Před více než čtyřmi lety vyšla výborná akční JRPG hra Persona 5, která se v podstatě ihned stala tou nejlepší JRPG hrou minulé konzolové generace, na kterou nedají dopustit miliony hráčů po celém světě. Když tedy vývojáři ze studia Omega Force oznámili spin-off Persona 5 Strikers, každý fanoušek tohoto japonského RPGčka ihned zbystřil všechny svoje smysly. Ten původně v Japonsku vyšel už minulý rok s tím, že s lokalizací pro západní země se počítalo někdy ke konci minulého roku. Jelikož ale pandemie koronaviru neustoupila, musela se hra trochu opozdit, a tak se hráči ze Severní Ameriky a Evropy dočkali až teď v únoru.
Nejprve bych se zastavil nad tím, že se jedná o spin-off. Ten si určitě spousta z vás představuje jako menší a kratší hru, která tak trochu odbočuje od hlavní série. Opak je ale v případě Persony 5 Strikers pravdou. O menší hru se rozhodně nejedná, dohrajete ji totiž za nějakých 60 hodin, což je určitě pořádná porce herního času. Pokud bychom to ovšem měli srovnat s pátou Personou, kde se dají strávit i stovky hodin, poté už se o spin-offu rozhodně můžeme začít bavit.
Každý fanoušek si určitě rád přečte, že Persona 5 Strikers jde ve šlépějích páté Persony a vlastně i celé této série, která se na našich obrazovkách objevuje už od roku 1996. Znovu se tedy můžete těšit na perfektní anime zpracování, skvěle napsané dialogy a rozhovory a také parádně natočené filmečky, které dělají anime žánru výborné jméno. Navíc budete přivítáni starými dobrými hrdiny a stejným zasazením, takže si vlastně ani nevšimnete, že hrajete spin-off a budete si myslet, že jste se ponořili do regulérního pokračování pátého dílu.
Jistě si říkáte, jak moc je příběh navázán právě na pátou Personu a zda potřebujete znát její děj k tomu, abyste lépe pochopili ten ve Strikers. Odpověď zní ano i ne. Pokud si Strikers zahrajete od začátku až do konce samostatně, z příběhu vám nic neunikne a vy většinu věcí bez problému pochopíte. Když ale budete mít povědomí o pátém díle, nebo nejlépe o celé sérii, a budete znát postavy, jejich příběh apod., tak si i Personu 5 Strikers užijete daleko více. Nejen, že si užijete její skvělý příběh, ale také budete chápat různé inside joky, pozadí postav nebo vztahy mezi nima, což celkovému zážitku jednoduše hodně přidá.
Příběhově se tedy opět jedná o vlastně to nejlepší, co tento žánr nabízí, nicméně k němu mám jednu velkou výtku. Zhruba před rokem a půl totiž vyšlo velké rozšíření pátého dílu s názvem Royal, jehož příběh je ve Strikers úplně opomenut. Jako by se události z něho vůbec nestaly. Nerozumím, proč tomu tak je. Samozřejmě je jasné, že Strikers vývojáři nedělali rok nebo dva, určitě na něm makali několik let, nicméně si prostě a jednoduše měli dát vědět s týmem, co dělal na Royal a příběh provázat.
Série Persona nikdy nebyla tak úplně hack and slash akcí, nicméně spin-off Strikers svůj soubojový systém přesně do těchto vod přesunul, což je asi tou nejvýraznější změnou, kterou se od pátého dílu liší. Oproti ostatním hrám z tohoto žánru se už nebudete setkávat s hordami nepřátel, ale spíše s menšími skupinkami, proti kterým budete bojovat v menších arénkách. Abyste si ale trochu zabojovali, budete muset na sebe nějakým způsobem upozornit, protože bez toho si vás nikdo nevšimne.
Příběh vás zavede do několika věznic, ve kterých na vás budou číhat stráže. Zajímavostí je, že se s nimi vlastně ani nemusíte bojovat, pokud se vám povede kolem nich projít. Další možností je přepadnout je ze zálohy, čímž je můžete velmi snadno zlikvidovat a navíc tím zmatete i okolní nepřátele, čímž dostanete čas se soustředit na svůj úkol a splnit jej. Úkolů je ve hře celá řada a mimo samotnou příběhovou linku se můžete těšit také na řadu vedlejších misí, které jsou svým způsobem rozmanité a zábavné.
Určitě bych zmínil výhody stealth postupu ve věznicích, protože čím víc stráží a nepřátel zalarmujete, tím menší šanci na otevření lootovací chestky na konci mise máte. Pokud jich navíc zalarmujete dostatečně množství, truhličku si možná ani neotevřete nebo dokonce failnete celou misi, což je určitě něco, co po desítkách minut progresu nechcete.
