Pandora: First Contact neobsahuje žádnou příběhovou kampaň a tak ještě předtím, než se pustíte do obsazování samotné planety, budete muset udělat pár zásadních rozhodnutí, která ovlivní hrou vygenerovaný svět. Těmito rozhodnutími jsou například volba frakce, velikosti a tvaru světa, obtížnosti a v neposlední řadě i míra agresivity domorodých živočichů. Pokud tedy nepatříte mezi fanoušky příběhových kampaní, které vás svazují předpřipravenými scénáři, budete se na Pandoře cítit jako doma.
Když už tady padla řeč o volbě frakce, tak ještě zmíníme, že máte na výběr z celkem šesti národností, z nichž každá má své jedinečné vlastnosti a odlišný způsob hry. “Imperialisté” například disponují nejsilnější a zároveň nejdražší armádou, “Wallstreeťáci” umí vydělávat hodně peněz, ale nemají žádnou jinou výhodu a takoví náboženští fanatici se mohou pochlubit levnou a bojechtivou armádou, která silně opovrhuje vědeckým bádáním.
Dále tady máme “Zelené”, ti dokáží nejekologičtěji získávat suroviny a velmi dobře vychází s domorodými zvířaty, “Asijské tygry”, nejrychleji rostoucí a produkující národnost, která silně devastuje okolní přírodu a v neposlední řadě také “Vědátory”, kteří mají sice trochu problém s udržováním veřejného pořádku, ale tento nedostatek zase kompenzují velmi rychlým vědeckým pokrokem. Možností volby tedy máte více než dost a je jenom na vás, jakým směrem se rozhodnete profilovat své impérium.
Jak už to tak bývá, samotná hra je rozdělena do několika fází. Ze začátku se tedy připravte na pomalejší rozjezd, kdy k vašemu prvnímu městu získáte pouze jednu útočnou jednotku, kterou byste měli využít hlavně k průzkumu okolí a likvidaci slabších nepřátel. Pandora je totiž plná prastarých ruin dávno zaniklé civilizace, za jejichž prozkoumání obdržíte nemalé množství nerostného bohatství, které vám pomůže k daleko rychlejšímu expandování. Mějte také na paměti, že vojenské jednotky získávají za každou vyhranou bitvu zkušenosti, které se vám budou bezpochyby hodit v další fázi hry.
Pro tu je charakteristické, že se konečně dostanete ke stavebním strojům, pomocí kterých začnete přetvářet okolní přírodu k obrazu svému a ulehčíte si tak práci při samotném expandování. Mějte ale na paměti, že vaše akce neprojdou bez povšimnutí u domorodých živočichů, kteří v této fázi hry začnou být velmi agresivní. Dříve nebo později tak budete muset zrekrutovat armádu, která bude dostatečně silná na to, aby zničit jejich líhně a umožnila vám další expanzi.
Jakmile se vypořádáte s domorodou “faunou” a “flórou”, tak už na vás čeká pouze jeden hlavní nepřítel. Tím jsou ostatní národy, které společně s vámi přistáli na této planetě a teď bojují o její nadvládu. Můžete se tedy těšit na “politikaření” s jednotlivými frakcemi, velkolepé souboje obřích armád a v neposlední řadě na “superzbraně”, jako například orbitální bombardování, jaderné hlavice nebo vytváření miniaturních černých děr, které dokáží vymazat celá města z povrchu zemského. Mějte také na paměti, že umělá inteligence nepřátel je na velmi dobré úrovni a už na střední obtížnost budete mít co dělat, abyste ustáli nájezdy vašich nepřátel. Pokud tedy hledáte výzvu, Pandora vám ji ráda poskytne.
Když už tady padla řeč o válčení, tak bychom autory rádi pochválili za širokou škálu možností při vyzbrojování vaší armády. Abyste tomu správně rozuměli, výzkumem si nejenom zpřístupníte nové kategorie útočných jednotek (pěchota, průzkumná vozidla, tanky, útočná letadla, válečné lodě nebo třeba humanoidní “mechy”), ale také nejrůznější typy pancéřování a útočných systémů. Když tedy například vyzbrojíte své pěšáky plamenometem, získají obrovskou výhodu proti biologickým cílům, ale moc toho nezmohou proti obrněné technice. To ovšem platí i naopak a v průběhu hry tak budete čelit mnoha rozhodnutím o specializaci vaší armády.
