu do konzole a první spuštění bude už jenom proto, že jde o výrobek od Sony, v porovnání s konkurenty nejjednodušší a uživatelsky nejpříjemnější. Do jisté míry je to sice pravda, pokud ale čekáte, že přijdete ke konzoli, zapojíte jeden kabel a můžete se vrhnout do hry, šeredně se mýlíte. I v tomto případě vás čeká zápas se změtí kabelů, s nimiž se velmi dlouho nebudete ochotni kamarádit. Jakmile se vám však jednou podaří vše úspěšně propojit a rozjet, už nikdy si nebudete moci na nic stěžovat. Zapojení je poměrně intuitivní, akorát si velmi brzy všimnete, že vám tak trochu dochází porty na vaší konzoli, což není zrovna dvakrát nejpříjemnější, když zrovna potřebujete dobít větší počet ovladačů zároveň. Pro své budoucí verze PS4 by si tedy Sony možná mělo nachystat více děr, ať se s podobnými neduhy není třeba vypořádávat.
Samotný headset může překvapit svojí velikostí. Samozřejmě nejde o žádné monstrum, které by zastínilo vás samotné, headsety HTC Vive i Oculus Rift nicméně nastavily naše očekávání trochu jinam. Jakmile si však jednou přístroj nasadíte na hlavu, zjistíte, že jakékoliv stěžování si bylo naprosto neopodstatněné. Větší velikost v žádném případě neznamená, že by byl PlayStation VR nepříjemně těžký. Co je ale ještě důležitější, je také extrémně pohodlný. V tomto ohledu oba své protivníky nemilosrdně rozdrtil. Celá váha je rozložena na čelo a zadní část hlavy a bez nepohodlí si jej bude schopen nasadit doslova každý. Nijak navíc nevadí, že budete mít při hraní nasazené brýle, neboť s tím headset předem počítá a je na to svým tvarem připraven. Jeho konstrukce je navíc nečekaně bytná a počítá s občasnými pády a nárazy, což je užitečnější, než se může na první pohled zdát.
Aby Sony bylo schopno nasadit cenovku tak nízko, muselo přirozeně v porovnání s konkurencí udělat určitá omezení ve výkonu. Ta se konkrétně dotkla obrazovky, na níž je promítán obraz, jenž v brýlích vidíte. Pro každé oko je připraveno rozlišení 960 x 1080 pixelů, které HTC Vive i Oculus Rift doslova drtí. Provedení naštěstí zajišťuje, že výsledný obraz vypadá velmi dobře a vůbec se nemusíte bát žádných kostrbatých čar a linek. Úhel pohledu je další oblastí, kde se Sony omezovalo, i v tomto případě ale nejde o nic, čeho byste si během hraní kvalitního kusu všimli. PS VR navíc bez problémů zvládá obraz obnovovat při 120 Hz, takže je vše dokonale plynulé, což dojem z hraní zlepšuje podstatně více než jakýkoliv jiný aspekt.
Jednoznačně největším nedostatkem celého headsetu je sledování vašich pohybů. Zatímco Oculus Rift a HTC Vive využívají infračerveného záření vycházejícího z bodů skrytých po celém přístroji, PlayStation VR využívá několika velkých světel nacházejících se na přední a zadní části headsetu. A také na ovladačích. A vlastně i na DualShocku. Přesně tak. Světelný bar na přední straně gamepadu, který od vydání PlayStationu 4 tak maximálně informoval o tom, jestli už je gamepad nabitý, tam celou dobu nebyl jen pro srandu králíkům, ale má skutečné využití. Pro perfektní sledování vašich pohybů přístroj vyžaduje velmi specifické světelné podmínky a prostředí. Pokud je příliš světlé prostředí a nachází se kolem vás plochy, které světlo odráží, jako například zrcadla, očekávejte problémy. S trochou hraní si a experimentování se lze naštěstí s tímto nedostatkem vypořádat. Jsou ale chvíle, kdy si budete přát, aby Sony do registrace vašich pohybů vložilo trochu více peněz, i když by to i pro vás znamenalo o něco vyšší cenu headsetu. Rozhodně ale nejde o nic, co by vás mělo zastavit před koupí.
Jak už to tak bývá, extrémně důležitá je pro PlayStation VR nabídka her, do níž se máte možnost od prvního dne naplno ponořit. Slabá rozhodně není, stejně tak ale není srovnatelná s nabídkou her na PC, kde se do vývoje pustilo mnohem více vývojářů, protože jim společnosti Oculus a Valve nabídly podstatně větší podporu. To je ale možná jedině dobře. Všechny hry, kterých si v současnosti můžete užít, jsou velmi kvalitní a v něčem zajímavé. Ať už jde o tituly přímo od Sony, nebo za nimi stojí nějaké spřátelené studio, můžete si být jistí, že vás budou bavit. Za zmínku stojí třeba Battlezone, arkádovku, v níž sedíte v tanku a ničíte ostatní v malé aréně, PlayStation VR World, soubor mnoha různých hříček, které vždy v něčem překvapí, či Until Dawn: Rush of Blood, v němž se vydáte na děsivou jízdu na horské dráze. Mnoho dalších už je ale samozřejmě na cestě a jenom čekají na své oznámení a budoucí vydání.
PlayStation VR je vzhledem ke své ceně, když nepočítáme přístroje určené pro mobily, zcela bez diskuze nejdostupnějším VR zážitkem současnosti. Přitom se ale nemá vůbec za co stydět. Pokud jde o výkon, je zcela srovnatelný se svou konkurencí v podobě headsetů HTC Vice a Oculus Rift. Jeho obrazovka má možná menší rozlišení a cit pro detail, nejde ale o nic, čeho byste si při stavu kompletního ponoření do hry byli schopni všimnout. Navíc je extrémně pohodlný a nevyvolává žádné závratě či jiné nepříjemné pocity, takže se s ním s radostí budete koukat i na filmy a hrát hry, které byste normálně hráli na televizní obrazovce. Nabídka titulů je také velmi slušná a rozhodně se nemusíte bát, že byste po koupi přístroje zjistili, že na něm vlastně ani není co hrát. PlayStation VR můžeme jedině doporučit, neboť jde z celkového hlediska o bezvadný stroj, jenž pro průměrného hráče zafunguje jako bezchybná vstupenka do světa virtuální reality.