Větší šanci na úspěch máte i díky třem dalším hrdinům, kteří s vámi do jednotlivých věznic vyrazí. Ty si můžete předem navolit podle vašich preferencí a utvořit si tak předem určitou strategii na základě schopností jednotlivých Person, přičemž je skvělé, že mezi jednotlivými charaktery můžete takřka libovolně přepínat. Stejně jako u ostatních her i tady je umělá inteligence vašich NPC kamarádů na docela nízké úrovni. Ne, že by byli k ničemu jako třeba v Call of Duty, ale díru do světa taky neudělají. S nepřáteli sice aktivně bojují, ale jakmile se strhne trochu složitější a náročnější šarvátka, budou zmatení jako lesní včely. Jelikož je Persona 5 Strikers hrou založenou na taktice, čekal bych i od vašich počítačem ovládaných kamarádů nějakou implementovanou taktičnost, která ale bohužel vlastně úplně chybí.
Trochu bych se také zastavil u obtížnosti hry, která je zejméne ze začátku hry nastavena hodně nízko. Pokud si tak hru zapnete na střední obtížnost, potíže mít opravdu nebudete, a to ani v pozdějších částech hry. Jedinou chvilkou, kdy vám nepřátelé zatopí, bude, až spustíte alarm ve věznici a sesype se na vás několik jednotek nepřátek najednou. To se ale nemusí v podstatě vůbec stát, pokud budete hrou procházet obezřetně a nebudete se snažit za každou cenu vyvolat konflikt. Na vyšší obtížnost se ovšem jedná o jednu z nejtěžší her v sérii, ve které, pokud nebudete opatrní, dostanete pořádně na zadek, a to už od několika málo nepřátel.
Nepřátelé jsou ve hře docela rozmanití, přičemž na každého z nich platí tak trochu něco jiného. Bude tedy jen na vás naučit se nejen soubojový systém jednotlivých nepřátel, ale hlavně jejich slabé stránky, které budete využívat k jejich likvidaci. Když k tomu přičtete nutnost mít strategii, máte velkou podobnost s hrami jako je Bloodborne nebo Dark Souls, i když ta podobnost je vskutku jen konceptová.
Dalším aspektem hry jsou souboje s bossy, které patří mezi vůbec to nejlepší, co tato hra nabízí a slouží také jako jakési vyvrcholení každého levelu. Tyto souboje vyžadují vaši stoprocentní připravenost, koncentraci a hlavně taktiku, protože bez té nebudete mít žádnou šanci uspět. S tím také souvisí alespoň základní znalost schopností vašich postav, a to včetně Person, které dokáží obrátit špatně vypadající bitvu ve vítězství.
Do všech věznic se budete vydávat z vaší Phantom Thieves základny, kde se odehraje většina příběhu. Mezi jednotlivými věznicemi totiž zabrouzdáte i do současné reality, ve které si budete moci povídat například s Jokerem, přičemž s dalšími postavami budete v této části hry utužovat vztahy konverzacemi nebo prozkoumávat různá prostředí. Pokud tedy tak úplně neholdujete bojům ve věznicích, určitě si přijdete na své i mimo ně.
Proč jsou ale tyto pasáže důležité, je příběh hry, protože právě v nich se odehraje drtivá část příběhové linky. Reálný svět je pak velmi důležitý i co se týče vylepšování vašich postav, které zajišťuje možnost nákupu předmětů. Další možností je také klasické vylepšování a kupování skillů a pasivných perků, jež užijete zejména při soubojích. Nejedná se tedy o žádný převratný RPG systém, nicméně stejně jako u všech ostatních Persona her i zde funguje na výbornou a vlastně bych na něm vůbec nic neměnil.
Poslední odstaveček bych rád věnoval grafice hry a celkovému audiovizuálnímu zpracování. Graficky se hra od pátého dílu nebo DLC Royal vůbec nezměnila, což je obrovská škoda. Hardware konzole PlayStation 5 absolutně nijak nevyužívá, takže můžete zapomenout na nějaké ty vyhlazenější textury, hezké efekty nebo třeba rozlišení 4K. Možná se někdy dočkáme nějakého updatu pro tuto novou konzoli, ale tak úplně bych na to nesázel. Hra si samozřejmě udržuje svoji anime “persoňáckou” stylizaci, a to ať už pěknými animaceni, dobře a hlavně detailně zpracovanými postavami hlavních hrdinů nebo třeba i typickým soundtrackem a ozvučením. Na konzoli PlayStation 5, na které jsem tuto hru hrál, jsem se nesetkal s jediným dropem pod 60FPS, což osobně chválím, základní PS4 na tom ovšem tak dobře není. Při soubojích s mnoha nepřáteli se tak na PS4 určitě připravte na nějaké ty FPS pády, které při vypjatých situacích určitě nepotěší.
Persona 5 Strikers je další výbornou akční JRPG hrou, kterou by si neměl nechat jediný fanoušek tohoto žánru. Z mého pohledu se jedná o plnohodnotné pokračování pátého dílu, které nabízí skvěle napsaný příběh, jako vždy skvěle napsané hlavní postavy a také celkem rozmanité vedlejší mise, u kterých se ani na vteřinu nebudete nudit. Co ale musím vytknout, je absence jakékoli optimalizace pro silnější konzoli PS4 Pro nebo pro PS5, kde hra běží v totožné grafike a rozlišení jako na základní PS4.