Mějte totiž na paměti, že jediná chyba v této oblasti vás může stát celou bitvu. Například, pokud budete na vaše “mechy” montovat rotační kulomety a specializovat je na boj s biologickými oponenty, budete velmi náchylní na jakýkoliv zbraňový systém zaměřený na likvidaci obrněné techniky. A není nic horšího, než sledovat, jak nepřátelský tank vyzbrojený protipancéřovou municí ničí vaše nepřipravené a hlavně velmi drahé obrněnce.
Kromě vámi zvolené výbavy vstupují do hry také zkušenosti vašich jednotek. Za každou vyhranou bitvu jich získáte určitý počet a jakmile dosáhnete požadovaného množství, tak se vaše jednotka posune o jednu úroveň nahoru. Úrovní je ve hře celkem deset a každá přidává deset procent k celkové bitevní efektivnosti. Je tedy daleko výhodnější spoléhat se na menší množství specializované a zkušené armády, než na hordu drahých a neprověřených vojáků. Tímto neustálým staráním se o své jednotky navíc získáte k vaší armádě daleko silnější vztah a když například ztratíte některou z “veteránských” jednotek, budete na své nepřátele pořádně naštvaní.
Management vaší armády ale není to jediné, o co se budete muset neustále starat. Mějte totiž na paměti, že zatímco vy organizujete svoji armádu, vaše města se neustále rozrůstají a je tak na vás, abyste řešili nedostatky surovin, produkci ve vašich městech, spokojenost vašeho obyvatelstva a mnoho dalších úkonů spojených s vladařskou povinností. Pokud totiž budete opomíjet požadavky vašich obyvatel, může se vám například stát, že vaše impérium sklouzne do recese a vy tak přijdete o podstatnou část financí, které by jinak mohly jít do armády a expanze na další území.
Pandora: First Contact rozhodně nepatří mezi nejjednodušší tahové strategie a proto nás nemile překvapila absence jakéhokoliv tutoriálu. Velmi by se totiž hodilo, kdyby vám před samotným začátkem vašeho dobrodružství někdo předal alespoň základní znalosti pro přežití a vy jste si tak nemuseli vše zjišťovat sami. “Hardcore” stratégové tento drobný nedostatek určitě přehlédnou, ale nováčci se budou cítit poměrně ztracení. Vřele tedy doporučujeme shlédnou ještě před začátkem samotného hraní některá z “LetsPlay” videí, které vám ukáží alespoň základní herní principy v akci.
Co se audiovizuálního zpracování týče, musíme autory pochválit za atmosférickou a chytlavou hudbu, která nám velmi zpříjemnila samotný zážitek ze hry. To samé se ale bohužel nedá říci o grafickém zpracování, které na nás zapůsobilo spíše průměrným dojmem. Nejde ani tak o to, že by herní svět nevypadal k světu, jako spíše o fakt, že se neustále díváte na ty stejné modely objektů s drobnými úpravami, což začne být po dvaceti hodinách docela otravné. Nejedná se sice o nikterak zásadní problém, ale zmínit tento nedostatek bohužel musíme.
Shrnuto podtrženo, Pandora: First Contact je velmi kvalitní a zábavná tahová strategie, která má potenciál zaujmout na desítky až stovky hodin. Je sice pravda, že má i svoje nedostatky, jako je například absence tutoriálu, kampaně a líbivějšího grafického zpracování, ale i tak se jedná o titul, který můžeme veteránům tohoto žánru vřele doporučit. Všem nováčkům zase radíme, aby si dobře rozmysleli, jestli chtějí do naučení se této poměrně komplexní hry investovat svůj čas, protože to bez pořádného tutoriálů není žádná legrace. Pandora: First Contact si od nás i tak odnáší finální hodnocení 77 %.
Vypadá to jako nějaký mód do Civ5. Mohli si dát tu práci, aby to vypadalo odlišně, je to jako pěst na oko.
autor článku mohl klidně jen přihodit videa a pár screenshotů a pod ně napsat - jedná se o vesmírné civils :D
Autor napsal, že se jedná o kopii Sid Meier's Alpha Centauri, a protože AC vždy vypadala jako Civ., proč se divíte, že kopie AC, která je kopií Civ vypadá, jako Civ? :D
celkom dobre to vyzerá
Vypadá to pěkně :) ale myslim si že se ta hra moc nechytne :)
Další hra, která vypadá pěkně