Také jste někdy byly na oslavě, kde jste si hned pár minut po začátku řekli, že tam nemáte co dělat? Náš (anti)hrdina druhého dílu Party Hard je si tím naprosto jistý. Nikdo ho nepozval, nikdo ho nezná, ale zaručeně ti, kteří z dnešního večírku odejdou živí, na něj nikdy nezapomenou.
Hlavní hrdina je totiž psychopat, kterému prostě jednoho dne praskne žilka v mozku, vstane ve tři hodiny ráno z postele a rozhodne se, že si svou depresi z celoživotní rutiny vylije na nevinných lidech. Shodou náhod se tak vydá za návštěvníky blízkého klubu, ze kterého se mu až do ložnice line dunivá hudba.
Že úvod do děje až příliš připomíná tolik nenáviděnou hru Hatred, ve které jsme se v roli masového vraha pokoušeli zabít maximum nevinných obětí? Tematicky se tyto dvě hry opravdu podobají. Již první díl Party Hard měl nakročeno k mediální propírce na téma zbytečného násilí ve hrách, stejně jako tomu bylo u Hatred nebo u obou dílů Hotline Miami. Party Hard je totiž těmto bratrům ve zbrani v lecčem podobná. Psychopatický mladík, nevinné oběti, řada zbraní a stejně jako v případě Hotline Miami artpixelová grafika. I tak se ale nejedná o žádnou kopii. Série Party Hard totiž tancuje na pomezí stealth a strategie.
Na začátku každého uzavřeného levelu máme na výběr několik postav. Každá z nich má svou unikátní vlastnost. Jedna má o pár vteřin delší staminu, druhá dokáže během dvou vteřin zabít všechny lidi na dosah nože a třetí je kupříkladu roztomilá panda s ostrými drápy. Ocitáme se tedy na ulici a je jen na nás, jak docílit splnění všech úkolů na dané mapě. Žádný level není časově omezený, a tak můžeme strávit dlouhé minuty studováním okolí a vymýšlením strategie. Ve chvíli, kdy ale rozběhneme první kolečko násilí, paniky a útěku, už většinou není cesty zpět.
I tak se žádná mapa nedá projít napoprvé. Naši cestu ke splněným cílům totiž může velmi rychle zastavit ruka zákona, proti které je náš hrdina bezmocný. Ve chvíli, kdy se policista dostane až k nám, znamená to rychlý knockout, konec hry a znovunačtení celého levelu od začátku. I na policii se dá vyzrát třeba útěkem zkratkou přes kanály nebo postrčením nebohého konatele zákona na rozpálený gril. Často ale zákon vyhrává, protože na rozdíl od našeho hrdiny má nekonečnou staminu a náš krátký sprint k vzdálenému kanálu je tak přerušen jediným knockoutem a znovunačtením levelu.
Každý level je tedy potřeba nastudovat. Pohyb všech postav včetně našich cílů je totiž nepředvídatelný. Oproti většině stealth her často musíme sahat nejen k pomalému plánování, ale také pohotově reagovat na rychlou změnu situace, jakou je třeba náhodný svědek, který začne rychle utíkat do bezpečí, odkud zavolá policii. Navíc kvůli svému řádění je náš hrdina již po pár levelech známou osobou, na kterou má pivku kdejaký zaměstnanec bezpečnostní agentury. Ten sice podléhá útokům stejně snadno, jako ostatní civilisté, na druhou stranu také umí vytáhnout zbraň.
Na každé mapě jsou specifická místa, která mohou sloužit jako zbraně. Stačí je jen nalézt a využít. Například jediný přehozený kabel na souboru reproduktorů dokáže způsobit zkrat následovaný výbuchem. Špatně zaparkovanému autu zas stačí povolit brzdu právě ve chvíli, kdy o pár metrů dál přechází parta mladistvých. Naopak otevřený kanál snadno během vteřiny může sloužit jako teleport na druhou stranu mapy pryč mimo dosah moci zákona.
Kromě statických objektů je možné také využít nalezených věcí, které lze uložit do inventáře o kapacitě čtyř položek. V nestřežený okamžik tak třeba kanystr s vodou může vytvořit na podlaze velikou louži, ve které v panice utíkající dav nejen uklouzne, ale při vhodném načasování ještě k tomu dostane elektrickou ránu z nedaleko stojícího poškozeného automatu. Možností na druhou stranu není moc, ale svou využitelnost na konkrétní mapě plní perfektně. Často tak zneškodnění party nevinných chudáků dobře načasovaným útokem vyvolá řetězovou reakci, kde nám stačí jen postupně aktivovat jednu past za druhou a dívat se, jak se zábava mění v krvavý chaos. Možná bychom se měli stydět, ale právě takové dobře načasované útoky vyvolávají podobný hřejivý pocit satisfakce, jako tomu bylo před lety u napáleného souseda v Neighbours from Hell.
Některé nalezené předměty můžeme dokonce kombinovat a omezenou kapacitu inventáře tak vykompenzovat silnějšími zbraněmi. Z lahve zkombinované s kanystrem vytvoříme během vteřiny třeba Molotův cocktail.
Abychom otevřeli další level, stačí zneškodnit konkrétní počet cílů a utéci před zákonem na předem určené místo. Pro perfekcionisty je ale připraven počet dalších úkolů, které je možné na každé mapě plnit a prodloužit herní dobu. I splnění jen základních úkolů pro postup hrou a odemknutí dalších levelů je náročné. Obtížnost v Party Hard 2 je totiž i na medium nastavena vcelku vysoko a kolikrát za úspěšný průchod levelem můžeme děkovat spíš náhodě než našemu hernímu umu. Konečné titulky po všech čtrnácti levelech tak uvidí jen ti nejtrpělivější z nás. Na druhou stranu lze jediným tlačítkem zobrazit všechna místa vhodná pro interakci, ať už jde o možné skrýše na mrtvá těla, nebo další zbraň.
Herní doba je těžko odhadnutelná, protože opakování je matkou moudrosti a po nastudování celé mapy může splnění alespoň základních úkolů pro zdárné dokončení levelu klidně trvat i jen pár minut. Za tím se ovšem skrývají desítky minut repetice levelu a studování okolí. Oproti prvnímu dílu je zde jasné zlepšení zejména vizuálu. Kamera již není statická a nezahrnuje celou mapu, ale hýbe se společně s hrdinou, což dovoluje mít mapy mnohem větších rozměrů.
Party Hard 2 je zajímavým počinem, které v sobě snoubí prvky stealth akce, strategického plánování a zbrklého útěku. Vysoká obtížnost hry možná odradí po několika prvních levelech, ale herní frustraci vyrovnává pocitem satisfakce při dobře odvedené práci. Děj ve hře je téměř nulový a v krátkých kreslených scénách jen popisuje vrahovo řádění očima televizního komentátora. Za cenu necelých 17 Euro hra nabízí dostatek zábavy nejen pro jednoho, ale i pro dva hráče v kooperativním režimu. Na jak dlouho ale dokáže zabavit? Přesně do chvíle, kdy zjistíme, že jsme vyzkoušeli již všechny finty, které jednotlivé levely nabízí. Poté zůstává jen obsah pro opravdové nadšence, kteří se budou snažit o co nejvyšší skóre.